Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 
 За "скритото" изображение във фотографията
Автор: nomadsl   
Дата:   15-01-10 16:04

Чай с ром или за скритото изображение във фотографията

Който се е занимавал със сребърно-халогенидна фотография знае значението на тези думи. След експонирането на лентата /или плаката/ авторът е принуден да положи още известни усилия за да може скритото да стане явно. Действията на фотографа, с които той се стреми да изяви заложената в материала потенция, не са хаотични. Те са плод на познание, личен опит, експериментална нагласа и много още “едно наум” за да се появи продукт, който по същество представлява алегория на авторовата идея. С една още много важна съставка. Поради техническото си фотокопирно естество, фотографията неизбежно работи с техниката на колажа и авторът неизбежно слага на тезгяха внушения и идеи надхвърлящи неговите собствени. Това е “щипката сол” , парчетата действителност, които могат да те повлекат в непредвидени посоки.

Хрумна ми, че днес в понятието “скрито изображение” се крие една много хубава метафора. При това пълна с носталгия. В добрата си практика, авторът ни предлага едно изображение, което е потенция от скрити смисли, проекция на неявни същности плюс неизбежен елемент от непредвидени значения. От мен, зрителя, се очаква да извърша процеса на ”проявяване” с акта на възприемането. Продуктът на този акт е една с нищо несравнима емоция, едно божествено докосване до бездната на същноста, съпроводено с неизразимият трепет на синхронност и различност между мен, като зрител и авторът, като творец.

Седя си аз в един бар и си мисля за тези и други хубави неща, докато в мен постепенно се “прояви” желанието за хубав чай с хубав ром. Наблюдавам бармана, който активно жонглира с бутилки пред своя клиент в поредица от изключително сръчни и също така изключително излишни движения. Горе над бара са разположени в светещи пана няколко рекламни фотографии. Изобщо в цялото заведение има доста фотография - и по стените и по колоните. Вглеждам се в тези фотографии, където млади момичета и момчета са сгърчени в неудобни и странни пози, с едничкото желание да ти продадат нещо. Опитвам се да извърша акта на възприемане и постепенно разбирам, че единственото, което струи от целия този ярък крясък е ... тишина. Но това не е тази тишина, която те запокитва в бездната, когато нощем излезеш от палатката и съзреш небосвода над теб. Когато не чуваш нищо освен биенето на сърцето си и звездите над него.
Това е друга тишина. Тишината, когато спре хладилника поради липса на ток и всички електронни играчки в къщата онемеят. Тоест тишината на нищото, а не на всичкото.

Опитвам се да си представя авторите на тези творби, с тяхната сложна и скъпа техника. Антуража от стилисти, коафьори, асистенти, декоратори и всякакъв друг “креатив”, в чиято утроба протича създаването на подобно изображение. Опитвам се да си отговоря, как тези лица идентифицират своята житейска мисия. Какво реално искат те да кажат. Дали, еретична мисъл, всъщност те няма какво да кажат. Те изглежда единствено искат да продадат своето ресурсоемко, сложно и скъпо нищо на една друга категория лица - лицата, които искат да продадат нещо друго. Тe са различна категория лица. Техният продукт съдържа /понякога, но не често/ някакъв смисъл. Някаква полза за индивида. Но този продукт, тъй като е все още много близо до нищото, се нуждае от подкрепата на по-горната категория лица, за да претърпи сложната и скъпа обработка по нарастване на масата.

Струва ми се, че е тъжен живота на тези брокери на илюзии. Представям си ги как с отекли от смучене палци, те, като млади Айнщайновци неуморно огъват и усукват нищото в търсене на новата, “странна” , “очарователна” и различна естетика на предлагането. Техните естествени манекени - красотата на младото поколение са готови да подтиснат “смисъла” /поне по-осъзнатата част от тях/ и с невероятен ентусиазъм раздават плъттта си за горещите щампи на “актуалните модни тенденции”.

В този ред на мисли си представих как бармана ще изпълни моята поръчка от хубав чай с хубав ром. Вероятно ще използва опаковка от чай и празна бутилка от ром, ще ги подхвърли сръчно пред мен и ще каже с усмивка:

Imagine!

Има ли светлина в тунела? Има, но не в този тунел, ха, ха .. и въпреки инжинера, както често се случва в живота. Същото е както, когато гледаш /в музейте и библиотеките/ стари рекламни табели. Разглеждаш пожълтелите листа, представяш си задъханият ритам, кресливостта и пустодейсвието, което с голямо самочувствие се е прокламирало, като истинското изкуство, страстите, емоциите. Но освен пустотата, безсмислието и прахосаната “всуе” енергия на техните създатели, някак между редовете започват да прозират и други неща. Малки неща - пропуснато, недоизпипано в бързината, недовидяно. Но от там /пусти фотографски реалитет/ започва да струят онези важни частици истински живот и постепенно, парче по парче се проявява картина - друга, скрита и истинска - на минали събития и животи.

Но нали за това си говорим - за “скритото” изображение.

2010 год.


Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: boll   
Дата:   15-01-10 16:54

Предлагане, продукт, нищо - това е "приложната" страна на фотографията. Щом срязаната ябълка и цицата отразяват студийната светлина по един начин, значи са едно и също. Няма скрито-покрито.

P.S. Става най-лошо, когато портрет и продукт се сливат (гледам фото-курс даже има 2 в едно)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: caro-anton   
Дата:   15-01-10 16:56

Номаде, спечели ме за каузата, особено с този ром влезе в десятката...

А това си е статийка за някое списание ...

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: ivodam   
Дата:   15-01-10 17:29

Би било по-скоро интересно да поговорим и да се дадат примери за скрити изображения във фотографията в смисъл на скрити образи или символи, идеи, както разните скрити кодове и послания в разните картини на великите майстори, нещо тайна, конспирацийка, едно-друго... [smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: J0R0   
Дата:   15-01-10 17:46

[thankyou]
и със словото се справяш не по зле отколкото с апарата
[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: pdkfoto   
Дата:   15-01-10 17:50

Към nomadsl - Потърси в същност скритата си същност, доколкото виждам тя не е във фотографията, а във белетристиката.[smile]



Публикацията е редактирана (15-01-10 17:51)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: lipostok   
Дата:   15-01-10 17:55

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: MauMyHa   
Дата:   15-01-10 17:57

браво, добре си го написал сега отивам в профилът ти да разбмишлявам [smilie25]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: Apostol.Hristosov   
Дата:   15-01-10 18:15

Номаде, приветсвам поредната порция mindfood, която ни сервираш.Консумирах с удоволствие!И се замислих за "скритите" неща в живота по принцип - как за едни мистичното и невидимо е разкодирано и видимо от други...

Ами това е магията на живота за мен - да откриваш скритото във всичко около теб(и във фотографиите);да си 'играеш' непрекъснато с финните настройки на възприятията си;да използваш креативното в себе си, не само за да се нахраниш, облечеш и т.н...

А ти представяш ли си ако всички виждаха всичко?

Матрицата да го дЪха!

[smilie21]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: rorus   
Дата:   15-01-10 19:00

Много харесвам текстове, които те понасят на вълните на мисълта и задавайки си въпроси и преследвайки отговорите им, които пораждат други въпроси - се отнасяш далеч, далеч...

Основните въпроси на живота нямат прост отговор. Важното бил пътя от въпроса към отговора? Ама 6 млрд. философа на тази планета май ще са и множко. Тогава кой решава - пазара?
Ако някой е създал нещо, а друг е поискал да плати за него и да го притежава - това достатъчно ли е?

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: sirob   
Дата:   15-01-10 19:29

[smilie24] [smilie24] [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: novi4ok   
Дата:   16-01-10 00:17

Хем ми се иска да не постъпвам като хората, оставящи само купчина удивителни под снимките, хем не искам да разсъждавам писмено върху казаното, защото само по себе си то е достатъчно. И ще реагирам така:
...


Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: Stoychev   
Дата:   16-01-10 00:55

Чудесно е! [smilie24]


Но това не е тази тишина, която те запокитва в бездната, когато нощем излезеш от палатката и съзреш небосвода над теб. Когато не чуваш нищо освен биенето на сърцето си и звездите над него.
Това е друга тишина. Тишината, когато спре хладилника поради липса на ток и всички електронни играчки в къщата онемеят. Тоест тишината на нищото, а не на всичкото.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: next_time   
Дата:   16-01-10 10:11

Понеже много дълго е написано го прочето отгоре-отгоре и точно в момента в който излизах от темата нещо ми блесна "ъъъъъ ..... какво беше точно онова което иска да каже там с това ... какво беше." и се върнах да прочета отново търсеики нещоТО.Да ама НЕ когато търсиш видното пропускаш скритото, което се вижда само ако просто нищо не търсиш.Яд ме е че докато нищо не търсех четох през ред, сега колкото и да го препрочитам .... вече е скрито.


Много ме е яд като пропусна нещо, все едно съм тръгнал да взема нещо и съм забравил за какво съм тръгнал и докато се сетя че е трябвало да си взема сметана за кафето аз вече съм го изпил чисто докато се опитвам да се сетя.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: loveforever   
Дата:   16-01-10 13:18

Хубаво изложение, интересна тема![smilie24]
Благодаря!

Навсякъде край нас къде по-явно, къде съвсем скрито има частици мистика. Те убягват на традиционния поглед, но когато човек има желание и проявява интерес към тях успява да ги забележи. С времето това започва да му харесва, да го влече и омагьосва.
Това е част от магията на живота.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: nomadsl   
Дата:   18-01-10 10:40

Lipostok, проявявал ли си някога ленти? Те са в началото на метафората.

[smile]


Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: krist   
Дата:   18-01-10 10:55

[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: Lalinda   
Дата:   18-01-10 11:05

Фотографията, уви, не е "креативно" и не е "изкуство".

Писах в една друга тема вчера, че колкото по-съвършени стават техниката и уменията ти, толкова повече няма какво да кажеш (или продадеш), дори на себе си...

Така е, чука ли се на отворена врата.

Не само изображенията в баровете не казват нищо...

[shtrak]

От чая с ром поне ти е останала една приятна омая и тези мисли, а от снимките - нищо...

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: lipostok   
Дата:   18-01-10 12:08

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: nikidi   
Дата:   18-01-10 12:53

nomadsl [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: IDA   
Дата:   18-01-10 13:21

Приятели,

Прочетете много внимателно и дума по дума написното от Nomadsl в първия пост. Вече все по-рядко се случва да прочетем нещо толкова лично, откровено и стойностно. А и хората, които мислят по този начин, стават с всеки изминат ден все по-малко. Даже бих казал, че тези хора са вече изчезващ вид. После влезте в профила на Nomadsl и рагледайте неговата фотография. Разбирате за какво става въпрос, нали?

А сега се огледайте наоколо и обърнете внимание на океана от посредствена чалгаджийска помия, който всички ние с лека ръка, тъпоумно безразличие и овчедушна толерантност допуснахме да ни залее отвсякъде - както визуално, чрез средствата на фотографията, така и като водопад от полуграмотни простотии и псевдоинтелектуални полюции, сътворени от армии от зомбирани в своята самовлюбеност същества с промити мозъци, без възпитание, без ценностна система и без чувство за уважение към останалите. А сега прочетете отново написаното от Nomadsl и пак разгледайте фотографиите му. Усещате разликата нали?


А на тези, които все още не разбират, предлагам да прочетат следната тема:

https://photo-forum.net/forum/read.php?f=1&i=1119839&t=1119839&phorum_uriauth=


след което отново да се върнат тук и да прочетат още веднъж първия пост.

И ПОМИСЛЕТЕ! НАКЪДЕ СМЕ ТРЪГНАЛИ И ДОКЪДЕ ЩЕ Я ДОКАРАМЕ? И НЕ Е ЛИ КРАЙНО ВРЕМЕ САМИТЕ НИЕ ДА НАПРАВИМ НЕЩО ПО ВЪПРОСА, ПОНЕ ТУК, В ТОЗИ ФОРУМ?

Nomadsl, благодаря ти, приятелю!




Публикацията е редактирана (18-01-10 13:32)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: Mojito   
Дата:   18-01-10 14:08

Хубаво написано, nomadsl!

Във връзка с написаното от теб, както и с темата, посочена от IDA, ще цитирам Себастиао Салгадо с 2 сентенции, които обобщават много добре нещата:

If you take a picture of a human that does not make him noble, there is no reason to take this picture. That is my way of seeing things.

(Ако направиш снимка на човек и тази снимка не го прави да изглежда достоен/благороден, няма защо да правиш тази снимка.)

I don't believe a person has a style. What people have is a way of photographing what is inside them. What is there comes out.

(Не вярвам, че всеки има стил. Това, което всеки от нас има, е начин да заснеме, това, което е вътре в него. Това, което е вътре в човека, излиза наяве.)


Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: boll   
Дата:   18-01-10 14:55

"Ако направиш снимка на човек и тази снимка не го прави да изглежда достоен/благороден, няма защо да правиш тази снимка."

Много ми харесва! 10х Mojito

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: J0R0   
Дата:   18-01-10 15:28

(Ако направиш снимка на човек и тази снимка не го прави да изглежда достоен/благороден, няма защо да правиш тази снимка.)


По-голяма простотия от това не бях чел дори в тоя форум!
[smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18]

Я как с едно изречение се зачеркна цял огромен (бих казал дори основният) раздел от фотографията - репортажът.

Колкото и да не ни се ще, хората са не само благородни и достойни, но понягога също така са жалки, ядосани, изплашени, страхливи, лъжовни, подли, жестоки и т.н.

Изкуството още от 12-13 век насам не е само икони на светци. Ако някой не е забелязъл, присъстват и хора. Живи хора със всичките си човешки черти и недостатъци.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: Apostol.Hristosov   
Дата:   18-01-10 15:35

Жоро, е не с рогата де![smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: Mojito   
Дата:   18-01-10 15:44

JORO, много повърхностен прочит му направи на Салгадо. [smilie3] .Аз лично доста харесвам репортажната фотография, да не кажа, че ми е любим жанр. Та, в тази връзка -за мен фотожурналистът е длъжен да представи дори най-бедният, най-унизения и най-страдащия по достоен начин. Фотожурналистът е длъжен да отрази действителността, но без да унизява субекта в снимките си. И това е възможно. Примери безброй именно в творчеството на Салгадо.

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: J0R0   
Дата:   18-01-10 15:56

Салгадо може да си приказва квото си ще, ама ние трябва да мислим с главите си преди да вземаме за чиста монета всякакви приказки.

Я да го питам тоя Салгадо, как се връзва тая му мисъл със собственото му творчество и що не фане тогава да си строши фотоапарата в чутурата.


Ако направиш снимка на човек и тази снимка не го прави да изглежда достоен/благороден, няма защо да правиш тази снимка.


сн. Себастио Салгадо


Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: b-w_devil   
Дата:   18-01-10 16:44

ЦИТАТ:
Автор: Lalinda
Дата: 18-01-10 11:05
Фотографията, уви, не е "креативно" и не е "изкуство".

Писах в една друга тема вчера, че колкото по-съвършени стават техниката и уменията ти, толкова повече няма какво да кажеш (или продадеш), дори на себе си...

Така е, чука ли се на отворена врата.

Не само изображенията в баровете не казват нищо...

[shtrak]

От чая с ром поне ти е останала една приятна омая и тези мисли, а от снимките - нищо...

=================================
ИНТЕРЕСНО -
ОТ ПОЗИЦИЯТА НА КАКВА
се произнася непрестанно - под път и над път УВАЖАЕМАТА ЛАЛИНДА - че ФОТОГРАФИЯТА не била нито Креативно, нито Изкуство...
От позицията на катедрата по Ядрена физика в Университета ЛОМОНОСОВ, ли?!?
Или гледа през очилцата на т.нар. неин "спътник" - някакъв странен хибрид на художник-абстракционист и същевременно с това - мастит теоретик на модерното изкуство и естетиката?!?
Т.е. - нещо като интелектуален КАТЪР, МУЛЕ, интелектуален Мулат, Метис (да не се бърка с МАТИС), Квартерон и.т.н...

И ако абстракционизмът може изобщо да бъде наричан Високо Изкуство, а перманентното Цитатничество от разни "велики" френски арт-корифеи може да бъде "АРТ-интелектюелност"!?!...
(И зобщо - УВАЖАЕМА ЛАЛИНДА - как успявате да настроите срещу себе си дори такива КРОТКИ люде като мене?!?)
==============================

НА НОМАДСЛ:
Хората във ФФ, които имат РЕАЛНА ХУДОЖЕСТВЕНА КУЛТУРА - РАЗБИРАТ какво искаш да кажеш!
Свалям ти шапка, Приятелю!
Продължавай в същия дух завинаги!
Човекът с Голямото Око може да изрази Големи Идеи и с Дума, и с Образ... Ти можеш и Двете...
Твоето мини-есе кореспондира директно с едно от най-важните виждания на ЪРНЕСТ ХЕМИНГУЕЙ за Изкуството - ПРАВИЛОТО НА АЙСБЕРГА!
На пръв поглед изглежда простичко - просто вземаш един Истински Старец, една Истинска Риба, един Истински Океан и една Истинска Глутница Акули...
...После получаваш Нобеловата награда за литература...
-------------
Дали е толкова просто?!?
-------------
Колко от днешните Съзерцатели и Консуматори на Изкуство се опитват изобщо да потърсят СКРИТИТЕ 3/4-ти на АЙСБЕРГА?!?

[smilie24] [smilie24] [smilie24] [smilie24] [smilie24] [smilie24]



Публикацията е редактирана (18-01-10 16:48)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: geokar   
Дата:   18-01-10 17:35

Стойностен текст, nomadsl, благодаря ти и аз, че сподели. Има смисъл да хващаме светлината в черните си капани, да я скриваме там и едновременно с проявителя и с нещичко свое да я нахраним, дано проявим и нещичко от нашето "скрито", все едно ще го видят ли, не ли. А пък останалото е пластмаса, тя, вярно, не се разгражда, ама все не вярвам, че някой ден ще ни затрупа

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: yokohama   
Дата:   18-01-10 17:53

Четейки мислите на автора ,се чудя едно .Дали тези изпразнине от съдаржание кадри които безпорно са такива.Дали биха разбрани от публиката за която се снимат, ако имаше емоция въобрежие и творчество.
За мен лично този проблем е доста наболял тези дни.Хората гледат картинки не творби.
Процента на хората опитващи се да разбират един кадър е малко по голям от този на фотографите.
Благодаря на автора за споделените прекрасни мисли .Дано някой се вслуша в тях.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: geokar   
Дата:   18-01-10 18:15

Пък на Лалинда - един цитат от Ман Рей:
"Is photography an art? There's no point to find out if it's an art. Art is a thing of the past. We need something else. You've got to watch light at work. It's light that creates. I sit down in front of my sheet of photographic paper and I think."

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: geokar   
Дата:   18-01-10 18:26

J0R0, точно това прави Салгадо с цитираната снимка, той ПРОТЕСТИРА против изобразеното унижение и апелира за връщането на човека на неговото достойнство и благородство. Затова и снима. А има достатъчно примери, където медиите точно чрез унизяване на индивида печелят квоти - порнографията, насилието, "пайф-шоутата" (Биг Брадър, например) - и го намират за нормално. Там е проблема.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: Limt   
Дата:   18-01-10 21:16

Хубава и силна тема! nomadsl, уважения за откровеността! Явно фотографията има и философска страна - който разбрал, разбрал, за някои неща трябва повече време... А като лично дело на фотографа снимката му няма как да не е субективна - задапаратното устройство работи по особен, индивидуален начин. То е скритото изображение според мен и наднича(или пък не) зад всеки кадър... И като всичко друго днес и то е подложено на промяна. Дали това ни харесва? Дали пазарната икономика е само цветя и рози? Ами за този отговор понякога е нужно много време и ако го намираме във снимането фотографията и форума само ще спечелят...

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: pacolon   
Дата:   18-01-10 21:32

Не се чувсвам особено компетентен, но намирам текста на nomadsl за достатъчно провокативен, за да изразя мнение.
Рекламната фотография е такава, каквато я искат хората, инвестирали в нея. Говорим за фирми, дали едни пари на рекламни агенции. Приемам фотографите като изпълнители на задача, не като творци. Все едно да обвинявам строителите от Омуртаг и Исперих за презастрояването на Черноморието. Бизнесът е чалга - факт.
Търся "скритото" другаде - в това, което фотографите правят за кеф. Самотно дърво на възвишение, самотен път, самотен силует, самотен кон, самотен поглед. Самотен стар човек със самотни бръчки. Самотна млада дама в самотна гора... Няма да изреждам повече. То май и не остана за изреждане.
Не съм капацитет в областта на изкуството, но съм останал с впечатление, че всяко изкуство се променя.(то май всичко се променяше) Стереотипите във фотографията си стоят. Защо?
Защото зад тях стои "скрито" това, което сме в действителност.

П.С. Забравих да спомена ятата черни птици, те за много важни за разкриване на авторовите чувства и копнежи.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: geokar   
Дата:   18-01-10 21:37

pacolon - и конете в мъглата... ;)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: pacolon   
Дата:   18-01-10 21:45

geokar - ;) И аз ша ставам поет, кво правя?! Трябва да сме модерни. [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: stzz   
Дата:   18-01-10 22:14

Добре е когато думите предизвикват усещане, усещане че освен навън, има и навътре!

[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: ivodam   
Дата:   19-01-10 13:11

Написаното от автора на темата е хубаво, безспорно, ама все пак много би ми било интересно някои от прехласналите се колеги-съфорумци да дадат конкретни примери и какви аджеба толкова тайни и съкровености изведнъж са им се разкрили, какво скрито и невидимо видяха, къде. Готов съм да се обзаложа, че ще са най-вече плоски баналности...
...Та, в търсенето на скрития код, да не стане само като с оня, който виждал зад открития код нов код и така, докато накрая се побъркал и го разкъсали дивите зверове в гората... [smilie8] [smilie10] [smilie3] [smilie7]



Публикацията е редактирана (19-01-10 13:12)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: IDA   
Дата:   19-01-10 13:59

Иво,

Помниш ли мадамата от рекламата на Пещерска гроздова? Освен че я пускаха десетки пъти на ден месеци наред по телевизията, я имаше и на всеки втори билборд по автомагистрала Хемус. Ти можеш ли да си спомниш, как изглеждаше тази мадама? Аз си спомням само едни огромни провиснали цици и едни бикини с розов процеп под формата на динена кора. Физиономията на тази жена ми се губи тотално.

А сега погледни ето тази снимка:

https://photo-forum.net/i/498018


Не са ли ти достатъчни само няколко секунди взиране в тази фотография, за да се влюбиш в жената на нея от пръв поглед, макар че никога не си я виждал на живо? В действителност тя може да е своенравна, капризна, разглезена, дори зла, но в погледа и на снимката има нещо толкова нежно, загадъчно, женствено и неустоимо, че не бих могъл да си представя нормален мъж, който да издържи на този поглед. Ето това е "скритият код" - умението да уловиш и разкриеш неповторимостта на този неустоим поглед със средствата на фотографията. За това не е достатъчно да си перфектен фотограф и да владееш до съвършенство техниките на боравене със светлината. Нужни са преди всичко душа и сърце, богата фантазия и дълбока вътрешна душевност и най-вече способност да обичаш хората.

Поздравления, Nomadsl!


Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: IDA   
Дата:   19-01-10 14:40

Ще си позволя да ви дам и един пример за нещо, което ми се случи лично.

Снимах на пазара жената на един циганин, която заедно с мъжа си продава на сергия. Когато им подарих печатната снимка, циганинът я взе в ръце, дълго и съсредоточено се взира в нея и накрая рече (предварително се извинявам за нецензурните изрази):

- Бах мааму! Абе как ги прайш тез снимки тъй, чи хората на тях изглеждат кат живи? Като я гледъм тъй, се идно, чи шъ мъ зъговори, дъйбъ мама и дъйбъ!

Сега, всеки път, когато мина от там, и двамата ми се усмихват и ме поздравяват, а когато съм с дъщеричката ми, винаги ще и подарят я ябълка, я ягодка, я мандаринка. За мен това е скритият код и магията на портретната фотография - да снимаш човека така, че да го накараш да се почувства неповторим и специален, самият той да се хареса на снимката, а и останалите да го харесат, да му създадеш положителна емоция чрез собствената му визия и така да го откъснеш макар и за миг от сивото му ежедневие. И накрая да станеш с него приятел! Не е ли това и един прекрасен начин за общуване?


Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: iPonche   
Дата:   19-01-10 14:43

IDA [thankyou] Благодаря, че има хора като теб, а и като Станимир [thankyou]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: boll   
Дата:   19-01-10 14:48

Всеки мери според ценностната си система IDA, ivodam. Някои казват фотографията е рисуване със светлина. Доста повърхностно изказване мисля. Може абсурдно да звучи, но невидимата красота е по-фотогенична.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: мара   
Дата:   19-01-10 15:41

айде и аз да се изплескам, че дни наред само чета тук[smilie5] самото заглавие, а и текстът надолу прави основно едно - доказва, че правило няма. ако говориш разбрано - може и да те разберат. ама може и да не те разберат. а може и въпреки сичко да те разберат грешно...както показва развитието на нещата[smilie21]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: geokar   
Дата:   19-01-10 15:58

IDA, [smilie24] !

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: icodin   
Дата:   19-01-10 16:34

Чудесна тема.
Номаде, моите уважения.
Фотографията е като живота - има арт, има и чалга.
За мен скритото изображение е в душевността на творящият, без значение дали се работи със светлина, звук или материя. А това, с латентнят образ в непроявения филм, е хубава метафора.
Радвам се и на откликналите и мислещи хора от горните постове.

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: ivodam   
Дата:   19-01-10 16:37

IDA: Ами, не знам защо трябва непременно да боравим с такива неща, като нещо скрито, някакви тайнствености, кодове. Достатъчно е човек да се опитва да живее и пресъздава нещата около него по законите на красотата... и в това няма нищо скрито и тайнствено, според мен, просто много от хората отдавна са някак зверски осакатени и нямат влечение и копнеж към красота и хармония в ежедневието си, та като им се спусне нещо такова, едва ли не се втрещяват, а няма нищо чак пък толкова тайнствено [cool]

Прочее, снимката, дето ми даваш, не ме впечатлява особено, тази е къде-къде по-изразителна по темата:


http://212.36.3.59/site_pics/163/9_1261641588.jpg



А аз от малък съм влюбен в една мацка от картина, не фотография:


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Rubens-Lady.of.the.Chamber.to.Infanta.Isabella.jp


Чиста проба божествена красота, нищо секретно и конспиративно.

[smilie7]



Публикацията е редактирана (19-01-10 16:38)

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: geokar   
Дата:   19-01-10 16:47

ivodam, в тази и аз бях влюбен на младини - пък ако ме питаш защо, не мога да ти кажа - сигурно се е отдало на Рубенс да предаде нещо скрито, което да ни действа по този начин и да издига тази, ако не се лъжа камериерка, над графините и принцесите, дето ги е рисувал. Е това, скритото, никога няма да можем да го разберем, обясним, класифицираме и турим в чекмедже. И слава Богу. Дано се научим да го примамваме в черната кутийка и да го споделяме с другите по някакъв, също тъй необясним начин - за туй, чини ми се, иде реч в тази тема, а? Защото инак така наречените "закони на красотата" са исторически най-променливата величина, която съществува - хайде пак да си спомним за рубенсовите 120 килограмови "красавици"...



Публикацията е редактирана (19-01-10 16:50)

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: geokar   
Дата:   19-01-10 17:06

А портретите на автора на темата оценявам по-високо от цитираната фотография (макар да съм чукнал злато и за нея), защото са по-откровенни и не се заиграват с "ренесансовия идеал", който ни е приятно да си спомняме, да цитираме и имитираме, но който, уви, безнадеждно се е отдалечил от нас. Макар една "носталгия на душата" пак там, в тайното, да ни кара да го търсим и да се възхищаваме отново, когато го зърнем. Другото, със своята обезоръжаваща откровеност и директност ни кара да се взираме в момичето от съседната маса и да откриваме пак онова, скритото, което ще накара и другите да настръхнат и което никога няма да можем да назовем. И, както вече казах, слава Богу!



Публикацията е редактирана (19-01-10 17:08)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: ivodam   
Дата:   19-01-10 17:13

Ами ти всъщност наричаш "скрито" това, което е просто талантът да изобразяваш - който се дава от Господ, и или го имаш, или не. Портретът въздейства страхотно най-вече заради очите, предадени са наистина невероятно - аз съм я виждал тази картина и в оригинал и наистина е потресаваща. Бихме казали в днешно време, че очите са пресъздадени като че снимани с висококачествен светъл канонски портретен обектив [smile]. Просто стъкло, кристал, шише-джам направо! Не знаем как го е направил Рубенс, но тайнството по-скоро трябва да го търсите другаде, ако държите да има нещо скрито и тайнствено - в тихия и ненатрапчив израз на Божията намеса, в неуловимото присъствие на идеята за търсенето на Идеята... но подозирам, че едва ли имате предвид това... по-скоро сте чули и стандартизирали някакви шаблонни фрази в съзнанието (или подсъзнанието) си, от сорта на "любовта е тайнство", "пролетта е тайнство", "създаването на шедьовъра е тайнство", и т.н. [smile] И ся, естествено, че гали самочувствието да си мислиш, че виждаш някакви "скрити" неща, достъпни само за едно елитно малцинство...
ехх, дееба, пустия секс, всичко е заради него, и ИДА, човек академик, ама се крие ценител на женската красота и секусалната наслада под строгата, на моменти морализаторска академична външност [smile] [smilie7]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: geokar   
Дата:   19-01-10 18:13

Има вярно в думите ти. Ей туй съм си написал на аватара, много прочетено и преживяно ме е накарало да стигна до подобен извод:
Фотографията не може да бъде научена. Тя се случва извън волята на фотографа, понякога противно на неговите намерения и тогава е истинска в същността си. Останалото е имитация.
Онова участие на "случайността", на "Божията намеса", за която говориш - е най-хубавото нещо на това изкуство. Затова недолюбвам студийната фотография, където всичко е изчислено, пресметнато, предвидено - все ми се струва, че е.се касае за мързелива имитация на живопис, тъй като точността е характеристика на това изкуство. Онова, живото, дето ти влиза в кадъра неканено и на пръв поглед те дразни, а на втори разбираш, че тъкмо то прави снимката, е тази благословена "намеса свише", която много рядко, но все пак ни се дава. И това е част от "скритото изображение", разбира се, съществена негова част, но не единствената.

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: IDA   
Дата:   19-01-10 18:13

Иво,

Не е въпрос на секс и ти сам го доказваш с примера на Рубенсовата картина, който си дал по-горе! Това, което те привлича в жената от картината не е нейният сексапил, такъв просто няма, а благородството на нейния поглед, нейната "божествена красота", както сам се изразяваш. Наслаждавайки се на тази "божествена красота", ти не изпитваш желание да правиш секс с нея, нали?

А въпросната "скритост", която обсъждаме тук, е нещо доста по-просто и прозаично. Ето как аз го разбирам.

В нашето сиво и еднообразно ежедневие, качествата на хората около нас, както външните (начина по който изглеждат), така и вътрешните, душевните, остават СКРИТИ, както за нашите погледи, така и за нашите възприятия. Това особено важи за непознати хора. Когато обаче установиш контакт с един човек, пиеш едно кафе и си поприказваш малко с него, изведнъж пред теб се разкриват качества, които ти дори и не си подозирал, че той може да притежава. Това може да е някакъв жест, някаква мимика, поглед, усмивка, изражение на лицето, израз на някаква емоция, дори начинът, по който се е облегнал на стола, по който поднася кафето към устата си или мобилния телефон към ухото си. И изведнъж го виждаш в съвсем друга светлина, виждаш го по начин, който е останал СКРИТ от твоя поглед до момента. Обикновено мигът, в който го виждаш така е много кратък, затова и в повечето случай остава СКРИТ и може да остане скрит много дълго, дори вечно. Но когато го усетиш и разкриеш, изведнъж усещаш, че този човек излъчва някакво благородство, нещо уникално и неповторимо, нещо което ти импонира и ти харесва. И ако ти можеш да уловиш такъв един миг и с фотоапарата си, то можеш да считаш, че си хванал частица от неговата душа. А ако не си сигурен, покажи снимката и на други хора и обърни внимание на тяхната реакция. Веднага ще почувстваш въздействието на снимката и върху тях. Ето това е обяснението за високия рейтинг на някои портретни фотографии. Някои от тях въздействат, други не. Тези, които въздействат, разкриват СКРИТИ черти от душата на човека, тези, които не въздействат, не разкриват нищо.


Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: IDA   
Дата:   19-01-10 18:35

"Онова участие на "случайността", на "Божията намеса", за която говориш - е най-хубавото нещо на това изкуство. Затова недолюбвам студийната фотография, където всичко е изчислено, пресметнато, предвидено - все ми се струва, че е.се касае за мързелива имитация на живопис, тъй като точността е характеристика на това изкуство. Онова, живото, дето ти влиза в кадъра неканено и на пръв поглед те дразни, а на втори разбираш, че тъкмо то прави снимката, е тази благословена "намеса свише", която много рядко, но все пак ни се дава. И това е част от "скритото изображение", разбира се, съществена негова част, но не единствената."

Geokar,

Много хубаво казано! И си е самата истина.


Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: b-w_devil   
Дата:   19-01-10 20:16

КОЛКО Е ПРЕКРАСНО,
ЧЕ СЕ ПОЯВЯВАТ И ТАКИВА ТЕМИ!
И ЧЕ ИМА ТАКИВА ХОРА КАТО НОМАД, ИДА, ГЕОКАР, иПОНЧЕ, МАРА и т.н.


[thankyou] [thankyou] [thankyou]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: pacolon   
Дата:   19-01-10 20:23

ivodam - [smilie24]
В първия пост nomadsl пише за РЕКЛАМНАТА фотография. Пише, че съжалява фотографите, моделите и т.н...
Със същия успех може да съжалява завършилите Скулптура в Академията, които масово ваят статуи в чалга клубовете, живописци, изрисуващи същите и т.н. и т.н.
Аз повече съжалям архитектите. Снимките се слагат и се махат, ама настроените грозотии ще си ги гледаме цял живот.
Много мистериозна работа била фотографията. Нали се сещате, че ако има нещо божествено в съвременната фотографията, то ще става въпрос за някое японско божество. ;)
Много ме забавлява как всички търсят някакви "скрити" изображения, както повечето ми комшии си "търсят" греблата за сняг.
Грабвайте греблата и марш навън. Снегът не ще изображение, иска гребло!

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: ivodam   
Дата:   19-01-10 21:34

Оо, Ида, дано да ме разбереш правилно, но ако ми паднеше тая дама, камериерката, ако слезеше от картината, ще я скъсам от чукане, честна дума. Бързо ще я накарам да се отпусне и отнесе и ще бъде мека, топла и влажна и щедра. И ще я чукам много всеотдайно не само защото ще ми отвори вратите към тайните и скритите работи на Мирозданието, но и защото след секса очите й ще станат още по-хубави, греещи и леко насълзени... [smile] Сексът е серизона работа, ей, не го подценявайте поради глупавата му ежедневна повърхностно-епидермисна пре-експонираност. [smilie7]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: pacolon   
Дата:   19-01-10 22:49

Това е на christal. Най - любимата ми негова работа.

http://212.36.3.59/site_pics/188/r_1236395242_Julia2.jpg


Смятам, че прекрасно показва това, за което nomadsl пише. Това, което медиите ни предлагат, в което ни превръщат.
Тази фотография гледам най - често, може би защото всеки път намирам нещо скрито. Не от Автора - при него "случайности" няма. Нещо, което до сега не съм открил в себе си.
Тази е една от най - недооценените му работи.
Защо? Дали не е заради това, че всички очакват когато гледат нещо, да търсят "скритото" в него, а не да бъдат провокирани да потърсят нещо в себе си?

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: max-1   
Дата:   28-01-10 15:26

Не бива да потъва тази тема ![smilie7]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: dtv   
Дата:   29-01-10 18:55

не бива [smile]
харесвам словесните ти изображения, номаде [smile]

бих ги продължила с това:
(Урс Бернхард разговаря със себе си. на чаша червено вино [smile])

"...wait! It is a matter of education. Education on several levels; self as well as institutional education are on demand and are on question here.
Did you ever observe a child looking at illustrated books, right when they start enjoying their first books? Did you ever check, where a little child's eyes are fixed on, when some adult reads out of an illustrated book? On the illustration of course, on the image, simultaneously listening to all the words with absolute concentration, verifying them in the image, combining words, sentences, voice-melody with all the impressions the child receives from the image. And then: did you ever listen to a little child narrating the image from that book again? It will be a very rich, emotionalized story, full of importance and details, fully the child's own. Most little children are able to fill images with meaning.
Then school comes..."
[smile]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: borissov   
Дата:   29-01-10 20:22

Добре и драматично написано, но доста повърхностно, едностранчиво и определено не показва познаване на материята. Последвалите коментари - също.

Не ги съжалявай тия хорица, те много добре си живеят и абсолютно нищо не искат да кажат на когото и да било (повечето от тях и на себе си), зарежи я тая наивистична мистика на изкуството, изпълнено с послания, изначални истини и прочее момински блянове. Като копаш чужда леха с картофи, нямаш претенции да я копаш артистично, издълбоко и проникновено. Копаш както ти каже собственикът на лехата и единственото, което те интересува, е колко ти плаща. Като си копаш твоята си - тогава вече може да отриваш екзистенциални истини между кореноплодните колкото си искаш. Куросава е работил и като рекламен режисьор, виж му рекламите на уиски и разговорът приключва на секундата. Тарсем Сингх е изключително рекламен режисьор, но това не му пречи да е автор на най-зашеметяващия визуално и поетичен филм в исторята, направен с негови собствени средства. Нютън, Аведън, Пен и прочее величия с какво точно са останали в историята? Ми, с комерсиалните си фотографии, които писанието ти определя като "ресурсоемко, сложно и скъпо нищо", ако правилно разбирам. В този ред на мисли, нито един истински "творец" не се опитва да предава послания на аудиторията чрез работата си, и е покъртително наивно да се твърди обратното. Да не мислиш, че на Гоген му е пукало някой си как ще интерпретира таитянските му мазаници? Или че Бюнюел или Дали дават и пет пари за мнението на публиката, която, видиш ли, отчаяно търси проникновените истини и референциите в творчеството им? Хиииич и не им пука, и правилно - а хората, която творят за другите и тяхното одобрително тълкуване, са безстойностни мишоци, които никога не оставят следа в историята. Питай Шопенхауер за мнението и отношението към масата.

Може би грешката ти е, че се оставяш небогоугодните визуални полюции в тоя забравен кенеф на географията да формират мнението ти за рекламната/модната фотография като цяло - трудно може да се види нещо по-противно и гнъсно от споменатата реклама с дините, но каквато аудиторията - такъв и рекламният продукт. За визуално и естетски неграмотен и без традиции народ без никаква реална "артистична" или "интелектуалска" прослойка какво очакваш?
Утре си купи Numéro или Vogue Paris и се опитай да откриеш разликите. Не забравяй, че de gustibus non disputandum est - всеки си има своя истина и вкус и не е правилно да осъждаш чуждата, колкото и различна да е от твоята. Неразбирането и/или неприемането от твоя страна не прави даден автор/произведение по-маловажен или изпразнен от съдържание. Убеден съм, че Meisel или Mert&Marcus изобщо не ти харесват - е, на мен обаче ужасно много ми говорят. По същия начин аз лично не мога да преодолея погнусата си от Тери Ричардсън, но това не пречи светът да е пълен с олигавени от възторг по "изкуството" му арт-разбирачи - всекиму своето.

Иначе добро писане, само малко патосът ми е в повечко:-)

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: ivodam   
Дата:   29-01-10 23:31

Днес дочетох книгата "Пещерата на идеите" - много много по темата, поставена тук (която наистина не заслужава да потъва, и получи незаслужено малко внимание). Ще си позволя да пейстна един цитат от самия край на книгата, с уговорката, че далеко не съм съгласен с дадената представа за Платон и учението му, но това е друга тема:


Платон все тъй гледа с възхита към земята на Идеите, неуловимия свят, изпълнен с мир и красота, с хармония и писани думи, и все тъй го предлага на своите ученици. В Академията вече не живеят в действителността, а витаят сред идеите на Платон. Учители и ученици са „преводачи", затворени всеки в своята „пещера", отдадени на търсенето на Идеята сама по себе си. Исках да се пошегувам малко с тях (простете ми, не беше с лоша умисъл), да ги развълнувам, но също и да издигна глас като поет, не като философ, и да възкликна: „Стига сте търсили скрити идеи, крайни кодове и пределни значения! Стига сте чели - живейте! Излезте от текста! Какво виждате? Само мрак? Престанете да ровите!" Едва ли ще ми обърнат внимание...
...Един Зевс знае колко текстове, колко въображаеми теории, записани с перо и мастило, ще управляват в бъдеще живота на хората и безсмислено ще променят хода на времето!... (Х.К. Сомоса).

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: ivodam   
Дата:   29-01-10 23:37

borissov: Това, което си написал, и с което напълно се солидаризирам, ме накара да си спомня едни думи на Ъруин Шоу от "Вечер във Византия" - по памет ставаше дума за това, че големите творци правят големите произведения на изкуството за себе си, не за масите, не за да кажат някому нещо...

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: nomadsl   
Дата:   30-01-10 03:22

Няколко истории за “материята” и нейната познаваемост.

Без патос.

Изглежда, кратките ми слова отпреди месец са породили известна дискусия.
Искам да благодаря на тези, които ме подкрепиха, на тези, които ме разбраха превратно и също и на тези, които нищо не разбраха. Намирам в този случай, още едно доказателство, че три различни контекста, три различни прочита, могат да бъдат обединени в една история.
Убеден съм, че историята е нещо много важно. Нали за нейното писане и пренаписване се водят сражения и днес. Ето Борисов се позовава на известни имена, като Нютън /да не се бърка с Исак Нютон/, Аведън, Пен, Тарсем - всичките /според него/ разположили авторитетно тела в историческото поле. Не искам да ги омаловажавам. Вероятно могат да се добавят и други, не по-малко значими лица. Можем да продължим по този път, докато запълним цялото място /на историята/, всеки неин квадратен метър - така че всички останали неспоменати индивиди неминуемо увисват без почва под краката си.

Те са извън. Извън историята.

Сложно нещо е историята. Като се замисля, каква ли е историята на началото на миналия век? Според Люмиер, това е историята на утвърждаване на кинематографа. Според Ленин, това е историята на първия пролетарски социален експеримент. А според Айнщайн, това е опит за проглеждане в историята на света - в повече от три измерения, както и милиарди години назад.
Съвсем друга може да бъде историята на миналия век в помътнелите очи на майка, загубила чедото си в касапницата на Първата или Втората световна.

Убеден съм, казано математически, че съществува поне една история, която да свърже три произволни “факта” от миналото, настоящето и бъдещето.

Прочетох текста ти, Борисов.

Не казвам, че грешиш - нали винаги може да съществува история, в която ти си прав, аз съм хладилник /ха-ха/ и т. н. Изчитайки словата ти, просто ще кажа, че всичките ти позиции са... много малко вероятни. Не ми се рови теза по теза - ще се спра само на една:

Борисов:
“ ...В този ред на мисли, нито един истински "творец" не се опитва да предава послания на аудиторията чрез работата си, и е покъртително наивно да се твърди обратното. Да не мислиш, че на Гоген му е пукало някой си как ще интерпретира таитянските му мазаници? Или че Бюнюел или Дали дават и пет пари за мнението на публиката, която, видиш ли, отчаяно търси проникновените истини и референциите в творчеството им? Хиииич и не им пука, и правилно - а хората, която творят за другите и тяхното одобрително тълкуване, са безстойностни мишоци, които никога не оставят следа в историята. Питай Шопенхауер за мнението и отношението към масата. “

В какъв контекст трябва да разбирам подобно твърдение? Ако е споделяне на “рекламист”, който единственото, което го интересува е колко се плаща - то ще се съглася. Но ако се отнася за артист, който твори изкуство /в цялата колебливост на това понятие/ - то няма да се съглася. По мое разбиране всеки акт на творчество, иманентно съдържа в себе си и е неотделимо акт на комуникация и общуване. Творчеството е “слово” и послание в най-широкия възможен смисъл. То жаждува ответност с всяка своя брънка. Дали ще нарисуваш картина или ще родиш син - това е проекция на един и същи жест. А бащите обичат децата си, както и творбите си, като рожби - с любовта към нещо свое, не съвсем подвластно и веднъж откъснало се - не много контрулируемо. И тази любов е смисъл и послание, както и самият плод - от дадена личностна точка на “сингурлярност” към други такива в божествения небосклон. Спомни си какво е Исус - послание от Бог към човеците. И посланието е любов, истина и живот.

Прав си, че рекламистът гледа на “..чуждата леха с картофи..” с философията на надничар, а не творец. Независимо колко майсторско и изкусно е изделието му. Защото изкусно не е изкуство. И оттук започва подмяната. Рекламата се интересува от човека само толкова, колкото да го превърне в манекен на продукти за продан. За нея той е силует без душа и тя му подава ръка, само за да прибере банкнотите му и да го изкуши. Рекламата плаща с илюзии, а взема реалности. Колкото и да е излъскано и изкусно посланието и - единствената дълбочина, към която тя се стреми е дълбочината на портфейла на своя клиент.

Да, рекламата жонглира добре с изразните средства, особено визуалните. Тя те лъже, че отиваш на театър, а всъщност те води на цирк. Изборът е твой.

Разбира се, нещата не стоят така полярно противопоставени. Опитът да ги разделим с формален анализ ни доказва за пореден път /прав е Гьодел/, че живият живот ще се изплъзва винаги и ще стои винаги частично извън системите и теориите и манипулациите с необхватната си противоречивост. Затова /иронично/ в предишния си текст намекнах, че рекламната фотография - “обективно” трансформирайки действителността в илюзия, отваря неизбежно сама пробойна в собствения си маскарад. Това са малките грешки, недоглежданията, електронния часовник под ризницата на рицаря, който се мярка за малко. Но това са нещата, които разширяват контекста, ...за този, който умее да гледа - встрани, по-дълбоко или по-далече.

Защо спорим. Сигурен съм, че има поне една история, в която всичко е суета,... и твоят текст .... и моят текст. Но това не е само тъжна история. В нея има много повече.

Един човек седи пред огледало. Може да е огледало в гримьорна. Той наблюдава изражението си. Вижда себе си, е, ако има някакъв филтър в очите си ще вижда ... селективно. Може да види и друго - някое паяче по стъклото, напукана амалгама, кривият пирон, на който виси въпросното огледало.

Един човек се е надвесил от лодка и се опитва да се огледа. Водата е променлива стихия - тя разкривява чертите му в безброй посоки. Човекът наблюдава лицето си. Леко премествайки поглед или просто префокусирайки той вижда - под водата се движат риби. Дълбоко е, още по надолу, сред водорасли - може би останки от потънал кораб. Счупена амфора. Безброй истории оживяват. Вече е много дълбоко.

Всъщност дъно няма.


Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: chel   
Дата:   31-01-10 12:05

[smilie24] бут! нека не потъва темата [smilie3]
Аз бих подчертала нещо още в първия пост на Автора на темата: "... трепет на синхронност и различност между мен, като зрител и автора, като творец." Тази синхронност и различност - замисляте ли се за нея? Както казват, за всеки влак си има пътници, та си мисля, за всяка публика си има "изкуство" и за всяко изкуство - публика! Освен това, всеки зрител "досътворява" творбата, според собствените си схващания и нагласи.
А и в тази връзка се сещам за сходствата между онтогенеза и филогенеза - може би по същия начин в развитието на вкуса си човек трябва да мине през всички етапи на историята на изкуството, за да стигне до ... кой знае къде [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: vasil.varbanov   
Дата:   05-02-10 23:14

[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: next_time   
Дата:   05-02-10 23:37

Всъщност дъно има, но то е "на дъното".Ако мислиш че дъно няма значи се плъзгаш по повърхността.

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: wiseacre   
Дата:   06-02-10 20:12

Няма такива "скрити неща". Всичко е субективно. Бъдете сигурни, че винаги, когато
откривате нещо "скрито" го откривате в себе си. Това е "скритото изображение", както във фотографията, така и във всяко изкуство. Без значение от кой вид е.
В крайна сметка всичко зависи от индивида, някои откриват много "скрити неща" - някои нито едно.



Публикацията е редактирана (06-02-10 20:23)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: Lalinda   
Дата:   06-02-10 20:27

Човек вижда само толкова, колкото знае.
[smilie6]


Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: wiseacre   
Дата:   06-02-10 20:34

/off-topic/

Lalinda, това е точно така [smilie24]
p.s. преди да се забия във ФФ не виждах хроматични, сферични и всякакви аберации.
Снощи се улових, че зяпам ъглите на тв-то дали не са по-тъмни [smilie18]

/off-topic/



Публикацията е редактирана (06-02-10 21:54)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: Apostol.Hristosov   
Дата:   11-02-10 13:03

От друга страна, Лалке, човек знае толкова, колкото сетивата му позволяват да види, осмисли и разбере.

Всички са прави и всички грешат.[smilie3]

И Борисов е прав.И Лучков.И аз съм прав също.

На крака всички!Заседателите влизат.

[smilie21]

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: dtv   
Дата:   11-02-10 18:42

много дълбоко и високо стана [smile] [smilie24]

като споменахте и Куросава, замислих се - възможно ли е въобще да съвместиш или покриеш пълно целия диапазон, от повърхността до голямата дълбочина или височина.и да се движиш непрекъснато между.изисква огромна мощ.
точно при Куросава има тъжен личен факт от биографията, посегателство над себе си.сега ме замисляте дали причината не е някъде там - раздвоението, движението, балансирането между противоположности, между дълбочината и рекламата.



Публикацията е редактирана (11-02-10 18:44)

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: geokar   
Дата:   11-02-10 19:01

Lalinda:Човек вижда само толкова, колкото знае.

Ако гледа само с очите. Знам, че гледането е рационален процес. Само че виждането не е. Така и от виждане ще научим какво гледаме и ще знаем повече, и ще видим повече и т. н.



Публикацията е редактирана (11-02-10 19:02)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: vgramatikov   
Дата:   11-02-10 19:06

[smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: christal   
Дата:   12-02-10 03:43

Не, dtv, в случая е по-просто [smile] Балансът между противоположностите ти е нужен точно колкото да не пукнеш [smile]
и не е чак толкова съзнателен.

Станимир, хубаво се изказваш. Трудно приемам патос от тоя род поради напреднал цинизъм, но те чета с удоволствие [smile]

borissov, естествено, че са държали на мнението на другите. И позата им, че това не е така, го потвърждава [smile] Гоген е рисувал на Таити, само за да шашне с цветове парижката публика [smile] Дори да е обичал манго и жените там.
Е, и за да измъдри нещо добро според него
Останалите също - те са такива заради себелюбието и амбициите си.
А Куросава доколкото знам си прерязва гърлото поради НЕВЪЗМОЖНОСТ ЗА КОМУНИКАЦИЯ или каквото е там.
Все е искал много от другите [smilie18]

Айде бъдете маалко по-цинични, битието бездруго ще ви бие в тая дисциплина [ezik]



Публикацията е редактирана (12-02-10 03:45)

Отговори на това съобщение
 Re: За
Автор: dtv   
Дата:   17-02-10 15:38

[smile]
балансът е по-често несъзнателен, отколкото съзнателен, безспорно [smile]

любопитен би бил визуалният резултат от комбинация реклама+цинизъм+дълбочина [smile]
сякаш се сещам за подобен, една малка учебна графична реклама, но предполагам е под авторско право, не бих могла да ви я опиша.много проста, много цинична, много ефективна. с ефект зависещ от способността за виждане, така скрит, че ако виждаш повърхността-виждаш като реклама, ако виждаш под повърхността, на първи, на втори поглед, без значение-можеш да видиш и предупреждението и рекламата като анти реклама [smile]

п.п. christal-е, заради визуалното, винаги ми се е приисквало да надникна в главата ти, под повърхността [smile]



Публикацията е редактирана (17-02-10 16:32)

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: ivodam   
Дата:   17-02-10 15:58

Дълбочина, дълбоки мисли... къде е дъното... май забравяте, че...

всъщност няма лъжица [cool]

Отговори на това съобщение
 Re: За "скритото" изображение във фотографията
Автор: wiseacre   
Дата:   17-02-10 16:23

реклама + цинизъм + дълбочина = добра реклама

Отговори на това съобщение
 

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »