Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 
 Титаренко
Автор: Lalinda   
Дата:   06-10-11 11:51

Попаднах на интересно, струва ми се, интервю с Алексей Титаренко.

(след прочит на мненията в темата "Очакване")

Предлагам го на вниманието Ви.


Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: Lalinda   
Дата:   06-10-11 11:53

31 март 2010 г. | Интервю
« Аз съм против йерархията в изкуството »
Фотографът Алексей Титаренко разказва за себе си

Митя Нестеров



Как дойдохте в професията?

Не съм идвал в професията — да бъдеш художник не е професия, а състояние на душата. Откакто станах на пет години, откакто започнах да чета, разбира се, заработи въображението, а едновременно възникна и желанието някак си да изразя усещанията си от съвършено магическото пространство, където съм израсъл и живял — недалеч от ъгъла на 24-та линия на Василевския остров и Косата линия, където се смесват руската еклектика на XIX век, италианският барок на XVIII век, революционният конструктивизъм на 20-те години на ХХ век (фабриката « Кухня ») и « кировският » конструктивизъм на 30-те (Домът на културата « Киров »).
Когато станах на осем години, ме записаха във фотокръжок, а също и в кръжок по шахмат, в музикална школа и на библиотека. Там имаше преподаватели, но, общо взето, всеки се занимаваше както си иска и с каквото иска. Имаше достатъчно увеличители, разтворите вече бяха приготвени. Лента и хартия не ни даваха, трябваше да си ги търсим сами, да искаме от преподавателите. Някак си се научих да проявявам филми и копирам снимки. По-късно свикнах да правя всичко в кухнята на комуналната ни квартира; за щастие, родителите ми са блокадники и не се страхуваха от съседите и изобщо от нищо.

Фотографският процес обзе ли Ви?

Обзе ме напълно. Любимите ми занимания, още от петгодишна възраст, бяха разходките из града и четенето. Струваше ми се, че с помощта на фотоапарата мога да фиксирам настроението на Петербург, атмосферата му. Естествено, фотокръжокът скоро престана да ме интересува. В същия Дом на културата « Киров » се намираше Народният университет по обществени професии. Нямаше възрастов ценз, и на 14 години ме приеха във Факултета по фотокореспонденция. Фотомайсторство преподаваше Иля Наровлянски, фотокореспондент на ЛЕНТАСС. Обикнах работите му. За съжаление, вече не е между живите.

Веднъж седмично в същите помещения се събираха много брадати мужици — пушеха и незабелязано пиеха. Разговорите вървяха най-вече около това, което по онова време бе заключено със седем катинара — за художниците-авангардисти, самиздата, « Архипелаг ГУЛАГ ». Това бе средата на фотоклуба « Зеркало » (Огледало), където почти нямаше професионални фотографи, но имаше художници, музиканти и научни сътрудници. Най-ярките личности в « Огледалото » бяха музикантът от Мариинския театър Валентин Капустин, графикът Василий Бертелс, фотографът Генадий Ткалич. Много от тези хора вече не са между нас, през 2003 г. почина Евгений Раскопов, несменяемият председател на клуба.

След като на 15 години получих диплома от Университета, направих изложба на едно от заседанията на клуба и, за моя изненада, брадатите мужици, изказвайки няколко неизвестни ми силни думи, ме приеха в своите редове. Всяка седмица, ако не ме караха в специалната френска школа, се стараех да присъствам на заседанията.

Какво Ви повлияя особено силно по онова време?

В детството си четях всичко, което можеше да се намери в училищната библиотека, от Агния Барто и Куприн до Цвайг и Голсуърти. Фотографска литература, която да не е свързана със задачите на пропагандата, по онова време нямаше. От майсторите на световната фотография, проникнали отсам желязната завеса, не харесвах никого, даже Бресон, който през 1972 г. пристигна на снимки в Петербург Много от художествения ми поглед се формира в « Огледалото » благодарение на съветите на по-възрастните колеги. Започнах да ходя по изложбите на авангардистите в Дома на културата « Газ », на концерти във Филхармонията и Мариинския (Кировския) театър, прочетох забранения тогава « Доктор Живаго » на микрофилм. От 1978 г. насам не съм пропуснал нито един концерт на Мравински и слушам все повече и повече класическа музика — Шостакович, Брукнер, Шнитке. Колосално впечатление ми направиха, когато ги видях за пръв път, фотомонтажите на дадаистите — на Раул Хаусман, Макс Ернст, Хана Хох. Когато бях млад, дори се опитвах да им подражавам.

Кое е в съзвучие с Вашия поглед днес?

Сега по дух ми е близък пианистът Григорий Соколов. Старая се да изведа фотографията на това ниво, на което Соколов е могъл да изведе изпълнителското изкуство.

Въобще, аз съм против йерархията в изкуството, за мен не съществуват понятия като фотоизкуство, киноизкуство и т. н. Изкуството или го има, или го няма. Можеш да бъдеш художник и да не бъдеш художник, а да си, да кажем, военен, и да си художник във военното си дело. Някои сражения от Втората световна са истински произведения на изкуството, да не говорим за известните битки на Наполеон или Ханибал. Изкуството отговаря не на въпроса какво, а как.

Понастоящем прекарвате много време в Ню Йорк. Какви са впечатленията ви от града?

Ню Йорк е град, който е на примерно същата възраст, като и Петербург (започва формирането си през втората половина на XVII век, а Питер е официално основан през 1703 г.). Сходното е много, а навярно би било и повече, ако Петербург не бе престанал да бъде столица през 1918 г., когато група бандити под предлога на най-добрите си намерения завзема властта, унищожавайки физически почти една трета от населението на страната. Във връзка с това Питер извиква печал и съчувствие, докато Ню Йорк носи в себе си радост, с неукротимата си жизнена сила, динамика, мултикултура и отсъствието на много от европейските предразсъдъци.

Няколко думи за техниката. Как преминава един Ваш снимачен ден?

Помня първия озовал се в ръцете ми фотоапарат — стар Комсомолец, с настройка на остротата на сляпо, по скалата. После вече снимах с Pentacon, но той се оказа не съвсем приспособен за продължители експозиции, и затворът с перде замръзваше в студа. През 1990 г. ми подариха Hasselblad. С вече закрепена на статива камера просто вървя из града, докато се уморя. Сядам да си почина в някое кафе.
Всеки художник има идеи, но е невъзможно да бъдат описани и преразказани. Вървя по улицата, виждам нещо и разбирам — ето това, което търсех.

Какво е отношението Ви към цифровата техника?

Отношението ми към цифровата технология е изключително съчувствено. Понякога използвам компютър, но само за да сканирам негативи. В същото време новите технологии изобщо не променят фотографията, нито естетически, нито индустриално — та човекът не се променя. Въпреки това, тук има много уговорки, достатъчни за написването на цяла книга. Няма начин да не се променя и пазарът, но аз не съм специалист по пазара, извинете.

За изложбата в « Победа » подбрахте непоказани досега отпечатъци от Ваши стари серии. Промени ли се възприемането на сериите с времето?

За да създам изложбен отпечатък, ми е необходимо много време, много физическа и душевна енергия. Отпечатъците ми се отличават силно от негативите. Предаването на настроението, времето, поставянето на акценти — всичко става при копирането. Винаги копирам сам; и композиторите преди изпълнявали произведенията си изключително сами. Освен това, необходими са достатъчно средства, тъй като фотоматериалите непрекъснато поскъпват. 90-те години на миналия век не бяха най-благоприятният период и много от изброените фактори просто отсъстваха. Ето защо тук става дума просто за отложена работа, която върша сега, тъй като не съм успял или не съм могъл да я свърша по-рано. Възприемането на сериите изобщо не се е променило. Авторският поглед, разбира се, се променя от проект до проект, но изобразително, а не словесно, ето защо отговорът не бива да се чете, а да се гледа по време на изложба.

Какво е отношението Ви към съвременната фотография? Можете ли да назовете някого от младите?

Сред фотографите Художниците с голяма буква са много малко… Просто тази област е лошо финансирана, няма своите Оскари и Нобелови награди. Талантливата младеж отива в киното, театъра, музиката, литературата, науката, и във фотографията остава горчива утайка.

Какви са бъдещите Ви планове?

Не градя планове, и никога не съм градил.


(бързият превод е мой; след импровизиран сондаж на мнения установих, че мнозина от тукашните потребители не четат или дори не понасят руски език)

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: detlene   
Дата:   06-10-11 12:29

[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: dream_catcher   
Дата:   06-10-11 12:43

благодаря за превода!

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: tonyboy79   
Дата:   06-10-11 13:01

И тоя викате бил известен... хмх странен свят...

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: violator   
Дата:   06-10-11 13:08

Ахх... изкуство.... [smilie18] Струва ли ми се или наистина се държат ръка за ръка с таланта?

Lalinda, просто трябваше да сложиш линк и да си насочиш усилията към разбор на текста. Нали [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: J0R0   
Дата:   06-10-11 13:14

Отпечатъците ми се отличават силно от негативите. Предаването на настроението, времето, поставянето на акценти — всичко става при копирането.

латентен, неосъзнат фотошопист
[smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: violator   
Дата:   06-10-11 13:18

Чакайте Lalinda да направи разбор на превода [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: abc.xyz   
Дата:   06-10-11 13:24

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: detlene   
Дата:   06-10-11 13:36

На мен ми е интересен. Но вярно е по-добре да има линк към статията, за да не се загубим в превода. [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: digitalgab   
Дата:   06-10-11 14:09

Ами като се отличават отпечатъците му силно от негативите, значи така си е избрал да работи, и владее всички техники на копирането. И точно това се цени в крайния резултат.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: jino   
Дата:   06-10-11 14:15

Автор: abc.xyz
Дата: 06-10-11 13:24


и какво точно разлюби [smile] [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: jino   
Дата:   06-10-11 14:17

Чудя се на крайните ти позиции !?

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: abc.xyz   
Дата:   06-10-11 14:18

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: jino   
Дата:   06-10-11 14:20

[smilie18] ми добре

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: abc.xyz   
Дата:   06-10-11 14:20

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: abc.xyz   
Дата:   06-10-11 14:23

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: jino   
Дата:   06-10-11 14:24

[smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: jino   
Дата:   06-10-11 14:26

поласкан съм [smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: abc.xyz   
Дата:   06-10-11 14:32

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: abc.xyz   
Дата:   06-10-11 14:34

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: uri64   
Дата:   06-10-11 14:38

.....след импровизиран сондаж на мнения установих, че мнозина от тукашните потребители не четат или дори не понасят руски език....

Да, за съжалене, но това не важи само за този език - същото е и за другите...като погледне човек в нашите фото-сайтове излиза, че незнанието на чужд език е повод за гордост... Някой пусне нещо и винаги има кой да измучи "ми тия дето не го разбират тоя език какво да правят?"...

Да вземат админите на ФФ покрай курсовете за фотография да направят и такива по няколко езика - примерно "Английски за фотолюбители", "Френски за фотографи с рейтинг Б" и т.н.[smilie5]

А за интервюто - допада ми това, което е казал [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: pefoto01   
Дата:   06-10-11 15:02

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: geokar   
Дата:   06-10-11 15:56

uri64, по принцип у нас невежеството се тачи, толерира се арогантността и дебелащината. Не е от вчера - още Ботев се изказва в този смисъл (ако някой от потребителите ще пита тоя пък Ботев къв е и с ква техника е снимал, може да погледне в ивнернета, там има отговор на всеки въпрос). А на Лалинда - благодаря, ще продължават да я псуват за това, което прави, тя е обръгнала, да продължава да го прави, за тези, които не мислят, че фотографията започва от тях и се интересуват истински от това изкуство. [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: violator   
Дата:   06-10-11 16:40

"Фотографията е изкуство"

превърнало се в инерционно тиражирано клише.


Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: geokar   
Дата:   06-10-11 17:13

"Is photography an art? There's no point trying to find out if it's an art. Art is a thing of the past. We need something else. You've got to watch light at work. It's light that creates. I sit down in front of my sheet of photographic paper and think"
"I maintain that a photography is not artistic."
Man Ray
(баш той!!!)



Публикацията е редактирана (06-10-11 17:14)

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: violator   
Дата:   06-10-11 17:23

"Is photography an art? There's no point trying to find out if it's an art. Art is a thing of the past. We need something else. You've got to watch light at work. It's light that creates. I sit down in front of my sheet of photographic paper and think"
"I maintain that a photography is not artistic."
Man Ray

(баш това!!!)

[smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: abc.xyz   
Дата:   06-10-11 17:29

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: borkond   
Дата:   06-10-11 17:41

Аз обичам да омаловажавам "Изкуството"! Харесва ми нашата дума изкуство произлизаща от изкусен т.е. умел, докато арт е от артистик - артистичен, нещо наподобяващо по-скоро сцена и шоу! И двете са верни за изкуството, но то със сигурност няма да "спаси света", а дори може и да го погуби като изкуството на войната например!За мен всеки може да бъде изкусен в нещо, но малко могат да правят шоу,щото това си е специален талант,така, че всеки може да прави някакъв вид изкуство, но не всеки е артист!

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: geokar   
Дата:   06-10-11 17:43

Ми сега ако вземем да умуваме какво е изкуство, ще стане дълга и широка. Специално на фотографията такава характеристика е била отричана и поради факта, че изображението се появява по механичен път, без участието на човешка ръка и то невидимо и на тъмно... Ама да не стигаме чак толкова далече, че съвсем ще задълбаем в теорията...[smilie25]

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: borkond   
Дата:   06-10-11 17:45

За мен нещата са прости: всичко, което е достатъчно изкусно е изкуство и фотографията разбира се! Това не означава, че всичко,което е изкусно ми харесва.



Публикацията е редактирана (06-10-11 17:47)

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: geokar   
Дата:   06-10-11 17:47

За мнозина изкуство идва от изкуствено...

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: abc.xyz   
Дата:   06-10-11 17:50

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: abc.xyz   
Дата:   06-10-11 17:54

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: violator   
Дата:   06-10-11 17:57

Стига за изкуството!

[smile]

Фотографска техника/терминология!
Пасаж от превода на Lalinda

Няколко думи за техниката. Как преминава един Ваш снимачен ден?

Помня първия озовал се в ръцете ми фотоапарат — стар Комсомолец, с настройка на остротата настройка на остротата на сляпо, по скалата. После вече снимах с Pentacon, но той се оказа не съвсем приспособен за продължители експозиции, и затворът с перде замръзваше в студа. През 1990 г. ми подариха Hasselblad. С вече закрепена на статива камера просто вървя из града, докато се уморя. Сядам да си почина в някое кафе.
Всеки художник има идеи, но е невъзможно да бъдат описани и преразказани. Вървя по улицата, виждам нещо и разбирам — ето това, което търсех.


"настройка на остротата"... мога да се досетя какво е ама така ли се превежда? [smile]

Ето ви го комсомолеца

https://photo-forum.net/static/forum/2011-10/rxsf4277.JPG


http://www.rus-camera.ru/Photos/Komsomolec_lev.jpg



че какво е "Наводка на резкость" [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: geokar   
Дата:   06-10-11 18:04

Е убу де, фокусиране, ясно. Все пак си е поиграла да преведе статията, мен за цитатите ме домързя. Тоз комсомолец е по-стария брат на "Любител-2", моят първи апарат (ако можеше да говори...)Те иначе с централното затворче и анастигматичните обективи бяха доста удобни за започване - виж, наводката на резкость се виждаше донякъде в шахтата, докато се разместят зъбчатките, осигуряващи синхрона на обективите - оттам нататък: кръжок сръчни ръце,или арт само!

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: geokar   
Дата:   06-10-11 18:16

Хубавото на тези апаратчета бяха, че са много икономични. Ако забравяш да пренавиваш, можеш да правиш по две три снимки на всеки кадър и тъй спестяваш лента. При това понякога се получават направо гениални случайни съвпадения. Още тогава си помислих, че случайността във фотографията е едно от най-главните й характеристики и от най-хубавите й качества. И винаги гледам да й оставя шанс да се прояви - изобщо снимката си се прави сама, ние сме само акушери в тоя процес, дебнем за "the decisive moment" и сме щастливи, ако можем да го регистрираме, но по принцип не сме в състояние да го предизвикаме. Опитаме ли се - винаги се получава "изкуство" от "изкуствено". Това си е лично кредо де, знам, че повечето са на друго мнение, аз самият не винаги се придържам към него.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: violator   
Дата:   06-10-11 18:33

Когато правя множествени експонации често си ползвам визуалната памет. [smile]

Нещата не стават сами в началото. После пак не стават, просто тогава или ни се струва, че стават или не ни пука какво става. През цялото това време, обаче натрупванията са много важни.


Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: geokar   
Дата:   07-10-11 01:19

Онова, което намирам за най-интересно при Титаренко (да се върнем на темата), е, че той е явно повлиян от Южен Атже, и то от онези фотографии, които Атже е смятал за неудачни (поради размазването на хората, участници в тях). По-късно точно тези стъкла вдъхновяват по-новото поколение фотографи и така стария майстор, без да има шанса да го разбере, става основоположник на още едно направление във фотографията, до голяма степен противоречащо на собственото му кредо. И най-големите майстори не винаги имат обективна оценка за всичко, което правят. Та и този най-голям хронист на Париж е смятал, че изпълнява дълга си да запечати архитектурните и човешките му улични типажи за спомен на поколенията. Впрочем едва след смъртта си той е признат за знаменитост, за артист, и плаките му виждат свят, а и света също ги вижда.

Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: nomadsl   
Дата:   08-10-11 10:42

geokar,

разсъжденията ти са много близки до моите. Само бих казал, че " every moment is decisive ". Възприето е мнението, че при всичката субективност на автора, при фотографията има нещо, като иманентна и неизбежна документалност. Аз разбирам основанията на това твърдение, най-вече "технологичността" на стъпките до получаване на резултата. Съгласен съм също, че има определени моменти, аспекти и ракурси, които като че ли разкриват неща от света с невъобразима сила и проникновеност, но считам, че това е форма на кохерентност с личните и субективни интерпретации на възприемащия. Което не пречи те да имат и групов характер, тоест да са сходни за повече от един индивид.

Според мен основното е, че при класическата рисунка, плод на човешката ръка, възможностите за абстракция са много по-голями, докато при фотографията, независимо от всичките "избори" на автора, ситото е много по широко и попадат по-едри гранули. А това дава възможност и за повече симетричности, спрямо лични нагласи и прочити.

Но въпреки това, някой би ли твърдял, че използването на инструменти води до "по-обективни" резултати?

При Титаренко, дългите експозиции и близката до черно-бялото изказност са много красив и поетичен начин да изрази преходността и мимолетността, превръщайки ги в безвремие. Образите му са, като пиеса от марионетки, в която авторът, разтягайки времето ни предлага протяжна наслада от мигове красота, която само една пределна абстракция може да предложи.


Отговори на това съобщение
 Re: Титаренко
Автор: geokar   
Дата:   08-10-11 12:55

nomadsl
[smilie24]

Отговори на това съобщение
 

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »