Автор: Xizario
Дата: 28-12-16 14:33
ISO-то, като чувствителност на лентата, или релативната му величина в било то цифрово или аналогово изсветляване или затъмнение на изходното изображение не е част от експозицията.
По дефиниция, експозиция е: "the amount of light per unit area".
Триъгълника за експозиция от години (от както има цифрова техника) се преподава грешно в фотогравските курсове, но пък е доста добре обяснен дори в manual-ла на Канон....
ISO - Speed - Aperture
Трябва да се чете:
Illuminance - speed - aperture
Където трябва да се учат хората как да играят със светлината, естествена или искуствена, лампи, фенери, светкавици, залези.... снимайки с базовото исо на камерата, щото всичко друго е аналогов + цифров гейн, но не е част от експозицията.
Но това не е нещо ново, от време на време се споменава, човек го чете, мисли и после го забравя.... На много места пък триъгълника е пирамида (примерно българското wiki):
-Осветеност на обекта
-Отвор на диафрагмата
-Скорост на затвора (време на излагането на светлина на светлочувствителния материал)
-Чувствителност на светлочувствителния материал
Както добавяме светлочувствителността на матеирала в сметката, така обаче трбва да добавим и ND филтрите например.
-ND филтрите ни позволват по-дълга експозиция.
-Високата чувствителност ни позволява по-къса експозиция.
И така обратно на темата. Вече имаме 5 неща, от които 3 са дефиницята на експозицията и още 2 от които тя зависи. Вече може спокойно да се върнем към темата.
Примери:
Ако вземем един обектив: 35mm f/2 който е 2.1 Tstop. И му сложим 1 stop ND filter. Може спокойно да разглеждаме обектива + филтъра като 35мм f/2 със пропускливост около 2.9 Тstop. Като главното е че dept of field-да си остава като на ф/2 но пропускливостта му е намаляла. Тоест светлината която попада в/у матрицата също е намаляла.
Ако отрежем половината изображение, оставяйки само центъра (crop-нем го), то сме отхвърлили половината светлина. Експозицията не се променя, но площтта намалява. Това е кроп камера.
Ако вземем някакъв speed boost-тер, метабон примерно. Това което той прави е да свива изображението. Свиваме изображението от по-голямо към по-малко. След това отрязваме средната част като в примера по-горе. Резултат: Експозицията (amount of light per unit area) в/у матрицата е нараснала*. Но пък сенсора ни е станал по-малък*..... тъй че изходното изображение е същото. В тази (и не само) връзка може да направите извода че с един и същи обектив и фуулфрейм камера, или същият обектив + преходник и същата камера в кроп режим, трябва да снимате на различно ИСО за да извадите същият финален резултат, макар че светлината очевидно не се е променила и експозицията е същата. Референция към първто изречение ISO-то не е част от експозицията.
2 обектива с една и съща дължина и апертура могат да имат различен Image Circle.
Canon EF и EF-S, 24mm f/2.8
Единия е за FF другия за кроп. Единя улавя 2 пъти повече светлина, защото просто проектира по-голям Field of View. Единя е малък и компактен, другият по-голям и тежък. Ако обаче сложим EF на кроп тяло, няма да получим по-светло изорбражение. Просто ще загубим половината светлина, която няма да попада в матрицата, а ще бъде отстрани на нея.
Голяма част от Lens flare които забелязваме са светлина която се е отразила от матрицата, после пак от обектива и се е върнала в матрицата. Друга част е светлина която се отразява между стъклата на обектива и после попада в матрицата.
Към първият пост, да има разлика между евтино и скъпо:
-Някои обективи имат по-чисти стъкла и по-висока пропускливост.
-Някой обективи не са това което пише в спецификацията им. Пише Ф/2 ама е Ф/2.1 Пише 40мм ама е 45мм...
-Някои матрици не поглъщат цялата светлина а отразяват част от нея.
-Някои матрици имат разстояние между пикселите, губейки светлина.
-Някои матрици за ФФ са милиметри по-големи или по-малки от други матрици. Тия милиметри дават разлика до над 5-7% от общата площ.
-Някои затвори не са особено точни. Затворите обикновено изминават цялото разстояние от горе до долу за между 1/150 и 1/300 от секундата. Затвора в ДСЛР-рите за по-високи скорости просто се мести едновременно, долната част се 'отваря' а горната 'затваря', целият процес минава за 1/100, но има само 1 линия в средата през която преминава светлина, която е доста тънка и неточна.
-Някои апарати имат sync спрямо мигащи светлини, което е огромна разлика спрямо други, при снимане на изкуствена светлина и пряко влияе в/у експозицията.
-Някои матрици(лайка и някои сони слт-та) имат различен дизайн на микро лещите на всеки пиксел, за да позволят обективи със много къс flange focal distance. При тях светлината попада под много малък ъгъл в/у матрицата. Тези лещи намаляват пропускливостта, но пък увеличават точността на уловените фотони. Тука хората които снимат със сони 7 и стари обективи имат безкрайно количество теми по форумите.
-Обективите имат по-къс или по-дълаг flange focal distance
-Обективите имат по-широк или по-тесен mount. Задната част на 50мм ф/1 канон изглежда епик по този показател.
Останалото са формули и много четене.
|
|