Ревю на фотоапарат Sony R1
Sony DSC-R1
Уникални функции и екстри:
За първи път 10мп CMOS матрица с голям физически размер, е вградена в тяло с несменяема оптика.
Въртящ се дисплей разположен нестандартно в горната част на камерата.
* Изключително качествен обектив Carl Zeiss с приравнено фокусно разстояние 24-120мм,който осигурява картина без перспективни изкривявания.
* AGCS ( Advanced Gradation Control System ) - система за контрол на динамиката на изображението
* Двоен слот за MS и CF карти.
* Реална хистограма с опция "зебра", маркираща преекспонираните места в снимката.
* 10.0 ефективни мегапиксела (3888х2592)
* 21.5 x 14.4mm CMOS SONY .
* Обектив Carl Zeiss T* 24-120mm(приравнено за 35мм филм) F2.8-4.8 с механично варио
* Автоматичен(5 зонов,център и спот) и ръчен фокус
* Чувствителност от 125 до 3200ISO
* Серийни снимки 3кад/сек до 3кад
* Режим за черно бяла фотография и сепия
* Скорости на затвора от 30сек до 1/2000 + В
* Автоматичен и ръчен баланс на бялото
* Компенсация на експозицията +2/-2 степени през 0.3степени.
* Автоматични и ръчни насройки на скорост и бленда, приоритет на бленда и скорост
* Измерване на светлината - мулти,център и спот.
* RGB хистограма + маркиране на преекспонирани участъци
* Макро от 35см при 120мм положение на обектива
* Формати на запис JPEG, RAW
* Възможност за използване на TTL външна всеткавица
* Поддържа sRGB(2 режима) и Adobe RGB
* 2.0" инча подвижен TFT-LCD, 134 000 pix
* Възможност за редакция на снимките във фотоапарата
* Литиево-йонна батерия в комплекта 1200mAh
* Размери 139х168х97mm
* Тегло 995 грама с батерията
Тестове :
Целта на проведените тестове с камерата е да се покаже поведението и в реални снимачни условия.
1. Впечатления от работата с камерата.
* Обективът - чудесен Carl Zeiss Vario-Sonnar 14.3-71.5/2.8-4.8,отговарящ на 24-120 за 35мм филм(кроп Х 1.7).Снабден е с механично варио и гривна за ръчен фокус, която задвижва фокуса посредством микромотор. Рязък е по цялата дължина на вариото и при всички бленди, а едно от най-големите му достойнства е, че дори на 24мм няма видими перспективни изкривявания.
Ето един пример, заснет на 24мм, при който се вижда как блоковете са успоредни един на друг и на рамката на кадъра, нещо което е рядко срещано при варио обективи с подобни характеристики.
* Матрицата - 10.3mp CMOS 21.5х14.4мм, разработка на Сони - заедно с обективa осигурява висока резолюция, добра динамика и ниско ниво на шум, като прави камерата годна за работа до 3200ISO. Чудесната комбинация от висококачествена матрица и специално разработен за нея обектив, дават предимство на тази камера пред огледално-рефлексните модели в същия ценови диапазон.
Над 800ISO се появява хроматичен шум, който се чисти лесно и бързо с новата версия на Фотошоп - CS2.
* Дисплейят - 2.0" въртящ се дисплей, разположен нестандартно в горната част на апарата.Чрез него може да се снима от всякакъв зрителен ъгъл, нещо невъзможно при огледално-рефлексните апарати със сменяема оптика. Идеално антирефлексно покритие, ярък, с добър контраст. В режим на заснемане на него се изобразява разнообразна служебна информация - стойности на скорост и бленда, хистограма, чувствителност, брояч на оставащите кадри, състояние на батерията и др.
* Тялото - типично за Сони, футуристично, но тежко(1кг с обектива и батерията), стои добре в ръката и контролните бутони и джойстици са на точните места.
Отстрани е разположен контрола за фокуса - автоматичен, ръчен и макро, белия баланс и бутона за светкавицата. Отзад - контрола на различните режими - програмен, приоритет на бленда и скорост, М и др., бутона за менюто и 2 колелца, едното с джойстик в средата, чрез които лесно и бързо се управляват разнообразни функции, като контрол на експозицията, бленда и скорост в съответните режими, увеличение на заснетата снимка и т.н.
* Менюто - познато от други модели на Сони - предлага възможност за настройка на основните параметри на картината - контраст,наситеност, острота, избор на формат на запис RAW,JPEG, компресия, резолюция, режими на фокуса и др. стандартни опции.
* Скоростта - добър АФ, бърз запис на JPEG и RAW. В JPEG може да се заснеме по един кадър на всеки 1.5сек,а в RAW по един кадър на всеки 4 сек(когато се използва бърза карта за памет)
* Качеството на картината - много добро с ниско ниво на шум, чудесна динамика и плавни преходи. Картината е богата на полутонове и с много добър контраст и цветове.
2. Шум и шумоподтискане:
Шумът е интересен параметър, с който за съжаление често се спекулира. Не е редно да се правят изводи за шума на една камера от висок клас, само от снимки направени в JPEG, при условие, че винаги за достигане на максимално качество с такъв тип камери се снима в RAW. Причината е, че софтуерът вграден в камерите работи по различен начин и при някои модели подтиска шума за сметка на полезните детайли, а в други шумът остава по-силен, но и детайлите в картината се съхраняват. Аз лично предпочитам натуралната картина неосакатена от вмешателствата на софтуера на камерата, тъй като по-късно бих могъл да я обработя по свой вкус. От следващия пример можете да получите представа за шума на Sony R1 при реални условия в зоните на кадъра с по-ниска осветеност, където шумът е по-силно изразен. Това са отсечки от кадъра в пълен размер 100% при 200,400,800,1600 и 3200ISO. Първата група отсечки( в ляво) са от кадри, заснети в JPEG без обрбаотка, втората група са от кадри, заснети в RAW, конвертирани са във Photoshop CS2 с изключено луминансно шумоподтискане и премахнат цветен шум без загуба на детайл
Мога да кажа, че до 800ISO шумът при Sony R1 е в границите на нормалното за тоя клас камери и картината е напълно използваема за голямоформатен печат. Доста рязък скок се наблюдава при 1600 и 3200ISO и докато 1600ISO са използваеми с малко компромис и до по-малки увеличения 20х30 , при 3200ISO загубата на детайл е много голяма и аз лично не намирам тази чувствителност за особено приложима.
3. Примери при различни снимачни условия.
Въпреки, че е камера с несменяема оптика, Sony R1 използва матрица с размер подобен на цифровите огледално рефлексни камери и поради тази причина с нея могат да се правят снимки с приятно дефокусиран заден план, така че да изпъкне заснетия обект.Ето един такъв пример. Обърнете внимание на прецизния фокус и детайлното изображение по повърхността на бутилката. Въпреки, че снимката е направена в JPEG, се вижда високата резолюция на системата обектив-матрица и дори малките букви по етикета на бутилката се четат ясно. Вторият кадър е отсечка от първия в пълен размер .
От този кадър и отсечката увеличена до 100% могат да се направят отново изводи за високата резолюция на системата обектив-матрица,както и за доброто и акуратно цветопредаване:
Както се вижда от по-долният пример, в режим макро изображението е с отлична рязкост и приятен дефокус в задния план.Динамиката също е на ниво - в белите листенца на цветето има пълна разработка на детайлите и няма "изгорели" участъци. Чувствителността е 200ISO.
Следващите 2 снимки също са заснети в режим Макро:
Чудесното цветопредаване и динамика на изображението, широкоъгълният обектив без перспективни изкривявания и високата резолюция, са предпоставка едно от основните предназначения на тази камера да бъде заснемането на пейзажи и архитекура:
Въртящият се дисплей позволява да се използва необичаен зрителен ъгъл. Следващата снимка е направена като камерата е насочена отдолу нагоре с обърнат по посока на снимането дипслей. Чувствиетлност 400ISO
С камерата могат да бъдат направени много добри портрети с дефокусиран заден план. Чувствителност 400ISO,фокусно разстояние 120mm,бленда 4.8:
Бързият АФ позволява да се направят сполучливи снимки на деца по време на игра, а въртящият се дисплей ви дава възможност да снимате незабелязано на улицата без да смущавате хората, които са обект на вашите снимки.
Големият физически размер на матрицата предполага възможност за използване на високи чувствителности.Действително дори и при 1600ISO и размер на отпечатъка 30х40см, шумът не е голям проблем и може да се отстрани с подходящ софтуер .Следващата снимка е заснета при чувствителност 1600ISO:
4. Широкоъгълен и теле конвертор.
Въпреки, че Sony R1 е с несменяема оптика, съществува възможност за използване на качествени широкоъгълен и теле конвертор. Те са доста тежки и обемисти, но пък запазват светосилата на обектива и дават картина с чудесно качество и без изкривявания:
Ето примери за снимки с широкоъгълен конвертор(19mm приравнено фокусно разстояние):
И с телекнвертор (204мм приравнено фокусно разстояние) , както и отсечка 100% от кадъра:
5.Сравнение с DSLR Nikon D70:
Никон D70 e с обектив Nikkor 50/1.8 на бленда 8. Приравненото фокусно разстояние е 75мм
Sony R1 - приравнено фокусно разстояние 75мм, бленда 7.1
Снимките са направени в RAW и са конвертирани с Photoshop CS2
- Целият кадър:
Отесчки 100%, горната е от никона, долната от Сони :
- Увеличихме изображенията до 25мп, за да се види по-добре разликата в резолюцията:
Предимствата на 10мп сензор в съчетание с разработена за него оптика са очевидни.
От долните отсечки, заснети с R1 се вижда превъзходството на изображението, заснето в RAW. Горната отсечка е от JPEG, а долната от RAW . Въппреки големият обем (20мб) на RAW файловете, препоръчваме да се работи предимно в този формат.
И така нашите първи заключения са следните:
- DSC-R1 e изключително подходящ за заснемане на пейзажи, архитектура, портрети, репортаж и студийна фотография.
- Камерата е чудесно предложение за всички потребители, които желаят да получат фотоапарат с голяма матрица и висококачествена оптика на цена под 2000лв. В тази ценова категория Sony DSC-R1 превъзхожда който и да е огледално рефлексен цифров фотоапарат, снабден с базов обектив. За да бъде окомплектован с обектив със сходни характеристики, притежателят на огледално рефлексен фотоапарат трбва да инвестира минимум 2000лв само за обектива.
- Камерата е много добър компромис и за тези потребители, които желаят да използват предимствата и на двете системи - голямата матрица, ниският шум и добрата динамика на огледално рефлексния апарат и възможността за използване на въртящият дисплей, хистограмата в реално време и безшумният централен затвор на моделите с вградена оптика.