Автор: borovinka
Дата: 01-04-09 14:58
Сивата карта представлява еталонна повърхност, която отразява точно 18% от светлината, която пада върху нея. По такъв еталон са калибрирани практически всички експонометрични устройства, които измерват отразена светлина. В тази група попада и експониметърът на камерата Ви.
Експонометрите няма как да знаят какъв е коефицентът на отражение на повърхностите към които ги насочваме. Зя тях всичко е сива карта. Реално около нас съществуват най-разнообразни повърхности, които отразяват практически от 0% до 100% от светлината, която пада върху тях, но както вече казах, експонометърът няма как да знае това. Например, измерваме яркостта на човешка кожа, която отразява около 36% от светлината, която пада върху нея. Това е два пъти повече от сивата карта, но експонометърът дава такива показания, че да получим на заснетия кадър плътност като на сива карта, в резултат на това ще имаме двукратно (една степен) надоекспониране на човешката кожа. Ако помолим човека, когото снимаме да задържи до лицето си една сива карта и измерим експонацията по нея, то тогава всичко ще е наред, тъй като експонометърът ще е измерил правилната повърхност.
Има два начина да измерваме правилно яркостта на обектите - да ползваме сива карта или да правимим корекции според коефицента на отражение на повърхността, която измерваме.
До тук мога да кажа, че съм изчерпал на 18% темата. Да кажа няколко думи и за белия баланс - освен, че отразяват точно 18% от светлината, съвременните сиви карти са напълно неутрални като цвят, което ги прави чудесен еталон за настройка на белия баланс. Може да поставим картата пред камерата и да направим по нея Custom WB или да поставим сива карта в композицията, която заснемаме и при в последствие да я използваме при постпроцесинга.
Не трабва да се купуват сиви карти от неизвестни производители. Препоръчително е това да са Kodak и Danes Picta (последните се брандират по много начини).
Може да се пише още много по темата, но от мен толкова за днес
|
|