Ревю на фотоапарат Pentax *ist DL



Pentax *ist DL По-важни функции и екстри:

 

Светъл и голям визьор с фин растер за прецизно ръчно  фокусиране, даващ възможност за лесна работа с изцяло механични обективи. 12 битов аналогово-цифров конвертор KА-тип байонет, осигуряващ работа на камерата с широка гама  обективи на Pentax от всички години на производството, както и  лесно използване чрез преходник на обективи с присъединителна резба М42, при което продължава да работи измерването на светлината и потвърждението на фокуса.

 

< 2.5"  210000pix  висококачествен TFT-LCD

 

Основни характеристики:

 

6.1 ефективни мегапиксела (3008х2008)
* 23.5x15.7mm CCD
* 16 сегментно измерване на светлината , център и спот, заключване на експозицията. Чувствителност от 200 до 3200ISO + ауто
* Серийни снимки 3кад/сек до 3 кадъра в RAW и 5 в JPEG
* Вградена светкавица с водещо число 15, синхронна скорост до 1/180 сек.
* Скорости на затвора от 30сек до 1/4000 + В
* Автоматичен и ръчен баланс на бялото 
* Компенсация на експозицията +2/-2 степени през 1/2 или 1/3
* Автоматични и ръчни настройки на скорост и бленда, приоритет на бленда и скорост
* Програмирани настройки за портрет, спорт, пейзаж, макро и нощен портрет
* Хистограма 
* Контрол на параметрите на картината - контраст, наситеност, острота
* Формати на запис JPEG 3 степени , RAW
* 3 зонов ауто фокус , следящ аутофокус, ръчен фокус
* Поддръжка на цветни пространства  sRGB , Adobe RGB 
* 2.5 инча  TFT-LCD , 210 000 пиксела
* Покритие на визьора 96%, увеличение 0.85х, диоптрийна корекция -2.5 +1.5
Карти памет SD или MMC 
* 4 АА батерии или 2 CR-V3, както и зарядни батерии от такъв тип
* Размери 125х92.5х67
* Тегло 550 грама с батерии и карта 1. Ергономия и управление.

 

Pentax*ist DL е най-малкият и най-опростеният дигитален фотоапарат от  фамилията *ist  на легендарната японска марка PENTAX, известна сред любителите с огромната гама компактни модели и сред професионалистите с висококачествените средноформатни  камери и обективи. На пръв поглед малката огледално-рефлексна камера не блести с нищо особено. Корпусът е изработен от висококачествена пластмаса, като за основа е използвано метално шаси. Дизайнът на камерата е класически, но ергономичен  и въпреки компактните размери *istDL ляга удобно в ръката и дава усещане за сигурност. За любителите на системата All in one , бих искал да отбележа, че Pentax ist DL, окомплектован с обектив 18-200мм(приравнено на 27-300 за 35мм филм) не надхвърля много  като размер най-добрите представители в бранша Panasonic FZ30 и Fuji 9500, а с разпънат до 200мм обектив все още е по-компактен от Samusng Pro815, като в същото време предлага  възможност за качествено изображение при високи чувствителности и използване на невероятния арсенал от оптика на Pentax. В този аспект мога да кажа, че създателите на модела явно са взели предвид възможността да се ползва старата оптика на марката(включително легендарните и предшественици Asahi-Takumar, както и други марки и модели на резба М42), за която може да се каже, че винаги е била във върха на рейтинг листите заедно с моделите на Leica, Carl-Zeiss, Nikkor и Canon. За работата с механични обективи спомага и големият, светъл визьор, който е снабден с фин растер за по-точно ръчно фокусиране, сигнализацията (потвърждение) за фокуса и измерването на светлината с такива изцяло механични обективи. За мен това е най-голямото достойнство на модела, което не бива да се подценява като се има предвид извънредно високото качество и ниска цена на старите обективи Pentax.

 

Приятно впечатление прави големият 2.5" TFT дисплей с висока резолюция (210000пиксела), който дава възможност да се прегледа детайлно направената снимка като се увеличи до 12 пъти. Също така за разлика от повечето производители на компактни DSLR фотоапарати, Pentax не са спестили спомагателния информационен дисплей, на който фотографът може да получи полезна информация за скорост на затвора, стойност на блендата,  за режима на светкавицата, за типа на измерването, броя на оставащите кадри,  за състоянието на батерията и др. Информация за скорост, бленда, компенсация на експозиция, потвърждение на фокуса, режим на светкавицата и избран програмен режим получавате и в долната част на визьора докато снимате. Точно над информационния дисплей се намира бутона за компенсация на експозицията, а под него и вдясно от визьора е бутона за заключване на експозицията и един въртящ се контролер, чрез който се променят бленда или скорост в различните режими и се увеличава изображението в режим преглед на снимки. Под тях се намира джойстик за управление на менюто с бутон "ок" за потвърждение, а под него е бутонът "Fn" чрез който се конролира лесно и бързо чувствителността, балансът на бялото, режимите на светкавицата и настройките на  серийни снимки, самоснимачка, дистанционно и т.н.При преглед на снимки чрез този бутон може да се активира слайд шоу, директен печат на снимки или меню с дигитални ефекти, чрез което от вече заснетата снимка може да се направи копие в черно-бяло, сепия, софт фокус или да се променя изображението като се разтяга по хоризонтала или вертикала. В ляво от дисплея се намира бутона "menu" за достъп до менюто, бутон за изтриване на кадри, бутон "info" , чрез който могат да се разгледат всички параментри на вече заснетата снимка и бутон "play" за разглеждане на снимките. В горната лява част на камерата се намира стандартния селектор от който могат да се избират различните режими на работа - програмен, приоритет на бленда, на скорост, изцяло ръчен или запаметените режими - спорт, макро, портрет, пейзаж и нощен. Не липсва и изцяло автоматичният "зелен" режим, при който камерата анализира сцената, която ще бъде заснета и преминава автоматично в един от основните запаметени режими на работа. Така ако насочите фотоапарата към човешка фигура в дисплея ще светне символът за режим "портрет" . ... Доста забавна и полезна функция за начинаещите фотолюбители.

 

Менюто на *istDL е лесно разбираемо и съдържа основните настройки познати ни и от други модели подобни камери. Чрез него може да се променят резолюцията, компресията, наситеността, остротата и контраста, настройките  и вида на фокуса , настройките на измерването на светлината, компенсацията на мощността на светкавицата и други стандартни настройки като език, дата, формат и т.н. Интересен е достъпът до 18 избираеми настройки, чрез които се управлява шумоподтискането при дълги експонации, зоните на контрол на автоматичната чувствителност, програмиране на някои бутони и функции, някои настройки при ползване на изцяло механични обективи, настройки на цветното пространство и др. С една дума в него не липсва нищо важно, а организацията му е изключително интуитивна .

 

2. Специфични особености на изображението. Предлагаме на вашето внимание тестови фотографии, направени при различни светлинни условия, които демонстрират възможностите на камерата.

 

Шум и шумоподтискане. 

 

Шумът е интересен параметър, с който за съжаление често се спекулира. Не е редно да се правят изводи за шума на една камера от висок клас, само от  снимки направени в JPEG, при условие, че винаги за достигане на максимално качество с такъв тип камери се снима в RAW. Причината е, че софтуерът вграден в камерите работи по различен начин и при някои модели подтиска шума за сметка на полезните детайли, а в други шумът остава по-силен, но и детайлите в картината се съхраняват. Аз лично предпочитам натуралната картина неосакатена от вмешателствата на софтуера на камерата, тъй като по-късно бих могъл да я обработя по свой вкус. От следващия пример можете да получите представа за шума  на Pentax *ist DL при реални условия в зоните на кадъра с по-ниска осветеност, където шумът е по-силно изразен. Това са отсечки от кадъра  в пълен размер 100% при 200,400,800,1600 и 3200ISO. Първата група отсечки са от кадри, заснети в JPEG без обрбаотка, втората група са от кадри,  заснети в RAW, конвертирани са във Photoshop CS2  с изключено луминансно шумоподтискане и премахнат цветен шум без загуба на детайл .

 

ТУК може да видите подобна снимка с KM 5D и разликата в алгоритъма на вътрешното шумоподтискане. При JPEG  определено има разлика между вида на шума при двата фотоапарата, но както се вижда от примерите конвертирани от RAW файлове с излючено луминансно шумоподтискане, реално разлика в шума няма и това е нормално, като се има предвид, че двете камери използват една и съща матрица на Sony.

 

На мен  ми харесва характерът на шума в JPEG файловете на *istDL. Той е монохромен , по-филмов и не дразни дори снимката да се отпечата в голям формат. Ето как приблизително ще изглежда този кадър, заснет на JPEG и 3200ISO и отпечатан в размер 30х40см(кликнете върху снимката, за да се отвори в голям размер):

 

 

Следващите кадри и отсечки от тях дават ясна представа за разликите в нивата на шума между Pentax *istDL и фотоапарат от висок клас с 8mp 1/1.8" CCD Panasonic FZ30.

 

Целият кадър:

 

 

Кликнете ТУК , за да разгледате отсечки от двата фотоапарата при различни чувствителности. Всички примери са заснети в RAW и конвертирани в CS2,  за да се елиминира влиянието на вътрешното шумоподтискане на  камерите. Вижда се ясно, че нивото на шум при FZ30 при 200ISO е подобно на това от *istDL при 1600ISO.

 

Ето и един кадър заснет на 3200ISO при изключително ниска осветеност (аз виждах много по-слабо фигурите отколкото се виждат на снимката). Кликнете върху снимката, за да я отворите в по-голям размер и да придобиете представа как би изглеждала ако се отпечата в размер 30х40см.

 

 

В заключение мога да кажа, че изображенията дори и при най-висока чувствителност 3200ISO са напълно използваеми!

 

 

 

3. Фокус и фокусиране.

 

Както споменахме вече Pentax *ist DL има чудесен визьор с микрорастер, чрез който е истинско удоволствие да се фокусра ръчно с по-стари неавтофокусни обективи на марката или с обективи на резба М42.

 

С автофокусните обективи на Пентакс и други марки, произвеждащи обективи за Pentax, *istDL работи бързо и прецизно. Не се забелязват никакви отклонения при фокусирането. Ето един пример с обектив Sigma 28/1.8 на 800ISO и максимално отворена бленда 1.8:

 

 

 

 

Режимът на следящ АФ позволява снимане в серия на бързо движещи се обекти. Отново работата му е изключително прецизна и след много опити не мога да кажа, че имам дори и един провален кадър.

 

Ето една серия при която е използвана тази функция. Всички кадри са заснети на 800ISO, JPEG,с обектив Тамрон 18-200мм на 200мм(приравнено 300мм) и са с перфектен фокус, а най-отдолу виждате отсечка 100% от последния кадър. Впечатляващо...

 

 

Още един атрактивен пример на движение, заснето със следящ АФ и обектив Tamron 18-200:

 

 

4. Снимки при различни светлинни условия.Кликнете върху снимките, за да ги отворите в по-голям размер.

 

- Обектив Tamron 18-200, 200мм, 400ISO, 1/320сек, f7.1, JPEG normal :

 

 

- Обектив Sigma 28/1.8 , 800ISO, 1/90sec, f1.8, JPEG normal :

 

 

- Обектив Flektogon 35/2.4,1600ISO, 1/60sec F2.4, ръчен фокус, JPEG normal:

 

 

- Обектив Pentax 18-50, 18mm, 400ISO, 1/1500sec, f3.5, JPEG normal:

 

 

- Обектив Sigma 28/1.8 , 800ISO, 1/90sec, f3.5, RAW:

 

 

- Обектив Sigma 28/1.8 , 800ISO, 1/90sec, f3.5, JPEG normal:

 

 

- Обектив Sigma 28/1.8 , 800ISO, 1/90sec, f1.8, JPEG normal:

 

 

- Обектив Тамрон 18-200мм, 2 кадъра от една позиция, съответно на 18 и на 200мм:

 

 

- Обектив Тамрон 18-200мм, 1/180сек, f6.3, вградена светкавица :

 

 

 

- Обектив Sigma 28/1.8 , 1/1000sec, f6.7 .При снимката по-долу, можете да направите сравнение на рязкост и цветопредаване между 2 отсечки. Горната е от RAW , конвертиран с Фотошоп CS2 и автоматични настройки, а долната в директен JPEG от камерата:

 

 

 

 

 

 

5. Сравнения с други марки и модели в този ценови клас. Сравненията имат за цел да  покажат доколко картината при  сходни фотоапарати с еднакви матрици се различава като резолюция, цветопредаване и т.н.. От тези сравнения не може да се направят изводи за функционалността, скоростта, здравината и крайното съотношение цена-качество на камерата.

 

- Никон D70 , обектив Nikkor 50/1.8 f8

- KM 5D , обектив Minolta 50/1.7 f8

- Pentax *istDL , Pentax 18-55&50mm f8

- Pentax *istDL, Tamron 18-200&50mm f8

Снимките са направени в RAW и са конвертирани с фотошоп CS2.Виждате цялата снимка и отсечки от увеличено до 25мп изображение(за да са максимално  ясно забележими разликите. При нормалната резолюция 6мп, няма да видите каквато и да било разлика.Няма никаква видима разлика и при печат в произволен размер). Горе в ляво е отсечката от KM в дясно от Nikon, долу в вляво е от istDL с 18-55 и долу в дясно с 18-200. Снимките с Пентакса са направени по различно време, но от еднакво разстояние и с еднаква бленда на обективите, така че да може да се направи съпоставка на детайлността на изображението.

От видяното по-горе, мога да заключа, че няма видима разлика в качествата на изображението, което ни показват тези 3 камери, използващи една и съща матрица на Сони. Китовият обектив на Пентакс, както и Тамрон 18-200, са обективи, създадени за размер на матрицата 23.5х15.7мм и   изненадват с изключително  високата си рязкост в централната част на изображението. По моя преценка тя не отстъпва, а дори и превъзхожда тази на някои твърди обективи при оптимални условия(в централната част на картината и при бленда 8) Разбира се рязкостта спада значително в края на изображението и при по-отворени бленди, докато при твърдите обективи, разработени за размер на кадъра 36х24мм, това не е така.

На следващият пример ще видите 100% отсечки, увеличени до 12мп, от един и същ сюжет заснет с 4 фотоапарата. Всички снимки са направени в RAW и конвертирани с Фотошоп CS2 при еднакви настройки:

От ляво на дясно :

Pentax istDL 6mp с обектив Sigma 28/1.8

Canon EOS 20D 8mp с обектив Canon 17-40L

Nikon D200 10mp с обектив Nikkor 28/2.8

Panasonic FZ30 8mp, с вграден обектив Leica 12x (35-420 equiv)

Всички изображения са заснети при еквивалентно към 35мм филм фокусно разстояние 42мм и са  увеличени до 12мп, за да се изравнят като мащаб и за да се получи по-ясна представа за нивото на детайлност при еднакво увеличение:

Разбира се при такова голямо увеличение се забелязват преимуществата на 8 и 10мп модели, но реално при изложбен печат 30х40см видима разлика няма да бъде установена.

6. Заключение, предимства и недостатъци.

С изключително атрактивната си цена, ергонимичен дизайн, високо качество на картината и възможност за работа с огромна гама от много добри  и евтини обективи, Pentax istDL е едно от най-примамливите предложения за огледално рефлексен фотоапарат в ниска ценова категория. Гаранцията от 2 години, която осигуряват българските представители на марката, е допълнителен плюс за тези, на които им е трудно да направят своят избор.

Предимствата на модела са следните:

+ Много добра резолюция(препоръчваме RAW за максимално качество), висока динамика на изображението

+ Ниски нива на шум, напълно използваеми 3200ISO

+ Точен автофокус, чудесен следящ фокус

+ Голям, светъл визьор с фин растер, улесняващ фокусирането при механични обективи и ръчен фокус

+ Огромна гама висококачествени обективи на КА байонет, безпроблемна работа с обективи на резба М42

+  Измерването на светлината и потвърждението на фокуса работят при използване на механични обективи

+ Удобен информационен дисплей

+ Голям 2.5" TFT дисплей с висока резолюция и увеличение на заснетото изображение до 12 пъти

+ Захранване с 4 АА батерии, универсално гнездо, позволяващо използването на батерии тип CR-V3 , както и на Li-ion батерии 3V. Ниско потребление на енергия, с един комплект алкални батерии VARTA HIGH ENERGY успях да направя над 400 снимки с много разглеждане и изтриване. С друг тип алкални батерии - около 150 снимки.  Комплект зарядни батерии Sanyo NI-MH 2300mAh стигат за 400 снимки. Такъв тип захранване дава голяма независимост при ползването на батерии. 

Някои недостатъци:

- Малък буфер , само 3 кадъра в RAW или 5 в JPEG при серийни снимки

- Сравнително шумен затвор

- Най-ниската чувствителност е 200ISO. Такава е и при други марки и модели , които ползват тази матрица, но при Konica-Minolta 5D е 80ISO !

- Неточен автоматичен баланс на бялото със склонност към по-топли тоналности, особено при изкуствено осветление

- Само 3 зони на АФ