Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 
 Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: BXMarkov   
Дата:   16-06-15 14:32

С появата на дигиталното изображение фотография несъмнено преживява ренесанс, от сравнително елитарна се превръща в масова и достъпна, но какви ще бъдат последствията за самото изкуство от ценностна гледна точка? Не текат ли същите процеси като при изобразителното изкуство в края на 19-ти и началото на 20-ти век, които по мое лично мнение са началото на сериозен упадък на изкуството като ценност и превръщането му в комерсиален проект с единствена цел слава и пари? Интересно ми е какво мислите по въпроса, изкуство ли е фотографията?

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: nyamago   
Дата:   16-06-15 14:40

Всичко е изкуство. Аз си падам по кулинарното, някой друг - по бойните изкуства.

Защо питаш?
[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: kvakioh   
Дата:   16-06-15 14:41

Занаят и различни гледни точки, това е фотографията днес. Някои творби/кадри са като изкуство, някои просто изкусно са заснети.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fraction   
Дата:   16-06-15 14:42

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: nikon_f2   
Дата:   16-06-15 14:59




То всичко отдавна е казано...



Публикацията е редактирана (16-06-15 15:01)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: chill   
Дата:   16-06-15 15:03

Да, бе, цели 6 ... [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: Slivenski   
Дата:   16-06-15 15:06

Картие-Бресон беше казал май, че първите 10 000 снимки са кофти. Но със съвременните апарати може да ги направи човек за една седмица.

Така че трябва да вдигнем бройката на 1 милион... поне. [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   16-06-15 16:29

Това сериозно ли?
Музиката дали изпада в криза от това че китарите стават електрически и във всеки по-голям град има по няколко магазина, откъдето можеш да си ги купиш?
В едни по-класически времена ей тоя циганин нямаше да го пуснат даже да бърше праха от лютнята на Вивалди. Което може да е добре за Вивалди, но не е добре за музиката като цяло.
[cool] [cool] [cool] [cool] [cool]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fraction   
Дата:   16-06-15 16:37

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: jivkojj   
Дата:   16-06-15 16:54

Изкуството си е изкуство. Хората масово си купуват апарати да си снимат за спомен.

По същия начин, това че колите са се увеличили количествено от 50-те насам, не се е отразило на броя на автомобилните състезатели.
Изключвам пишлеметата, дето вземат книжка и се показват. Тях може да ги приравним към тея, дето вземат дигитален апарат с 32ГБ карта и на разходка в парка "опукват" 4-500 кадъра със съзнанието, че "творят". [smilie21]


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fotorafi   
Дата:   16-06-15 17:32

Един от големите български фотографи казваше: "През целия си живот един фотограф прави 3 велики снимки, всичко друго е за шир потреба".
Независимо дали на филм или цифрово.[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: zeromx   
Дата:   16-06-15 17:33

Не съм съгласен,че в края на 19ти век има упадък в изобразителното изкуство.Та тогава възниква Импресионизма,който за мен е един от най-интересните стилове в изкуството.
Разбира се,че фотографията е изкуство,тя има много общо с изобразителното изкуство.
Относно фотографията не виждам нищо лошо,че става масова и достъпна,напротив,даже още по-добре.
Повече творци>Повече творби>Повече конкуренция-какво по хубаво от това?
Истинското изкуство винаги ще се отличава.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: BXMarkov   
Дата:   16-06-15 17:52

fraction, имах предвид че и Пикасо си е харесвал синия и розовия период, но е рисувал жени с които не би си легнал(според неговите думи)защото добре се продават [smilie24] Маркетинга е голяма работа, изкуството няма значение. Пример - пикливите картини на Уорхол. Публиката купува марката, не качествата.

Жоро, добър пример със Сантана, а какво ще кажеш по въпроса изкуство ли е фотографията?

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: radikyokushin   
Дата:   16-06-15 17:55

А какво е изкуство?

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: zeromx   
Дата:   16-06-15 18:26

Уорхол :) , за тебе пикливи за други изкуство.Всеки възприема по различен начин изкуството.Твоето възприемане и критерий не са мерна единица за изкуство :)



Публикацията е редактирана (16-06-15 18:32)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: ss_sgp   
Дата:   16-06-15 18:27

фотографията е донякъде изкуство. Снимането е физическо занимание, както копането, както карането на кола.
Карането на кола не те прави състезател както споменаха по-горе, драскането и мацането с четка не те прави художник. Снимането не те прави фотограф [smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: zeromx   
Дата:   16-06-15 18:31

Има цял дял във фотографията посветен на художествената фотография.Не случайно е наречена художествена ;)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: Gecata   
Дата:   16-06-15 23:06

Самата тема тръгва от абсолютно погрешна теза: "фотографията от сравнително елитарна се превръща в масова и достъпна,"
Сори, ама само лентовия "Киев 4" до 1976 г е произведен в над 40 000 000 (40 милиона) екземпляра. Ако това не е масовост и достъпност на фотографията здраве му кажи!Фотографията е излязла от елитарността преди 70 г, но фотографското изкуство винаги е било елитарно.... или пък не?! ...повод за размисъл :)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: BXMarkov   
Дата:   16-06-15 23:43

Геца, написал съм не "абсолютно" а "сравнително" елитарна.[smile] Иначе не съм много съгласен за апаратите. Киев, Фед и Зенит бяха мечта за редовия любител,особено за по-младите, които нямаха пари. Да не говорим че на 1000 снимащи тогава основно със Смени,Байретки и т.н. 1-2 имаха лаборатория. Масово апаратите се ползваха 1-2 пъти годишно на море и планина. С цел художествена фотография снимаха неизмеримо по-малко хора от сега.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: lamerko   
Дата:   17-06-15 01:16

80-те и 90-те години филмовата фотография беше сравнително достъпна финансово. Имаше евтини масиви модели на апарати, а и руските SLR-и не бяха кой знае колко скъпи (аз като хлапе съм имал три Зенит-а). Фотохартия и хмикали за черно-бяла фотография бяха много евтини и винаги налични - завода Фохар все още бачкаше и бълваше продукция на пазара. Отделно почти всички химически съставки, нужни за фотографията се продаваха свободно в специализираните щандове на магазините. Реален проблем бяха филмите - не защото бяха непосилно скъпи, а защото просто ги нямаше. Най-често пускаха руски филми "Свема" БЕЗ кутийки , а понякога и без ролки. Често имаха фабрични дефекти, но кой ти се оплакваше тогава... И в наистина редките моменти, в които пускаха немските "ORWO" - ако не разбереш веднага, изчезваха от витрината за минути. резервен вариант си оставаше "познат" в местния киноцентър, който да изнесе някоя друга кутия с 35мм филм :)

Спомените ми са за град Шумен - предполагам, че в София по него време е имало някой друг показен магазин, в който е имало налична продукция постоянно.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: virosh   
Дата:   17-06-15 07:57

@lamerko, аз нямам подобни спомени за липса на филми. Даже напротив - винаги имаше ORWO в малкото фото покрай което минавах три пъти седмично когато се прибирах от курсовете по информатика началото на 90-те.

Та те така заради това минаване един ден се сдобих с една Смена Символ и доста филми. Последва щракане, даване за проявяване и накрая нашите изхвърлили всичко един ден... Остана ми само Смената от онова време.

Иначе аз се каня да си направя един експеримент (принципно се каня от няколко месеца но здравословното ми състояние все още не го позволява много), който е - купувам си 3-6 карти памет от по 1GB. Камерата с която снимам вади RAW файл около 30MB, което прави приблизително 34 кадъра върху картата. Надписвам ги коя с колко ISO е и картите стават ролки филми за мен. Излизам, снимам на ISO-то което е отбелязано на картата без да поглеждам екрана на камерата. Щом мястото свърши - вадя картата, слагам новата с другото ISO. И чак като се прибера гледам какво всъщност съм заснел.
Смятам че това е едно доста добро упражнение което може доста добре да те накара да се замислиш преди да натиснеш спусъка.[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: rimohit   
Дата:   17-06-15 08:16

Ако осъзнаваш , че трябва да се замислиш преди да натиснеш спусъка , то това упражнение ми се струва излишно ..[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: virosh   
Дата:   17-06-15 08:19

Абе аз си се замислям, но понякога пак се връщам на "щракачески режим" и почвам да пуцам макар и не като преди две-три години.[smilie18]

Поне аз смятам че това освен друго е и упражнение да се държиш във форма, особенно когато с новите камери и карти може да изщракаш няколко хиляди кадъра като за "добър ден"...

Преди като излезнех да снимам се прибирах с поне няколко стотин кадъра. Сега ако имам сто значи съм се отпуснал някъде. [beer]



Публикацията е редактирана (17-06-15 08:20)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fraction   
Дата:   17-06-15 09:18

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   17-06-15 09:55

E, хайде сега, под пиклива картина се разбира буквалното, а не в преносен смисъл. Платна върху които Уорхол пикае и след това се продават.

Упражнението с картите и исото, според мен няма много смисъл, освен за личен кеф. Като се яви ситуация изискваща високо исо, а ти си с ниско, просто нямаш снимката, която иначе би имал. И защо, какво доказваш? Да нямаш снимката или да ти е некачествена, по ли е добре отколкото да я имаш качествена?

Масовизацията, цифровизацията неимоверно разви фотографията като изкуство.
Нещата са просто несравними. На светлинни години са.
Бресон (да ме прощават феновете) погледнат от днешна гледна точка е средно ниво репортер.
В пейзажната фотография, само тук в този форум има неща, които са немислими за Ансел Адамс. И като естетика, внушение, техническо изпълнение и каквото още се сетиш.

Дори такива титани като Салгадо днес са излишни.
За какво да прекараш 10 години в някоя страна, когато там милиони от местните хора вече имат фотоапарати и както беше казал Генчо "и най-големия професионалист не може да се конкурира с хиляди любители".
Така е.

Помня корица на НГ с някаква подводна снимка от екзотичните морета.
В класическата епоха за да се направи такава, трябва хем да да имаш достъп до професионална техника, хем да имаш физическата сила и издръжливост да се гмуркаш. Рядко съчетание. Затова и такива снимки бяха рядкост. Днес все повече младежи се гмуркат, все повече хора пътуват по екзотични дестинации, а всички те правят хиляди снимки. Минимален процент от тях да са добри, това е пак много повече отколкото през 80-те един командирован фотограф на НГ би създал.

Днес не репортерите на световните агенции, ами местните с телефоните творят шедьоврите. Най-разтърсващата снимка от Майдана за мен беше как една простреляна студентка си прави селфи и пуска в мрежите на момента пръскащата кръв от гърлото и. Как външен, командирован репортер ще улови такъв миг?

Ансел Адамс май беше казал, че хубавата снимка е да си в подходящото време на подходящото място.
Е, могат ли 20-30 или дори 200 супер професионалисти да бъдат във всяка точка на света, точно в подходящия момент?
Или няколко милиарда щракалки в ръцете на любители имат повече шанс?

Пак казвам, от гледна точка на фотографията НИКОГА ПРЕДИ нивото не е било толкова високо. Това е видно и за слепия даже.
Друг е въпросът че процентно добрите снимки към общо създадените са много по-малко отколкото в предната епоха, но това едва ли има значение за някого.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fraction   
Дата:   17-06-15 09:58

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: virosh   
Дата:   17-06-15 10:05

Жоро, понякога човек трябва да излезе малко и да поснима за собствен кеф и удоволствие независимо дали ще упее да заснеме или изпусне някой "шедьовър". [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   17-06-15 10:12

Накратко казано, днес във всяка сфера има много повече изкуство, отколкото в която и да било предна епоха.
И много по-малко артисти.
Конкуренцията е толкова голяма и процесите са толкова динамични, че няма начин някой да се задържи на върха толкова дълго, че публиката да му запомни името.
Това с особена сила важи за индивидуалните изкуства - литература, музика~, живопис, фотография.

~изключвам големите оркестри, къдато нещата стоят малко по другояче.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   17-06-15 10:23

Мелкор, да така е. Аз също съм си накупил един куп стари железа, които ползвам за кеф. Заради процеса на снимането, а не заради крайния резултат, който в повечето случаи е зле. Или поне да кажем неконкурентен на епохата си.

От гледна точка на крайния резултат, няма значение как е направена една фотография. Аз понеже съм снимал дълго на филм, все гледам "да пестя" кадрите.
Жена ми е фоторепортерка във всекидневник, започнала в дигиталната епоха. Апаратът и е постоянно на серийна снимка. И най-обикновеното нещо се снима в серия от по десетина кадъра. На ден прави около хиляда, после отваря на тъмбове картата и дърпа на компютъра двайсетината снимки, които и трябват, другото се изтрива.
От гледна точка на уловен момент, няма как да сложиш един филм от 36 кадъра и да си конкурентен. Та дори и Бресон да си.
Днес просто летвата е друга.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: virosh   
Дата:   17-06-15 10:35

Прав си Жоро, и аз пак да подчертая че става дума само за упражнение в свободното време.
Обикновенно когато снимам събитие и аз изщраквам една камара кадри от които подбирам максимум 15-20 и всичко останало заминава. При репортажа е така.[smile]



Публикацията е редактирана (17-06-15 10:35)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: Kalimas   
Дата:   17-06-15 11:16

Основния проблем не идва от достъпността на фотографията, тя е достъпна и масова от 70-те (ако не и от по-рано). Според мен проблема идва от полето за изява. Преди за да покажеш снимки, трябваше да участваш в някой кръжок, конкурс или някое читалище да организира нещо, и пак се виждаха основно в много малки кръгове от познати и приятели. И тогава се показва подбор от снимки, плявата не стигаше до хората. Сега вече има фацебук, фликър и един куп подобни. Масовото излагане на снимките води до видимост на повече лоши и всекидневни кадри, но пък има и повече уникални кадри от когато и да е било. Иначе казано, според мен процентно нищо не се е променило, просто имаме видимост и зад кулисите.


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   17-06-15 11:20

Kalimas [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: BXMarkov   
Дата:   17-06-15 12:00

"Накратко казано, днес във всяка сфера има много повече изкуство, отколкото в която и да било предна епоха.
И много по-малко артисти.
Конкуренцията е толкова голяма и процесите са толкова динамични, че няма начин някой да се задържи на върха толкова дълго, че публиката да му запомни името."

Жоро [smilie24]

Към това като прибавим и световната конспирация от друга страна, става много интересно.(Не съм краен привърженик на теорията за конспирацията)

Интересен трактат по въпроса в превод на български.

Оригиналната публикация е тук

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: nyamago   
Дата:   17-06-15 12:38

Технологиите демократизираха всички сфери и промениха (първо количествено, после и качествено) както създаването, така и потреблението на творчески продукт. Знаем го и в музиката, и в журналистиката, и навсякъде другаде.

Но все пак във фотографията е като че ли най-силната проява на явлението, в пъти по-силна от другите области.

Във вашия блок/вход - или пък когато съберете роднините си на някой семеен празник:

- колко хора имат домашно музикално студио и правят собствена музика? Едва ли един от трима, дори от петима. (Или?...)

- колко души имат блог или редовно пишат статии, есета или поне най-кратки писмени форми (не говорим за поезия, романи или научни трудове)? Половината? (Или?...)

- а колко души НЯМАТ фотоапарат - никакъв? Един на десет? Или нямат телефон - нито един! (Или?..)

Фотографията е в пъти по-масовизирана и демократизирана от другите изкуства. Не изкуства, пардон - дейности, които са предпоставка и среда/средство за потенциално изкуство.

И в тая масовост изкуството по-трудно се откроява, оттам и (погрешното) усещане у някои, че западало или го нямало вече. Тук си е и процъфтява - просто прекарваме повече време в търсенето и откриването му, отколкото в наслаждението. Но търсенето си заслужава!
[shtrak]



Публикацията е редактирана (17-06-15 15:26)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: pabadjiev   
Дата:   17-06-15 12:50

"Дори такива титани като Салгадо днес са излишни" Жоро, това не трябваше да го казваш... Защото не е истина. Колко са като Салгадо?... [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: krist   
Дата:   17-06-15 13:08

JORO:
"В пейзажната фотография, само тук в този форум има неща, които са немислими за Ансел Адамс. И като естетика, внушение, техническо изпълнение и каквото още се сетиш."

Може ли да видим примери? [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   17-06-15 14:10

Може, разбира се:
1. Нощни панорами в планината с конкретен светещ обект (примерно палатка или прозорец на хижа) + Млечния път.
Ансел Адамс не си е и мечтал да заснеме подобно нещо, а то и не е било възможно по онова време с наличната техника.
2. Високопланински пейзажи. Колкото и да е добър, Ансел Адамс е снимал приблизително от гледни точки, докъдето е стигал с буса си.
Не е бил нито алпинист, нито покорител на осемхилядници, тъй че цялата тази тематика също отсъства от творчеството му.
3. Пейзаж с гледна точка от въздуха. Ансел Адамс си е носил на буса триметрова двойна стълба, която му е давала по-високата гледна точка. Години по-късно Ян Бертран, направи бум по отношение на различната гледна точка, защото единици бяха пилотите-фотографи, а Бертран безспорно е много добър. Днес в ерата на хексакоптерите такива гледни точки ни впечатляват все по-малко. Постижими са за мнозина, просто преядохме с добра фотография.
4. Не знам дали да го включа, но ще, защото и Ансел Адамс е бил фен на манипулации и обработки.
Ефектните пейзажи, постигнати чрез събиране на много кадри, примерно HDR+панорама, представляващи 360` където в единия край на кадъра е ден, в другия нощ. Колкото и да е добър Ансел Адамс в манипулациите, по негово време технологиите не са позволявали подобни неща
5. Пейзажи разполовени от водната повърхност - планинско езеро, половината кадър над водата, другата половина под водата.
и т.н. и т.н.

Нарочно отговарям с принципни положения, които са неоспорими, не защото не мога да извадя конкретни кадри, ами защото конкретния кадър е въпрос на вкус и ще стане мазало. Ще почнат едни безсмислени спорове, аха, ама това ли било, ами то другото е по-хубаво и т.н.
А тези принципни положения не вярвам някой да ги оспори.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   17-06-15 14:22

Пропуснах Завоя при Кърджали.
Адамс е снимал в националните паркове на САЩ, а това най-красиво място на планентата е заснето за пръв път от пловдивската група.
[beer] [beer] [beer] [beer] [beer] [beer] [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: krist   
Дата:   17-06-15 14:23

Тези положения от техническа или логистична гледна точка са неоспорими. Въпросът е: колцина са успелите да постигнат неговото ниво на въздействие? Като изключим някои въздушни кадри, останалите като цяло не ме впечатляват само заради факта, че са били технически недостижими преди половин век. За това ми се искаше конкретни примери да видим - тогава може да се окаже, че въпреки, че е снимано нещо, което Адамс е нямало как да снима, пак не е достигнат като качество на финалния отпечатък и нивото на въздействие?

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: MarinY   
Дата:   17-06-15 17:24

Крис, "преял си" с фотография и затова не те впечатляват.
На Ансел Адамс, картините те впечатляват, просто защото са правени в друго време и за "първи път". Да не споменавам, че е известен и заради техническият си подход, новаторство и манипулиране на снимките.
Та, в случая ти въздейства името, а не резултата. [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: rimohit   
Дата:   17-06-15 17:38

Ами то доста голямо значение за възприемането на една творба има и начина и на представяне , заобикалящата среда и така нататък...
Крист , ти си гледал творби на Адамс , къде.? В галерия , отпечатъци , фотокниги или специализирана страница... Често са се правели експерименти във форума , поставяйки известни автори в общия текущ куп от снимки , който тече тук и резултатите многократно са били лоши... Отделно пък , съм убеден , че редица форумни творби , за които Жоро говори , поставени в една друга среда ще се възприемат по коренно различен начин.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: krist   
Дата:   17-06-15 17:55

Адамс не съм гледал в оригинал, но дори и на уеб вариант си личи например превъзходството в тоналните преходи - в това отношение ми се струва, че дигиталното още има да гони филма (средния и големия формат) и всички останали предимства на съвремието остават на заден план заради трудността в постигането на същата визия/естетика. Вместо да ме нападате веднага, дайте примери от форума, по възможност черно-бели. И контра-въпрос: форумните творби гледали ли сте ги принтнати? [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: rimohit   
Дата:   17-06-15 18:29

Аз мислех , че разговаряме културно за нещо , което обичаме. Ако тона е друг , няма смисъл ...
Иначе някои неща на съфорумци , които на пръв поглед не са ме впечатлявали , на изложбите на БФО изглеждат страхотно. И още за презентацията... Самия ти често ползваш дебела бяла рамка! Предполагам не е случайно. За примерите .. подкрепям мненето на Жоро , защото е субективно( не мнението му :) ) . Теб може да те впечатляват тонални преходи , примерно . Друг - нещо коренно различно . Понякога дори не сме наясно тоно какво. Аз лично се впечатлявам от мокрите процеси , но нямаше да стигна до тях , ако не беше цифровата фотография ...



Публикацията е редактирана (17-06-15 18:32)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: krist   
Дата:   17-06-15 18:37

Е, къде пък ти се привидя сега друг тон? [smile] Сигурен съм, че има работи на съфорумци, които на принт изглеждат страхотно, въпросът е дали са толкова много, колкото предполага масовостта на цифровата фотография, и дали, ако ги сложиш до един майсторски филмов принт ще има разлика.


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: MarinY   
Дата:   17-06-15 18:48

Масовостта не предполага повече уникати. По-скоро вдига средното ниво.
Разлика между принт от файл и копие на хартия от филм ще има. И трябва да я има. Въпрос на лични предпочитания е кое ще ти харесва повече.
За "дълбочината на прехода", зърното и разни други атрибути на филма - ако говорехме преди десет години, средният формат филм щеше да властва. Сега, ... не съвсем. [smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   17-06-15 18:59

На контра въпроса - гледали сме принтове на форумци поне 35 пъти.
5-6 пъти в размер 180х120 см., на Моста. Държат.
Още толкова пъти 100х80 см на Театъра.
Сребърни копия в такива размери не съм гледал.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: rimohit   
Дата:   17-06-15 19:14

Имах в предвид , Крист , че ако си видял нападка в моя тон не е така .Просто си говорим . Просто аз е виждам въпроса по този начин .Един вид фотография до друга. Това какво ще е ? Сблъсък на методи за фотографиране или ? Цифровизацията не спомага ли на фотографията , чрез своята достъпност и масовост да се усвоява до по-високо ниво в по-големи мащаби ? Какво пречи, след като тя отеснее да се търсят други методи ? Според мен едното не изключва другото.



Публикацията е редактирана (17-06-15 19:14)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: krist   
Дата:   17-06-15 19:37

Жоро, от "държат", до ефекта "уау" има известна разлика[smile] Марин като че ли даде обаче достатъчно точно определение, с което бих се съгласил: "Масовостта не предполага повече уникати. По-скоро вдига средното ниво.", или ако трябва по подобен начин да продължим и мисълта на rimohit: въпросът е колко от тия, на които им "отеснява" цифровото, правят другите стъпки и в крайна сметка променил ли се е съществено броят "уникати" (тук е моментът да се обърнем отново към картинката на nikon_f2 от първата страница на темата, която пък е съвсем лаконична, но още по-точна)[smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: batsali   
Дата:   17-06-15 21:53

Жоро, правилното сравнение би било между Ансел Адамс преди и Ансел Адамс, ако беше жив и разполагаше с модерна техника.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: nyamago   
Дата:   17-06-15 22:03

Направена беше грешката да се сравняват техническите възможности на Ансел Адамс вместо изкуството му. Отначало ми се стори, че темата беше за последното? [smilie8]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: kvakioh   
Дата:   17-06-15 22:20

Огромно развитие ще има когато дойдат органичните сензори.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: viktorio009   
Дата:   17-06-15 22:43

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   18-06-15 00:17

Направена беше грешката да се сравняват техническите възможности на Ансел Адамс вместо изкуството му.

Не е грешка. Нещата са свързани.
Техническите възможности отварят нови простори в изкуството.
Издигат го на друго ниво.
Фотографията днес е на друго ниво, много по-високо от времето на Адамс.
Вероятно нашите деди са се вълнували на пиесата "Многострадалната Геновева", обаче една пиеса не е само историята, тя е и осветление, мизансцен, декори, 3Д ефекти, грим, костюми, актьорски школи и какво ли не.
"Многострадалната Геновева", колкото и да е класика в българския театър, няма как да се сравнява със съвременните спектакли на Морфов. Примерно.
Не защото Морфов е по-велик от Сава Доброплодни, а защото съвременните технически средства са отворили други простори.
С цигулки и клавесини няма как да правиш съвременна музика.
Пинк Флойд са освен технически и идейно невъзможни в ерата на Вивалди. В същата степен както заснемането на Млечния път е технически и съответно идейно невъзможно в ерата на Адамс (или поне не с неговата налична техника)
Ако ми следиш мисълта [smilie25]

ПП. Напротив, грешка е да се сравява изкуството.
Как ще сравниш Пинк Флойд с Вивалди? Ми никак. На един едното му харесва, на друг - другото. Обаче като погледнеш възможностите тогава и сега, много лесно можеш да направиш изводите. Тогавашната музика може да се направи с днешните инструменти, докато днешната не може с тогавашните.
Значи днес просторите са много по-широки, възможностите много по-големи, изкуството е на друго равнище. Към него има прибавени цели нови области, непознати преди.
Към фотографията има също прибавени цели нови области, непознати преди. Да не ги изреждам пак.
Това не са просто технически възможности.
Това са нови хоризонти. Нови граници.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: nyamago   
Дата:   18-06-15 01:46

"Отварят нови ппростори" изобщо не е гаранция, че някой ще направи нещо по-значимо в тези простори. Просторите си ги има, а голямото изкуство си остава рядкост. Освен за онези, които се захласват по пиротехниката и специалните ефекти и ги бъркат с изкуство.

Изкуството вълнува. Всичките днешни магии на Холивуд не ме вълнуват така, както някои простички филми от черно-бяло време и дори някои без звук. Нищо, че са нямали тези "нови простори". (Имали са ги в главата и сърцето си, не в материалния свят).

Повече и по-лъскави четки, и по-шарени бои също не правят по-добри картини.

По-бърза пишеща машина (днес гласова диктовка в мобилния ти телефон става направо на текст, утре - четене на мисли) - не създава по-въздействащи творби на словото от някои, писани с паче перо.

Абсолютно НИКАКВА корелация няма между развитието на технологиите и стойностите в изкуството. Стават ВЪЗМОЖНИ нови неща, да - но (а) не са гарантирани и (б) не са непременно по-добро изкуство. Просто различни неща.

А изкуството е нещо друго. Никога няма да се мери с пиксели и битове, с килохерци и децибели. Ако разликата не е ясна, разговорът е безпредметен.
[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: MarinY   
Дата:   18-06-15 02:32

Нямаго, мнението ти не противоречи на Жоровото. Просто са две страни на една и съща дейност и опита, това да е спор за някаква Истина е безсмислен. Техниката се развива, разширявайки възможностите. А дали ще има резултат е друга работа.
Изкуство не се сравнява. Там е като "like", "do not like". Твърде лично е. Т.е. ограничено от гледна точка на постигане на Голямата Истина. [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fraction   
Дата:   18-06-15 08:18

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: CDman   
Дата:   18-06-15 09:04

https://www.youtube.com/watch?v=huXSVh4zXPM


https://www.youtube.com/watch?v=17j5QzF3kqE


[beer]


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   18-06-15 10:18

Нямаго, не съм съгласен че не са гарантирани.
Природата не търпи празни пространства.
Изкуството също.
Синтезаторът ще роди своя Вангелис, електрическата китара своя Джими Хендрикс.
Па нека са диви селяни.
От гледна точка на музиката по-добре е да има И рок, електронна, джаз... отколкото само клавесини и лютни.
От гледна точка на фотографията по-добре е да има високоскоростни камери, високо исо, подводни камери, фотошоп и всичко останало, отколкото да го няма.
Изкуството се чувства по-добре в широки рамки, отколкото в тесни.
А все ще се намерят творци, които да ги напълнят със съдържание тези рамки.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: asahi   
Дата:   18-06-15 10:29

И все ще се намерят критици, които да ги оплюят.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fraction   
Дата:   18-06-15 10:30

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: nyamago   
Дата:   18-06-15 11:30

> Нямаго, мнението ти не противоречи на Жоровото.

Не противоречи, разбира се. Просто държах да не се бъркат двете неща, не са толкова зависими, а зависимостта, доколкото я има, не е причинно-следствена в никоя посока - назад или напред. Нито без технологиит е имало 'по-велико' изкуство, нито с- и заради тях.

Иначе с Жоро едно от (много) малкото неща, по които сме единодушни, е че Пинк Флойд са голяма работа. [smile] [cool]

Другото са телефоните Нокия (днес наричани Майкрософт) - един от големите технически скокове във фотографията. [smilie24] [shtrak]

И аз съм последният човек, който би критикувал техническия прогрес - с десетилетия съм бил професионално ангажиран (и още съм) в активното му насърчаване и прилагане. Аз - против технологиите? [smilie11] [smilie10]

И в изкуствата - макар като недостоен дилетант и просто ценител - съм доста 'виновен' с тхнологиите:

- Макар да бях образован като класически цигулар, по-голямата част от съзнателния си живот съм вдигал безбожен шум с електрически китари [smilie5]

- И при все, че съм получил първия си урок по рисуване от бележития си съименник (сериозно, но за това друг път и другаде) - отрано зарязах четките и пастелите и предимно си щракам с фотоапарати. И с телефони (технически прогрес, какво да го правиш?) [smilie6]
. . .

Намесих се само защото ми се иска да не се бъркат невероятните фойерверки, пируети и илюзии във всички области - музика, визуални изкуства (ако щете - дори кулинарни или бойни) - невъзожни по-рано без технологиите, със самото изкуство. Има тенденция да го изместват в разбирането на мнозина, или (неправилно) да се отъждествяват. А са си различни неща.

[beer]

[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   18-06-15 12:32

Ми не знам дали аз се изрязявам лошо.
Ще пробвам за последно с пример.
Изкуството е преди всичко мисъл и комуникация.
Когато нямаш възможностите, няма как да ти дойде и мисълта.
Ей такава снимка на Ансел Адамс никога не би му хрумнала.


https://photo-forum.net/static/site_pics/101/1381072141_1343648587_pic_10016958_0643183.jpg



Мисълта на Адамас е ограничена в рамките на неговата техника и подобни неща са извън неговото полезрение.
Ако А.А. беше направил подобно нещо, то щеше да е на корицата на албума му. През 80-те щеше да е корица на НГ.
А днес авторът даже не е сметнал за интересно да си пусне горната снимка за гласуване.

Тази снимка не изисква някакви кой знае какви технически чудесии.
Широкоъгълен обектив, натопен до половината във водата.
Тя би могла да бъде направена и с филм някъде около 60-70-те години. Обаче тогава не сме гледали подобни неща, защото креативността на шепата хора, занимаващи се с фотография не може да се конкурира с креативността на милионите хора, които днес се занимават с фотография.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fraction   
Дата:   18-06-15 12:36

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: vgramatikov   
Дата:   18-06-15 12:48

Дали нещо е изкуство или не зависи от Автора преди всичко.
Въпроса трябва да се зададе на обратно.

Това ,че нещо става масово не значи ,че губи стойност.
Но когато нещо е масово просто се разслоява в много различни класове като качество. Като цяло добрите неща не са станало много повече от факта ,че техниката е станала по-достъпна каакто и информацията.

Ако нещо е елитарно само защото няма информация ,както е било това е изкуствено. Сега си има свободен пазар и по-общата информация тече безпрепядствено.Ако някой автор се притеснява ,че се дави в море от посредственост и масовка си е негов проблем. Винаги може да бъдеш различен но вече са нужни повече усилия.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: ninikolov   
Дата:   18-06-15 13:10

1. Прерастването на количествените измерения в качествени е илюзия.

2. Твърдението "Човек вижда това, което знае" е отречено от действителността. Ако беше вярно още щяхме да сме по палмите.
Т.е. Идеята е първа, не кокошката, нито яйцето. Понеже се дават музикали примери: Queen сами конструират инструментите си търсейки определено звучене. Вагнер също не се задоволява с наличното и поръчва направата на специални духови инструменти за своите опери.

3. Не можем да сме сигурни какво е имало в главата на Ансел Адамс или на някой друг. Ами ако Ансел Адамс не се е интересувал от такива неща. Освен това далеч преди да почине е имал техническа възможност да направи доста от днешните WOW снимки, но по някаква причина се е въздържал.
Май ще излезе вярна мисълта на Далчев, че големия творец се познава не само по това, което е създал, но и по това, което не е.


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: nyamago   
Дата:   18-06-15 15:26

@ninikolov написа:
> "... големия творец се познава не само по това, което е създал, но и по това, което не е..." [smilie24] [smilie24] [smilie24]
= = = = = = =


Последната показана снимка е наистина впечатляваща - с дълбочина на рязкост от най-близкия план до безкрайност; с интересни цветове, подпомогнати от технологията; с респектиращ динамичен диапазон - без прегорели светлини и с детайл дори в дълбоките сенки; с отлична резолюция и острота, показваща и най-финия детайл; със завидно нисък шум, с което реалистично предвава кристалната чистота на планинската природа... Все респектиращи технически постижения - шапки долу на незнайния автор! [smilie24]

Но щом снимката се дава като пример за голямо изкуство (?!) - значи не ти, Жоро, а АЗ не се изразявам ясно. Аз не разбирам от тези неща. И в крайна сметка - аз не съм прав и губя спора. Ти печелиш!

[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: itilien   
Дата:   18-06-15 16:00

Снимката с рибите и да можеше да я направи Адамс, щеше да я направи по друг начин. Със сигурност не бихме я видели в такъв вид, защото в дадения пример основния обект - рибите - почти не се забелязват.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fraction   
Дата:   18-06-15 16:01

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: BXMarkov   
Дата:   18-06-15 16:52

Големият плюс е, че дигитализацията "накара" хората масово да се пробват във фотографията и не малко от тях откриха, а и публиката забеляза че имат талант. От друга страна автоматизирания процес в камерите, софтуера и плъг-ините направиха възможно кадрите да бъдат технически перфектни и жалкото е, че това според мен се превърна в основен критерий, разбира се относително не абсолютно.

Отворете галериите и ще видите драматични, перфектни пейзажи без нищо в тях,Красиви, осветени, аранжирани и фотошопирани жени без изражение,безлични и "отсъстващи от кадъра. Да не отегчавам с още примери, развитието на технологията поддържа илюзията на масата снимащи, че шедьовъра е достъпен, лесно постижим, оттам и подминаването, недооценяването и даже пренебрежителното отношение към много от наистина стойностните фотографии. И още по-лошо това стимулира на подсъзнателно ниво нежеланието за учене и развитие или го тласка в грешна посока.

Жоро е прав, че сме преяли с добра фотография, но колко тя е добра? Адамс и Салгадо не могат да бъдат "победени" с техника и дрони, нужно е доста повече.

П.С. Салгадо отдавна не снима на лента, в момента основно с 5Д марк III + най-добрите L и дигитален среден формат, демек технически е на ниво, но снимките му по странен начин се отличават от тези на съвременните гении-любители :)

П.С.-2 Това в момента на първа страница шедьовър ли е?
https://photo-forum.net/static/site_pics/129/1430201939_YDP_7883a.jpg



Публикацията е редактирана (18-06-15 16:55)

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: J0R0   
Дата:   21-06-15 11:10

Автор: nyamago
Но щом снимката се дава като пример за голямо изкуство (?!)


Бе, аз си знаех че ще има такива реакции, затова не ми се даваха конкретни примери :)))
Сега, дали е голямо изкуство или малко изкуство, аз не се наемам да споря. Всеки може да си разглежда изкуството както си иска.
Определено обаче идеята е оригинална и изпълнението е добро.
Учебниците по история на изкуствата са ни създали една погрешна представа, че музиката свършва с Гершуин, живописта с кубизма и абстракционизма, а фотографията с последните мохикани на лентата.
Светът обаче върви напред, правят се все нови и нови неща, технологиите дърпат, идеите се развиват.
Територията на изкуствата се разширява все повече и повече и все повече е повече различните изкуства се смесват.
Погледнато "тясно" - горният пример не е "голямо" изкуство.
Погледнато "тясно", нито едно рок парче, блус, етно, кънтри, буги, реге, или поп не е "голямо" изкуство.
Флойд, Бийтълс, Куин и Джими Хендрикс - са диви селяни, къде ти могат да се мерят с Шостакович и Рахманинов [smilie18]
Пък някакви си анонимни форумци, да се мерят с Ансел Адамс и Филип Холсман - ужас.
Еми да, тясно погледнато е така.
Обаче аз лично предпочитам по-широкия поглед.
Вярвам, че "голямото" изкуство не свършва нито при Гершуин, нито при Адамс.
Вярвам, че е по-добре за музиката да има рок, реге, буги, кънтри, фолк, диксиленд и всякакви такива "дребни" неща, отколкото да има само "голямо" изкуство.
Че за фотографията е по-добре да има подводна, високоскоростна, компютърно-манипулирана, отвисоко, и всякаква друга.
Че дори и да не е чак толкова "голямо", то си е изкуството на моето време и на моя живот.
И по тая причина предпочитам пейзажите на snooper, muzka, brutas, taurus13, jirko, itilien... пред тия на Адамс.
[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: itilien   
Дата:   22-06-15 18:18

И аз по принцип съм на мнение, че от днешна гледна точка нещата на Адамс не са чак толкова впечатляващи. Не защото не са добри, а защото има много хора, които снимат на подобно ниво и вече е доста трудно да се впечатлим.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: Slivenski   
Дата:   22-06-15 19:05

Дигиталната фотография най-малкото дава възможност на много повече хора да разкрият творческите си възможности, защото прави нещата по-лесни откъм техническата им страна.

Преди какво беше? Снимане, проявяване, копиране, висене по цели нощи в тъмната стаичка, понякога без гаранция какво ще излезе накрая.

Сега снимаш и веднага виждаш резултата. Малко обработка и готово! Какво по-хубаво от това, що се отнася до контрол върху качеството на крайния продукт.

Дигиталната фотография е дар за всички нас, които снимаме.

Аз самият се „върнах“ към снимането с навлизането на цифровите камери. Иначе просто нямах време да се занимавам с онези, гореизброените неща.

Уважавам снимащите на филм. Дори съм си мислел някой ден, ей така – за кеф, пак да се пробвам.


[beer]


Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: Ivo55   
Дата:   23-06-15 09:16

Slivenski! [smilie24]


" Дигиталната фотография е дар за всички нас....."
Kратко, ясно и изключително точно!

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: fraction   
Дата:   23-06-15 09:23

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Дигиталната фотография, ренесанс или криза?
Автор: e-mil   
Дата:   23-06-15 09:51

Автор: nyamago
Дата: 18-06-15 01:46
"Всичките днешни магии на Холивуд не ме вълнуват така, както някои простички филми от черно-бяло време и дори някои без звук. Нищо, че са нямали тези "нови простори".


Всъщност са ги имали. Магиите се раждат и развиват заедно с киното, само че в началото са ги наричали "инженерни ефекти". Един от най-разпространените и в момента похвати - matte painting, и композирането на кадър от различни части е на повече от 100 години. Блубоксът е на 80 години, а Оскарът за визуални ефекти и той е почти на толкова. И тогава е имало блокбъстъри разчитащи на ефекти като "Пътуване до Луната" на Мелиес. Рисуваните декори, многократните експонации за размножаване на герои, моушън контрола, дори така популярният таймлапс... всичко се ражда преди компютрите.
Да, нямали са 3Д компютърните модели. Но всъщност и сега се ползват миниатюрни модели за правене на пейзаж вместо 3Д, точно както са се правили и преди Втората световна. Във "Властелина на пръстените" има такива.

Това, за което се ползват днешните магии е предимно да поевтинят и ускорят процеса. На практика филмите, които разчитат само на визуални ефекти за зрелище не са чак толкова много. Гилдията и публиката продължават да номинират филми, които разчитат на история, актьорска игра, режисура, монтаж и т.н. В много от тях има ефекти, но са "невидими". Ползвани са, но публиката не знае, че са там.

Отговори на това съобщение
 

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »