Автор: aliengg
Дата: 20-03-12 09:17
Музеят Гугенхайм в Ню Йорк организира ретроспективна изложба, посветена на Франческа Удман - първата жена, която успява да си пробие път в доминираното изцяло от мъже фотографско изкуство
През 1981 г. от сграда в Манхатън скача 22-годишната Франческа Удман (Francesca Woodman) – първата жена, която успява да си пробие път в доминираното изцяло от мъже изкуство на фотографията по онова време.
Днес 30 години по-късно светът на изкуството успява да си даде ясна сметка за смисъла, стойността и значимостта на нейното дело. Преди самоубийството си Удман създава над 800 снимки, които днес са съществена част от историята на американската фотография.
Ретроспективната изложба, организирана от Музея Гугенхайм в Ню Йорк, предлага възможността да се разгледа по-отблизо развитието и изграждането на една силно субективистична, но изключително последователна в своите търсения артистична визия.
Критиката сравнява Франческа Удман с творци от ранга на Ман Рей или Ханс Белмер главно заради мрачната атмосфера на снимките й, необичайната сценография, странните „сюжети". Работите й винаги са били обект на дискусии.
Баща й - Джордж Удман (художник и фотограф) признава, че дъщеря му е била в перманентна депресия и е имала изключително себеразрушителна нагласа, но това по никакъв начин не дава обяснение на нейната работа. „Работата на Франческа страда от това, от което е страдала и тази на Ван Гог. Образът на лудия човек, който отрязва ухото си, не е в кой знае каква помощ на това да се разбере изкуството му" - казва той.
Творчеството на Франческа Удман е символ на своето време – то дава отражение на много от актуалните художествени и обществени направления. Удман е добре запозната със сюрреализма, тъй като в периода 1977-1978 г. живее и работи в Рим, прекарвайки дълго време в книжарница, специализирана в литература на и за сюрреализма. Играта с телесността, с визуализациите на женското тяло във фотографиите на Удман е в синхрон с актуалния за времето феминизъм.
Дълго преди винтидж-вълната да залее света, Удман събира старинни рокли, ръкавици, ретро бельо, които използва в някои от работите си. Творбите й напомнят по-скоро на заснети кадри от пърформанс, отколкото на фотографски изображения.
„Франческа винаги търсеше абсурда и в най-малките детайли. Ако влезеше в месарница, лицето на месаря винаги й приличаше на пържолата, която той реже. Тя винаги се оглеждаше за необичайното и абсурдното и търсеше начин да му отговори"- припомня още баща й.
Ретроспективната изложба, посветена на творчеството на Франческа Удман, ще остане в изложбените зали на Музея Гугенхайм, Ню Йорк, до 13 юни.
Източник: www.artprice.bg
http://genevaanderson.files.wordpress.com/2012/02/woodman-1.jpg
http://halleema.files.wordpress.com/2011/12/1238844247_francesca-woodman-self-deceit-3-rome-italy-19
http://chronosynclasticinfundibulum.files.wordpress.com/2012/01/francescawoodman.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-jwzO4clqNIA/TcnJs_H_3bI/AAAAAAAAM8I/bHCtEHatm0g/s1600/eb67d16d.jpg
http://countryfried.files.wordpress.com/2011/02/ar00355.jpg
http://countryfried.files.wordpress.com/2011/02/ar00355.jpg
http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com/tumblr_luptziaL2O1qbqwc2o1_1280.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJ6IHW...
PS
Декември 2011 в Мадрид с неколцина приятели имахме шанса да видим 30-тина работи на Удман "на живо". Впечатлението, което оставя фотографията й, може да се опише с една дума - магнетично.
|
|