Ревю на обектив Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM 4/3
Основни характеристики:
- Конструкция : 7 оптични елемента в 7 групи
- Фокусно разстояние : 30мм
- Ламели на диафрагмата : 8
- Стойности на диафрагмата : Максимално отворена F1.4, максимално затворена F16
- Минимална дистанция за фокусиране : 40см
- Филтри резба: 62мм
- Максимален диаметър : 75.5мм
- Дължина : 59мм
- Тегло : 430г
- Ориентировъчна цена в България : 750лв
- Произвежда се с байонет за : Sigma, Canon, Nikon, Sony/Minolta, Pentax, 4/3
MTF ( от официалния сайт на Sigma : www.sigma-photo.com):
Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM е светлосилен обектив, съдаден специално за работа с цифрови фотоапарати. Обективът покрива площта на популярните сензори тип APC и също така се справя много добре с камерите от типа 4/3, каквито са DSLR моделите на Olympus и Panasonic. Особен интерес представлява за собствениците на такива камери, тъй като към настоящия момент е единствена алтернатива за светлосилен твърд обектив за 4/3(като изключим Leica 25/1.4, който е твърде скъп и дефицитен). Поради тази причина тествах обективa точно с камера тип 4/3 - Panasonic DMC-L1.
Първите ми впечатления от Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM 4/3 са за солидна и качествена изработка на тялото. На корпуса няма скала за блендите и се налага те да бъдат сменяни от менюто на камерата. Това не е проблем за моделите на Olympus, но за Panasonic се наложи да бъде улеснено с фърмуерен ъпдейт, тъй като обективите от тип 4/3 на Leica, с които е окомплектован DMC-L1 са с гривна за промяна на блендата. Обективът фокусира точно, бързо и много безшумно, тъй като е снабден със система HSM. Ръчният му фокус работи и при изключен фотоапарат и е напълно механичен, за разлика от този на оригиналния обектив на L1 , който е от типа focus-by-wire и се задвижва от мотор. Изцяло механичния фокус е по-точен и прецизен при работа особено в режим LiveView. Един асферичен и два нискодисперсионни оптични елемента се грижат за намаляването на хроматичните и сферични аберации. Действително, както ще видите от снимките по-долу, хроматични аберации могат да бъдат забелязани само при екстремни условия и то при максимално отворени бленди. Остротата на изображението, проектирано от този обектив е изключително висока в центъра на кадъра и много добра в краищата. Трябва да се има предвид разбира се, че обективът покрива площ 25х17мм , а за размер на сензора 13х18мм. най-некачествената крайна част от изображението в този случай не се използва.
30мм при система 4/3 се равнява като зрителен ъгъл на 60мм обектив за филм 24х36мм. Това го прави изключително универсален и полезен за всякакви ситуации - ежедневни снимки, портрети, снимки при ниска осветеност и т.н. Ако бъде комбиниран с камера Olympus, която има стабилизация в тялото, се получава идеална система за фотографиране при слабо осветление - примерно за нощни портрети от светлината на уличното осветление, снимки в църкви и др. по-тежки светлинни условия.
И така, всичко казано по-горе съм се постарал да илюстрирам с примери в реални условия. Всички снимки са налични и в пълен размер, достатъчно е само да кликнете върху снимката и тя ще ви се отвори в нов прозорец .
Първият пример, който ще покажа е заснет на бленда 1.4 и демонстрира високата детайлност на обектива, дори и при такава бленда:
Ако кликнете ТУК , ще отворите снимката интерполирана до 12,6мп. Детайлността е такава, че трудно ще познаете дали изображението е интерполирано или не.
Следващите примери демонстрират поведението на обектива, при фокусиране в различни точки на полето - централни, странични, в самите ъгли и т.н.
F2.8:
F1.4 :
F1.4 :
F4:
F1.4 :
F1.4 :
F1.4:
От по-горните примери се вижда, че при фокусиране в опредлена точка, обективът има достатъчно висока рязкост, дори и в края на кадъра при максимално отворена бленда. Подчертавам, че това е така, когато се фокусира директно по обекта в края на кадъра чрез лайввю или странична фокусна зона. Препоръчително е да се използват странични фокусни зони, когато желаем да заснемем портрет примерно, при който обектът на фокус да е изнесен в края на кадъра, а не да се фокусира по обекта с централна зона и след това да се рекомпозира, тъй като полето на изображението има известна неравномерност на фокусната равнина в центъра и края. Разбира се на практика тя е забележима само при максимално отворена бленда 1.4 :
Следващите няколко примера демонстрират работата на обектива при ниска осветеност на максимално отворена бленда 1.4 :
Още снимки при реални условия :
F1.4 :
F1.4 :
F1.4 :
F2.8 :
F2.8:
F2.8:
F4.0:
F4.0:
F4.0:
F2.5 :
F1.4:
F2.8:
F2.8 :
И така като заключение мога да резюмирам някои предимства и недостатъци на обектива:
+ Висока острота дори и на бленда 1.4 , особено в центъра на изображението
+ Бърз и безшумен АФ
+ Солидна изработка
+ Ниски нива на хроматични аберации при бленди над 2.0
+ Оптимизиран за работа с дигитални фотоапарати
+ Единственият достъпен супер светлосилен обектив за камери от типа 4/3
- Известна неравномерност по фокусното поле при отворени бленди
- Сравнително голямо тегло за "нормален" обектив
- Хроматичните аберации при бленда 1.4 са видими в контрастните зони
Официален вносител : www.ids.bg , www.photolan.info
Бони Бонев'2008