Автор: e-mil
Дата: 24-09-12 21:41
(Навсякъде бележките с курсив са мои - e-mil).
СНИМКИ ОТ ТЕНЕКИЕНАТА КУТИЙКА
от Ричи Томас*
Aramco World Magazine, sept-oct 1975
Туристите и фотографиите си пасват като киното и пуканките. Всъщност, за някои хора снимането почти е заело мястото на разглеждането на забележителности. Но в дните преди портативния фотоапарат и евтините фото услуги, туристът вече е искал визуален спомен от забележителностите, които е видял, както и неопровержимо доказателство, че е изкачил Матерхорн или застанал на лявото ухо на Сфинкса. Тогава той се обръщал към професионалните фотографи в съответната страна.
В действителност фотографията и масовият туризъм са се развили ръка за ръка. През ноември 1851 вестник "Illustrated London News" се оплаква: "Всеки млад джентълмен завърнал се от Гърция или Египет носи брада и манускрипт. След една-две седмици се появява ново списание за източни пътувания и нов ориенталски пътник заема мястото си сред "мъдреците", които го предхождат." През същата година Фредерик Скот Арчър показва мокрия колодиев процес за проявяване на фотографски негативи. Той значително опростява производството на снимки, но все още е много далеч от днешния увенчан с камера турист. Ако не е умеел да рисува с молив и акварел, туристът от 19-ти и ранния 20-ти век е нямал друг избор освен да се обърне към местните фотографски студия.
Растежът на туризма в Близкия изток се удостоверява от появата на първия туристически наръчник на Томас Кук за Палестина, Сирия и Египет през 1876, както и от първото ръководство на издателството на Карл Бедекер за Палестина и Сирия през същата година, и още едно за Египет през 1877.
През 1876 Бедекер споменават само един фотограф в Бейрут с френското име Танкреди Дюма (бил е италианец от френски произход). През 1894 новото издание на Бедекер вече докладва за фотографски картички от три източника: Дюма, Феликс Бонфилс и Гуарели. "Като цяло добрите и евтини снимки", пишат Бедекер "трябва да бъдат закупени само от фотографите, а не от търговците, които ги предлагат по хотелите. Неподлепените картички трябва да бъдат завити около парче дърво или прибрани в тенекиена кутия, която може да се купи от пазара за няколко пиастра."
Преди това Бедекер споменават двама фотографи в Йерусалим - Петер Бергхайм и Шапира (вероятно става дума за известния фалшификатор Мойсей Шапира) и двамата на Християнската улица. Освен снимки Бергхайм предлагал "вино, английска бира и др." и бил "уважаван банкер". Въпреки това разнообразие изглежда не се е задържал дълго на върха във фотографския бизнес - през 1894 препоръчаните от наръчника фотографи се сменят с Никодимус, Фредерик Вестер и Бруно Хеншел. Американската мисионерка Бърта Спафорд омъжена за германеца Вестер, разказва в своята книга "Нашият Йерусалим", че семейният фотографски бизнес започнал през 1898; една от първите поръчки била да снимат кайзер Вилхелм II при пътешествието му в Палестина същата година.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/aegv9344.JPG
http://media.iwm.org.uk/iwm/mediaLib//7/media-7570/large.jpg
Изглежда германците са завладели фотографията в Кайро от раз. В книгата на Бедекер "Египет, наръчник за пътешественици", публикувана през 1885, като главни фотографи са изредени Ото Шьофт, както и Щромайер и Хейман (има предвид Щромайер и Уаймън ) макар че там са също фирмите "Паскал Шеба от Константинопол" и "Ларош и Ко". Шьофт е препоръчан заради: "добрите му фонове за снимки на групи; също и изящна колекция от групи с местни жители и няколко пустинни сцени, някои от които са поразителни." Но Бедекер са принудени да кажат, че: "сред многобройните картички на египетски пейзажи и храмове, най-добрите са на "Паскал Шеба от Константинопол".
В 1905, Амеде Байо дьо Жервил в книгата си "Новия Египет" се оплаква: "Има твърде малко добри фотографи в Египет. От тези в Кайро твърдо мога да препоръчам М. Лекеджян или М. Дитрих, фотограф към съда." (Всъщност са Г. Лекеджян и Паул Дитрих )
Вероятно е добре, че ранните туристи не са носели със себе си фотографско оборудване. Томас Кук и Синове съветват през 1911: "Винаги е желателно при пътуване да се освободите от ненужния багаж, като в същото време е необходимо да бъдете добре запасени, особено ако пътуването ще продължи месеци... Сред различните предмети, които си струва да бъдат взети са: кожена чаша, джобен филтър (за запрашен въздух), кожени ремъци, малък твърд куфар за писане с принадлежности към него, кълбо канап, добър джобен нож, зелени очила, ако очите са слаби, игли, конци, ленти, копчета и други подобни за които може да се сетите, сапун, джобен компас, син или зелен воал, не само като защита от слънцето, но също и срещу прах, ботанически куфар или ако такъв не може да се намери, то метална кутия, в която разни корени и други може да се запазят. Магнезиева тел или факли трябва да се вземат за да се осигури светлина в тъмни гробници, храмове и др. За всяко специално "хоби", което може да има пътешественикът трябва да предвиди отрано, например скицници и ботанически преси; провизиите трябва да се приготвят предварително ако пътникът смята да прави геоложки или ентомоложки изследвания и др. Трябва да се носи добър театрален бинокъл."
С такъв асортимент от багаж, всеки турист би бил облекчен, че си спестява необходимостта да прави собствени снимки и би бил доволен, че може да купи готови.
Тези фотографи от златната ера на туризма преди Първата световна война са без съмнение отговорни за снимките от Близкия изток занесени при домошарите вкъщи и имайки предвид силата на картините да въздействат на човешкото око, дори за виденията и спомените на самите туристи. Много от техните разпечатки вероятно още стоят в металните кутии и фотографски албуми на нашите баби и дядовци.
* Ричи Томас е бил главен библиотекар на Мемориалната библиотека "Нами Яфет" към Американския университет в Бейрут. Приложената колекция снимки е от архива и с негови коментари. За съжаление само на едно място е споменал автор, но в Интернет снимките от него време не са много - може да се намерят.
Група туристи с бедуинските си водачи в Сирийската пустиня.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/wzqx8683.JPG
http://prikachi.com/images/947/5295947C.jpg
В Йерусалим до кафене "Яфа" на туриста се предлагат религиозни амулети, артикули от маслиново дърво и седеф; фотографии от студиото на Бонфилс и чудесата на Изтока; и в Световния билетен център на Кук - най-доброто седларско и лагерно оборудване.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/tssi6013.JPG
http://prikachi.com/images/948/5295948n.jpg
Елеонският хълм е почти оголен с изключение на неговите древни маслинови дървета, минаретата и църковните кули на билото, както и Руската църква в Гетсиманската градина вдясно.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/zsqr8728.JPG
http://prikachi.com/images/949/5295949s.jpg
Група друзи позира под маслиново дърво в планината Кармел.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/mdob2013.JPG
http://prikachi.com/images/950/5295950k.jpg
Изглед към Яфа.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/gekx5108.JPG
http://prikachi.com/images/951/5295951M.jpg
Пред гарата на Яфа почти всеки носи фес.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/sadw5044.JPG
http://prikachi.com/images/953/5295953z.jpg
Яфа, както повечето близкоизточни пристанища разчита на лихтери. Корабите чакат отвъд скалите, докато тези лодкари превозват пътниците и каргото до тях.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/ovcl0331.JPG
http://prikachi.com/images/954/5295954A.jpg
Ранна снимка на бейрутското пристанище изглежда като маслена картина на майстор от 19 век.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/stnh3214.JPG
http://prikachi.com/images/956/5295956T.jpg
Бейрутския бряг преди повече от 100 години. Ако някоя от тези къщи още съществува, то тя е скрита от високите си съседи.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/mzbb8410.JPG
http://prikachi.com/images/957/5295957o.jpg
Трафикът е слаб в боровите горички на Бейрут.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/dqtz7082.JPG
http://prikachi.com/images/958/5295958a.jpg
Многолюден ден пред хотел "Виктория" в Софар, в планините край Бейрут. Вероятно е било неделя.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/iwiw0700.JPG
http://prikachi.com/images/964/5295964S.jpg
Пътуването от Кайро до пирамидите в Гиза е отнемало половин ден с файтон.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/fiyj0328.JPG
http://prikachi.com/images/965/5295965n.jpg
С малко помощ от приятелите си най-енергичните туристи изкачват пирамидите и искат да фотографират подвига си. Феликс Бонфилс е бил готов да им услужи.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/tupo2172.JPG
http://prikachi.com/images/966/5295966f.jpg
Преди "Звук и светлина" (Son et lumiere - нощно светлинно шоу от 60-те години край пирамидите в Гиза) този кадър на Хеопсовата пирамида направен от "Шеба от Константинопол" показва какво може да се направи с естествена светлина и позираща група бедуини.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/gvox4955.JPG
http://prikachi.com/images/967/5295967y.jpg
Мюсулмански поклонници. Махмалът в който се намира Коранът е изложен в Кайро преди да замине на гърба на камила за Свещената джамия в Мека.
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/euna8390.JPG
http://prikachi.com/images/968/5295968u.jpg
"Изглеждайте естествено, моля!" Дори магарето заема обмислена поза в тази "улична сцена" от Кайро заснета от неизвестен местен фотограф. Дали момичето долу вляво е закопана до талията?
https://photo-forum.net/static/forum/2012-09/ksab9268.JPG
http://prikachi.com/images/970/5295970w.jpg
|
|