Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 
 Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   08-09-13 18:52

От доста време се мъча да открия отговора на този въпрос за себе си, но не успявам засега да го намеря. Лаик съм, дори до регистрирането ми във форума не знаех, че добрите кадри (по всеобщо мнение) са минали процес на дигитална обработка.
Къде е обаче границата? Лично аз не харесвам снимки с цветове, които няма как да бъдат действителни. Не харесвам и добавянето на рамки и други аксесоари, които не са част от кадъра, "уловен" с обектива. А не мисля, че отстраняване / добавяне на обект(и) в една снимка е фотография. Това е по - скоро манипулация. В тази връзка много ми допадат две мнения на колегата tzl от друга тема:

"За някои суровата снимка е купища пиксели, които опитват да приведат в някакъв приличен вид чрез обработка, а преди това дори не искат да покажат снимката, защото няма какво да се види. И в крайна сметка хората гледат обработка, а не снимки."

и

"А това да изучаваш редактор за редактиране ще те отведе в 9-та глуха, освен ако не искаш да ставаш художник. Голяма грешка е да се насочваш към обработка преди да разбираш от фотография. Все пак не спомена какъв искаш да ставаш - фотограф или художник със софтуер."

Може и да не съм прав. За мен фотографията не е и вероятно няма да бъде професия. Но сама по себе си ми е много интересна - като акт, като начин на изразяване на субективно светоусещане. Не мога да правя хубави снимки, но се възхищавам на кадрите на хората във форума. Но бих искал да разбера мнението ви за това, къде е границата в обработката, която не трябва да се преминава, за да остане снимката снимка, продукт на фотографията, а не "манипулирано множество пиксели.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: slav4cho   
Дата:   08-09-13 19:04

фантазията и знанията са границата

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: LEONIK   
Дата:   08-09-13 19:10

И аз не харесвам снимки, в които обработката се натрапва - особено ако "избутва" съдържанието на "заден план". За мен съдържанието е по-важно от постпродукционната форма, в която се "излива". Някой друг вероятно мисли точно обратното. Границата е индивидуална и общовалидни критерии едва ли може да съществуват.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: mishkyn   
Дата:   08-09-13 19:14

Границата е там,където обработката не взема връх над идеята ви за кадъра.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: realnoncho   
Дата:   08-09-13 19:17

Границата за всеки човек е различна, за всеки кадър също [smilie25]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: tzl   
Дата:   08-09-13 20:06

Тъй като съм намесен в темата ще поясня:

Аз заставам зад думите си и фотографът е фотограф ако знае как се работи със светлината. Обработката, която цели да промени добре направена фотография в нещо по-различно е художествен акт. Тук говорим за фотографи-художници.

Когато някой не разбира от фотография, но прави шедьоври от калпави снимки, той си остава с прозвище, в което думата "фотограф" липсва.

Това, което казах няма общо с факта дали да се обработват снимките или не, а дали обработката на снимките спасява некадърно направени кадри.

Думите ми по-горе, както и тези са поради факта, че младите и любителите имат нереални илюзии за красивите фотографии около тях.

И по темата (по-точно заглавието): Граница в обработката няма, стига този, който е автор на картинката да не си прави илюзии какъв е.

А това, че има лоши примери в обработката не е чудно, защото има лоши примери и във фотографията, осветлението, кинематографията, музиката, резбарството, бакърджийството, грънчарството.

Плодът на тези занаяти е продукт, който се оценява от хората. Има плодове, които се оценяват като добри от по-широката публика. Други се оценяват като добри само от 7-8 човека, в които се включват и родителите, както и кучето.

Виждал съм коментари за "прекалена обработка" от хора, които не разбират от добър грим. Друг път коментират, че е прекалена, защото са решили, че единствената добра фотография е тази, която излиза директно от фотоапарата. Хора различни, вкусове различни, мнения различни.

Не мисля повече какво друго трябва да се каже по темата.



Публикацията е редактирана (08-09-13 20:15)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: Knartist   
Дата:   08-09-13 21:11

NO LIMITS! [cool] [beer]

Иначе принципно (първо принципно) - като slav4cho.
Второ принципно - изключваме репортажната фотография.
Трето принципно - често най-големият враг на хубавото е "още по-хубавото" [smilie3] [shtrak] [beer]


Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: Aliengg   
Дата:   08-09-13 22:02

Ето границата, която не трябва да се преминава: http://photo-cult.com/showpicfull.php?id=670181

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: Aleksandr   
Дата:   08-09-13 22:40

slav4cho го е казал много добре!

