Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна
 За фотографията
Автор: magnet   
Дата:   04-04-12 12:29

попадна ми една статия, която е писана през 1973 година. С някаква част от написаното не съм съгласна, друга - все една е снимала моите мисли. Иска ми се да разбера как я приемате вие.

ето началото:


Ние упорито блуждаем из пещерата на Платон, все още наслаждавайки се – нашият вековен навик – на простото изображение на истината. Но да бъдеш образован от фотографии не е като да бъдеш образован от по-стари, по-обработени образи. На първо място, около нас има много повече образи, привличащи вниманието ни. Дагер сложи началото на инвентара, с човешки лица, и оттогава насам вече всичко е било фотографирано, или поне така изглежда. Самата неустойчивост на фотографиращото око променя условията на затварянето в пещерата, нашия свят. Учейки ни на един нов визуален код, фотографите променят и разширяват нашите представи за онова, което си струва да бъде разглеждано и което имаме правото да наблюдаваме. Най-грандиозният резултат от фотографското начинание е да ни даде усещането, че можем да задържим целия свят в главите си – като антология от образи.

Филмите и телевизионните програми осветяват стени, проблясват и изчезват; при фотографиите обаче образът е и обект – лекичък, евтин за правене, лесен за носене, събиране, съхраняване. Във филма на Годар Les Carabiniers (1963), двама мудни лумпен-селяни биват подмамени да се присъединят към армията на краля, чрез обещанието, че ще могат да грабят, изнасилват, убиват или правят всичко каквото си пожелаят с врага, а и да забогатеят. Но куфарът с плячка, който Мишел Анж и Улис триумфиращо донасят вкъщи на жените си, години по-късно, съдържа единствено пощенски картички – стотици от тях, представящи паметници, магазини, животни, природни чудеса, транспортни средства, произведения на изкуството и други поверителни съкровища от цял свят. Шегата на Годар пародира остроумно двусмислената магия на фотографския образ. Фотографиите са може би най-мистериозният от всички обекти, които правят и сгъстяват средата, разпознавана от нас като „модерна“. Фотографиите наистина са уловено преживяване, и камерата е идеалната ръка на съзнанието в неговия възприемащ модус.

Да фотографираш означава да си присвояваш фотографираното. Това означава да се поставиш в едно определено отношение към света, което изглежда като познание – а следователно и като сила. За едно вече прословуто първо изпадане в отчуждение, приучило хората да резюмират света в напечатани думи, се твърди, че е породило този излишък от фаустова енергия и психическо увреждане, необходими, за да се построят модерните, неорганични общества. Но печатната преса изглежда като една по-малко измамна форма на промиване на света, на превръщането му в мисловен обект, отколкото са фотографските образи, които предоставят по-голямата част от познанието, с което хората разполагат относно изгледа на миналото и обхвата на настоящето. Онова, което може да се прочете за света е една откровена интерпретация, каквито са и по-старите видове плоски визуални заявления, като картините и скиците. Фотографските образи не изглеждат толкова като заявления относно света, колкото като части от него: миниатюри на реалността, които всеки може да направи или придобие.


целият текст е ето тук:
За фотографията [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: Frida   
Дата:   04-04-12 12:56

Ооо, магнетче, къде се губиш.

Сюзън Зонтаг за пръв път въвежда идеята за "замърсяване с образи".

Например тя задава въпроса дали гледането на толкова много снимки отразяващи жертвите на войната във Виетнам ни е направило по-добри хора или просто ни е накарало да претръпнем към този вид болка и да я приемаме за нещо почти нормално.

Разбира се въпроса и е риторичен и днес 30-40 години по-късно хората като норма вечерят спокойно, гледайки новините. А всички знаем какво дават там.

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: magnet   
Дата:   04-04-12 13:12

мхм, затова някои не гледаме телевизия.[smile]

ясно е, че човешкото око твърде бързо претръпва на гледки и иска все нови и нови невиждани чудеса.

но това е въпрос по-скоро на консумацията на фотографията, след като тя е създадена вече.
а докато човек натиска спусъка?
защо го прави?
защо го правиш ти?

"Човекът, който се намесва, не може да записва; човекът, който записва, не може да се намеси."
вярна ли е това?
според мен не е, защото когато човек записва(снима) той вече се намесва.

ох, за съжаление трябва да отивам на работа. по-късно ще се включа пак.


Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: Frida   
Дата:   04-04-12 13:20

Аз мисля, че човек консумира "фотографията" и докато натиска спусъка. Снимайки ти колекционираш - места, лица, моменти и си ги трупаш в хралупата за зимата.

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: J0R0   
Дата:   04-04-12 14:08

Ужас!
Бях забравил изобщо, че съществува такъв претенциозно-напомпан изказ.
Имах навремето един преподавател по марксизъм-ленинизъм, дето можеше да съперничи на Сюзън Зонтаг.
Можеше да ти напомпи десет хиляди думи, привидно свързани в изречения, с които в крайна сметка да не каже нищо.
А може и аз да съм прекалено тъп за да разбера Зонтак или ленинизма.
Все пак, който издържи да прочете целия този текст - [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: pefoto01   
Дата:   04-04-12 14:17

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: magnet   
Дата:   04-04-12 14:37

Жоро, и аз реагирах точно така в началото.

После обаче се върнах и четох пак - бааавничко и по-внимателно. И ще ти кажа защо.

Принципно имам доста висока скорост на четене и никак не ме затормозяват дългите и заплетени текстове. Обаче наскоро забелязах как нямам търпение да изчета нещо, което е по-дълго от десет реда. Нямам търпение и точка. Което самонаблюдение ме изненада и натъжи. Това е ефектът/дефектът на интернет. Плъзгане с бясна скорост по повърхността на много неща едновременно, защото колко много има за виждане и да не изпусна нещо, нали.[smilie5]

Втората причина да се върна беше, че рядко вече нещо ме пали. Ето така и аз скочих вътрешно и взех да Й казвам наум - да бе да! ИЗОБЩО НЕ Е ТАКА!
дори бях написала едно яростно мнение във фейсбук, където ми попадна линкът всъщност. [smilie5] и което после изтрих и дооооста поредактирах.[smile]

та, поради горните две причини взех та се кротнах и препрочетох статията пак. яваш, яваш. [smile] както се казва.
и. и? амииии? установих, че стилът е такъв само в началото. после някак и авторската се кротва и мен ме съгласява поне донякъде със себе си - особено в последната част. и ми подава разни мисли в главата.

имам нужда да поговорим за това - не толкова за статията, колкото за разни изречения тук таме в нея. за това кой от вас какво чува в донякъде провокативния и доста претенциозен и според мен текст.
С какво се съгласяваш и на какво стръвно подскачаш(освен на стила) или изобщо как светоусещате фотографията от днешната гледна точка.

Благодаря![smile]

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: b-w_devil   
Дата:   04-04-12 14:37

Дали всеки, понаучил се да дрънка на пиано, автоматично се прескундва в един Моцарт?!? [smilie11] [smilie11] [smilie11]

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: tziko   
Дата:   04-04-12 14:45

Синтезирано второто изречение в третия абзац изглежда така:

...да се поставиш в...отношение...което изглежда като познание...и като сила. [cool]

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: magnet   
Дата:   04-04-12 14:52

ето го и краят за по-мързеливите, за да подкрепя горното си мнение.[smile]

Фотографията предпоставя, че ние знаем нещо за света, ако го приемаме по начина, по който камерата го записва. Но това е противоположността на разбирането, един подход, който започва от неприемането на света такъв, какъвто той изглежда. Всяка възможност за разбиране се корени в способността да се каже не. Говорейки стриктно, съмнително е дали една фотография може да ни помогне да разберем каквото и да било. Простият факт на „пресъздаването“ на една реалност не ни казва особено много за самата нея. Една фотография за фабриката Круп, както казва Брехт, ни казва само малко за тази институция. „Реалността“ на света е не в неговите образи, а във функциите му. Функционирането се случва в течение на определено време и трябва да бъде обяснено с време. Само онова, което разказва, може да ни накара да разбираме.

Границата на фотографското познание е, че докато то може да пробуди съвестта, самото то никога не може да бъде етическо или политическо познание. Само по себе си, познанието, придобито чрез фотографии винаги ще бъде някакъв вид сантиментализъм – независимо от това дали циничен или хуманистки. То винаги ще бъде познание на изгодна цена – едно подобие на познание, подобие на присвояване, подобие на изнасилване, подобие на мъдрост. Фотографиите имат силно въздействие върху нашата етическа чувствителност, карайки ни да чувстваме, че светът е по-наличен, отколкото всъщност е. Снабдявайки този и без това претъпкан свят с един свят-двойник, съставен от образи, фотографията фино обезценява света и подкопава нашата възможност да му откликнем по свеж начин.

Заниманието с фотографии е естетически консумеризъм, към който всички ние, понятно, сме пристрастени. Сега ние сме наркомани на образите. Това е една възхитителна форма на умствено замърсяване. Мъчителните копнежи за красота, за слагане край на опипването под повърхността, за изкупление и прославяне тялото на света – всички тези добри чувства са изразени в удоволствията, които получаваме от фотографиите. Но други, по-съмнителни копнежи, също получават израз.

[1973]



Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: rorus   
Дата:   04-04-12 15:16

Текстът е философски - т.е. бездънен и безкраен като въпроси и отговори.

Да се търси артистичност обаче в документалният вид фотография т.е. в точното пресъздаване на моменти и места били те и красиви - е безнадеждна работа.

Артистичността може да я има в наистина художествената фотография - нереалната, измислената, построената, манипулираната.

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: J0R0   
Дата:   04-04-12 15:17

А, Магнетке, нямам проблем с дългите текстове :)
Имам проблем със засуканите.
Човек може да е толкова тесен специалист, че да мисли и да разсъждава с формули, вместо с думи, и въпреки това да се изразява на човешки език (Стивън Хокинг, примерно)

Как светоусещам фотографията не е по-различно от това как светоусещам света.

Фотографията е малка част от нещата (интернет + комуникациите), които направиха света друг.
След последното десетилетие светът не е същият.
Сега промяната е толкова рязка, колкото никога преди в човешката история не е била.
(Дори Римската империя като е паднала, промяната не се е усетила, векове наред, хората не са знаели че е паднала, самите варвари не са знаели че са я "превзели".)

Целият този текст (1973) е друг начин на мислене, съотнесен към един друг, несъществуващ вече свят.
Няма нищо общо с днешния свят, затова и не предизвиква нито интерес, нито емоции у мен (нито желание да го дочета).

Да разсъждаваме в историческо условно наклонение "как би изглеждал светът днес ако..." - ми се струва излишно хабене на енергия, която би била по-полезна за адаптация в този нов свят.

Или както простичко би препоръчал някой зен-монах - ако багажът ти тежи, хвърляй го и продължавай напред.

Искам да ми е леко.
И некви умозрителни словесни абстракции са последното нещо с което ще взема да се товаря.
(верно съм прост!)

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: J0R0   
Дата:   04-04-12 15:40

„Реалността“ на света е не в неговите образи, а във функциите му
Може да се каже и така. Да, така е по принцип.
Но това би бил един доста скучен свят.
Ако извадим образите (изкуството, обвивката, формата, красотата или както ще да го наречем) от света, той ще продължи да функционира. Но дали такъв живот ще си заслужава да се живее?
Според мен - не.
Ще е сведен до функциониращи биологични и социални процеси.


фотографията фино обезценява света и подкопава нашата възможност да му откликнем по свеж начин
Пресилено е.
Фотографията няма чак толкова голямо значение и чак толкова голямо влияние върху хората.

Бе, цялото е едно голямо бля бля, сигурно характерно за 70-те, не знам, бил съм дете по това време.
Ако не можеш да кажеш нещо с две изречения, по-добре си замълчи.

Ако правилно съм схванал от недочетения текст, тезата , че фотографията създава измислени образи, които ни пречат да видим как фунционира света.
Ами, малко тъпо ми звучи.
На мен не ми пречат.
То по тая логика и музиката ще пречи да чуем. И тя е толкова масова. Пък за киното да не говорим.

В крайна сметка какво иска Сюзън, да живеем без изкуства ли? За да виждаме "чистата" и неподправена истина.

Ами може и така - кой както иска :)

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: mikedimit   
Дата:   04-04-12 16:57

Можете ли да ми дадете примери за литературни образи на фотографи?

Помня преди доста време прочетох книга, която ме заби в земята.С две думи става дума за военен фотограф снимал във Виетнам с Никон Ф1 със специална приставка за ръка,който в следствие на видяното през обектива получава нервен срив.Отказва се от фотографията и изчезва в зенита на славата си.Май бе еврейн и имаше нещо общо със Мосад.Не си спомням заглавието на книгата,но май бе или от издателство Бард или от Атика.Някой дали може да ми каже името на книгата.Друга книга , която си струва да се прочете е "Художника на битки" на Перес-Реверте.
Малко съм офтопик,за което се извинявам.

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: magnet   
Дата:   04-04-12 23:06

е, Жоро, за стила на авторката сме на едно мнение.

и ок, съгласна съм също, че светът ужасно много се е пременил за последните години.
но ние, хората, не сме чак толкова различни днес в сравнение с 1973[smile].

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: Canon   
Дата:   05-04-12 02:03

magnet
Полвинчато е, разглежда само едната страна и то субективно.


И празно като съдържание. В долния цитат, само да се смени думата "фотографии " с думи като музика, поезия, проза, картини, живопис, балет, телевизия, дори история .... и хоп - чудо, пак се оказва вярно.
Може би само за точните науки не е валидно.


Само по себе си, познанието, придобито чрез фотографии винаги ще бъде някакъв вид сантиментализъм – независимо от това дали циничен или хуманистки. То винаги ще бъде познание на изгодна цена – едно подобие на познание, подобие на присвояване, подобие на изнасилване, подобие на мъдрост.



Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: Canon   
Дата:   05-04-12 02:16

Отделно има над една категория във фотографията, които са далеч от писанията отгоре - научната и техническата фотография.

Това е единственото познание, при това незаменимо на независимо каква цена – едно максимално за момента познание, създаващо мъдрост или знания.

Примерче:


http://www.manager.bg/sites/default/files/news_photos/persei.jpg



Европейски астрономи откриха най-отдалечената от Земята галактика. Тя се намира на 13,1 млн. светлинни години от нашата планета.

Учените са изчислили, че на светлината от звездите в тази галактика й е трябвало време, почти колкото възрастта на Вселената, за да достигне планетата ни.

Първите наблюдения на отдалечената галактика са направени от орбиталната обсерватория „Хъбъл”. След това учените използвали мощния телескоп VLT в Чили.




Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: bpavlov   
Дата:   05-04-12 02:29



Заниманието с фотографии е естетически консумеризъм, към който всички ние, понятно, сме пристрастени. Сега ние сме наркомани на образите. Това е една възхитителна форма на умствено замърсяване.

Кто говорим за умствено замърсяване, май автора на текста най-много страда от възхитителната му форма

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: мътно   
Дата:   05-04-12 07:27

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: J0R0   
Дата:   05-04-12 08:33

Мътно - кажи с две изречения тезата :)

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: asahi   
Дата:   05-04-12 09:34

То това е номерът - да не се каже с две изречения.
Предложеният текст преди всичко не е информативен - не разкрива фактология, май не разкрива и взаимоотношения, логически или други връзки. Това го прави отвлечен спрямо нашият стил на възприемане на информация. Чета го, осмислям го, разбирам го, но не го приемам. Май Генчо успя с най-лесен пример да илюстрира проблемчето.

Виж, ако Зонтаг или Гого Лозанов ми го поднесат в един интерактивен разговор, ще ми е по-интересно.

Днешното време е на образите, не на думите.

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: Canon   
Дата:   05-04-12 10:04

Παντα ρει και ουδεν μενει (Всичко тече, всичко се мени)
Само снимките остават, бих допълнил аз.

Като съвременна публика, търсеща интернет зрелища, можем да се наслаждаваме на гладиаторите:
Зонтаг - Хераклит

Аз залагам на втория.

[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: Frida   
Дата:   05-04-12 10:54

Как му сложи фотографията в устата на Хераклит, така и не разбрах.

Темата ми е безкрайно интересна, но благодарение на участниците в дискусията едно философско разсъждение пълно с нюанси се превърна в "осанна / разпни го". Скоро ще се мине и на лични нападки.

Аз пасувам. [smilie8]

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: steeens   
Дата:   05-04-12 11:23

asahi , текста явно е насочен към запознатите с фактите, а не към форумните разбирачи.[smilie5] [smilie18] [smilie18] [smilie18]

Ще трябва да се задоволиш само с Гого Лозанов за интерактивния разговор, той ще е поласкан.[smilie18] [smilie18] [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: За фотографията
Автор: Canon   
Дата:   05-04-12 12:00

Frida

Хахахах, това е дигитализация на философията, всичко изначално е редуцирано до нули и единици, разбирай "осанна / разпни го".


Имат контактна зона, забравяш, че думите фотография/снимки са съотносителни на времето.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »