Раздел 8. SAMSUNG PRO 815

 

Уникални функции и екстри:

 *15 х оптично варио (28-420 мм еквивалентно)  със светосила 2.2-4.6, производство на немската фирма Schneider .

 * 3.5" основен дисплей и 1.44" допълнителен дисплей, разположен в горната част на камерата.

*  Super Macro - възможност за заснемане на Макро от разстояние 3 см при 100 мм приравнено фокусно разстояние

*  Ръчнен фокус с гривна на обектива, режим следящ фокус с превключвател на корпуса

* Ръчно варио -  осигурява прецизен и бърз контрол при зумиране, без характерният инерционен момент, внасян от електромотори.

Спецификации:

*  8.0 ефективни мегапиксела (3264х2448), CCD 2/3"
*  обектив Schneider Varioplan
*  15 х оптично варио 7.2-108 мм (екв. 28-420 мм)

*  HS - режим за настройка на чувствителността в зависимост от светлинните условия и фокусното разстояние, чрез която се предотвратява размазването на снимката при лоши светлинни условия.
*  3 см супер макро при 100 мм еквивалентно фокусно разстояние
*  чувствителност 50, 100, 200, 400 ISO и auto.

*  Цветно пространство - AdobeRGB, sRGB

*  ефекти - черно/бяло, сепия, негатив, настройка на контраст и наситеност
*  автоматичен и ръчен баланс на бялото
*  автоматичен и ръчен фокус (с гривна на обектива) 
*  автоматични и ръчни настройки на скорост и бленда
*  измерване на светлината - мулти, център, спот + компенсация на експозицията с гривна на корпуса
*  хистограма в реално време
*  скорост на затвора от 15 сек до 1/4000 сек.
*  формати на запис JPEG ,RAW, TIFF
*  видео  640х480 25 кад/сек. със стерео звук
*  серийна снимка 2.5 кад/сек. и 10 кад/сек. при резолюция 1 МП
*  3.5"  TFT-LCD + 1.44" горен спомагателен TFT-LCD, който може да се използва за кадриране и като информационен
*  възможност за редакция на снимките във фотоапарата
*  литиево-йонна батерия 1900 mAh в комплекта 
*  размери 135.5х87х78.6
*  тегло 930 грама с батерията

 

Тестове

Предоставяме на вашето внимание кратко ревю на Samsung PRO-815, чиято цел ще бъде да покаже как се държи камерата в реални условия, в каквито най-често се налага да бъде използвана.

Като начало бих искал да кажа, че тази камера в никакъв случай не може да се нарече "компактна". Като размер надвишава почти всички 8 мп модели в този клас като единствено Sony F 828 е със сходни размер и тегло, но при изтеглен в маскимално "теле" положение обектив PRO-815 е с по-голям размер и от него. Това едва ли е изненадващо разбира се като се има предвид големия диапазон на вариото - от широкоъгълен 28 мм до супер теле обектив 42 0мм. Единствено моделът на Panasonic - DMC-FZ30 в 8 мп клас e със сходни характеристики 35-420 мм, но той е доста по-компактен поради по-малкият физически размер на марицата 1/1.8" и от там по-компактната оптика. На хората, които търсят солидност и чувство за стабилност ще допадне точно такъв тип камера. С теглото си от близо 1 кг и ергономичния си дизайн, Pro 815 придобива наистина вид на ПРО камера.

* Обектив

Най-внушителният компонент на камерата, който веднага привлича вниманието, е чудовищният обектив, производство на известната немска компания Schneider. За първи път в подобен клас камера се вгражда обектив с променливо фокусно разстояние от 28 до 420 мм, приравнено към класическия 35 мм филм. Обективът в комбинация с 2/3" CCD осигурява висока детайлност и контраст на изображението в целия диапазон на вариото. От личен опит установих, че при такъв тип камери най-добра детайлност на изображението се получава при по-отворени бленди. Не прави изключение и PRO 815 - най-добри резултати системата обектив-матрица показва при бленда затворена само с едно деление спрямо максималната - т.е в диапазона 2.8-5.6 за различните фокусни разстояния. При по-затворени бленди рязкостта пада поради засилената дифракция.

На корпуса на обектива са разположени 3 гривни - за ръчното варио, за ръчния фокус и за корекция на експозицията - решение, което аз лично виждам за първи път реализирано по този начин. По данни от производителя обективът е снабден с 4 нискодисперсионни лещи(ED) ,чието предназначение е да се борят със засилената хроматична аберация, към която предразполагат обективи с подобни големи диапазони на фокусното разстояние. По време на снимането установих, че ефективността им е сравнително голяма и видими хроматични аберации има само при максимално отворена диафрагма на крайно широкоъгълно положение на обектива. Дори и тогава обаче, те са незначителни и не влияят за качеството на картината при увеличения до 30х40 см. 

В по-долният пример виждате снимка и съответните 100% отсечки от нея. Примерът демонстрира липсата на хроматични аберации дори и при много ярък заден план, когато обективът е настроен на средни стойности на фокусното разстояние:

Фокусно разстояние 100 мм (приравнено), бленда 3.5 , скорост 1/100 сек:

При широкоъгълен обектив -28 мм се забелязват леки хроматични аберации по края на кадъра, но те не са фрапиращи и не биха оказали видимо влияние при печат до 30х40 см. Следващият кадър е заснет при фокусно разстояние  28 мм. Резкостта на обектива е много добра както в центъра така и в двата края на кадъра (показани са като отсечки 100% от основния кадър). Наблюдава се лека дисторзия и хроматични аберации по края, които са незначителни за обектив с подобни параметри.

Когато говорим за 15 кратния варио обектив на Samsung Pro-815 е редно да покажем нагледно какво предимство ни дава той. Ето 3 кадъра направени от една и съща позиция. Първо при фокусно разстояние 28 мм:

420мм:

 

И отново от същата позиция при 420 мм:

 

Ето и детайли от 100% отсечка(кроп):

Добре е да се има предвид, че при снимане на 420 мм влияе и замърсеността на атмосферата, тъй като между нас и обекта разстоянието е много голямо. Ето един пример, при който тази особеност се вижда добре. В ляво е снимка при 28 мм, в дясно при 420 мм:

И така заключението ни за системата обектив-матрица, е следното: Постигнато е много добро съотношение универсалност-качество. Немската фирма Шнайдер се е справила с изключително тежката задача да създаде обектив, покриващ толкова внушителен диапазон от фокусни разстояния, запазвайки добра детайлност и контраст на изображението по цялото поле на кадъра. В сравнение с останалите модели на пазара, използващи 8 мп матрица 2/3" можем да кажем, че като острота на изображението PRO-815 се нарежда някъде по средата като със съвсем малко печелят моделите Olympus 8080 (но обективът е само с 5 кратно варио 28-140), Canon Pro1 (28-200 mm, губи при 28 мм в края на кадъра и печели по острота в центъра), Sony F828 (28-200 mm,но губи значително като хроматични аберации).Така или иначе до размери на печат 30х40 см не е възможно да се установи каквато и да е видима разлика. В същото време никой от конкурентите не предлага диапазон 28-420 мм.

* Фокусиране.

Samsung Pro 815 има няколко режима за фокусиране. С удобен превключвател в лявата част на основата на обектива може да се избират трите основни режима на фокусиране. AF-S - за единичен АФ, AF-C за непрекъснат следящ АФ и MF - за ръчен фокус, който се управлява с гривна на обектива. Искам специално да обърна внимание на режима AF-C, който е реализиран както при DSLR камерите и следи обекта дори и след натискане наполовина на спусъка на апарата, с което осигурява възможност за заснемане при следене на подвижни обекти. Аутофокусът е много точен и грешките са рядкост. В диапазона 28-200 мм е достатъчно бърз за такъв тип камера и оставя зад себе си доста от конкурвнтите. Над 300 и особено към 420 мм става доста по-бавен, но остава все така точен. Има възможност точката на фокусиране да се мести произволно по полето на визиране, а също така и да се настрои меренето да бъде точно в тази точка, независимо къде сте я разположили.

Ето няколко примера на обекти заснети със следящ АФ в движение. Фокусно разстояние 420 мм (приравнено), бленда 4.6 :

 

 

 

Макро фокусът е една от силните страни на PRO-815. Камерата разполага с мощен Super Macro режим, който позволява уверено фокусиране на обекти отдалечени минимум на 3 см от челната леща на обектива и то при 100 мм фокусно разстояние. Опцията "Макро" се избира от селектор на гърба на камерата и след това се донастройва бързо и лесно от Jog dial -а. Със зелено са означени фокусните разстояния при които е активна тази функция. Те са от 50 до 100 мм.  Приблизителната площ която покрива този режим е около 26х38 мм.

Ако желаете можете да използвате и обикновения макро режим, при който може да се снима дори и при 420 мм.

Долните в примера са заснети в режим Макро и Супер Макро

 

 

- 420 мм f4.6:

-100 mm, Super Macro :

* Дисплей.

Samsung Pro 815 е снабден с голям 3.5" дисплей, по който бързо и лесно можете да се ориентирате за качеството на снимката дори и без да увеличавате изображението. Недостатък на този дисплей е не дотам доброто антирефлексно покритие. Бихме желали  толкова голям дисплей да има резолюция поне 300 000 пиксела, но за съжаление това не е така . Освен основният дисплей камерата има и малък 1.44" цветен TFT-LCD, който е разположен отгоре на тялото и може да бъде използван както за информационен, така и за основен. Разбира се по него не може да се правят изводи за качеството на кадъра, който ще бъде заснет, но пък е много удобен за кадриране при снимане от ниска гледна точка. Електронният визьор с диоптрийна корекция се явява трета алтернатива за кадриране и композиране на снимките.

* Управление

Управлението на камерата е интуитивно, основните бутони и врътки, с които се командва камерата, са изведени на корпуса. Чрез тях можете да управлявате фокуса, корекцията на експозицията, режимите на светкавицата, режимите на макрото, информацията на дисплея, заключването на фокуса, местенето на аутофокусната точка по полето за фокусиране  и др. Също така по подобие на огледално рефлексните цифрови камери има и два Jog dial-а, с които  лесно и бързо се управляват параметри като бленда и скорост, увеличение на вече заснетия кадър и т.н. Изобщо до менюто  се налага да се прибягва само ако трябва да се изменят основните параметри на картината - контраст, наситеност, резолюция, компресия, ефекти (ч/б, сепия,негатив и т.н.).

В повечето случаи при телеобектив над 300 мм стана практика производителите на цифрови фотоапарати да вграждат стабилизатор на изображението. Това се налага, за да се избегне размазването на картината при ниски скорости на затвора и трепване на ръката на снимащия. Такава система на оптична стабилизация  в Samsung PRO-815 за съжаление няма. Вместо нея производителят използва система за регулиране на чувствителността според светлинните условия и избраното фокусно разстояние. Когато използвате тази система(означена като HS), имайте предвид, че камерата повишава чувствителността, за да повиши и скоростта на затвора ако светлината е недостатъчна. Така размазването от трепване на ръката се избягва, но пък се повишава шумът в снимките. При всички случаи е по-добре снимките ви да са по-шумни, но резки, отколкото безшумни и размазани. Ако желаете да бъдат едновременно безшумни и резки, но светлинните условия не го позволяват, се налага да използвате най-сигурното средство за постигане на такъв резултат - статив.

Ето един пример, когато се е наложило използването на режим HS и камерата е вдигнала чувствиетлността до 200 ISO. Лявата снимка е направена на 28 мм, а дясната на 420 мм.Жената обект на снимката е в дълбока сянка и за да компенсира трепването на ръката на снимащия, камерата вдига чувствителността до 200 ISO. Долната снимка е увеличен детайл от кадъра на 200 ISO от който можете да придoбиете представа за нивото на шума при подобни условия.

* Формати и скорост на запис. 

Камерата поддържа формати JPEG,RAW и TIFF. При работа в JPEG можете да правите по 1 снимка на всеки 1.3 сек или серии със скорост 2.5 кад/сек, което е добър показател за такъв тип камера. В RAW за съжаление се работи бавно и трябва да минат около 20 сек. между 2 кадъра, през което време камерата е блокирана. Също така в RAW  не може да се работи в режим на серийна снимка. В тази категория повечето камери блокират за 15-20 сек между кадрите в RAW. Единствените модели, при които това не е така са Canon PRO-1 (2 сек между кадрите в RAW) и Panasonic FZ30 (3.5 сек). Добрата новина е, че нивото на компресия в режим Super Fine е много ниско и качеството съответно е високо без характерните JPEG артефакти.

* Шум.

Доста често се спекулира с този параметър в ревютата на различните камери. Мое мнение е, че всички камери, които използват една и съща матрица, както е случаят с 2/3" матрица на Sony, имат еднакви или много близки нива на шум. Не е коректно да се говори, че един или друг модел с тази матрица шумял повече или по-малко, тъй като това е резултат на шумоподтискащия агоритъм на софтуера вграден в камерата и винаги е за сметка на детайлността на изображението. Така например Olympus 8080 има много по-ниски нива на шум при 400ISO от Sony F 828, но това видимо "изяжда" ценни детайли от снимката. Когато говорим за компактни камери от нисък клас, които се ползват от начинаещи любители, копиращи своите снимки без допълнителна намеса, може би е оправдано използването на шумоподтискащ софтуер, но когато става въпрос за скъпи модели във висок ценови клас, аз мисля че тази опция трябва да може да се изключи от менюто. Винаги е по-добре да получим кадър с висока резолюция, дори и с цената на повече шум, тъй като шумът може да бъде отстранен със специален софтуер и по-късно, но резолюцията ще бъде безвъзвратно загубена. Това можем да направим и като снимаме в RAW, след което конвертираме и  обработваме картината във Photoshop 9. За съжаление, както споменах, повечето камери в този клас имат твърде бавна работа в RAW. Друга причина за разликата в нивата на шум, която можем да видим и при изключено шумоподтискане след обработка в RAW конвертора на фотошоп, е фриволното тълкуване на понятието ISO от повечето производители. При еднакво усилване на сигнала от еднаква матрица шумът също е еднакъв. За съжаление често 100ISO при един модел, съответства на 160 при друг и на 80 при трети. Това води до заблуда за нивото на шума. Истината е, че не трябва да се гледа стойността на ISO-то което дава производителя, а трябва да се отчита точното усилване на сигнала.

Ето едно сравнение между  Samsung PRO-815, Canon Pro-1 и Panasonic FZ30 в реални условия при изкуствено осветление на минимално и максимално ISO. И трите камери са настроени на 50 мм приравнено фокусно разстояние, автоматичен бял баланс и приоритет на блендата при максимално отворена бленда.снимано е в режим RAW и файловете са конвертирани с Фотошоп 9, при изключено шумоподтискане, за да се види реалният шум на всяка една камера. Показан е целият кадър и отсечка 100% . Според мен не се забелязва фрапираща разлика в шумът и резолюцията на трите модела дори и при 100% увеличение на картината. При формати на печат до 30х40см такава разлика практически не съществува. Единствените различия идват от разликите при измерването на светлината и белия баланс. Панасоник FZ30 има малко по-тъмна картина поради леко недоекспониране , но това е нещо което се коригира лесно, особено при наличието на хистограма в реално време. Добре е да се отбележи, че PRO-815 при тези условия дава около 30% по-висока скорост на затвора от PRO-1 при 400 ISO.

Светосилният обектив (f 2.2 в широкия край 28-35 мм), с който е снабден PRO-815 позволява да се правят добри снимки в нормално осветено помещение през деня , без да се повишава чувствителността до неприемливи нива или да се включва светкавица.Ето няколко примера на такива снимки:

- изкуствено осветление, 45mm приравнено,200 ISO, 1/40sec, f2.5, crop 100%. При тези условия и чувствителност може да се направи отпечатък 30х40 см без видим шум.

Осветление от прозорец с хоризонтални алуминиеви щори на около 4 метра от обекта - 28 мм,100 ISO, 1/80 сек, f2.2 , crop 100%:

Като заключение можем да направим следните изводи за предимствата и недостатъците на Samsung PRO-815:

+ Уникален диапазон на вариото 28-420 мм (приравнено)

+ Голям 3.5" дисплей и спомагателен 1.44" 

+ Добър следящ фокус

+ Малко време за включване (1сек), бърз запис и работа в JPEG

+ приятно балансирано изображение с добро предаване на цветовете и добра рязкост по цялата дължина на вариото и по цялата площ на кадъра.

+ хроматичните аберации са малко и са видими само при 100% отворена картина в крайните положения на вариото

+ много добра серийна снимка, опцията 10кад/сек при 1мп е полезна за регистриране на бързо протичащо събитие

+ тежко, стабилно тяло

+ ръчно варио, ръчен фокус с гривни на обектива

+ пълен контрол над основните параметри с бутони на тялото

+ лесно и интуитивно меню

+ хистограма в реално време

+ мощна батерия 1900mAh

 

- бавен запис в режим RAW

- няма серийна снимка в RAW

- липса на оптичен стабилизатор

- винетиране при крайни положения на вариото и максимално отворена бленда

- недобро антирефлексно покритие на дисплея

 

Тук можете да разгледате още снимки със Samsung PRO-815

 

........ ........