Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна
 Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   08-09-13 18:52

От доста време се мъча да открия отговора на този въпрос за себе си, но не успявам засега да го намеря. Лаик съм, дори до регистрирането ми във форума не знаех, че добрите кадри (по всеобщо мнение) са минали процес на дигитална обработка.
Къде е обаче границата? Лично аз не харесвам снимки с цветове, които няма как да бъдат действителни. Не харесвам и добавянето на рамки и други аксесоари, които не са част от кадъра, "уловен" с обектива. А не мисля, че отстраняване / добавяне на обект(и) в една снимка е фотография. Това е по - скоро манипулация. В тази връзка много ми допадат две мнения на колегата tzl от друга тема:

"За някои суровата снимка е купища пиксели, които опитват да приведат в някакъв приличен вид чрез обработка, а преди това дори не искат да покажат снимката, защото няма какво да се види. И в крайна сметка хората гледат обработка, а не снимки."

и

"А това да изучаваш редактор за редактиране ще те отведе в 9-та глуха, освен ако не искаш да ставаш художник. Голяма грешка е да се насочваш към обработка преди да разбираш от фотография. Все пак не спомена какъв искаш да ставаш - фотограф или художник със софтуер."

Може и да не съм прав. За мен фотографията не е и вероятно няма да бъде професия. Но сама по себе си ми е много интересна - като акт, като начин на изразяване на субективно светоусещане. Не мога да правя хубави снимки, но се възхищавам на кадрите на хората във форума. Но бих искал да разбера мнението ви за това, къде е границата в обработката, която не трябва да се преминава, за да остане снимката снимка, продукт на фотографията, а не "манипулирано множество пиксели.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: slav4cho   
Дата:   08-09-13 19:04

фантазията и знанията са границата

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: LEONIK   
Дата:   08-09-13 19:10

И аз не харесвам снимки, в които обработката се натрапва - особено ако "избутва" съдържанието на "заден план". За мен съдържанието е по-важно от постпродукционната форма, в която се "излива". Някой друг вероятно мисли точно обратното. Границата е индивидуална и общовалидни критерии едва ли може да съществуват.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: mishkyn   
Дата:   08-09-13 19:14

Границата е там,където обработката не взема връх над идеята ви за кадъра.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: realnoncho   
Дата:   08-09-13 19:17

Границата за всеки човек е различна, за всеки кадър също [smilie25]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: tzl   
Дата:   08-09-13 20:06

Тъй като съм намесен в темата ще поясня:

Аз заставам зад думите си и фотографът е фотограф ако знае как се работи със светлината. Обработката, която цели да промени добре направена фотография в нещо по-различно е художествен акт. Тук говорим за фотографи-художници.

Когато някой не разбира от фотография, но прави шедьоври от калпави снимки, той си остава с прозвище, в което думата "фотограф" липсва.

Това, което казах няма общо с факта дали да се обработват снимките или не, а дали обработката на снимките спасява некадърно направени кадри.

Думите ми по-горе, както и тези са поради факта, че младите и любителите имат нереални илюзии за красивите фотографии около тях.

И по темата (по-точно заглавието): Граница в обработката няма, стига този, който е автор на картинката да не си прави илюзии какъв е.

А това, че има лоши примери в обработката не е чудно, защото има лоши примери и във фотографията, осветлението, кинематографията, музиката, резбарството, бакърджийството, грънчарството.

Плодът на тези занаяти е продукт, който се оценява от хората. Има плодове, които се оценяват като добри от по-широката публика. Други се оценяват като добри само от 7-8 човека, в които се включват и родителите, както и кучето.

Виждал съм коментари за "прекалена обработка" от хора, които не разбират от добър грим. Друг път коментират, че е прекалена, защото са решили, че единствената добра фотография е тази, която излиза директно от фотоапарата. Хора различни, вкусове различни, мнения различни.

Не мисля повече какво друго трябва да се каже по темата.



Публикацията е редактирана (08-09-13 20:15)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: Knartist   
Дата:   08-09-13 21:11

NO LIMITS! [cool] [beer]

Иначе принципно (първо принципно) - като slav4cho.
Второ принципно - изключваме репортажната фотография.
Трето принципно - често най-големият враг на хубавото е "още по-хубавото" [smilie3] [shtrak] [beer]


Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: Aliengg   
Дата:   08-09-13 22:02

Ето границата, която не трябва да се преминава: http://photo-cult.com/showpicfull.php?id=670181

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: Aleksandr   
Дата:   08-09-13 22:40

slav4cho го е казал много добре!

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: biso   
Дата:   08-09-13 22:46

Автор: Aliengg
Дата: 08-09-13 22:02

Ето границата, която не трябва да се преминава: http://photo-cult.com/showpicfull.php?id=670181


тук границата е премината с голяма крачка ...

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   08-09-13 22:57

Не мисля, че по този начин темата се изчерпва.
В общи линии е ясно, че границата е твърде относително понятие. Като конкретика, Aliengg според мен е дал добър пример.
Ако обаче, както Славчо казва, че фантазията играе голяма роля, тогава не се ли измества фотографията като изкуство, а на нейно място идва компютърната обработка като център на "майсторството"? Според tzl някой може от калпава снимка да направи шедьовър, но това не го прави фотограф. Добре де, ама калпавата снимка ли трябва да оценя или превърнатия от нея Photoshop шедьовър? Нали все пак говорим за фотография, а не за графични редактори и компютърни спецове?
Е това е моето объркване. Ако снимката в момента, когато е направена, е преекспонирана и е без добър фокус, но след съответната намеса фокусът се изчисти, и експонацията се коригира, добавят се и някои нюанси на светлината тук - там, тогава КАДЪРЪТ какъв е - добър или не?
Тук става въпрос за техническата страна на нещата. Не говорим за композиция, сюжет и др. характеристики, които оправдават изобщо заснемането на даден кадър...

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: tzl   
Дата:   08-09-13 23:29

В реалния свят повечето "частни клиенти" не се интересуват дали кадърът ти е шедьовър директно от фотоапарата. Това е най-вече за фотосесии, при които нямаш вързан фотоапарат с монитор.

Обаче ако снимаш с клиент, който е добре да вижда какво става на монитора (независимо дали е в студио или на терен), би било пълна излагация да снимаш калпава фотография и да му обясняваш, че трябва да си представи как снимката ти е с правилен бял баланс, правилна експонация, правилен контраст и евентуално ще стане добре, а през това време да ти плати предварително.

Ето нагледен пример на снимка, която е пипната само малко и не е било нужно повече според моя вкус:

http://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1073751_542717459122415_1355876262_o.jpg



Ето и снимка, която е ОК директно от фотоапарата, обаче съм решил, че ако променя цветово тоновите й, ще изглежда по-различно и ми е харесало.

http://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1237732_560989060628588_1638130792_n.jpg


Тук е въпрос на вкус и лично предпочитание.

Ето и по-драстичен пример, където е имало монтаж на други елементи:

http://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1175417_560991427295018_1263461158_n.jpg



Последната снимка е била уговорена предварително с клиента и е било платено за това.

Спасяването на кадри може да се разгледа от 2 ъгъла:
1) Обичайна практика, където от калпави кадри се правят шедьоври;
2) Изключения, в които няма как да повторим кадъра, а смятаме, че е важен и е подходящия за целта му;

Всеки може да си направи извода кое от двете се води притежание на фотограф, който технически прави нещата според целта си.

Това е моята гледна точка за обработката - в много редки случаи е спасяване на кадър, но при обичайна работа обработката подпомага снимката и показва виждането на автора за вкус и стил, в което няма нищо лошо.



Публикацията е редактирана (08-09-13 23:35)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: eewf   
Дата:   09-09-13 00:42

границата е в главата ти ? Защо поставяш граници ?

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: tzl   
Дата:   09-09-13 00:53

Всеки човек може да си постави каквито си иска граници и в това няма нищо лошо. За автора на темата фотографията е снимка в чист вид така, както очите виждат действителността.

За други е недопустимо хептен да не са пипнали снимката.

И двете страни имат право, защото това е изкуство, нещо, което човек създава по своя инициатива и със своите си намерения. Сигурен съм, че всеки, който се нарича "безграничен" ще му се намери момент, където ще каже "е, всичко може, ама това точно...".

Това да има човек граница, определя стил и постоянство. С това искам да кажа, че е много добре да има граница. Който шари между 0 и +безкрайност, трудно ще изгради стил и често такива автори остават незапомнени. Ще останат в историята като тези, които така и не си намериха мястото под слънцето.

Аз лично си имам граница и подкрепям тези, които също си знаят мярката (независимо дали тя е много по-различна от моята).



Публикацията е редактирана (09-09-13 01:01)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   09-09-13 09:32

Благодаря на tzl (а и на всички останали, които коментират) за постовете в темата. За мен като лаик наистина фотографията е снимката като запечатан момент от действителността. Затова споделям също мнението, че граница трябва да има - там, където действителността започва да се подменя и манипулира - естествено, ако не е част от художествен процес, илюстриран с третия пример от по - горния пост.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: NikNikolov   
Дата:   09-09-13 15:17

Ако човешкото зрение се изчерпваше само с чиста оптика, би могло да се дефинират количествени и качествени измерения във фотографията. Обаче то не е само оптика. Всички знаете за разпространения психо тест с мастилени петна ( тест на Роршах ). При тези петна, на различни хора се привиждат разни изображения. Същото касае и цветността. При едни хора цветоусещането е по-силно изразено, при други - не.
Ако фотографията е изкуство, няма и не може да има норми в количествените измерения на това изкуство. Все едно да мерим, с какво количество боя е изрисуван един акварел, за разлика от картина с маслени бои.
Едното изкуство харесва на едни хора, другото на други. Не може творец с един вкус да налага норми на творец с друг вкус. За всеки си има публика.

При репортажната журналистика - нещата са различни. :)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: nevermess   
Дата:   09-09-13 16:13

Какво ще рече за тебе реална снимка?
Не забравяй, че всеки апарат използва собствен алгоритъм за интерпретация на получените данни и на практика всяка снимка се обработва още докато се получава jpeg в апарата .Досега не съм имал апарат който да прави снимките така както ги виждам с очите си (цветове, бял баланс и т.н.).Поне аз за себе си винаги се опитвам да редактирам снимките докарвайки ги максиално близо до картината, която съм видял (е аз снимам за спомен)[smile] .

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: compur   
Дата:   09-09-13 17:20

NikNikolov [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: h.svinaroff   
Дата:   09-09-13 17:58

Освен ако не е целенасочено, за мен границата е: ако обработката личи, значи е издънка [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   09-09-13 18:36

slav4cho написа:

> фантазията и знанията са
> границата

[smilie24] [smilie24] [smilie24]

Славчо го е казал много добре!
Има много и различни видове фотография. Има много и различни видове изкуство. Всъщност не са краен брой, а зависят точно от фантазията и таланта (е, и от подготовката) на твореца.
Вижте например този профил и вижте този профил.
Ето че може дори ако обработката е водещото да се прави стойностно изкуство - това се вижда от първия профил. Не е задължително акцентирането върху обработката да прави от нещата цапаници. Но тези неща са планирани така. Това просто е такова изкуство, ако предпочитате такава фотография, или ако предпочитате не точно фотография, но дали е или не е фотография - такъв спор би бил чиновническо-терминологичен ... Също така, ето че може и отказа от много обработка и разчитането най-вече на самата работа с камерата да правят стойностно изкуство. Не е задължително класическия стил на работа да прави от нещата почти документални кадри. Но тези кадри също са планирани така.
Същевременно, аз например за себе си съм наясно, че който и от двата варианта да избера, няма да достигна до показаното по-горе. Вероятно ако съм спартански настроен към обработката кадрите ми ще са безлични, а ако използвам много обработка - кадрите ми ще са цапаници. Но това е така, защото аз самият нямам нужната фантазия, нужния талант, нужната подготовка, или каквото там нямам. Но това не означава, че може да си задавам въпроса "Повече или по-малко обработка?". Това би означавало да тръгна на обратно. И двамата автори по-горе имат този начин (и тази потребност наверно), да създават такова изкуство. Те не го правят така, защото така е редно да се прави фотография, нали? Ако аз се питам какви точно да са границите, най-вероятно нямам още изяснена за самия себе си такава нужда от конкретно творчество. А не може да се прави изкуство заради самото правене на изкуство - винаги се стига до подражание и имитации на истинското изкуство. Но нищо лошо няма и в това, де, не всички са талантливи, някой сме просто ентусиазирани любители. Но все пак, границите се дефинират единствено така, както ги е дефинирал Славчо [smile]

[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   09-09-13 22:20

Може би ще прозвучи кощунствено за всички, но първият от двата профила, макар да е магьосник в това, което прави, за мен не показва снимки. Показва шедьоври, които обаче не са продукт на обектива. А на четка, макар и дигитална. И на безспорен талант и фантазия.Не е ли по - скоро това рисуване, а не фотография?

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: bpn   
Дата:   09-09-13 22:53

Има си име това, което прави ra_do и то е "digital art". Не че има нещо лошо в това, напротив, но няма много общо с фотографията, поне според мен...



Публикацията е редактирана (09-09-13 22:55)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: batsali   
Дата:   10-09-13 14:16

За мен като лаик наистина фотографията е снимката като запечатан момент от действителността

Фотографията не е изобщо обективна. Дори най-непретенциозният лаишки кадър за спомен е прецеден през окото и ума на този, който снима. Всеки ъгъл, всеки момент предава малко по-различно усещане на кадъра, освен това това, което камерата запечатва е само една малка част от реалността. Не виждаме електромагнитни вълни извън видимия спектър, така че тоновете и отношението между тях са само един крайно ограничен поглед върху реалността.

В тоя ред на мисли - не е ли също толкова сериозна манипулация на кадъра реденето на осветление, специалната поза, подбирането на модел с определено излъчване?

Според мене няма граница, която да бъде или не бъде прекрачвана. Най-вече поради естеството на всяко изкуство, но и защото, ако я има, тя е много размита. Просто един кадър може плавно да спре да бъде само фотография и да стане основа за нещо съвсем различно. Ако ти се харесва по каквато и да е причина, това е най-важното, а не как точно е постигнато дадено изображение.

Който иска да обработва, който не иска - да не обработва, важното е да има красиви неща.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: tzl   
Дата:   10-09-13 15:24

Реденето на осветление понякога може да бъде ползвано като манипулация, но в много случаи то помага на несъвършенствата в техниката, тъй като все още цифровата техника изпитва затруднения да види това, което очите виждат. Осветлението се реди, за да осветява.

Когато се снима снимка за спомен на 2-ма хайдути във фото дюкяна на бай Пенко-Фотографчията, там се ползва също осветление. Там хайдутите са дошли с изпрани и пристегнати пояси, прани потури, нови цървули, с изчистени ками, почистени огнестрелни оръжия и прясно засукан мустак. Снимат се и днес ние виждаме такива снимки и се любуваме на нагласената и режисирана фотография. Да не говорим, че се е правил много старателен ретуш на тези снимки. Ако разгледате стари снимки на заможни семейства, ще видите как кожата на мъжете дори е гладка при някои фотографи. Това е от ретуша.

Рекламните снимки са винаги нагласени и режисирани, защото не може да отидеш и да щракнеш някой да тича по пътя и да го изтупаш на билборда без да се притесняваш от недоволство. Трябва да му платиш. Ако си наемеш човек да тича пред камерата, той ще тича в определен регион, защото не можеш да го гониш из целия парк. Пак е нагласено. Ако в парка е мрачно и окото ти вижда всичко, обаче фото техниката ти - не, трябва да помогнеш с осветление. Това колко се вижда осветлението в кадъра (като ефект) си е съвсем друго нещо. Аз имам снимки с по 3 светкавици без да изглежда светнато (или поне така си мисля).

Няма нищо лошо в режисираното заснемане, защото това си е напълно нормално подпомагане.

Това, да се снима фотожурналистически си има име на английски и се наричат "candid shots". Често се правят рекламни снимки, които имат вид на "candid shots", но всичко е режисирано и осветлението е наредено.

Но все пак темата беше за обработката. Това, че има редено осветление, режисирано позиране, няма никакъв проблем. Обработката също не е проблем стига да изпълнява целите си - било лично удоволствие или комерсиална цел.



Публикацията е редактирана (12-09-13 21:32)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: desislava   
Дата:   10-09-13 15:37

тзл, много добре казано.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »