Занимавам се с фотография от 1998 година. Работил съм за туристически организации, национални печатни медии и телевизии. Имам награди от National Geographic и други национални и международни фотографски пленери и конкурси. Участвал съм в осем смесени и единадесет самостоятелни изложби. Завършил съм психология и приложна фотография. Доставя ми удоволствие да гледам снимки съхранили духа на епохата. За мен фотографията не е само това, което се вижда, а по-скоро това, което се чувства. Тя не само създава естетика и мумифицира времето, но е средство за отправяне на послания, поле за изява на въображението и много важно - килер за философията на живота. Тя е едно непрестанно търсене и има само кратки моменти, когато си мислим, че сме намерили търсеното.
Разкажете ни накратко за себе си, какви са вашите работа и хобита?
Занимавам се с фотография още от аналоговата ера. Първия си професионален фотоапарат Лайка формат купих, докато бях студент през 1997 година. Тогава времената бяха други, имаше много оптимизъм. Всичко трябваше да се постигне с реални средства или пред обектива или в процеса на проявявяне и копиране. Филмите бяха ограничени и се мислеше за всеки кадър. Постепенно навлезе дигитализацията. 2002 година си взех първата ми дигитална камера, докато учих приложна фотография. Тогава те бяха доста несъвършени като динамичен размах и цветопредаване. Големи усилия бяха да правим пейзажи от по няколко кадъра на статив и да ги сглобяваме, за да разполагаме с качествени файлове. Покрай фотографията преминах през няколко етапа – първо пейзажния. Много планини, природни феномени, останки от стари крепости и безброй приключения. Постепенно преминах и към репортаж. Работих известно време като фоторепортер за пресата. Занимавах се и със сценична фотография. Тя се оказа най-голямото предизвикателство и досега работя в тази област.
Какво е първото нещо, което ви привлече във фотографията?
Особенността, че въпреки документалния си характер, фотографията може да пресъздаде света по-красив отколкото е в действителност.
Влияе ли по някакъв начин житейският ви опит на фотографиите, които заснемате?
При всеки фотограф влияе. Ние всъщност интерпретираме това, което сме видели и е оставило някаква следа в съзнанието ни, преживяно директно или индиректно на базата на прочетена литература, кино, музика и т.н.
Каква е техниката която използвате? Използвате ли софтуери за обработка?
Преминал съм и през трите големи фирми Канон, Никон и Сони (преди това Минолта). При едни и същи показатели на оптиката единствената разлика е задапаратното устройство. Засега съм със Сони и няколко обектива от гамата на Цайс. Софтуер – естествено Photoshop, Lightroom, няколко Raw конвертора, PTGui, In Design.
Какво е по-важно за вас, настроението и историята зад образите или техническото съвършенство?
Фотографията трябва да се прави от хората за хората, затова са по-важни посланията и зарядът, който носи, а не перфектното техническо съвършенство, но ако то е възможно в конкретната сутуация, е добре да се постигне. Да се извади максимумът от техниката, с която разполагате е също и форма на професионализъм.
Каква е вашата визия и отношение към фотографията?
На този ми етап се интересувам предимно от човека във фотографията - портрети, артистична, стреет, репортажна. Пейзажите са нещо много красиво и ние лесно можем да ги „напудрим”, но там феномените се създават от Господ, а работата с хора превръща фотографа в Господ. Трябва да се изберат послания, осветление, грим, реквизит, модел, да влезеш в ролята на режисьор. Това е по-трудно от лова на природни красоти. Въпреки това и в двата случая фотографията може да бъде изкуство, само ако събужда емоции в зрителя и те са по-дълготрайни.
Избирате ли всеки път специално местата, на които да снимате
В повечето случаи имам любими места за снимки, които периодично си обикаляме, но се е случвало, попадайки на уникални светлинни условия, да се опитаме да се адаптираме към тях независимо, че не ползаваме добре локацията.
Кой е вашият любим фотографски жанр?
Портрет във всякави условия от натурална светлина, сценичен или в студио, включително художествена еротична фотография, както и артистични портрети. След това идват репортаж и пейзаж.
Какъв е вашият съвет към начинаещите фотографи?
Основната работа да се свърши в съзнанието преди да се стигне до натискане на спусъка. Да се разчита на вдъхновение, мисъл и да се познава добре техническата компонента с която разполагат, за да се използва по най-добрия начин. Естествено като начинаещи е добре да си позволяват да експериментират, за да видят докъде могат да стигнат.