Раздел 8. Panasonic DMC FZ 30

 

Уникални функции и екстри:

12х оптично варио със светосила 2.8-3.7. То е патент на легендарната фирма Leica и дава невероятна свобода за снимки при всякакви светлинни условия. Обективът е изцяло скрит в корпуса на апарата, което осигурява допълнителна защита от прах, влага и механични въздействия.

MEGA OIS – оптичният стабилизатор, разработка на Panasonic ви гарантира винаги резки снимки, дори и при много ниски скорости на затвора.

Venus Engine II – новият процесор на Panasonic осигурява изключителна бързина при фокусиране и снимане, сравнима само с огледално-рефлексните апарати. Забавянето от натискане на спусъка до снимане е само 0.008сек. 

Ръчният фокус с гривна на обектива и превключвател за бърза донастройка с AF, позволява прецизно фокусиране при сложни светлинни условия, контрастни сцени и ситуации с близки един до друг обекти.

Ръчното варио осигурява прецизен и бърз контрол при зумиране, без характерният инерционен момент, внасян от електромотори.


8.0 ефективни мегапиксела (3264х2448)
обектив Leica DC Vario Elmarit
12 х оптично варио при светосила 2.8-3.7 (7.4-88.8 mm equiv. 35-420 mm)

19 х оптично варио при резолюция 3 мп
MEGA OIS – оптичен стабилизатор
5 см супер макро
чувствителност 80, 100, 200, 400 ISO и auto
автоматичен и ръчен баланс на бялото
автоматичен и ръчен фокус (с гривна на обектива) и опция бърз АФ
автоматични и ръчни насройки на скорост и бленда
компенсация на експозицията
хистограма в реално време
скорост на затвора от 60 сек до 1/2000 сек.
формати на запис JPEG, RAW, TIFF
видео 640х480 30 кад/сек. със звук
непрекъсната серийна снимка с 2.2 кад/сек. до запълване на картата или 3 кад/сек. до 7 кадъра в серии с 2 сек. пауза между сериите
2.0 инча въртящ се  TFT-LCD
възможност за редакция на снимките във фотоапарата
литиево-йонна батерия в комплекта
размери 141х86х138
тегло 740 грама с батерията

 

 

Тестове.

Предоставяме на вашето внимание кратко ревю на Panasonic FZ30, чиято цел ще бъде да покажем как се държи камерата в реални условия, в каквито най-често се налага да бъде използвана.

 

Основното, което го различава от предшественика му FZ 20:
- механично варио

- Нов режим "бърз АФ"
- въртящ се дисплей
- RAW формат (изключително важно за този модел)
- Възможност за пълноценно използване в студио. За разлика от предишните модели FZ 30 не затъмнява визьора в режим М, когато се работи със студийни светкавици и има бленда до 11.
- По-солидно и тежко тяло
- Обектив изцяло скрит в корпуса, така че размерът на апарата не се променя при зумиране.
- Възможност за закрепване на филтри M55 на резбата на обектива.
- Сенник на байонет.

С камерата се работи леко и приятно, като всички настройки са разположени интуитивно, по подобие на огледално рефлексните апарати. Изцяло механичното варио е голямо удобство и спестява време при включване и разход на енергия. Ръчният фокус е с гривна на обектива, но се командва от микромотор и внася известен инерционен момент, макар и пренебрежимо малък. За разлика от много други модели в тази категория, ръчният фокус на FZ 30 е напълно използваем. Въртящият дисплей е любима екстра и дава голяма свобода на действие при занемане на обекти от по-нестандартен зрителен ъгъл.

Качество на изображението:


Снимките в JPEG формат са с много добро качество на 80 ISO при  добри осветлинни условия. При ниска осветеност и по-висока чувствителност  започва да се появява хроматичен шум, който разбира се не е дразнещ до 20х30см дори и на 400 ISO, но алгоритъмът за  шумоподтискане на Панасоник не е особено добър и картината придобива  неприятен вид с явно изразен цветен шум  ако се гледа отворена на 100% или при печат над 20х30 см .

В тази насока при лоши светлинни условия за максимално  качество препоръчваме да се използва RAW формат и да се конвертира през Фотошоп 9. Резултатите при конвертиране на изображението  с конвертора на Фотошоп 9 са невероятно добри. Резолюцията е на много високо ниво, както при 80, така и при 400 ISO. Хроматичен шум практически няма.  При 400 ISO,  ако снимката е конвертирана във фотошоп 9, вида на изображението прилича на това от филм 400 ISO.

Ето няколко кадъра заснети в JPEG и без допълнителна обработка. Снимките се отварят в по-голям формат ако кликнете върху тях с мишката.

* 420mm, скорост 1/50сек от ръка, бленда 8. Невъзможно е да получите толкова рязко изображение при подобна скорост на затвора ако не използвате статив или ако камерата ви не е снабдена със система за оптична стабилизация.

* същият кадър, но при максимално отворена бленда 3.7. Дори и при максимално отворена бленда, блестящата оптика дава чудесна разкост на картината.

* Портет на улицата. Снимката е направена на 420 мм и максимално отворена бленда 3.7, което осигурява приятен дефокус на задния план и открояване на обекта.

 

* Следващите 2 кадъра илюстрират качествата на мощният 12х зум.

 При  минимално фокусно разстояние 35мм:

 

...и максимално фокусно разстояние 420мм и скорост 1/50сек от ръка:

* В режим макро на 420 мм и скорост 1/30 сек от ръка:

* Един кадър през прозореца на колата, привечер, когато светлината е малко:

* Ето и една снимка от по-необичайна гледна точка, при която е използвано предимството на въртящия се дипслей:

 Изключителен интерес представлява факта, че panasonic FZ30 разполага с възможност за експонации до 60сек.

При фотоапарат с такъв тип матрица това е предизвикателство и беше интересно да разберем дали могат да се получат добри нощни снимки без шум и артефакти при толкова дълга експонация. 

С особено удоволствие можем да заявим, че снимките при експонация 60 сек са много добри, без дразнещ шум и с добра разработка в сенките. Ето два кадъра, заснети в режим RAW и конвертирани с ACR 3.2 (adobe camera raw), които илюстрират това твърдение:

 

Важен етап от нашият тест е да разберем до колко може да се използва камерата при високи чувствителности. Както казахме вече алгоритъмът за обработка на изображението и шумоподтискането при високи чувствителности  на самият апарат не е особено добро, но пък за сметка на това този модел разполага с формат RAW, така че можем да използваме суровият сигнал от матрицата и да го обработим с външен софтуер, какъвто е Adobe Camera RAW 3.2 (ACR 3.2).

Ето един кадър заснет на 400 ISO, 1/80сек, F4, 35 mm (equiv):

Да видим сега какво се случва в сенките при 100% кроп:




Шумът е монохромен с вид на филмово зърно и не е повече от филм 400 ISO.Добрата новина е, че няма и помен от неприятния цветен шум.

Добре е да се има  предвид, че е голяма грешка да се правят сравнения за шум на камери с различна резолюция при 100% отворена картина. Важно е да се види как стоят нещата при отпечатък с еднакъв размер. При 30х40см снимката от една 8 мп камера ще изглежда много по-добре и по-чисто от същата снимка от 5 мп камера, дори и шумът да е еднакъв при 100% отворена картина. Тези сравнения всеки може да  ги направи и сам като използва опцията "print size" na PS. Кликнете върху цялата снимка, за да видите как би изглеждала тя при отпечатък 30х40 см.

Заключението ми дотук, е че камерата е напълно използваема при 400 ИСО благодарение на RAW формата и възможността за конвертиране в PS2.

Решихме за финал да направим и едно сравнение на резолюцията на Panasonic FZ 30 и Nikon D 70 с обектив 50/1.8. И двете камери бяха настроени на минималната си чувствителност - 200 ISO за никона и 80 ISО за панасоника.

Ето и снимките. Кликнете върху тях, за да ги отворите в по-голям размер, както биха изглеждали ако се отпечатат 30х40см.

Nikon D70, 200 ISO, 1/200 sec F5:

Panasonic FZ 30 80 ISO,1/50sec F5

 

С цел да изравним размера на снимките от двата апарата и да видим по-ясно разликата в детайлите, увеличихме изображенията и от двете камери във фотошоп до 12 мп. Ето и детайли от увеличеното изображение. В ляво е от никона, в дясно от панасоника.

Ясно се вижда, че голямата матрица на Nikon D70 дава по-чисто и безшумно изображение, но пък за сметка на това има детайли от картината на никона (цифрите в телефонния номер и някои букви), които  са "изядени" от моаре. Така или иначе не бихте могли да видите каквато и да е разлика при снимка отпечатана в размер 30х40 см, един от най-често използваните "изложбени" размери.

Като заключение ще обобщим основните  положителните и отрицателни страни на камерата:

+ Невероятно добър обектив, рязък  в целия диапазон на вариото и при всички бленди.

+ Класическа удобна   конструкция на камерата - с интуитивно разположени бутони и настройки

+ Чудесен ефективен стабилизатор на изображението, позволяващ да се работи при ниски скорости и при лоши светлинни условия

+ Въртящ се дисплей, удобен за снимки от необичайни гледни точки

+ RAW формат

+ Готов за работа в студио с професионални светкавици

+ Много добро видео с качество на дигитална видео камера и възможност за ползване на вариото по време на заснемане на филм

+ Бърз аутофокус

- Недостатъчно ефективен софтуер за обработка на изображенията в камерата. JPEG формата е с високо ниво на хроматичния шум при ниска осветеност и при висока чувствителност. За да се избегне този проблем е добре да се снима на RAW и да се конвертира с ACR 3.2

- Твърде големи и тежки (15 мб) RAW файлове, което налага допълнителен разход за по-големи карти памет. При конкурентните модели RAW файловете са 8-10 мб ,а при Nikon D70 само 5.5мб

Panasonic FZ30 е всичко това, което бихме желали от една камера в този клас. Той е обединил най-добрите страни на хитовите модели от конкурентни марки. Притежава блестящата остра оптика на Olympus 8080, въртящият дисплей и механичното варио на Konica-Minolta A 200 и Sony 828, стабилизаторът и дългият зум на Nikon 8800 и бързата работа в режим RAW на Canon Pro1. Единственото, което трябва да се направи е да бъде създаден нов firmware за този модел, който да се справя по-добре с хроматичния (цветен) шум при високи чувствителности.

Пожелаваме на Panasonic да не се бавят с разработката му и да зарадват бързо хилядите почитатели на модела!

 

 

........ ........