Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 един стоп...
Автор: vaskoto1   
Дата:   31-01-13 18:41

нека направим това място по разбираемо за начинаещите.
много ми се ще да видя колко човека ще се прескочат да дадат някое познание безплатно?
защото всеобщото настроение на това място е доста по навирено от нормалното...
и така:
( с благодарност към жоро неделчев-жоре, в един твой семинар научих повече, отколкото в цял един друг курс... благодаря ти!)
какво е един стоп?
често се употребява този термин, но за много хора той нищо не казва-не могат да го свържат...
фотографа рисува със светлина.
светлината е всичко!
светлината има няколко характеристики, но в случая разглеждаме количеството й, най грубо казано.
на количеството може да се повлияе по няколко начина:
1. с по голям отвор на диафрагмата (по отворена бленда)
2. чрез скоростта на затвора (за колко време осветяваме матрицата/филма)
3. чрез светлочуствителността на нашия филм/матрица (т.нар. ИСО, което всъщност представлява стандарт в измерването на тази стойност. същото означава АСА и ДИН.)
та, накратко...
всяка една стъпка в една от тия насоки, една бленда, една стъпка ИСО, една стъпка скорост на затвора, дава точно 2 пъти разлика в количеството светлина. в зависимост от това в каква посока е тая стъпка, съответно повече светлина или по малко светлина.
тази именно стъпка се нарича f-stop.
или един стоп.
да отвориш 2 стопа означава:
1. да отвориш 2 стъпки блендата (да намалиш числото, отваряйки светлия отвор на обектива-това обикновено най трудно се асимилира от начинаещите.)
2. да увеличиш ИСО с 2 стойности.
3. да намалиш скоростта на затвора с 2 стойности.

интересното е, че производителите на фотооборудване са изчислили всяка една степен така, че да влияе точно 2 пъти на количеството светлина! това е важно!
фактора винаги е х2!
прогресията е геометрична с фактор 2:
1,2,4,8,16,32,64,128...
така че 4 стопа означават 16 пъти ралика в осветеността.
никой не ви задължава да използвате само един начин! ф-стоповете могат са се постигат и с комбинация от фактори. тук идва ред на ДОФ, на заснемане на движение (скорост), на цветен шум (ИСО) и други фактори, с които фотографа трябва да се съобрази, в името на идеята на снимката.


много се надявам темата да бъде подхваната от хора, на които им разбират главите в пъти повече от моята (която нищо не разбира) и да направим една полезна и информираща дискусия.
за начинаещи и не само...
[smitten] [shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: tzl   
Дата:   31-01-13 19:22

Каква е дискусията?

Иначе е похвално. Седнал си, отделил си време и си дал информация за начинаещите.



Публикацията е редактирана (31-01-13 19:23)

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: vaskoto1   
Дата:   31-01-13 19:29

допиши нещо, което мислиш за полезно.
това е дискусията...
[cool] [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: tuizzl   
Дата:   31-01-13 19:34

...ще следя темата, интересно ми е!
:)

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: harvester_vn   
Дата:   31-01-13 19:51

При блендите обаче, "фактора" не е 2, а 1.4 (корен от 2)
Цели бленди- 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8 и т.н.



Публикацията е редактирана (31-01-13 19:56)

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: io_bs   
Дата:   31-01-13 19:51

Може да се допълни, че f-стоповете са както следва:
f/1; f/1,4; f/2; f/2,8; f/4; f/5,6; f/8; f/11; f/16; f/22; f/32 и т.н.
Препоръчително е най-малките бленди (с най-големи числа) да не се използват, тъй като при повечето обективи след около f/11 се получава дифракция, която намалява качеството на изображението.
Ето това клипче ми помогна много да разбера какво точно са тия f стопове. На английски е, има и (английски) субтитри.

http://www.youtube.com/watch?v=KmNIouLByJQ

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: illuminations   
Дата:   31-01-13 19:56

" да отвориш 2 стопа означава:
...
2. да увеличиш ИСО с 2 стойности.
"
???

F-stop != EV

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: GenaDP   
Дата:   31-01-13 19:58

Никой от гореписалите ли не е чувал за EV?

Впрочем, първият пост е написан така, че ако не знаех за какво иде реч - надали щях да разбера нещо.

Отговори на това съобщение
 Re: една бленда...
Автор: hotsnail   
Дата:   31-01-13 21:31

Значи мисля, че nа български приетия термин е бленда.

Стоп е малко неправилно.

Защото на повечето модерни апарати стъпката (стопа) е на 1/3 и/или 1/2 бленда за по прецизен контрол. Затоври две стоности от 1.4 за овечето апарати е 1.8 т.е. 1.4, 1.6 и 1.8, а не е 2.8 както би било ако затваряме цели бленди 1.4, 2, 2.8

ПП Не виждам ползата от тая тема освен че можем да подведем хората. Има книжка за начинаещи на този сайт, където Бони и компания са се постарали да обяснят тия термини и принципи на точен и разбираем език. https://photo-forum.net/ebook/start.htm


ПП На английски Стоп също е неправилно. EV е кратко за Exposure Value. например +0.7 EV



Публикацията е редактирана (31-01-13 21:41)

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: name1993   
Дата:   31-01-13 21:58

Това е 1/3, 1/2 ev stop, а не цял. При блендата - тя не се отваря и затваря двойно на всеки stop (в случаят - f-stop или f-number), а се увеличава или намалява двойно светлината, която пропуска. Все едно...
Ето тука има няколко интересни клипа: Dylan Bennett.

