Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3  4  5     всички  напред  последна
 И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: sauron69   
Дата:   23-03-10 10:29

Статията е от вестник Сега. И отново стигаме до въпроса до къде може да достигне един фотожурналист (фотограф) в стремежа си да документира събитието и хване момента? Със сигурност мненията по въпроса няма да са еднозначни.

"Да се улови смъртта в момента на настъпването и да се балсамира за вечни времена е нещо, което само фотоапаратът може да направи - пише Сюзън Зонтаг в последната си книга "Как се отнасяме към страданието на другите" (2002). - Фотографиите на бойното поле в мига на смъртта (или непосредствено преди) са сред най-ценените и възпроизвеждани във военната журналистика".

Тук текстът на Зонтаг продължава с описание на може би най-шокиращия образ на Виетнамската война: момента, в който полицай от Южен Виетнам екзекутира затворник от Виетконг, като го застрелва директно в главата. Зонтаг отбелязва, че снимката е едновременно автентична и режисирана - "от ген. Лоун, който извежда затворника с вързани на гърба ръце на улицата, където са се събрали журналисти. Той нямаше да изпълни екзекуцията там, ако репортерите не бяха на линия да я наблюдават". И накрая заключава, че "човек може да се взира в тези лица дълго време и пак да не стигне до дъното на мистерията и вулгарността на това съвместно наблюдение".

"Гардиън" напомня този текст на американската писателка по повод конкурса World Press Photo със снимките на 2009 г. На сайта на организацията сред многото драматични образи на конфликти, смърт и разруха е публикувана и серията на фотографа на "Асошиейтед Прес" Фарах Абдул Уарсамех "Убиване с камъни, Сомалия, 13 декември". Първата снимка показва заравянето на жертвата до шия в земята. Втората продължава с група мъже, които хвърлят камъни по главата му. На третата окървавеното тяло се извлича от земята. На последната мъжете хвърлят камъни по безжизнения труп, за да довършат кошмарния си ритуал. Четирите снимки са шокиращи по начин, който вече не можем да открием дори в най-нецензурираните военни репортажи. Инстинктът на всеки, който ги види, е да се свие от ужас. Снимките дори нямат текстове, предполага се, че контекстът е очевиден. Един журналист ги описва като


"порнография на страданието"


Впрочем в началото на месеца "Сънди Таймс" пусна избрани фотографии от конкурса и предизвика масови протести на възмутени читатели.

Преди седмица в блога на списание Foto8 ветеранът фоторедактор Колин Джейкъбсън писа, че "потресаващите фотографии предизвикват интересни етични дилеми". Меко казано. Казано по-ясно, "очевидно има някаква степен на взаимодействие между фотографа и изпълнителите на ужасната смъртна присъда". Може би е така. Но какво точно взаимодействие? За разлика от виетнамската снимка в случая със сомалийската жертва екзекуцията щеше да се изпълни и в отсъствието на фотографа (други снимки от същата серия, които не са включени в селекцията на World Press Photo, показват публика от местни хора, събрали се да гледат убийството). От тази гледна точка фотографът не е взаимодействал с убийците, макар че почти е сигурно, че е издействал някакъв тип разрешение да снима. Освен това е заснел екзекуцията във всичките й стадии, в цялата й безкрайна и мъчителна жестокост. Какво коства това на един човек, може да каже само той - фотографът.

Снимки, толкова крайни като тези, предизвикват много въпроси за морала на репортажа. Дали например фотографът е имал някаква комуникация с жертвата преди убиването й? Дали реакцията ни към снимката щеше да е различна, ако знаехме със сигурност, че


обреченият човек е дал разрешение


на фотографа да документира ужасната му смърт? А ако знаехме, че фотографът е рискувал собствения си живот, пътувайки през разкъсваната от конфликти Сомалия, за да документира екзекуцията и да я покаже на света като свидетелство? (Впрочем можем да съдим от постингите под статията на Джейкъбсън, че най-вероятно точно такъв е случаят.) И в крайна сметка тази ексцесия принизява ли ни, или ни просветлява? Или просто ни шокира до състояние на безпомощност?

Отчасти сложната сила на тези фотографии идва от онова, което Зонтаг нарича "провокацията", вградена във всички образи на истинско страдание. Първият въпрос, който задават те, е "Можете ли да гледате това?". Може би самата писателка стига най-близо до дефиниране на моралната дилема, когато пише: "Има срам, както и шок в гледането на истински ужас в близък план. Може би право да гледат образи на страдание от такова крайно естество имат само хората, които могат да сторят нещо за облекчаването му... или онези, които могат да научат нещо от него. Ние, останалите, сме воайори, независимо дали го искаме или не."

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: matataupa   
Дата:   23-03-10 10:34

Личният избор как да бъде подложен на обективна оценка, при това масова[smilie8]

Всеки, на негово място би постъпил по правилния начин. А кой е правилният начин- това се решава на място и без много време за мислене.


Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: Alex-dan   
Дата:   23-03-10 10:38

На фотографите това им е работата, с тях или без тях хората си вършат ужасиите...[smilie11]

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: nikola_bathory   
Дата:   23-03-10 10:39

В българската журналистика /фото или не/ няма абсолютно никакъв морал.
Има скандали, клюки, ексклузивни /ебаси думата/ репортажи и т.н.

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: Uve_Smotanson   
Дата:   23-03-10 10:52

Екзекуции сигурно се извършват и в този момент, някъде където лудостта е плъзнала по улиците. Това прави ли ни по-малко морални? Много е елементарно да се позира с шока на западното общество около такива кадри и репортажи. Въпросът е има ли някакъв друг ефект освен празните приказки и зачервените бузи от възмущение. Отговорът в 99% от случаите е "Не". Какво се очаква да направи репортерът или фотографът? Да спре екзекуциите? Да спре войната? Съмнявам се, дори някой да е пробвал да го направи. Тяхната работа, когато се разхождат в кръговете на ада е да ти представят натуралистично, като Зола животът по тези места. Явно се справят. Това обаче, не е режисура. Снъфа е режисура. Това е животът.

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: demolution   
Дата:   23-03-10 10:53

Човекът зад апарата трябва да представя, да отразява и да показва нещата такива каквито са.Това му е работата, и много малко са хората които биха могли да я вършат безпристрастно.Ако не се отразяват такива ситуации и публикуват, то обществеността никога няма да знае за какво става въпрос по света.

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: d256h   
Дата:   23-03-10 10:55

Морала е нещо, което или го имаш или не. Съгласен съм, че в България фотожурналистите нямат морал, затова не ги уважавам и ги считам за най-нисшата прослойка в обществото ни... вероятно има изключения, но те по-скоро ще подчертаят извода ми...

Колко са тези, които са били в извънредна, спешна, критична ситуация, перфектна за шокираща новина по медиите и вместо да снимат са изключили камерата?

За тези хора няма нищо свято, дори мъката на майката над умъртвената и рожба!

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: Uve_Smotanson   
Дата:   23-03-10 11:00

Да не говорим, че за тази работа се изисква да имаш "топки". Това независимо от пола. На такива места, най-малкото което рискуваш е животът си. Вероятността да вземеш частица със себе си по пътя обратно е още по-опасна и плашеща. Едно време като учех, съм си задавал този въпрос. Не бих рискувал да отида на такова място. Нямам силите да се преборя с влиянието му.

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: demolution   
Дата:   23-03-10 11:16

Автор: d256h
Дата: 23-03-10 10:55

Морала е нещо, което или го имаш или не. Съгласен съм, че в България фотожурналистите нямат морал, затова не ги уважавам и ги считам за най-нисшата прослойка в обществото ни... вероятно има изключения, но те по-скоро ще подчертаят извода ми...


Тук нещо ме обърка [smilie10]

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: d256h   
Дата:   23-03-10 11:20

След объркването настъпва 'окопитване' и това което не те убива те прави по-силен, стреса не само пречи, но и помага...

[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: 4i4obenjy   
Дата:   23-03-10 11:21

Фотожурналистиката е отражение на живота. Не е виновно огледалото. Ако не ви харесва отражението не стойте пред него [smilie25]



Публикацията е редактирана (23-03-10 11:27)

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: demolution   
Дата:   23-03-10 11:26

Много силни думи за голям кръг от хора.Според мен визираш папараците които в БГ са нещо относително,не е мн. правилно да кажеш за хората които си вършат работата за да може ти като четеш вестник или списание да виждаш и картинка към статията,че са най-нисшата прослойка в обществото ни.[smilie2]

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: Uve_Smotanson   
Дата:   23-03-10 11:27

d256h написа:

> След объркването настъпва 'окопитване' и това което не те убива
> те прави по-силен, стреса не само пречи, но и помага...
>
> [smilie5]

Да бе, разправяй ми за Ницше и сестра му.[smile]

Текста, който е пуснат е поредната драма на "диванните моралисти". Сякаш подсъзнателно отричат, това, което им виждат очичките. Да се оправят и без това са безполезни същества в големия си процент.

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: 4i4obenjy   
Дата:   23-03-10 11:29

Uve_Smotanson [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: d256h   
Дата:   23-03-10 11:30

4i4obenjy, абсолютно невярно твърдение!

Изгубеното поколение 1989-2000 година е пример за това. Тези хора израснаха в мъртвешко време на преход и независимо как са оцеляли и отгледани до голяма степен са останали профани, защото условията са го наложили! Имат само по една прочетена книга, живота им е минал пред телевизора, вместо да си пишат домашните и докато родителите им са били на работа опитвайки се да свържат двата края. В замяна на това това поколение е натрупало огромен опит в снимки и филми предоставени от медиите за живота - само пошлост, страдание и грозота. Това не е огледало, това не е живота, това е жаждата на фотографите за екзотични кадри, да ги продадат за да може вестниците да ни заливат с помия!

Но това е много дълга тема..

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: demolution   
Дата:   23-03-10 11:36

екзотични кадри хахахахах ....[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: d256h   
Дата:   23-03-10 11:40

забравих да кажа... видях в Лондон черен пернишки Голф 2-ка! Разбирате ли до къде, подсъзнателно се е отразило времето в което е живял този човек? Времето на черните коли и бедните мутри с голфове... Като дете той се е възхищавал на тези силни батковци... и въпреки, че сега е на двадесет и няколко години подсъзнателно предпочитанието му за автомобил сочи идола - Голф 2!?!

[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: demolution   
Дата:   23-03-10 11:44

Тва ясно,не виждам общото с фотожурналистиката или искаш да кажеш,че медиите посредством фоторепортерите са насадили това нещо чрез наречените от теб "екзотични кадри".

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: Uve_Smotanson   
Дата:   23-03-10 11:44

d256h
Защо си мислиш, че в Канада са слушали чалга по това време? Или в предградията на Париж са обсъждали кое е по-добре да се избере "СИК" или "ВИС-2"? Светът за моя голяма радост, няма нищо общо с местните ни глупости. Точно Западът се възмущава от такива кадри. В Сърбия те не биха предизвикали такава реакция. Тук, просто хората си запълват колонките и пишат по форумите. Поколението на 90-те е изгубено само в една част от Балканския полуосртов, Русия и отчасти другите от СИВ. При това може би. Останалия свят, за моя голяма радост не познава Сашка Васева и 20 години преход и нищо на квадрат.

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: мара   
Дата:   23-03-10 12:33

абе не четох наред, щото май винаги едно и също се приказва. ама накратко...и преди, още в родовообщинния строй, и сега, който не убива директно - гледа. причините са разни. най-често - обективни. поне една не се е променяла никога. човек сузнава смъртността си и изпитва любопитство. ако има начин, гледа да го задоволи на чужд гръб. а вероятно много хора са го надмогнали, или поне изтласкали някъде дълбоко. по разни причини. най-често - страх. винаги ще има спорове по въпроса доколко е морално да се показва реалната смърт.
аз не се наемам да преценявам.

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: sauron69   
Дата:   23-03-10 13:00

По този повод се сещам за скандала по БНТ с отрязаните глави на руски войници, когато махнаха Милена Милотинова.
Та по логиката на феновене на натюрлих фото и видео журналистиката, трябва да гледаме всякакви кървища.
Има и още един въпрос- какъв е стимулът за тази борба да покажеш всичко това- дали простото желение да информираш, или нещо друго- или по ясно казано желанието да станеш известен и да вземеш възможно повече кинти на всяка цена.
Тука отново се сещам за един случай в Бразилия- за някакъв топ-журналист, който винаги е на мястото и снима горещите убийства. После се оказало че той си ги е поръчвал сам [smilie23]

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: d256h   
Дата:   23-03-10 13:12

demolution, точно така, това искам да кажа! Благодарение на такава, фотожурналистика в медиите бъка от пошлост! Тя е преобладаваща.
Едно е фотограф да отиде тематично да снима по проект, да направи голям фоторепортаж, фотоесе, да има цялостна логика в работата му... друго е да ходи да снима как някакви изроди са се рязали и разпаряли в кръчма или са изнасилвали момичета. Тези фотографи са отишли там заради пари, защото така е искал жълтия вестник...тези фотографи са низки същества... без значение какви професионалисти са! Те са проводници на профанщината в България! Нищо не може да ги оправдае, дори глупостите за 'огледало на действителността'!



Публикацията е редактирана (23-03-10 13:12)

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: Uve_Smotanson   
Дата:   23-03-10 13:20

sauron69

И на мен ми се засилва по обратния път гроздовата и ситно смляната шопска салата, като ги гледам тия неща на монитора, но не смятам, че ми е работа да чета морал на създателите им и да им обяснявам колко са лоши и че такива неща не стават в реалността. Отиди там и покажи красивата страна на войната. Манипулация винаги има - CNN и Кувейт, румънската революция и пр. Повечето "автори" (по скоро документалисти) си остават неизвестни, до момента в който някой критик не си разлее бирата от потрес виждайки репортажа или снимката. И мълчанието и прекаляването с този тип материални не променят нищо. Както между другото и изтърканите дебати по тия теми. На който не му харесва светът, да сменя планетата. Такива неща стават непрекъснато.

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: d256h   
Дата:   23-03-10 13:26

Така е, прав си Уве, аз изказвам моето мнение, то си е мое. Убеден съм в него и си го защитавам.

Отговори на това съобщение
 Re: И отново- Моралът във фотожурналистиката?
Автор: Frida   
Дата:   23-03-10 13:27

"огледало на действителността" наистина е едно понятие, с което се сваля отговорността, в случай на чувство за вина.

За мен нещата стоят така: никой не може да е огледало, защото той ИЗБИРА коя част от света да отрази и по какъв начин. Това го прави "усилвател" на определени части на действителността, с което се създава нова действителност. А това вече е авторство.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3  4  5     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »