Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 Изключителни права за ползване на снимка
Автор: J0R0   
Дата:   25-10-09 00:44

В ЗАПСП има едно положение за преотстъпване на изключителни права върху снимка.

Мислите ли че в днешно време тази клауза има някакъв смисъл?

Аз смятам, че не.
Преди 10-20 години ценните кадри се снимаха на диапозитив. Диапозитивите бяха скъпи, не се щракаше безразборно. С откупуването на изключителни права - предаваш диапозитива и край.

Днес не познавам някой, който да снима единичен кадър с цифров апарат. Каквото и да снимаш, правиш поне десетина кадъра.

Е, какъв е смисълът някой да си купи ексклузивни права върху снимката ти, когато в следващия момент можеш да продадеш на конкурента му кадър, заснет от 50 см по-наляво или друг от 1 метър по-вдясно.
Кадърът е ДРУГ, с различен номер, различна бленда и скорост, изобщо екзифът 100% доказва че това е нещо "друго", дори и зрителят да не може да го различи...



[smilie11]

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: kote   
Дата:   25-10-09 00:55

ЗАПСП не разглежда само и специално снимките
те са частен случай
не свеждайте общото към частното
освен това при заснемането на една постановка никога не се прави един-единствен кадър дори и във филмовата ера
така че е имало дори на диапозитив десетки кадри на постановка
сега е късно за обясняване което трябва да се поясни на живо защото на компа трябва да изпиша ферман колко не си прав

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: Canon   
Дата:   25-10-09 01:17

Жоро
Преотстъпване на изключителните права включва и сродните кадри от такова снимане, т.е. не като ползване от клиента, а като непрепродажбата им от автора. Смисъла е точно това, правата не се разпростират само върху образния файл, а на визията, която е създадена

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: Kanonir   
Дата:   25-10-09 01:39

Е, какъв е смисълът някой да си купи ексклузивни права върху снимката ти, когато в следващия момент можеш да продадеш на конкурента му кадър, заснет от 50 см по-наляво или друг от 1 метър по-вдясно.
Кадърът е ДРУГ, с различен номер, различна бленда и скорост, изобщо екзифът 100% доказва че това е нещо "друго", дори и зрителят да не може да го различи...



Ех Българио, Българио... за тебе те умряха....

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: denoncolor   
Дата:   25-10-09 02:55

Според мен изключителните права формират и "изключителна цена" и зависи от конкретното договаряне с клиента.Ако фотографът е получил това което търси като цена и е коректен ,няма да търси други некорекни пътища.

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: n1x0n   
Дата:   25-10-09 03:04

Кадърът е ДРУГ, с различен номер, различна бленда и скорост, изобщо екзифът 100% доказва че това е нещо "друго", дори и зрителят да не може да го различи...

Съдията найш' как ще те опатка набързо, докато му ги редиш тия [smilie3]
Бленди, скорости, екзифи... те доказателства от СРС едвам приемат, ти за неща тотално чужди за българската правосъдна система говориш.

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: J0R0   
Дата:   25-10-09 07:37

Не бе, говоря по принцип.
Интересно ми е как стои въпросът с тия неща.
Има ли изобщо в днешни дни такова нещо като "уникалност"?
Като гледам фотосайтовете, все повече се убеждавам че няма.
Дори някой да направи нещо "уникално" след седмица още десет човека са направили същото или подобно...

Пример за уникална фотография, за мен беше да речем, нещата на Александър Иванов от въздуха.
Обаче в профилите на Таурус и Алгаивал и Скеро има същите кадри (или толкова подобни, че на пръв поглед трудно бих ги различил).

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: J0R0   
Дата:   25-10-09 07:42

Или пък да речем резултатите от груповото снимане...

Кадър на Емо (от негатив)

http://212.36.3.59/site_thumbs/155/emmmo_1091684647_most_3.jpg



И мой цифров кадър


https://photo-forum.net/joro/img/tmb/tn_image29.jpg



Каноне, сега какво става ако единият от нас продаде изклучителни права върху кадъра си? Това право обхваща ли "сходните кадри"?

Съвсем сериозно питам, любопитно ми е.

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: biso   
Дата:   25-10-09 07:55

Жоро, в предпоследния си пост, може би неумишлено си поставил и въпроса с плагиатството. верно живеем в 21 век и както се казва, няма нещо ненаправено, но аз се подразних, като видях подобни снимки след изложбата на Александър Иванов

от групово снимане, сигурно е въпрос на морал как да си продаваш снимките

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: Dekov   
Дата:   25-10-09 07:56

Ами не всяка снимка е произведение на изкуството, да не говориме за това за колко от тях си струва да се дават пари, е има и една приказка за "зелника".
Например за снимка на Анри Картие Бресон се счита само копие, което той лично е подписал, а не хилядите кадри, които е направил.
Така, че докарайте ги до шедьоври, а те съдийте ще решат казуса.
[shtrak]


Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: shama   
Дата:   25-10-09 09:38

То тука става въпрос за това дали при евентуално съдене съдията ще приеме двата кадъра за еднакви или достатъчно сходни.

Пробвай да продаваш два близки катъра в Right Managed формат да видиш как ще ти върнат едната, а другата ще е нарушение на договора ако я продадеш.

А иначе за груповото снимане четох за един случай в САЩ преди 30/40 год в който един фотограф съдеше друг за нарушение на авт. права за копиране на работата му. Та съда беше определил в полза на този който първи беше публикувам снимката си или я е регистрирал в конгреса им.

Ето това е страхотна книга която обхваща всякви такива въпроси
ASMP Professional Business Practices in Photography


Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: asahi   
Дата:   25-10-09 09:56

Помня, че не бях нещо наясно с ексклузивитета на ползване на снимката. Някой да изясни, моля.

Груповото снимане е като другите общински занимания - има си рискове.

Според мен законово не е проблем да предложиш и продадеш подобна на някоя снимка, но:
1. Цакаш клиента.
2. Плюеш си на името.
3. Ако пазарът е достатъчно информиран ще те отсвири.

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: Canon   
Дата:   25-10-09 10:10

Жоро,
Авторствата на двете снимки са на двамата поотделно (освен ако има съавторство), всеки си се разпорежда с правата независимо от другия. Възможно е двама автори да получат сродна визия при такова снимане. Няма приоритетност на момента на снимане и/или материалите и/или дата на първа публикация

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: biso   
Дата:   25-10-09 15:26

бут [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: shama   
Дата:   25-10-09 17:20

В договора с Getty за Rights Managed пише ,че за сходни се смятат снимки ,в които главните елементи са еднакви и са очевидни с голо око, т.е. доста вероятно е от една сесия да изкараш само няколко снимки който са подходящи за Rights Managed . Всички Rights Managed снимки са с изключителни права за ползване.

А относно такъв пример като на Жоро решението се взима в съда


Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: chukov   
Дата:   25-10-09 17:59

Жоро, разгеле навреме си го снимал тоя мост, че сега с тая дървена перила дето са му турили
мани-мани

Иначе лично мое мнение е, че независимо колко еднакви изглеждат кадрите всеки си има права върху своите

Ако отидем на амфитеатъра в стария Пловдив вероятността да направим почти еднакви снимки клони към 100% и не само там

Това не означава, че ако някой продаде уникални права все едно това е неговата снимка и край

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: ksuhorukov   
Дата:   25-10-09 18:08

Смисъл от изключителни права има и винаги ще има. Това, да знаеш, че ще бъдеш единствен собственик на дадена визия не е малко.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »