Раздел 8.
Panasonic DMC
FZ 30
Уникални
функции и екстри:
12х оптично варио със светосила 2.8-3.7. То е патент на легендарната
фирма Leica и дава невероятна свобода за снимки при всякакви светлинни
условия. Обективът е изцяло скрит в корпуса на апарата, което осигурява
допълнителна защита от прах, влага и механични въздействия.
MEGA
OIS – оптичният стабилизатор, разработка на Panasonic ви гарантира
винаги резки снимки, дори и при много ниски скорости на затвора.
Venus Engine II – новият процесор на Panasonic осигурява изключителна
бързина при фокусиране и снимане, сравнима само с огледално-рефлексните
апарати. Забавянето от натискане на спусъка до снимане е само 0.008сек.
Ръчният фокус с гривна на обектива и превключвател за бърза донастройка
с AF, позволява прецизно фокусиране при сложни светлинни условия,
контрастни сцени и ситуации с близки един до друг обекти.
Ръчното варио осигурява прецизен и бърз контрол при зумиране, без
характерният инерционен момент, внасян от електромотори.
8.0 ефективни
мегапиксела (3264х2448)
обектив Leica
DC Vario Elmarit
12 х оптично
варио при светосила 2.8-3.7 (7.4-88.8 mm equiv. 35-420 mm)
19 х оптично варио при резолюция 3 мп
MEGA OIS
– оптичен стабилизатор
5 см супер
макро
чувствителност
80, 100, 200, 400 ISO и auto
автоматичен
и ръчен баланс на бялото
автоматичен
и ръчен фокус (с гривна на обектива) и опция бърз АФ
автоматични
и ръчни насройки на скорост и бленда
компенсация
на експозицията
хистограма
в реално време
скорост на
затвора от 60 сек до 1/2000 сек.
формати на
запис JPEG, RAW, TIFF
видео 640х480
30 кад/сек. със звук
непрекъсната
серийна снимка с 2.2 кад/сек. до запълване на картата или 3 кад/сек.
до 7 кадъра в серии с 2 сек. пауза между сериите
2.0 инча
въртящ се TFT-LCD
възможност
за редакция на снимките във фотоапарата
литиево-йонна
батерия в комплекта
размери 141х86х138
тегло 740
грама с батерията
Тестове.
Предоставяме
на вашето внимание кратко ревю на Panasonic FZ30, чиято цел ще бъде
да покажем как се държи камерата в реални условия, в каквито най-често
се налага да бъде използвана.
Основното,
което го различава от предшественика му FZ 20:
- механично варио
-
Нов режим "бърз АФ"
- въртящ се дисплей
- RAW формат (изключително важно за този модел)
- Възможност за пълноценно използване в студио. За разлика от предишните
модели FZ 30 не затъмнява визьора в режим М, когато се работи със
студийни светкавици и има бленда до 11.
- По-солидно и тежко тяло
- Обектив изцяло скрит в корпуса, така че размерът на апарата не
се променя при зумиране.
- Възможност за закрепване на филтри M55 на резбата на обектива.
- Сенник на байонет.
С камерата се работи леко и приятно, като всички настройки са разположени
интуитивно, по подобие на огледално рефлексните апарати. Изцяло
механичното варио е голямо удобство и спестява време при включване
и разход на енергия. Ръчният фокус е с гривна на обектива, но се
командва от микромотор и внася известен инерционен момент, макар
и пренебрежимо малък. За разлика от много други модели в тази категория,
ръчният фокус на FZ 30 е напълно използваем. Въртящият дисплей е
любима екстра и дава голяма свобода на действие при занемане на
обекти от по-нестандартен зрителен ъгъл.
Качество
на изображението:
Снимките в JPEG формат са с много добро качество на 80 ISO при
добри осветлинни условия. При ниска осветеност и по-висока чувствителност
започва да се появява хроматичен шум, който разбира се не е дразнещ
до 20х30см дори и на 400 ISO, но алгоритъмът за шумоподтискане
на Панасоник не е особено добър и картината придобива неприятен
вид с явно изразен цветен шум ако се гледа отворена на 100%
или при печат над 20х30 см .
В
тази насока при лоши светлинни условия за максимално качество
препоръчваме да се използва RAW формат и да се конвертира през Фотошоп
9. Резултатите при конвертиране на изображението с конвертора
на Фотошоп 9 са невероятно добри. Резолюцията е на много високо
ниво, както при 80, така и при 400 ISO. Хроматичен шум практически
няма. При 400 ISO, ако снимката е конвертирана във фотошоп
9, вида на изображението прилича на това от филм 400 ISO.
Ето
няколко кадъра заснети в JPEG и без допълнителна обработка. Снимките
се отварят в по-голям формат ако кликнете върху тях с мишката.
*
420mm, скорост 1/50сек от ръка, бленда 8. Невъзможно е да получите
толкова рязко изображение при подобна скорост на затвора ако не
използвате статив или ако камерата ви не е снабдена със система
за оптична стабилизация.
*
същият кадър, но при максимално отворена бленда 3.7. Дори и при
максимално отворена бленда, блестящата оптика дава чудесна разкост
на картината.
*
Портет на улицата. Снимката е направена на 420 мм и максимално отворена
бленда 3.7, което осигурява приятен дефокус на задния план и открояване
на обекта.
*
Следващите 2 кадъра илюстрират качествата на мощният 12х зум.
При
минимално фокусно разстояние 35мм:
...и
максимално фокусно разстояние 420мм и скорост 1/50сек от ръка:
*
В режим макро на 420 мм и скорост 1/30 сек от ръка:
*
Един кадър през прозореца на колата, привечер, когато светлината
е малко:
*
Ето и една снимка от по-необичайна гледна точка, при която е използвано
предимството на въртящия се дипслей:
Изключителен
интерес представлява факта, че panasonic FZ30 разполага с възможност
за експонации до 60сек.
При
фотоапарат с такъв тип матрица това е предизвикателство и беше интересно
да разберем дали могат да се получат добри нощни снимки без шум
и артефакти при толкова дълга експонация.
С
особено удоволствие можем да заявим, че снимките при експонация
60 сек са много добри, без дразнещ шум и с добра разработка в сенките.
Ето два кадъра, заснети в режим RAW и конвертирани с ACR 3.2 (adobe
camera raw), които илюстрират това твърдение:
Важен
етап от нашият тест е да разберем до колко може да се използва камерата
при високи чувствителности. Както казахме вече алгоритъмът за обработка
на изображението и шумоподтискането при високи чувствителности
на самият апарат не е особено добро, но пък за сметка на това този
модел разполага с формат RAW, така че можем да използваме суровият
сигнал от матрицата и да го обработим с външен софтуер, какъвто
е Adobe Camera RAW 3.2 (ACR 3.2).
Ето
един кадър заснет на 400 ISO, 1/80сек, F4, 35 mm (equiv):
Да
видим сега какво се случва в сенките при 100% кроп:
Шумът е монохромен с вид на филмово зърно и не е повече от филм
400 ISO.Добрата новина е, че няма и помен от неприятния цветен шум.
Добре е да се има предвид, че е голяма грешка да се правят
сравнения за шум на камери с различна резолюция при 100% отворена
картина. Важно е да се види как стоят нещата при отпечатък с еднакъв
размер. При 30х40см снимката от една 8 мп камера ще изглежда много
по-добре и по-чисто от същата снимка от 5 мп камера, дори и шумът
да е еднакъв при 100% отворена картина. Тези сравнения всеки може
да ги направи и сам като използва опцията "print size"
na PS. Кликнете върху цялата снимка, за да видите как би изглеждала
тя при отпечатък 30х40 см.
Заключението ми дотук, е че камерата е напълно използваема при 400
ИСО благодарение на RAW формата и възможността за конвертиране в
PS2.
Решихме
за финал да направим и едно сравнение на резолюцията на Panasonic
FZ 30 и Nikon D 70 с обектив 50/1.8. И двете камери бяха настроени
на минималната си чувствителност - 200 ISO за никона и 80 ISО за
панасоника.
Ето
и снимките. Кликнете върху тях, за да ги отворите в по-голям размер,
както биха изглеждали ако се отпечатат 30х40см.
Nikon
D70, 200 ISO, 1/200 sec F5:
Panasonic
FZ 30 80 ISO,1/50sec F5
С
цел да изравним размера на снимките от двата апарата и да видим
по-ясно разликата в детайлите, увеличихме изображенията и от двете
камери във фотошоп до 12 мп. Ето и детайли от увеличеното изображение.
В ляво е от никона, в дясно от панасоника.
Ясно
се вижда, че голямата матрица на Nikon D70 дава по-чисто и безшумно
изображение, но пък за сметка на това има детайли от картината на
никона (цифрите в телефонния номер и някои букви), които са
"изядени" от моаре. Така или иначе не бихте могли да видите
каквато и да е разлика при снимка отпечатана в размер 30х40 см,
един от най-често използваните "изложбени" размери.
Като
заключение ще обобщим основните положителните и отрицателни
страни на камерата:
+
Невероятно добър обектив, рязък в целия диапазон на вариото
и при всички бленди.
+
Класическа удобна конструкция на камерата - с интуитивно
разположени бутони и настройки
+
Чудесен ефективен стабилизатор на изображението, позволяващ да се
работи при ниски скорости и при лоши светлинни условия
+
Въртящ се дисплей, удобен за снимки от необичайни гледни точки
+
RAW формат
+
Готов за работа в студио с професионални светкавици
+
Много добро видео с качество на дигитална видео камера и възможност
за ползване на вариото по време на заснемане на филм
+
Бърз аутофокус
-
Недостатъчно ефективен софтуер за обработка на изображенията в камерата.
JPEG формата е с високо ниво на хроматичния шум при ниска осветеност
и при висока чувствителност. За да се избегне този проблем е добре
да се снима на RAW и да се конвертира с ACR 3.2
-
Твърде големи и тежки (15 мб) RAW файлове, което налага допълнителен
разход за по-големи карти памет. При конкурентните модели RAW файловете
са 8-10 мб ,а при Nikon D70 само 5.5мб
Panasonic
FZ30 е всичко това, което бихме желали от една камера в този клас.
Той е обединил най-добрите страни на хитовите модели от конкурентни
марки. Притежава блестящата остра оптика на Olympus 8080, въртящият
дисплей и механичното варио на Konica-Minolta A 200 и Sony 828,
стабилизаторът и дългият зум на Nikon 8800 и бързата работа в режим
RAW на Canon Pro1. Единственото, което трябва да се направи е да
бъде създаден нов firmware за този модел, който да се справя по-добре
с хроматичния (цветен) шум при високи чувствителности.
Пожелаваме
на Panasonic да не се бавят с разработката му и да зарадват бързо
хилядите почитатели на модела!
|