Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2     всички  напред  последна
 Кристално ясни снимки
Автор: phanagoria632   
Дата:   24-11-17 10:16

Проблема е, че немога да докарам кристално ясни снимки. Начинаещ съм, но съм наясно (предполагам) с Auto, P, A, S и М режимите на снимане и зависимостите между бленда, скорост и светлочувствителност. Имам две версии за проблема:
1. Техниката
2. Задапаратното устройство
Предполагам точка 2 е основния.
Исках да кача няколко снимки за да покажа нагледно проблема, но за целта трябва да посоча галерия, а не ми се иска да се излагам допълнително. Поради тази причина, ако може някой да ми каже как да кача снимките така, че да може и EXIF-а да се вижда.

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: Synthy   
Дата:   24-11-17 10:30

Ами качи си ги, той си се вижда. Не е нужно да ги пускаш за гласуване, просто ги качи в албума си.

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: asahi   
Дата:   24-11-17 10:41

Ако ти е важно да се начуиш запиши един курс.

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: quazimodo   
Дата:   24-11-17 11:31

Броенето на пиксели при 100% струва скъпо. Не се занимавай с глупости а щракай повече и по-често. Някъде около 4-5000 кадър ще почнеш да ги докарваш кристално ясни, защото ще си схваналА кое е ценното в една снимка[smilie5][beer]

П.П. Знаеш какви са зависимостите между бленда, скорост и ИСО, но слагаш бленда 13, когато евентуално може да минеш и с 8 при 20мм[smilie11].

Тук има нещо за четене за начало.



Публикацията е редактирана (24-11-17 13:37)

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: lamerko   
Дата:   24-11-17 11:35

Кристални ясни снимки на 100% кроп почти няма... не и с масовата техника на пазара. Но това не е и важно - всички тези кадри в мрежата, с които си сравняваш своите също не са такива :)

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: boni   
Дата:   24-11-17 12:08

Броене на пиксели:))

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: asahi   
Дата:   24-11-17 12:48

Много ситно бе!

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: boni   
Дата:   24-11-17 12:55

Ми кликни го с лупата да се отвори на 100%[smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: asahi   
Дата:   24-11-17 13:59

Много ситни детайли виждам.

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: marvesss   
Дата:   24-11-17 14:13

Е то туй техника за 5-цифрена сума, докато в темата вероятно става дума за 3 цифрена (като пак е възможно да се постигне с правилно подбиране на техниката и доброто й познаване с правилно боравене от страна на фотографчика).

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: nyamago   
Дата:   24-11-17 14:29

Та, Бони - казваш - рецептата за кристално ясни снимки е питащият новак да си купи А99-2 и да снима на пълно отворена бленда? [smilie18]

Примерът е зашеметяващ, разбира се - но нека сме по-практични спрямо казуса. Моите 5 ст'инки (без ДДС):

- Главните причини за неяснота са фокус и движение. Ако задълбаем в тези две неща,
- Недостатъчният фокус може да се дължи на неточност (фокусиране в грешен обект или план, вместо желания) или на недостатъчна дълбочина на рязко изобразеното пространство (на нов български - ДоФ)*
- Движението, причиняващо размазване може да е на обекта или на апарата, като последното често се случва и когато не се движим (пътуваме) а апаратът само вибрира или трепва при снимката.


Веднъж наясно с тези причини: кое може да се избегне с настройки и кое - с начин на снимане?

1. Неточен фокус: приемам, че говорим за дигитални апарати и за автофокус (начинаещите днес рядко започват с ръчен). Желателно е да се прочете упътването на апарата и да се изгледа някой урок онлайн за правилен избор на автофокусни режими и точки, и за работата с последните. Добре е и да даваме достатъчно време на автофокуса да се установи - прибързаното щракане е честа причина за лош фокус, освен дето причинява и моментно мръдване на апарата (виж по-долу).

2. Дълбочина на фокуса: главната настройка, от която зависи е диафрагмата ('блендата') - отворена (1.8 до 2.8) = плитък фокус, затворена (5.6 до 11) = по-дълбок. По тази причина примерът на Бони не е идеален за начинаещи, защото такова пълно отворено снимане изисква скъпи системи и много опит как да се работи с тях.

За начало простичко правило е, премерената за добра експонация диафрагма да притворим с една или две стъпки (един-два 'стопа', на чист български). Това, за да не удължим ненужно времето на експонация (което ще размаже движението), неизбежно изисква по-висока чувствитрелност ('ИСО'). Нищо страшно! В по-ранните дигитални апарати се плашехме от високо 'ИСО' като дявол от тамян заради шума. Днешната техника е далеч по-безшумна и една-две стъпки 'ИСО' не се отразяват забележимо, а дори малко шум е за предпочитане пред снимка без фокус.

*2.а. Дифракция - ще стане малко сложно за начинаещи, но има и причини да не затваряме прекалено, защото оптически явления при диафрагмени числа над 11 започват да влошават рязкостта на изображението.

3. Движение на обекта: тук помагат по-високи скорости на затвора (къси експонации). Освен с настройка (на скоростта), помага и начинът на снимане: линейно и предсказуемо движещи се обекти (напр. превозни средства) снимаме с панорамно следене ('паниране', на български). Движим апарата/обектива така, че обектът да остане сравнително неподвижен спрямо рамката на кадъра. Правим това плавно и по възможност с тялото си, вместо само на ръцете и апарата.

Още една настройка, която помага е споменатият по-горе режим на автофокус. Т.нар. 'следящ' автофокус непрекъснато порменя фокуса според изместването на обекта - буквално го 'следи'.

4. Движение на апарата - ако апаратът 'пътува' с нас (примерно намираме се в превозно средство), важи всичко както при подвижен обект по-горе.
По-опасно е неконтролираното късо движение на самия апарат в момента на снимката: причина за огромен брой разочароващи кадри!

- Държане или поставяне на апарата: ако снимаме от ръка - колко стабилно държим и местим системата, ако е подпрян или монтиран на нещо - колко стабилно е 'нещото'. Има безброй уроци онлайн как правилно и по-стабилно да се държи апарата при снимане: задължително е да се запознаем с тези правила (и да не забравяме да ги следваме!).

Когато и където е възможно, за 'кристално ясни' снимки много помага снимането от статив. Той е добре да е солиден и стабилно поставен на терена, леки и евтини стативи често реагират на околни въздействия (сътресения на пода и почвата от стъпки и превозни средства, дори на вятър). Лош статив може да даде по-лоши резултати отколкото снимане от ръка. Не се жалят средства при избор на статив (нито килограми за разнасянето му, защото солидните стативи тежат повечко).

- Вибрация или импулсно трепване в момента на снимката: много честа причина за 'неяснота' е прибързаното, рязко и силно натискане на спусъка - което води до изместване на целия апарат точно в мига на експонацията. Убиец на снимки! Също както при огнестрелните оръжия, учим младите фотографи да натискат плавно, без да предизвикват сътресения. Колкото и вълнуващ да е моментът, колкото и да бързаме да го 'хванем' - не забравяме да натискаме плавно!

При снимане от статив, колкото и да е стабилен - ако натискаме спусъка с пръст, също можем да развалим снимката. Затова се препоръчва да се работи с дистанционен спусък (кабелен или безжичен), което елиминира такова мръдване при щракването. Ако липсва дистанционно управление, лесно решение е закъснителният режим (повечето апарати имат 'таймер' за 2 или 10 секунди), при което в самия момент на снимката няма човешка намеса.

За тези неща помага и вградената стабилизация - най-често в обективите, а в по-напредналите камери - и с местене на матрицата в тялото. Изучаване на потребителското ръководство на апарата и четене из Интернет са много желателни за правилен избор на система и на настройки.

= = = = =

Има още много, много неща за по-ясни снимки, но да не пишем тук книги. За начало горните би трябвало да дадат резултат?

На слука!
[shtrak]

(П.с. Докато съм писал тоя ферман, някой сигурно ме е изпреварил и вече е казал поне някои от нещата. Повторението е майка на знанието [smilie3]



Публикацията е редактирана (24-11-17 14:59)

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: asahi   
Дата:   24-11-17 14:37

"- Държане или поставяне на апарата: ако снимаме от ръка - колко стабилно държим и местим системата, ако е подпрян или монтиран на нещо - колко стабилно е 'нещото'. Има безброй уроци онлайн ка правилно и по-стабилно да се държи апарата при снимане: задължително е да се запознаем с тези правила (и да не забравяме да ги следваме!)."

Това е основната причина. Плюс навикът да се снима с една ръка, при което фотоапаратът се накланя напред и се завърта наляво. Аз също имам такива размазани снимки със сапунерка поради небрежност.

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: localhost   
Дата:   24-11-17 14:59

Май никой не каза за размазаните снимки поради употреба на алкохол. До 2-3 чаши помага за да е по-стабилна ръката, но после фокуса бяга ... навсякъде бяга [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: nyamago   
Дата:   24-11-17 15:02

(В петъчен дух) - не споменах едно много ефективно решение за размазаните снимки: няма нужда да се мъчим да са ясни. Даже колкото по-размазани - по-добре. Решението е да ги обявим за артЪ или за 'концептуално изкуство' - и мигом стават шедьоври, публиката ахка, а галерии и меценати ни плащат милиони за гениалната работа [smilie25] [smilie18]

[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: phanagoria632   
Дата:   24-11-17 15:42

Първо исках да покажа снимката с EV 0.

https://photo-forum.net/i/2111526

Тя е част от клин с три снимки -1 , 0 , +1 EV=

А това е вече сглобената - https://photo-forum.net/i/2111383

Използвах възможно най- голямата бленда, за да бъде дървото на фокус. Увеличих малко повече ISO-то за да мога да увелича колкото мога скоростта, понеже нямамам спусък и при натискане се получава трептене.

"Автор: nyamago
За начало простичко правило е, премерената за добра експонация диафрагма да притворим с една или две стъпки (един-два 'стопа', на чист български). Това, за да не удължим ненужно времето на експонация (което ще размаже движението), неизбежно изисква по-висока чувствитрелност ('ИСО'). Нищо страшно! В по-ранните дигитални апарати се плашехме от високо 'ИСО' като дявол от тамян заради шума. Днешната техника е далеч по-безшумна и една-две стъпки 'ИСО' не се отразяват забележимо, а дори малко шум е за предпочитане пред снимка без фокус."

Не ми стана ясно преместването на стопа към по- широка бленда или към по- тясна. Също така спрямо кое измерване на блендата - спрямо тази експонация която апарата прави на автоматичен режим ли?

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: Synthy   
Дата:   24-11-17 15:48

Аз на твое място не бих пипал нищо по тази с 0. Екстра си е, няма нужда от тази "обработка", която си показала след това. Сложи малко изостряне и видимо ще се подобри. Нямаш проблем с остротата според мен.

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: phanagoria632   
Дата:   24-11-17 15:49

nyamago написа:

> (В петъчен дух) - не споменах едно
> много ефективно решение за
> размазаните снимки: няма нужда да
> се мъчим да са ясни. Даже колкото
> по-размазани - по-добре. Решението
> е да ги обявим за артЪ или за
> 'концептуално изкуство' - и мигом
> стават шедьоври, публиката ахка, а
> галерии и меценати ни плащат
> милиони за гениалната работа
> [smilie25] [smilie18]
>
> [beer]

И това е вярно [beer] но все пак не е зле да имаме идея от това което пост фактум се е получило [smile] [beer]

Утре ще опитам да приложа това което казвате [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: phanagoria632   
Дата:   24-11-17 15:57

Ето пример на колега от форума ... https://photo-forum.net/i/1847334

как всичко е на фокус от предния план чак до дъното ...

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: lamerko   
Дата:   24-11-17 16:07

Това е стаквано, но не само заради фокуса - перспективата също е манипулирана според мен...

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: quazimodo   
Дата:   24-11-17 16:38

Какво стакване и манипулиране при 20мм на ФФ[smilie11]. При f9 ДРИП-а е от оградата та до обяд, както казват братушките. Отвори един ДОФ калкулатор и ще видиш, че при тия настройки всичко от 80см до безкрайност е на фокус, когато обекта е на 2 метра.[beer]



Публикацията е редактирана (24-11-17 16:50)

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: nyamago   
Дата:   24-11-17 16:49

> "...Не ми стана ясно преместването на стопа към по- широка
> бленда или към по- тясна. Също така спрямо кое измерване на
> блендата - спрямо тази експонация която апарата прави на
> автоматичен режим ли?.."

Местим към по-тесен отвор, т.е. към по-високо число (да не забравяме, че блендите са дробни числа и това е знаменателят, т.е. 1/5.6 е по-затворено от 1/4.0).

Местим спрямо измереното от апарата за идеална експонация, но НЕ ПРОМЕНЯМЕ експонацията. По-затворена бленда (= по-малко светлина) за същата експонация иска или повече време (по-бавна скорост на затвора), или по-висока чувствителност ('ИСО'). За да запазим експонацията, като затваряме следва да увеличим или времетраенето (да намалим скоростта, където числата са също в знаменател, т.е. 1/500 сек. е по-кратко време от 1/100 сек.) - или да увеличим чувствителността със същия брой стъпки.

Споменах, че не е желателно да увеличаваме времтраенето, защото даваме шанс на нещо да се размаже. При намален отвор и същата скорост, следва да се увеличи стойността на ИСО - за което писах, че няма опасност от прекален шум, поне дневно време.

За показания неутрално експониран кадър - настройките, избрани от автоматиката са почти оптимални:

- Бленда 1/5.6 е прилична, но за този обектив е леко към отворения му край, бих я притворил 1 стъпка до 1/8.0
- Скорост 1/500 сек. е достатъчно бърза за ветровито време (клатещи се клони и треви), но ще се учудиш колко недостатъчна е за трепване от спусъка или от нездраво държане в ръце. Над това (държането и плавен спусък) може да се поработи, защото за тях бърза скорост не помага особено.
- ИСО 400 е достатъчно безшумно, ако решим да затворим блендата до 1/8, ИСО 800 (една стъпка, както при блендата) няма да внесе кой знае какъв шум.

Т.е. резервите за подобряване на кадри като този са:

- По-стабилно държане на апарата
- Спусък със закъснител (теймер, от ръка 2 сек. са достатъчни)
- Евентуално притворена бленда и съответно качено ИСО.

След което има резерв и в обработката - за предпазливо (!) подчертаване на дребния детайл. Има много начини (то е друга тема), но HDR не е един от тях. Там - каквато и програма да се ползва, каквито и настройки да се изберат в тая програма - 'кристално ясното' само страда, не се подобрява. И да не се бъркаме с понятието Clarity, което уж значи 'яснота' - защото тая яснота НЕ Е 'кристална' (а разбирам добре какво имаме предвид с тоя ненаучен термин : )
[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: asahi   
Дата:   24-11-17 16:52

Не виждам проблем с рязкостта. Обработката е самоцелна, но щом ти харесва - ОК.

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: phanagoria632   
Дата:   24-11-17 17:05

След като прочетох отново казаното до тук, започвам да си мисля, че има значение това на какво разстояние от апарата се намира обекта. Има ли такова нещо?

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: phanagoria632   
Дата:   24-11-17 17:20

Докато пиша отговор сте ме изпреварили.
На настройките на кадрите са правени по моя преценка без да ползвам база. Значи е трябвало да намаля блендата от 5.6 на 8 примерно и съответно да намаля скоростта. Правилно се ориентирам?

Отговори на това съобщение
 Re: Кристално ясни снимки
Автор: asahi   
Дата:   24-11-17 17:31

При по-отворена бленда (по-малко число) имаш по-плтка дълбочина на фокуса и по-висока скорост при равно ИСО.
При по-затворена бленда имаш по-голяма дълбочина на фокуса и по-ниска скорост при равно ИСО. Трябва да държиш фотоапарата по-стабилно.
При много затворена бленда се получава общо (на целия кадър) спадане на рязкостта заради дифракцията на светлината около ламелите на блендата.

Истината е по средата. Трябва съобразяване.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »