Автор: nyamago
Дата: 01-02-19 23:55
Оставяме за момент авторското право настрана (за него накрая) - технически как може да се подготви запис за YouTube (или друга медия) без техните детектори да го свържат с регистриран авторски продукт и да спрат твоя:
1. При звуковата редакция (по възможност от специалист аудио-инженер или музикален продуцент) се отделят всички вокални участъци (с пеене или речитатив) от инструменталните пасажи между тях (където се чува само музикалният фон, без гласа). 'Отделяне' тук значи просто прецизно селектиране - един по един или всички заедно. Ако се рецитира поезия, това е отделяне на куплети или по-добре - на стихве/редове вътре в куплета. Отделянето е добре да стане с минимални по продължителност преходи (затихвания) в началото и края ('Fade-in' / 'Fade-out')
2. Инструменталните пасажи (тези без глас) се заглушават с функция като 'Mute' или просто със сваляне нивото до нула - но НЕ СЕ трият, за да остане времетраенето им като правилно оразмерени паузи от пълна тишина. По този начин ще се запазят (а) ритъмът на рецитацията и (б) синхронът с видео-картината.
3. Стъпки (1) и (2) може да са достатъчни, защото детекторите разпознават регистрираните произведения именно в инструменталните пасажи (които са оригинални). За по-пълно изчистване може като трета стъпка да се подтисне съпровода и вътре във вокалните участъци. Прави се първо с динамична функция (от семейството на компресорите и лимитерите, но с прагово действие - известна като 'гейт' ('Gate' функция), като се избира праг да пропусне вокала, но да заглущи всичко в мини (микро) паузите между думите и между сричките. За същата цел може да се опитат и 'Noise' функциите за шумоподтискане, които работят на същия прагов принцип.
3.1. Последно, в останалия вече почти чист вокал може допълнително да се изчисти инструменталния 'шум' с честотни корекции. Използва се прецизен лентов ('Band Pass') филтър, най-често параметричен или многоканален еквилайзър. Може с търсене да се 'напипа' лентата на гласа и да се повдигне, а останалото да се подтисне - но е още по-добре да се погледне в спектрален анализатор (стандартна софтуерна функция в повечето добри аудио-редактори) и се маркират основната честота и най-силните хармонични на гласа, след което лентовият филтър се настройва именно за тези честоти.
- - - - -
Най-вероятно (1) и (2) ще са достатъчни, а (3) и (3.1.) са за пълно избягване на възможни реакции от YouTube и за чиста съвест откъм авторското право.
Авторското право: горните техники НЕ СА да измамим онлайн медията, а начин продуктът ни да НЕ съдържа защитена музика, само глас, правото за който си е собственост на рецитатора и поръчителя на видеото. Нищожните остатъци в микро-паузите (следи от оригинална музика) не представляват централен звуков съпровод на видеото ти, не са негов предмет и сюжет и спокойно може да са уличен шум (примерно ако снимаш навън и от нечий прозорец се чува далечна неясна музика). За такова нещо никой не може да ти държи сметка.
Теоретически при живото изпълнение рецитаторът може да е нарушил права, използвайки оригинална музика (и някой може теоретично - пази Боже - да му потърси отговорност), но в твоя продукт това няма да го има.
На слука!
П.п. Ако има бюджет за това, мога да препоръчам къде да се направи в София, но човекът е водещ специалист и едва ли ще струва евтино.
|
|