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: biso   
Дата:   08-09-13 22:46

Автор: Aliengg
Дата: 08-09-13 22:02

Ето границата, която не трябва да се преминава: http://photo-cult.com/showpicfull.php?id=670181


тук границата е премината с голяма крачка ...

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   08-09-13 22:57

Не мисля, че по този начин темата се изчерпва.
В общи линии е ясно, че границата е твърде относително понятие. Като конкретика, Aliengg според мен е дал добър пример.
Ако обаче, както Славчо казва, че фантазията играе голяма роля, тогава не се ли измества фотографията като изкуство, а на нейно място идва компютърната обработка като център на "майсторството"? Според tzl някой може от калпава снимка да направи шедьовър, но това не го прави фотограф. Добре де, ама калпавата снимка ли трябва да оценя или превърнатия от нея Photoshop шедьовър? Нали все пак говорим за фотография, а не за графични редактори и компютърни спецове?
Е това е моето объркване. Ако снимката в момента, когато е направена, е преекспонирана и е без добър фокус, но след съответната намеса фокусът се изчисти, и експонацията се коригира, добавят се и някои нюанси на светлината тук - там, тогава КАДЪРЪТ какъв е - добър или не?
Тук става въпрос за техническата страна на нещата. Не говорим за композиция, сюжет и др. характеристики, които оправдават изобщо заснемането на даден кадър...

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: tzl   
Дата:   08-09-13 23:29

В реалния свят повечето "частни клиенти" не се интересуват дали кадърът ти е шедьовър директно от фотоапарата. Това е най-вече за фотосесии, при които нямаш вързан фотоапарат с монитор.

Обаче ако снимаш с клиент, който е добре да вижда какво става на монитора (независимо дали е в студио или на терен), би било пълна излагация да снимаш калпава фотография и да му обясняваш, че трябва да си представи как снимката ти е с правилен бял баланс, правилна експонация, правилен контраст и евентуално ще стане добре, а през това време да ти плати предварително.

Ето нагледен пример на снимка, която е пипната само малко и не е било нужно повече според моя вкус:

http://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1073751_542717459122415_1355876262_o.jpg



Ето и снимка, която е ОК директно от фотоапарата, обаче съм решил, че ако променя цветово тоновите й, ще изглежда по-различно и ми е харесало.

http://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1237732_560989060628588_1638130792_n.jpg


Тук е въпрос на вкус и лично предпочитание.

Ето и по-драстичен пример, където е имало монтаж на други елементи:

http://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1175417_560991427295018_1263461158_n.jpg



Последната снимка е била уговорена предварително с клиента и е било платено за това.

Спасяването на кадри може да се разгледа от 2 ъгъла:
1) Обичайна практика, където от калпави кадри се правят шедьоври;
2) Изключения, в които няма как да повторим кадъра, а смятаме, че е важен и е подходящия за целта му;

Всеки може да си направи извода кое от двете се води притежание на фотограф, който технически прави нещата според целта си.

Това е моята гледна точка за обработката - в много редки случаи е спасяване на кадър, но при обичайна работа обработката подпомага снимката и показва виждането на автора за вкус и стил, в което няма нищо лошо.



Публикацията е редактирана (08-09-13 23:35)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: eewf   
Дата:   09-09-13 00:42

границата е в главата ти ? Защо поставяш граници ?

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: tzl   
Дата:   09-09-13 00:53

Всеки човек може да си постави каквито си иска граници и в това няма нищо лошо. За автора на темата фотографията е снимка в чист вид така, както очите виждат действителността.

За други е недопустимо хептен да не са пипнали снимката.

И двете страни имат право, защото това е изкуство, нещо, което човек създава по своя инициатива и със своите си намерения. Сигурен съм, че всеки, който се нарича "безграничен" ще му се намери момент, където ще каже "е, всичко може, ама това точно...".

Това да има човек граница, определя стил и постоянство. С това искам да кажа, че е много добре да има граница. Който шари между 0 и +безкрайност, трудно ще изгради стил и често такива автори остават незапомнени. Ще останат в историята като тези, които така и не си намериха мястото под слънцето.

Аз лично си имам граница и подкрепям тези, които също си знаят мярката (независимо дали тя е много по-различна от моята).



Публикацията е редактирана (09-09-13 01:01)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   09-09-13 09:32

Благодаря на tzl (а и на всички останали, които коментират) за постовете в темата. За мен като лаик наистина фотографията е снимката като запечатан момент от действителността. Затова споделям също мнението, че граница трябва да има - там, където действителността започва да се подменя и манипулира - естествено, ако не е част от художествен процес, илюстриран с третия пример от по - горния пост.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: NikNikolov   
Дата:   09-09-13 15:17

Ако човешкото зрение се изчерпваше само с чиста оптика, би могло да се дефинират количествени и качествени измерения във фотографията. Обаче то не е само оптика. Всички знаете за разпространения психо тест с мастилени петна ( тест на Роршах ). При тези петна, на различни хора се привиждат разни изображения. Същото касае и цветността. При едни хора цветоусещането е по-силно изразено, при други - не.
Ако фотографията е изкуство, няма и не може да има норми в количествените измерения на това изкуство. Все едно да мерим, с какво количество боя е изрисуван един акварел, за разлика от картина с маслени бои.
Едното изкуство харесва на едни хора, другото на други. Не може творец с един вкус да налага норми на творец с друг вкус. За всеки си има публика.

При репортажната журналистика - нещата са различни. :)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: nevermess   
Дата:   09-09-13 16:13

Какво ще рече за тебе реална снимка?
Не забравяй, че всеки апарат използва собствен алгоритъм за интерпретация на получените данни и на практика всяка снимка се обработва още докато се получава jpeg в апарата .Досега не съм имал апарат който да прави снимките така както ги виждам с очите си (цветове, бял баланс и т.н.).Поне аз за себе си винаги се опитвам да редактирам снимките докарвайки ги максиално близо до картината, която съм видял (е аз снимам за спомен)[smile] .

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: compur   
Дата:   09-09-13 17:20

NikNikolov [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: h.svinaroff   
Дата:   09-09-13 17:58

Освен ако не е целенасочено, за мен границата е: ако обработката личи, значи е издънка [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   09-09-13 18:36

slav4cho написа:

> фантазията и знанията са
> границата

[smilie24] [smilie24] [smilie24]

Славчо го е казал много добре!
Има много и различни видове фотография. Има много и различни видове изкуство. Всъщност не са краен брой, а зависят точно от фантазията и таланта (е, и от подготовката) на твореца.
Вижте например този профил и вижте този профил.
Ето че може дори ако обработката е водещото да се прави стойностно изкуство - това се вижда от първия профил. Не е задължително акцентирането върху обработката да прави от нещата цапаници. Но тези неща са планирани така. Това просто е такова изкуство, ако предпочитате такава фотография, или ако предпочитате не точно фотография, но дали е или не е фотография - такъв спор би бил чиновническо-терминологичен ... Също така, ето че може и отказа от много обработка и разчитането най-вече на самата работа с камерата да правят стойностно изкуство. Не е задължително класическия стил на работа да прави от нещата почти документални кадри. Но тези кадри също са планирани така.
Същевременно, аз например за себе си съм наясно, че който и от двата варианта да избера, няма да достигна до показаното по-горе. Вероятно ако съм спартански настроен към обработката кадрите ми ще са безлични, а ако използвам много обработка - кадрите ми ще са цапаници. Но това е така, защото аз самият нямам нужната фантазия, нужния талант, нужната подготовка, или каквото там нямам. Но това не означава, че може да си задавам въпроса "Повече или по-малко обработка?". Това би означавало да тръгна на обратно. И двамата автори по-горе имат този начин (и тази потребност наверно), да създават такова изкуство. Те не го правят така, защото така е редно да се прави фотография, нали? Ако аз се питам какви точно да са границите, най-вероятно нямам още изяснена за самия себе си такава нужда от конкретно творчество. А не може да се прави изкуство заради самото правене на изкуство - винаги се стига до подражание и имитации на истинското изкуство. Но нищо лошо няма и в това, де, не всички са талантливи, някой сме просто ентусиазирани любители. Но все пак, границите се дефинират единствено така, както ги е дефинирал Славчо [smile]

[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   09-09-13 22:20

Може би ще прозвучи кощунствено за всички, но първият от двата профила, макар да е магьосник в това, което прави, за мен не показва снимки. Показва шедьоври, които обаче не са продукт на обектива. А на четка, макар и дигитална. И на безспорен талант и фантазия.Не е ли по - скоро това рисуване, а не фотография?

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: bpn   
Дата:   09-09-13 22:53

Има си име това, което прави ra_do и то е "digital art". Не че има нещо лошо в това, напротив, но няма много общо с фотографията, поне според мен...



Публикацията е редактирана (09-09-13 22:55)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: batsali   
Дата:   10-09-13 14:16

За мен като лаик наистина фотографията е снимката като запечатан момент от действителността

Фотографията не е изобщо обективна. Дори най-непретенциозният лаишки кадър за спомен е прецеден през окото и ума на този, който снима. Всеки ъгъл, всеки момент предава малко по-различно усещане на кадъра, освен това това, което камерата запечатва е само една малка част от реалността. Не виждаме електромагнитни вълни извън видимия спектър, така че тоновете и отношението между тях са само един крайно ограничен поглед върху реалността.

В тоя ред на мисли - не е ли също толкова сериозна манипулация на кадъра реденето на осветление, специалната поза, подбирането на модел с определено излъчване?

Според мене няма граница, която да бъде или не бъде прекрачвана. Най-вече поради естеството на всяко изкуство, но и защото, ако я има, тя е много размита. Просто един кадър може плавно да спре да бъде само фотография и да стане основа за нещо съвсем различно. Ако ти се харесва по каквато и да е причина, това е най-важното, а не как точно е постигнато дадено изображение.

Който иска да обработва, който не иска - да не обработва, важното е да има красиви неща.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: tzl   
Дата:   10-09-13 15:24

Реденето на осветление понякога може да бъде ползвано като манипулация, но в много случаи то помага на несъвършенствата в техниката, тъй като все още цифровата техника изпитва затруднения да види това, което очите виждат. Осветлението се реди, за да осветява.

Когато се снима снимка за спомен на 2-ма хайдути във фото дюкяна на бай Пенко-Фотографчията, там се ползва също осветление. Там хайдутите са дошли с изпрани и пристегнати пояси, прани потури, нови цървули, с изчистени ками, почистени огнестрелни оръжия и прясно засукан мустак. Снимат се и днес ние виждаме такива снимки и се любуваме на нагласената и режисирана фотография. Да не говорим, че се е правил много старателен ретуш на тези снимки. Ако разгледате стари снимки на заможни семейства, ще видите как кожата на мъжете дори е гладка при някои фотографи. Това е от ретуша.

Рекламните снимки са винаги нагласени и режисирани, защото не може да отидеш и да щракнеш някой да тича по пътя и да го изтупаш на билборда без да се притесняваш от недоволство. Трябва да му платиш. Ако си наемеш човек да тича пред камерата, той ще тича в определен регион, защото не можеш да го гониш из целия парк. Пак е нагласено. Ако в парка е мрачно и окото ти вижда всичко, обаче фото техниката ти - не, трябва да помогнеш с осветление. Това колко се вижда осветлението в кадъра (като ефект) си е съвсем друго нещо. Аз имам снимки с по 3 светкавици без да изглежда светнато (или поне така си мисля).

Няма нищо лошо в режисираното заснемане, защото това си е напълно нормално подпомагане.

Това, да се снима фотожурналистически си има име на английски и се наричат "candid shots". Често се правят рекламни снимки, които имат вид на "candid shots", но всичко е режисирано и осветлението е наредено.

Но все пак темата беше за обработката. Това, че има редено осветление, режисирано позиране, няма никакъв проблем. Обработката също не е проблем стига да изпълнява целите си - било лично удоволствие или комерсиална цел.



Публикацията е редактирана (12-09-13 21:32)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: desislava   
Дата:   10-09-13 15:37

тзл, много добре казано.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: anjsan   
Дата:   10-09-13 16:00

- Къде е границата, която не трябва да се преминава при обработката ?
- Там където вече се вижда,усеща натрапчивата изкуствена промяна на картинката спрямо нормалното,естествено възприятие на реалността - ей те там е . Всичко е субективно разбира се .

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: batsali   
Дата:   10-09-13 16:48

tzl, тва с осветлението и нагласянето го споменах като пример за манипулация на реалността. Ретуша е за мен същия род манипулация. Даже бих казал, че самото натискане на копчето е манипулация на реалността.

anjsan, субективно е да, а може и целта да е точно набримчването на цветовете и контраста, че да изглежда като кадър от анимационен филм. Всичко е според зависи.

Та, граници за мене няма, има безразборно, безидейно и прекомерно прилагане на техники. И все пак дори от ексцесиите може да изпадне нещо много красиво.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: pbosakov   
Дата:   11-09-13 17:54

Окото вижда жив и подвижен образ, с висока динамика, с огромна резолюция, справя се добре и при ниска осветеност. Има си и подвижна стойка, която му позволява да обхване 360 градуса от този образ =)

Фотоапаратът запечатва само една много много малка част от всичкото това нещо, затова снимката изобщо не възпроизвежда реалността толкова точно, колкото си мислят хората. Тази "загуба на данни" трябва да се компенсира някак. Затова смятам, че е напълно приемливо при обработката да се редактира снимката колкото е необходимо откъм цветове, кадриране и елементи, за да се пресъздаде горе-долу същото усещане, както когато си бил там.

Затова според мен обработката е прекалена, ако създава изкуствено чувство или естетическо усещане, което не може да бъде изпитано на живо в същата ситуация.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: swan_   
Дата:   11-09-13 18:08

Всяка дискусия на тази тема може да се води само при положение, че фотографията, която правим служи за пресъздаване на действителността. Подобна дискусия може да се направи отделно за репортажната фотография, за заснемането на диви животни, за заснемането на природни забележителности и т.н. Ако фотографията, която създаваш е творчески акт - няма граници. прави каквото искаш. Манипулирай на воля. Важното е да те удовлетворява крайният продукт (или да се харесва на околните, ако това е целта ти).

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   11-09-13 20:20

Много ми допада мнението на pbosakov. Неговата гледна точка доста точно описва моето възприятие на фотографията като процес.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: sniffe   
Дата:   12-09-13 16:22

Границата е единствено в главата на твореца!

Фотошоп е инструмент, чрез който може да постигнеш немислими резултати. Живеем в дигитална ера в която е неизбежно използването на фотошоп. Един го използва за корекция на контраст, цветове и т.н. друг го използва за да пресъздаде това което е в главата му, трети прави абстракции и т.н., всичко това посредством фотографията.

Може би идва момента в който трябва да си зададем не въпроса за границата а за познаването на самата обработка да вникваме в детайлите, да се научиш да създаваш едно произведение на изкуството. Когато го правиш професионално и крайния резултат е наистина изкуство, то тогава никой няма да те упрекне защо си използвал фотошоп а напротив!

Често срещаната грешка която хората допускат е, че си мислят, че когато обработят една снимка тя ще стане по - хубава, а в повечет ослучай се получава обратен ефект и затова е виновен не фотошоп а самия човек.

И накрая просто трябва да разберем не къде е границата в обработката а къде е границата на минималните познания които човек трябва да притежава за да обработва и манипулира изображения. А те не са изобщо малко.


И точно тези които нямат и немогат да подобрят изображенията си с фотошоп плюят неговата употреба. И разбира се това е често срещано явление в България, където ако неможеш да правиш нещо то не е хубаво и се оплюва..., но това е друга тема...


Айде със здраве!

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: feliz   
Дата:   12-09-13 18:09

basileus, tzl, pbosakov, [smilie24]

Моята граница съм си я поставила, волно или не (това са ми знанията за сега). Фантазията я имам, но не желая да я прехвърлям върху кадрите си.[smilie5] За сега резултатът ( с минимум фотошоп) ме удовлетворява.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: feliz   
Дата:   12-09-13 18:12

А и да добавя нещо много важно според мен - многото познания по обработващите инструменти, карат да закърнее желанието и умението ви, да виждате, търсите и експериментирате в реалността.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: ElBandido   
Дата:   12-09-13 19:30

много точно казаното от ТЗЛ [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: pbosakov   
Дата:   13-09-13 11:45

basileus написа:

> Много ми допада мнението на pbosakov.
> Неговата гледна точка доста точно
> описва моето възприятие на
> фотографията като процес.

Не бързайте да се съгласявате с моето определение (което си ми е лично и не искам да го натрапвам на никого). Все пак ако го прочетете пак, ще видите, че то позволява дори "светотатства" като премахване, добавяне и разместване на обекти, но при условие че е направено с мисъл и с цел да се възпроизведе субективното усещане на сцената [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: тьма   
Дата:   13-09-13 14:57

Може би просто в тази тема да се посочва снимката, в която границата е премината. Разбира се, всичко е само лично виждане и винаги може да се поспори.

От разгледаните днес снимки - ето тази



https://photo-forum.net/static/site_pics/116/1379019004_DSC_7062_3_4_tonemapped.jpg




а авторите да не се обиждат [smilie3]

снимката е чудесна композиционно


Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: тьма   
Дата:   13-09-13 15:07


https://photo-forum.net/static/site_pics/198/1379010298_1-1.jpg




Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: geokar   
Дата:   13-09-13 18:32

Границата зависи от жанра, от намерението, от стилистиката. Тя е винаги различна и се определя от това, доколко намерението се покрива с резултата. И усета, заедно с практиката и достатъчните познания за историята и стиловете в световната фотография ще ни помогнат да усетим намерението и да го сравним с изпълнението. Има драстични теми, за които може да се използват драстични средства, лирични теми, за които е важен нюанса, намека - ако обработката спомогне за проявяването му, значи е правилна, ако е преекспонираща, значи е преминала съответната граница. Е, разбира се, винаги авторът може да каже: "аз така го исках, защото...", нещата са субективни и не подлежат на окончателна категоризация (слава Богу!) Когато видиш привидна "грешка" в осветлението, композицията и т. н. у някой майстор, питаш се защо я е направил и откриваш някакво ново значение, подтекст или ново стилно средство, когато я видиш у начинаещ, смяташ я за грешка и "не харесваш", или поучаваш... Но... достатъчно, нали говорим за граници... [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: cucicuc   
Дата:   13-09-13 23:00

Само един пример, за да знаеш какво мисля аз.Не, че съм мерило или еталон.

https://photo-forum.net/i/1732278

Кментар, че обработката в небето е прекалена..

..но пък, знеш ли..на мен ми харесва точно така .



Публикацията е редактирана (13-09-13 23:06)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: cucicuc   
Дата:   13-09-13 23:09





Публикацията е редактирана (13-09-13 23:09)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: landstar   
Дата:   15-09-13 14:30

Границите са две - едното си е чисто художничество с определена цел. Истинската снимка за мене търпи всякаква обработка, която не надхвърля възможностите на човешкото око и условия за да изглежда реалистично.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: тьма   
Дата:   15-09-13 14:36

Много ви има да приказвате, дайте примери или се страхувате авторите да не ви блокират.
Хайде, смелчаците


ето примерът на cucicuc


https://photo-forum.net/static/site_pics/163/1369837962_hdr.jpg




Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: GOSPODIN   
Дата:   15-09-13 23:30

Границите са в мозъците ни. Те реално не съществуват, но в изкуството се използват главно от хора , които са импотентни към сътворяване на нещо, но параноици за почесване на егото си.
Къде са границите за Бош(Йеронимус), за Дали, Пикасо, Саудек, Ман Рей, Алфонс Муха?

Изкуството не признава юзди и кепенци, а подобни смехотворни теми са израз на ограничени възприятия и доста елементарен подход към съвременните инструменти и технологии помагащи на фотографията.


Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: тьма   
Дата:   15-09-13 23:39

Какви Муха, Пикасо, Дали - ти добре ли си, та слагаш фотографията на едно ниво с живописта[smilie8]


Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: GOSPODIN   
Дата:   15-09-13 23:47

тьма, я си провери инфото за Муха, че е фотограф - плакатист, а после раздавай присъди.
Когато не е имало фотография е имало живопис и скулптура, но и тогава ограничените мозъчета са поставяли измислените граници, за да скрият своята некадърност и простотия.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   15-09-13 23:48

Бря, GOSPODINE!!! Как реши, че авторите на постовете в тази "смехотворна" тема са импотенти по отношение на това, което правят??? Отвори ли профилите им, разгледа ли снимките им? Не говоря за себе си, аз съм пълен профан във фотографията. Ако случайно си го направил, в което силно се съмнявам, не би ръсил простотии тук. Вземи прочети и някои от новите теми, например от днес... А ако още не си разбрал какво дискутираме - съжалявам за теб, явно писаното е твърде елементарно, познавач на класиците. Но не смей да поставяш етикети като "егоцентрични параноици" на непознати за теб хора.

АМАН от хейтъри... Навксякъде и по всяко време.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: тьма   
Дата:   15-09-13 23:52

ехх, Господине, къде е Мане, къде си ти


Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: GOSPODIN   
Дата:   15-09-13 23:57

basileus, много се палиш и обиждаш, като ми слагаш в устата словосъчетания, които не съм казал: "Но не смей да поставяш етикети като "егоцентрични параноици" на непознати за теб хора. "

Къде го видя това горното, обиден лаико?
Потвърждаваш моите мисли , че некадърността се опитва да властва чрез поставяне на изкуствени "граниници" и "норми".

Бъди здрав и ...внимавай с юздите, че има и своенравни коне [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   16-09-13 00:30

Да не би това:

"но в изкуството се използват главно от хора , които са импотентни към сътворяване на нещо, но параноици за почесване на егото си"

да не са твои думи?
А по отношение на юздите и конете... Като не търпиш мнение, различно от твоята субективна истина, не си добре дошъл тук.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: DidiAndreeva   
Дата:   16-09-13 00:35

Хаххаха, ти пък кой си, че ще определяш кой къде е "добре дошъл"? Слушай, когато някой ти казва нещо, позамисли се преди да скачаш като пале пред майка си. И хвалба да е и критика да е, приеми и я премисли, защото някой ден можеш да проумееш, че не винаги си прав.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   16-09-13 00:45

Аз ли? Автор на темата. И имах предвид, че мнения, нарушаващи добрия тон не са добре дошли в тази тема. Може и да не съм прав, но държа на добрия тон и не търпя обиди.
Колкото до мнението на Gospodin, не съм толкова прост, че да не осмислям написаното от него - все пак темата е най - вече интересна за мен - затова съм я и създал. А и не само той мисли по този начин. Уважавам мнението му по темата, макар и да не съм съгладен с него. Но не приемам начина, по който е поднесено.

Защо ли се обяснявам толкова и губя времето на всички? Доволна ли си, Андреева на отговора на въпроса си?

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: DidiAndreeva   
Дата:   16-09-13 00:58

Темата е отворена и в нея могат да влизат всички, когато искаш да е за определени хора, каниш ги на бира и си обсъждате възникналия въпрос. Господин още в първото си изречение е използвал "ние", т.е. всички в кюпа, никъде не е тръгнал с ритника напред. А той е човек, от когото можеш да научиш много. Не тръгвай със сръдните, защото един ден можеш да се окажеш с тези хора на една маса (пожелавам ти го) и да нямаш очи да ги погледнеш. Тьма е лош пример, не го следвай.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: allanpoe   
Дата:   16-09-13 04:55

Обработка на струг:


http://bg1.msrv.store.bg/d-prdimages/org/98654.jpg




Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: allanpoe   
Дата:   16-09-13 04:58

Когато бърка стругаря - сам отговаря.
Когато бъркат отговорни другари, отговарят... всички стругари.

[smilie5]


Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: тьма   
Дата:   16-09-13 07:01


Автор: DidiAndreeva
Дата: 16-09-13 00:58

Тьма е лош пример, не го следвай.


-------------------------------------------------------


Тьма е лошо другарче, не играйте с нея [smilie9]


Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: DragonX   
Дата:   16-09-13 13:28

На мен темата ми е интересна и не бих казал, че е смехотворна и безсмислена ами напротив, ако човек не е сигурен в отговора на един въпрос, то винаги е полезно да се дискутира същият. Проблемът е, че авторът не задава въпроса защото не знае отговора и го търси, а защото е убеден, че го знае и иска да го докаже на останалите, а и да получи подкрепа от някои от тях. За това се и обижда лесно от радикално различните мнения от неговото.
А иначе по темата мисля, че не може да има граници в изкуството, в това число и във фотографията като такова. Вярно е че има жанрове, които целят по точно отразяване на реалността, но това е друга работа. Въпреки, че и при тях е много субективно, доколко реално е пресъздадена ситуацията.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   16-09-13 14:20

DragonX, и ти май четеш отгоре - отгоре и...
Цитат от първия ми пост:
"Може и да не съм прав. За мен фотографията не е и вероятно няма да бъде професия. Но сама по себе си ми е много интересна - като акт, като начин на изразяване на субективно светоусещане. Не мога да правя хубави снимки, но се възхищавам на кадрите на хората във форума. Но бих искал да разбера мнението ви за това, къде е границата в обработката, която не трябва да се преминава, за да остане снимката снимка, продукт на фотографията, а не "манипулирано множество пиксели. "
Е, къде видя проблема, за който говориш?
Хайде всички да пишем по темата, без да коментираме другите, а?

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: LorDDemoniC   
Дата:   16-09-13 15:09

А какво да кажат хорицата болни от Далтонизъм? Хареса ми коментара на Господин който каза , че границата са нашите Мозъци ... Ще допълня това , че много хора определят своите граници от чуждите ... от тези на "майсторите" или от някакви "общо приети" ...
Това му харесвам на този фотофорум , че има всякакви снимки от обработени до стъкло до чист jpg от апарата на auto настройки ...
За това си има Рейтинг А .. Б ... нулев такъв ...
Този рейтинг решава какво мисли за прекалено обществото (потребителите), а не единичен автор на тема!
Ако има харесва на повечето намацан портрет на красива жена в шопа , то значи им харесва и точка! На вас като не ви, значи имате различен вкус бре хора!

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: DragonX   
Дата:   16-09-13 15:45

basileus, прочетох цялата тема преди да пиша. Коментарът ми беше провокиран от реакция ти по отношение коментара на GOSPODIN. Вярно е , че е малко остър, но иначе го подкрепям напълно.
Не може да има граници и не трябва да има граници. Аз също вярвам, че границите се поставят от бездарниците. Или от диктаторите.
Иначе пак казвам, похвално за темата!

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: geokar   
Дата:   16-09-13 18:03

По повод цитираната снимка. Това, което лично на мен не ми допада в обработката й е несъответствието между спокойната долна половина и драматизираната горна - казвам "несъответствие", а не "контраст", тъй като тъмносиньото на облаците е трудно съвместимо със светлозелените тонове на дърветата, пак според моите разбирания по въпроса. Белите полета в облаците също не се "връзват" с всичко останало и ми се струват грешка на обработката. Вероятно донякъде може да се оправи положението, ако се конвертира в чернобяло. Това е основното, което ми се набива в очи. Имам забележки и по композицията, замисъла и т. н., но тук говорим преди всичо за обработката. Това е. Лично мнение. Пък, тьма, да ме е страх да не ме блокират или да ми отговорят драстично на критиката, е направо смешно! Виждам че и тази тема се е изродила вече в караница по нашенски, но не ми пука, винаги честно съм си казвал мнението, когато ми го поискат, с уговорката, че това си е мое мнение, без претенции за меродавност, старал съм се да бъда пределно конкретен, конструктивен и "полезен", как ще се приеме е друга работа, опитът показва, че намерението най-често не среща правилно разбиране, но това вече не засяга мен. [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: geokar   
Дата:   16-09-13 18:13

Пък иначе и аз ще дам право на Господин, просто явно и той е от поколението, на което му слагаха не граници, ами направо юзди и на творчеството и на неговата интерпретация, който се е пекъл на скарата на "социалистическия реализъм" няма начин да не класифицира точно по този начин "законозателите" и "граничарите" на изкуството, облечени във власт...



Публикацията е редактирана (16-09-13 20:20)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: ctpahho   
Дата:   16-09-13 18:23

Твърдо - Няма граница!

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: MarinY   
Дата:   16-09-13 18:31

Хайде да се обадя и аз.
Темата се разводнява, мнения различни. Размахват се перца и брадви, и всичкото това защото много хора омешват значението на думата "Граница" с "Правила и закони". А в изкуството те значат съвсем различни неща.

Идеята (мисълта) е безгранична, но в повечето случай законите (правилата) трябва да се спазват.
[shtrak]

П.П. Добавка: Мислим си за границите на мисълта, а негодуваме срещу (не)правилното ползване на някаква технология. Странно а?! Играем в обема на самоограниченията си. [smilie3]



Публикацията е редактирана (16-09-13 18:36)

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   16-09-13 21:52

Радвам се, че се появиха мненията на MarinY и geokar...
Дано това да успокои духовете и да продължим в този тон нататък.
Да, лично аз не одобрявам биещите на очи корекции. А тези, които подобряват качеството на снимката и са безспорни, заслужават адмирации.
Наскоро във Варна, на входа на морската градина имаше гостуваща изложба с прекрасни кадри, на автори от България и света, носители на международни награди. Изкефих се на факта, че имаше няколко кадъра, които разпознах - техни автори са членове на ФФ и аз ги бях виждал вече тук. Какво ми направи впечатление. В цялата изложба, като изключим снимки от категории абстрактно и експеримент, в нито една от снимките - цветна или черно - бяла - не се набиваше на очи постобработката, а най - вече майсторството от уловения в снимката миг.
Затова и отворих темата.

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: Canon   
Дата:   16-09-13 22:02

basileus
Границата на обработките я виждат знаещите и можещите да правят обработки.
Колкото е по-ниско нивото на познания - по-малко се вижда намесата.

Та къде е границата - поставяна от кой, от знаещи или от незнаещи?

Ми няма такава. И никога и фактически и обективно не е имало.
Обясни си къде точно е границата между черното и бялото.
Някъде из сивото ..., може би ...
GOSPODIN и други са го казали...

Отговори на това съобщение
 Re: Обработката - къде е границата, която не трябва да се преминава?
Автор: basileus   
Дата:   16-09-13 22:12

[smilie24]

Отговори на това съобщение
 

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »