Автор: boni
Дата: 18-11-05 10:26
Доста често се спекулира с този параметър в ревютата на различните камери. Мое мнение е, че всички камери, които използват една и съща матрица от един производител, както е случаят 2/3" матрица на Sony, имат еднакви нива на шум. Не е коректно да се говори, че един или друг модел с тази матрица шумял повече или по-малко, тъй като това е резултат на шумоподтискащия агоритъм на софтуера вграден в камерата и винаги е за сметка на детайлността на изображението. Така например Olympus 8080 има много по-ниски нива на шум при 400ISO от Sony F828, но това видимо "изяжда" ценни детайли от снимката. Когато говорим за компактни камери от нисък клас, които се ползват от начинаещи любители, копиращи своите снимки без допълнителна намеса, може би е оправдано използването на шумоподтискащ софтуер, но когато става въпрос за скъпи модели във висок ценови клас, аз мисля че тази опция трябва да може да се изключи от менюто. Винаги е по-добре да получим кадър с висока резолюция, дори и с цената на повече шум, тъй като шумът може да бъде отстранен със специален софтуер и по-късно, но резолюцията ще бъде безвъзвратно загубена и не може да бъде възстановена.Това можем да направим и като снимаме в RAW, след което конвертираме и обработваме картината във Photoshop 9. За съжаление, повечето камери в този клас имат твърде бавна работа в RAW. Друга причина за разликата в нивата на шум, която можем да видим и при изключено шумоподтискане след обработка в RAW конвертора на фотошоп, е фриволното тълкуване на понятието ISO от повечето производители. При еднакво усилване на сигнала от еднаква матрица шумът също е еднакъв. За съжаление често 100ISO при един модел,съответства на 160 при друг и на 80 при трети. Това води до заблуда за нивото на шума. Истината е, че не трябва да се гледа стойността на ISO-то което дава производителя, а трябва да се отчита точното усилване на сигнала.
Единствените коректни тестове за шум при камери от висок клас е редно да се правят в RAW и файловете да се конвертират с фотошоп 9 при изключено шумоподтискане и изравнена чувствителност.
Иначе можем да се радваме на твърдението на руснаците от
списание фото-видео как матрицата на FZ30 имала по-нисък шум от всички 2/3" матрици или как Fuji 9000 било с незнам си колко по-нисък шум, но за съжаление цялата горчива истина лъсва като се отвори снимката в RAW с изключено шумоподтискане.При FZ30 в JPEG е подтиснат луминансния шум , но картината е омазана и със загуба на детайл при 400ИСО, при Фуджи 9000 пък е подтиснат предимно цветния шум,което е по-добър вариант.Така или иначе обаче такива легенди,че тези апарати шумяли по-малко от подобни модели с 2/3 инчова матрица си остават само легенди когато се видят резултатите в RAW.
|
|