Раздел
3. Чувствителност (ISO)
Всеки фотолюбител знае, че едно от нещата,
по които се различават фотографските филми е тяхната чувствителност
към светлината. Не трябва да се забравя обаче, че колкото е по-чувствителен
филмът, толкова повече се влошава качеството на изображението. Предимството
на високочувствителните филми е, че с тях може да се снима и при
по-лоши светлинни условия на по-високи скорости на затвора от ръка,
така че снимката да не се размаже.
През
годините се използваха няколко стандарта за чувствителност. Добре
известни са ни руският стандарт ГОСТ, немският DIN и американският
ASA. През последното десетилетие се наложи универсалният стандарт
ISO и в момента чувствителността на всички фотографски филми е означена
по този начин. Най-често срещаните филми са с чувствителност 100,
200, 400 и 800 ISO. Разбира се, могат да се намерят и филми с много
ниска чувствителност и съответно високо качество (ниска зърнистост
и висока резолюция) 25 или 50 ISO. На пазара има също и много високо
чувствителни филми - 1600, 3200 ISO и дори повече.
При
дигиталните фотоапарати, както знаем, матрицата е една и не се сменя
по подобие на филма. Как можем да ползваме тогава различна чувствителност,
необходима ни за различните светлинни условия? Изходът е един и
той е усилване на сигнала от матрицата по същия начин, както се
усилва сигнала на усилвателя на една HI-FI система. Разбира се,
това неминуемо води и до усилване на шумовете и намаляване на качеството
на изображението. Повечето дигитални фотоапарати от любителския
клас имат настройка на чувствителността между 50 и 400 ISO. Някои
дори до 800 ISO, а огледално рефлексните модели с по-голям размер
на сензора и до 1600 и 3200 ISO.
Винаги използвайте възможно най-ниската чувствителност, ако желаете
снимките ви да са с по-добра резолюция, динамика и с по-малко електронен
шум. В следващия пример сме показали разликата в качеството на изображението
при различни нива на чувствителността, съответстващи на 100, 200
и 400 ISO
Вероятно
забелязвате, че най-силно изявен е шумът в по-тъмните места на снимката,
т.е там където полезният сигнал е слаб, докато в светлите участъци
почти няма видима разлика. Разбира се, има множество програми, които
са създадени да се борят с шума и до някъде успяват, но за сметка
на загуба на финни детайли в изображението.
На
примера горе виждате резултата от обработката с една такава програма.
Така
или иначе, с никакъв шумоподтискащ софтуер не може да се постигне
качеството, което бихте получили ако използвате по-ниска чувствителност
и статив или опцията за оптична стабилизация, ако апаратът ви има
такава.
|