Ev-stop-а се отнася за количеството на светлина или каквото означава съкращението (exposure value - стойност на експонация). В Адорама, "центъра за обучение" ги има тези и много други неща обяснени като за идиоти.

Накратно vaskoto1 иска да каже нещо подобно:
Експонацията зависи от блендата, скоростта на затвора и светлочувствителността (iso стойността). С понятието Ev-stop се свързват блендата и скоростта, докато чувствителността на матрицата/филма представлява увеличаване на постъпилата информация. 1 стоп при блендата е преминаването през 1.0, 1.4 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8.0, 11, 16, 22, 32, 45, 64 ("цели" бленди - при преминаването от една на следващата последователна - имаме двойно увеличаване на постъпилата светлина). При скоростта на затвора е по-лесно - там удвояваме наличната скорост - от 1/60 на 1/125, от 1/125 на 1/250. При увеличаването на чувствителността имаме същия принцип 100, 200, 400, 800, 1600, 3200. Всичко това увеличава експонацията с ev-stop, който се отмерва на светломера на камерата.

ПфуУу.

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: vaskoto1   
Дата:   31-01-13 22:00

illuminations и GenaDP
тук не иде реч за ЕВ.
тук иде реч за това, да отворим 2 стопа, например, тогава, когато възможностите на диафрагмата са изчерпани. или искаме дълбок ДОФ. или някаква друга ситуация...
и отделно GenaDP: виждам че те бива да критикуваш. не твърдя че съм перфектен, но защо ти не напишеш нещо по разбираемо? и аз бих искал да го прочета...
[smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: GenaDP   
Дата:   31-01-13 22:27

защо ти не напишеш нещо по разбираемо? и аз бих искал да го прочета

Щото вече е писано многократно.

тук иде реч за това, да отворим 2 стопа, например, тогава, когато възможностите на диафрагмата са изчерпани или искаме дълбок ДОФ. или някаква друга ситуация...

Я пак?

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: hotsnail   
Дата:   31-01-13 22:53

човече стоп е цъкалото на обективите с ръчен контрол. Щрак, щрак, щрак

На някой обективи цъкалото е на цели бленди....ама вече не е така.

стоп не е бленда или EV.

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: GOSPODIN   
Дата:   01-02-13 00:03

т.н. стоп си е бленда на БГ. Възможностите да се играе със скоростите и чувствителността е пропорционална и зависи , какво искаш да постигнеш.

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: illuminations   
Дата:   01-02-13 01:55

F-stop само и единствено е свързано с блендата и колко светлина пропуска оптиката.
Останалото (от написаното от теб) е EV и ненаучна фантастика.

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: turntablism   
Дата:   01-02-13 10:08

Мога да ви препоръчам една книжка (на начинаещите де), Bryan Peterson - Understanding Exposure. Много добре е обяснен триъгълникът: Чувствителност, скорост, бленда. Те са взаимно свързани и контролират различни неща, които в последствие променят крайния резултат.

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: boni   
Дата:   01-02-13 10:18

Една малка забележка:

1. да отвориш 2 стъпки блендата (да намалиш числото, отваряйки светлия отвор на обектива-това обикновено най трудно се асимилира от начинаещите.)

Числото не се намалява, а се увеличава. Намалявате знаменателя на една дроб - следователно числото се увеличава. Светлосилата или както казваме на фотографски жаргон "бленда" е отношение на диаметъра на работния отвор към фокусното разстояние.
Примерно 1:2 - казваме бленда "2" или 1:4 - казваме бленда "4" фактически обаче 1:2 е по-голямо число от 1:4. Вече доста производители си го записват точно така и на обективите 1:2 , а не само 2
Интензитета на светлината пада 4 пъти с удвояване на разстоянието и затова обектив със светлосила 1:2 пропуска 4 пъти повече светлина от такъв с 1:4.



Публикацията е редактирана (01-02-13 10:20)

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: джъмбо   
Дата:   01-02-13 10:22

тук е така... минаваш един курс/семинар и вече почваш да преподаваш[smilie18] [smilie18] [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: alsash   
Дата:   01-02-13 10:26

....я да видим сега....какво означава бленда 8 (да речем), за един обектив?.......

опа, Бони е писал....!



Публикацията е редактирана (01-02-13 10:28)

Отговори на това съобщение
 Re: един стоп...
Автор: Nedelcho1   
Дата:   01-02-13 10:53

При цифровите фотоапарати количеството светлина се определя само от блендата и скоростта на затвора. Ако например снимате с ISO 100, бленда 8 и 1/100 и след това увеличите исото на 1600, без да пипате другите параметри, количеството светлина което достига до сензора е едно и също, просто усилването на сигнала се променя. На високо исо шума е повече, защото светлината е по - малко (за правилна експонация трябва 1/1600 за горния пример). Новите сензори на Sony с много ниския си шум от електрониката позволяват да се използват в ISOless режим. Т.е. при тях резултата ако снимате на исо 100, скорост 1/1600 и бленда 8 и после изсветлите снимката в RAW конвертор ще е един и същи, ако снимате директно на 1600 исо, 1/1600 и бленда 8 [smile] .

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »