Ревю на фотоапарат Konica-Minolta 5D



Konica-Minolta 5D Уникални функции и екстри:

 

AS (анти-шейк ) система за оптична стабилизация, патент на Konica-Minolta. Чрез стабилизацията на самата матрица се осигурява работа на системата с всякакъв вид обективи, без да се налага оскъпяването им. 12 битов аналогово-цифров конвертор    

 

* А-тип байонет, осигуряващ работа на камерата с широка гама аутофокусни обективи на Konica-Minolta, както и  използване чрез преходник на обективи с присъединителна резба М42, при които системата за стабилизация също работи !

 

 

*  2.5" TFT-LCD

 


 

 

 Основни характеристики:

 

 

 

* 6.0 ефективни мегапиксела (3008х2000)
* 23.5x15.7mm CCD
* 14 сегментно измерване на светлината тип "пчелна пита", център и спот, заключване на експозицията. * Чувствителност от 80 до 3200ISO + ауто
* Серийни снимки 3кад/сек до 9 кадъра в RAW и 15 в JPEG
* Възможност за директен запис на черно-бели изображения
* Скорости на затвора от 30сек до 1/4000 + В
* Автоматичен и ръчен баланс на бялото с пълна възможност за ръчни настройки на цветната температура
* Компенсация на експозицията +3/-3 степени през 1/3
* Автоматични и ръчни настройки на скорост и бленда, приоритет на бленда и скорост
* Програмирани настройки за портрет, спорт, пейзаж, залез и нощен портрет
* Хистограма 
* Контрол на параметрите на картината - контраст, наситеност, острота
* Формати на запис JPEG, RAW, едновременен запис на RAW + JPEG
* 9 зонов Ауто фокус , следящ аутофокус, ръчен фокус
* Поддържа 8
настройки на  sRGB , Adobe RGB и Adobe RGB с допълнително разширено цветно пространство.
* 2.5 инча  TFT-LCD 
* Вграден терминал, поддържащ безжичен TTL със светкавици на Konica-Minolta
* Литиево-йонна батерия в комплекта 1500mAh
* Размери 131х93х67
* Тегло 670 грама с батерията  

 

1. Ергономия и управление.

 

Може би трябва да започнем с това, че Konica-Minolta 5D е единственият модел на пазара на огледално-рефлексни цифрови фотоапарати в ценови клас до 2000лв, който е с тегло почти 700грама . По-тежкото тяло на камерата придава чувство за солидност . За някои това може би ще е недостатък, но аз лично смятам, че увеличеното тегло допринася  за по-голяма стабилност на ръката по време на снимане, което придружено с вградената уникална система за стабилизация, гарантира резки снимки дори и при много лоши светлинни условия. Дизайна на камерата не блести с нещо особено, той е сравнително аскетичен и ще допадне на любителите на класическите форми. Фотоапаратът ляга удобно в ръката, основните бутони и контролери са разположени на правилните места. 2.5" TFT-LCD монитор играе роля и на информационен диплей чрез който може да се извършва контрол на различните опции в менюто. Интересен факт е, че менюто на  дисплея се завърта във вертикална позиция ако апарата е ориентиран вертикално. Разбира се основните снимачни параметри се контролират  без да се налага да се прибягва до менюто. В ляво от дисплея са разположени бутоните за достъп до менюто, бутона за промяна на информационния статус на дисплея, бутона за бързо изтриване на заснетия кадър и бутона за преглед на заснетите кадри. Над тях до визьора е разпоожен превключвателят  за включване и изключване на камерата. В дясно от визьора има 3 бутона . Fn - има няколко предназначения - за настройка на аутофокусната зона, типа на фокуса, типа на измерването, компенсацията на светкавицата, дигиталните ефекти и намалява изображението ако сте в режим на преглед на снимка. До него е разположен бутонът +/- с който се контролира експозицята, а в режим на преглед на снимка се увеличава изображението на дисплея. Най-в дясно е бутонът AEL , който служи за заключване на експозицията и също така осигурява достъп до опциите за бавен синхрон на светкавицата, когато се използва светкавица. В дясно от дисплея се намира превключвателя за включване и изключване на стабилизацията и един голям мултифункционален контролер, чрез който се осъществява контрол на  различни параметри -  настройка  на аутофокусната зона, включване на хистограмата, разглеждане на картината в режим на преглед на снимка, навигация в менюто и др.

 

В предната част на камерата до обектива са разположени бутоните за превключване на ръчен/ауто фокус, за преглед на дълбочината на рязко изобразяваното пространство и за освобождаване на обектива от байонета. Също така на стандартното място на ръкохватката горе в дясно точно под спусъка е разпоожен един въртящ се контролер, чрез който се настройват скоростта и блендата в съответните режими, както и други настройки в менюто. В горната част на панела , в дясно от призмата се намира стандартния селектор за различните режими  - програмен, приоритет на бленда, приоритет на скорост изцяло ръчен и т.н., а до него са два бутона - за настройка на чувствителността и за серийни снимки/самоснимачка. В дясно от призмата е селектора за настройка на баланса на бялото.

 

Първата сериозна огледално-рефлескна камера,  която си купих на старо преди повече от 15г беше Minolta XG9 . Още тогава ми направи впечатление чудесния светъл и голям визьор, с който беше снабдена тази камера. Такъв е и визьорът на Dimage 5D. Спокойно мога да кажа, че той превъзхожда по всички показатели и особено по големина на полето повечето от визьорите на цифровите огледално-рефлексни камери в този ценови клас. Единствено моделите на Pentax са с подобен голям и удобен визьор. Индикацията, която се изписва в долната част от дисплея дава информация за : компенсация на светкавицата и състояние на светкавицата, синхрон, безжичен синхрон на светкавицата, заключване на експозицията, потвърждение на фокуса, скорост на затвора, стойност на блендата, скала за компенсация на експозцията, брояч на оставащите кадри, сигнал за опастност от размазване на кадъра поради ниска скорост и една твърде интересна скала, която показва доколко е стабилна камерата в ръката ви . Тази скала е много полезна тъй като по нея човек може да се ориентира кога е най-подходящият момент (кога камерата е най-стабилна), за да бъде натиснат спусъка .

 

Менюто на камерата е лесно разбираемо и в общи линии дава възможност за следните настройки: Размер на изображението, качество и нива на компресия - камерата може да записва едновременно RAW + JPEG с различни нива на компресия, шумоподтискане при дълги експонации, режими на светкавицата, контрол на светкавицата, изтриване, форматиране, избиране на директория за запис, слайд шоу, директен печат, няколко custom функции и др. служебни настройки на които няма да се спираме подробно, тъй като са идентични за всички камери. Разбира се могат да се настройват и цветните пространства, параметрите на картината - острота, наситеност, контраст и др.

 

 

 

2. Специфични особености на изображението. Предлагаме на вашето внимание тестови фотографии, направени при различни светлинни условия, които демонстрират възможностите на камерата.

 

- Шум и шумоподтискане. 

 

 Шумът е интересен параметър, с който за съжаление често се спекулира. Не е редно да се правят изводи за шума на една камера от висок клас, само от  снимки направени в JPEG. Причината е, че софтуерът вграден в камерите работи по различен начин и при някои модели подтиска шума за сметка на полезните детайли, а в други шумът остава по-силен, но и детайлите в картината се съхраняват. Аз лично предпочитам натуралната картина неосакатена от вмешателствата на софтуера на камерата, тъй като по-късно бих могъл да я обработя по свой вкус. От следващия пример можете да получите представа за шума  на KM 5D при реални условия в зонте на кадъра с по-ниска осветеност, където шумът е по-силно изразен. Най-отгоре е целият кадър, а под него са отсечки от кадъра  в пълен размер 100% при 100,200,400,800,1600 и 3200ISO. Първата група отсечки са от кадри, заснети в JPEG без обрбаотка, втората група са от кадри,  заснети в RAW с изключено луминансно шумоподтискане и премахнат цветен шум без загуба на детайл и третата група е получена от кадри в RAW, но с приложено агресивно шумоподтискане, както за цветния, така и за луминансния шум.

 

 

Аз лично предпочитам отсечките от втората група, заснети в RAW, без луминансно шумоподтискане и само с отстранен цветен шум , тъй като при тях се запазват всички детайли на изображението . Ето как приблизително ще изглежда този кадър, заснет на 3200ISO и отпечатан в размер 30х40см(кликнете върху снимката, за да се отоври в голям размер):

 

 

В заключение мога да кажа, че изображенията дори и при най-висока чувствителност 3200ISO са напълно използваеми!

 

-  Система за оптична стабилизация. 

 

Както вече знаете моделите на Konica- Minolta имат уникална система за оптична стабилизация, която стабилизира самата матрица. По този начин всеки собственик на такъв фотоапарат пести хиляди левове, които би дал за обективи с оптична стабилизация при други марки. Нещо повече, стабилизацията на KM 5D работи  с немаркови обективи и дори със стари обективи с присъединителна резба М42, закачени чрез съответния  преходник. По данни от производителя AS системата позволява да се снима с до 8 пъти по-ниска експонация от нормалното ,което се равнява на 3 стопа или 3 бленди разлика. Т.е ако снимате с обектив с форкусно разстояние 100мм, от ръка  нормалната скорост на затвора трябва да е 1/100сек. С включена AS система вие може да снимате със скорост около 1/15 сек !!! Като се има предвид, че за целта не ви е нужда специална оптика мога да кажа, че това е камерата, която предлага най-голяма възможност за снимки без статив при много ниска осветеност. Представете си какви резултати бихте постигнали чрез системата за оптична стабилизация и високата чувствителност, която предлага камерата с един 50мм обектив със светосила 1.7, който струва не повече от 200лв.Ето един пример точно с такъв обектив:

 

Снимката е направена с обектив 50/1.7 на бленда 1.7 от ръка при скорост на затвора 1/13сек !!! Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер, както би изглеждала ако се отпечата в размер 40х60см

 

 

Едва ли има нужда от повече примери в тази насока, бих искал да ви кажа само, че с този фотоапарат съм направил десетки фотографии при много ниски скорости на скоростта на затвора от ръка без следа от характерното размазване.

 

Истинско удоволствие е да се използва тази система заедно с висока чувствиетлност 3200ISO в режим B/W в мрачно време. Ето един такъв пример (кликнете върху снимката, за да я отворите в пълен размер):

 

 

3. Снимки в реални условия:

 

Следващите няколко примера са направени в реални условия. Някои от тях са при по-ниска осветеност, други съдържат дребни детайли на фона на светло небе. Имате възможност да отворите оригиналните снимки в пълен размер, за да придобиете ясна представа за качествата на камерата. Някои от фотографиите са заснети в RAW и JPEG едновременно, така че можете да направите сравнение на качеството при двата формата

 

1/400sec, f3.5 :

Кликни тук за пълен размер от RAW  или JPEG без обработка

1/400 f3.5 :

Кликни тук за пълен размер от RAW  или JPEG без обработка

Кликни ТУК за 12мп - интерполация през RAW конвертора:

1/1000 f1.7 :

Кликни тук за пълен размер от RAW  .

1/320 f11 :

Кликни тук за пълен размер от RAW  .

 

1/200 f10:

Кликни тук за пълен размер от RAW  .

 

1/80 f1.7:

Кликни тук за пълен размер от RAW  или JPEG без обработка

 

1/40 f1.7:

Кликни тук за пълен размер от RAW  или JPEG без обработка

 

1/200 f10:

Кликни тук за пълен размер от RAW  .

 

 5 . Сравнения с други марки и модели в този ценови клас. Сравненията нямат за цел да обхванат всички аспекти, които са важни при покупка на цифрова камера, а само да покажат доколко картината при два сходни фотоапарата със сходна оптика се различава като резолюция, цветопредаване и т.н.

- Никон D70 , обектив Nikkor 50/1.8 f8

- KM 5D , обектив Minolta 50/1.7 F8

Снимките са направени в RAW и са конвертирани при еднакви настройки.Виждате цялата снимка и отсечки от увеличено до 25мп изображение(за да са по ясно забележими разликите). В ляво е отсечката от KM в дясно от Nikon.

 Сравнение с Олимпус E-500

Това е сравнение на двете камери с китови обективи. Зa Olympus E-500 това е 14-45, а за KM 5D 18-70mm. И двата обектива са настроени на приравнено фокусно разстояние 75мм.Блендата е 6.3, 100ISO.

Целият кадър:

Сравнение в JPEG - горният кроп е от Е-500, долният от КМ 5D :

Сравнение в RAW - файловете са  конвертирани в ACR 3.3beta с еднакви настройки:

 Китовите обективи и на двете камери, се справят учудващо добре за този ценови клас и появата на леко моаре(вижда се в някои букви) е доказателство, че покриват резолюцията на матриците.

 

5. Заключение, предимства и недостатъци.

Като заключение мога да кажа единствено, че с цената си от 1699лв за комплект тяло + 2 обектива 18-70 и 70-210 и  благодарение на уникалната си система за оптична стабилизация , чудесното качество на картината, ниските нива на шум и солидната изработка, Konica-Minolta 5D е перфектният избор в ценова категория до 2000лв !

Нейните най-важни предимства и недостатъци са следните:

+ Уникалната система за оптична стабилизация е най-големия + на модела

+ Стабилно, тежко  тяло

+ Чудесно изображение, висока резолюция, ниски нива на шум

+ Много добра динамика и разработка в полутоновете, благодарение на 12 битовия АЦП.

+ 2.5" дисплей

+ Възможност за работа с М42 обективи, при които работи стабилизацията и измерването

+ Много добър, светъл и голям визьор, позволяващ лесно фокусиране с неавтофокусни обективи

 

- Понякога неуверен АФ при по-лоши светлинни условия с по-стари АФ обективи, които не са "D". Препоръчвам тогава да се използва ръчен фокус.

- Дисплеят е голям, но с ниска резолюция 115000 пиксела са малко за 2.5"

- Китовите обективи в комплекта са твърде пластмасови и с пластмасов байонет. Добре е да се борави внимателно с тях.

- Шумен затвор. Вероятно е най-шумният в този клас.

- Твърд спусък, понякога се чувства забавяне при включена система за стабилизация.

- Понякога се появяват по няколко хот пиксели, видими  при чувствителности над 800ISO. Наблюдава се влияние на енергийното поле  на батерията в края на кадъра при високи чувствителности (над 800ISO) и дълги експонации - над 30-60сек. Длъжен съм да отбележа, че тези недостатъци са харакетрни за всички модели в този клас, ползващи CCD и се виждат само при изключена система за шумоподтискане при дълги експонации . Те не могат да се смятат за дефект.