Автор: Boby_
Дата: 20-08-13 09:22
Росене, много зависи от това какви резултати искаш да получиш.
При снимане без свекавица с трицифрен Canon нещата често изглеждат както на твоята снимка - слабата светлина трябва да се компенсира от:
- по-отворена бленда - това си носи недостатъците като по-малка дълбочина на полето и освен това е ограничено все пак.
- по-продължителна експозиция - при скорости под 1/125 и снимане от ръка губиш рязкост, още повече, че малавийците рядко стоят на място, за да ти дадат четвърт секунда време. Аз дори предпочитам да снимам на скорост 1/200.
- по-високо ISO - там пък се появява шум, който по принцип не се смята за чак такъв дефект в снимката, но мен лично адски ме дразни.
Ясно е, че искаш да снимаш с твоя си апарат, затова няма да ти давам съвети да го сменяш. Това ще рече, че ISO-то ти е фиксирано. За добри резултати - до 200.
За да можеш да работиш с бленда над 8 (желателно е даже повече) и едновременно с това скоростта да е над 1/125, ти трябват две неща - светлина и обектив, който не я "губи", т. е. с прилична светлосила. В това отношение дългия не е "оферта". Китовият е по-подходящ. Все пак един Canon EF-S 60mm f2.8 USM Macro би бил доста по-добър вариант. Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro е дори по-добър заради дребните рибки.
Аз лично снимам със 105 mm Никонско "микро" и за по-големи риби понякога ми се налага да се дръпна доста назад. :)
Но обективът не ти решава въпроса със светлината. Светлина ти трябва за две неща - първото (и по-маловажно) е за да може апаратът да хване достатъчно добре фокус. Тия приказки, че динамични риби могат да се снимат на ръчен фокус или да ги дебнеш да влязат в предварително фокусирана зона са дивотии - не става така. Затова трябва да имаш някакъв "санитарен" минимум от осветление на самия аквариум - няма как без него.
Втората функция на светлината е по-важна, разбира се - да бъде уловена от матрицата. :) Студийно осветление не виждам как ще докараш до аквариума, затова оставаме на варианта светкавица.
Първият вариант е монтирана на апарата светкавица (вградената също върши работа). Не е много удачно поради ред причини - първо почти винаги има бликове от предното или задното стъкло на аквариума. С добър контрол на ъгъла и после с кропване можеш да ги избегнеш, но не и тези от самите риби - очите, коремчетата често са сребристи и резултатът е тежко прегаряне и загуба на детайл. Все пак понякога, с много късмет и търпение, можеш да изкараш и някой приличен кадър така. Със сигурност по-добър, отколкото без светкавица. Има и още един недостатък - фронталното осветление първо променя чисто визуално нещата и второ дава сенки на неподходящи места.
Решението е сравнително просто - монтирана върху аквариума светкавица. Странично разположена също може да свърши работа, но горната е по-добре.
Обикновено ползвам две, за да покриват по-голяма площ - никонска и един древен Sunpak, който взех втора ръка. Никонската дава по-добри резултати, но не чак толкова, че да си струва разликата в цената заради това. Освен това за по-малък аквариум една светкавица ти е предостатъчна.
Взимаш си един елементарен радиосинхронизатор (комплектчетата предавател с един приемнки са 50-60 лв в България, а на ebay има и по-евтини)- за тази цел не ти трябва TTL, защото така или иначе снимаш на пълен ръчен режим. Боцваш го на всяка светкавица, за която се сетиш, слагаш я върху капака на аквариума под лек ъгъл навътре, като подлагаш под нея високотехнологичен дифузер (например лист хартия) и започваш да си играеш с мощността и настройките на апарата. Всъщност това е най-големият кеф от снимането на риби. :)
П. П. Егати, колко изписах! :D написа:
|
|