Ревю на фотоапарат Panasonic DMC-TZ5*



Panasonic TZ5 – Изборът на туриста

 

10 кратно оптично увеличение ( 28-280mm приравнено) , оптичен стабилизатор и HD видео със звук  в невероятно компактно за подобен клас камери тяло. Това са основните достойнства на най-новия модел в богатата ултразум гама на японския производител. Благодарение на мощният си стабилизиран обектив и в същото време малки размери моделът е таргетиран в категорията на потребителите, обичащи да пътешестват и не случайно получава сигнатурата TZ (Traveller  Zoom). Всъщност вероятно много от вас ще се запитат как е възможно в такова малко тяло да бъде поместен обектив с подобни внушителни характеристики и добра светлосила...Отговорът се крие в специалната оптична схема, използвана от Leica и Panasonic, при която чрез призма се осъществява разделяне на обектива на 2 части, като едната се намира в тялото на камерата под ъгъл спрямо другата.
 Големият оптичен зум, стабилизаторът и малките размери са основни, но в никакъв случай единствени отличителни белези на фотоапарата. Новият процесор Venus Engine IV осигурява висока скорост на работа  и в същото време  картина с ниски нива на шум дори и при чувствителност 800ISO .Venus Engine IV редуцира успешно хроматичният шум в изображението, който по принцип е най- неприятен и придава на снимките по-“филмов” вид. Възможността за използване едновременно на оптичният стабилизатор и високата чувствителност са гаранция, че няма да пропуснете решаващият момент за вашата снимка, дори и когато светлинните условия не са благоприятни.
За съжаление камерата не е снабдена с оптичен визьор но затова пък големият дисплей осигурява отлична видимост, както при ярко слънце така и при заснемане на сцени при много ниска осветеност.
3.0 инчовият LCD дисплей на TZ5 с 460 000 точки е наистина впечатляващ. Освен ултра високата резолюция, негово главно предимство е възможността за визиране при ъгъл до 170 градуса, което всъщност решава проблемите с използването на камерата  от  всякакви гледни точки и компенсира до известна степен липсата на подвижен дисплей.
Аутофокусната система на TZ5 е също нова разработка . Това е поредния TZ Lumix модел, който използва т. нар линеарна аутофокусна система, отличаваща се с бързина, безшумност и истински използваем режим на следящ фокус, така необходим при заснемане на движещи се обекти. Интересна е и опцията за АФ с разпознаване на човешко лице. Тя е особено полезна, когато снимаме протрет и искаме да сме сигурни, че фокусът ще е точно върху лицето на обекта, а не някъде отзад, в страни или отпред, където би могъл да бъде подлъган от странични или по-ярки обекти.
TZ5 е фотоапарат, предназначен за любители, които желаят да направят перфектни снимки по време на пътешествията си без да се задълбочават прекалено в сложни настройки и технически особености. Поради тази причина работата с камерата е маскимално опростена.Липсват пълни ръчни настройки на скорости и бленди, но затова пък са на разположение 22 предварително запаметени “сцени” , като освен стандартните “портрет”, “пейзаж” , “сняг” , “плаж”, “деца”  и т.н. са предвидени дори и опции за въздушни   и подводни снимки. Разбира се, за да използвате последната опция е нужно да се снабдите със специалния подовден бокс, разработен за тази камера и издържащ под вода  до 40 метра.  Инженерите на Panasonic са се постарали да направят всичко възможно, за да бъде постигнато най-добро качество дори и от хората, за които фотографирането е просто натискане на едно копче. С тази нелека задача се е нагърбил т.нар режим "iA" или "Inteligent Auto" . В този режим камерата сама определя типа на снимачната ситуация и настройва необходимата сцена - портрет, пейзаж, залез и т.н. В същото време се активизират датчици, които следят за движение в кадъра и при опасност от размазване повишават чувствителността автоматично. Оптичният стабилизатор пък, се грижи за игнорирането на трептенията идващи от ръката на снимащия. Анализира се също и контраста на сцената, така че ако той е прекалено висок и има опастност светлите участъци да изгорят, камерата автоматично недоекспонира сцената и след това просветлява сенките. Изобщо, в този режим TZ5  гарантира качествена любителска снимка за семейния албум. Опитния фотограф знае, че за големи размери на печат, този режим не е добре да се използва, тъй като повишената чувствителност води до допълнителен шум и загуба на детайл. До 10х15см обаче, това не е проблем, дори и при 800ИСО.
 В такъв тип камера не може да не бъде обърнато сериозно внимание на видеото. Освен стандартните 640х480 пиксела с 30 кад/сек, с TZ5 можете да заснемете HD видео и в режим 16:9 при резолюция 1280х720 , 30 кад/сек и то с възможност за пълно изпозлване на 10 кратното оптично увеличение. HD видео в дигитален фотоапарат е нещо наистина ново и прави TZ5 добър заместител на домашна видеокамера. От тук можете да изтеглите едно кратко HD клипче.
 

 

Ето накратко и личните ми впечатления от качеството на изображението, което осигурява TZ5.

 

Първо искам да подчертая, че ако DMC-TZ5 се използва за любителски цели и снимките са предназначени за семейния албум, аз нямам никакви забележки относно качеството на изображението дори и при високи чувствителности - до 800ИСО.  Цветовете са наситени без да са прекалено засилени. За разлика от предишните TZ модели, при 400 и 800ИСО няма груби нарушения в цветовете. Динамиката е добра, особено когато се ползва системата за "интелигентна експозиция" . При този размер на печат, определено няма проблем с шум или други артефакти.

 

Ако желаем обаче да правим по-големи увеличения, трябва да се съобразяваме с ограниченията, наложени от малкия размер на сензора. Разглеждайки снимките на монитора, отворени на 100% , неминуемо ще забележим наличието на шум в сенките,  дори и при най-ниските чувствителности. Благодарение на новия Venus Engine IV, цветният шум е редуциран максимално, така че е наличен само шумът в светлинния канал. Той има характерна "зърниста" структура. При 100 и 200ИСО, снимките са много добри при печат до 30х40см. При 400ИСО, те са използваеми с известни компромиси при 30х40см, и са добри до 20х30см. При 800ИСО, можем да печатаме до 20х30см. За печат 10х15см качеството е много добро. 1600ИСО не е препоръчително да използваме или ако все пак се налага, трябва да се ограничим до 10х15см . Тази чувствителност е твърде екстремна за подобен размер на сензора, независимо от марката и модела на използваната камера.


 

Ето и примери при различни чувствителности.
Снимките са заснети при много ниска осветеност. При 100ИСО скоростта на затвора е 1сек.

Целият кадър и отсечки 100% от 100, 200, 400, 800, 1600ISO :


Вижда се ясно, че при 100ИСО шумоподтсикането е най-слабо и в тъмните участъци има наличие на луминансен шум. Той не е никакъв проблем до размери на печат 30х40см. При 800ИСО този шум е силно подтиснат, но и детайлът е значително по-малко. Обърнете внимание как се променя текстурата на книгата "Атинянката Таис" при различните чувствителности. Всички тези примери, можете да изтеглите и в пълен размер от ТУК.

Въпреки особената си конструкция, обективът на TZ5 е много добър и не случайно носи името LEICA. Без проблеми, можете да увеличите пейзаж до изложбен размер - 30х40 и дори 60х40. В следващите примери е заснета пейзажна сцена при различни фокусни разстояния и при максимално отворени бленди. Кликнете върху снимките, за да видите как биха изглеждали при размер на печат 30х40см. Под всяка снимка има и отсечка 100%.( Не трябва да забравяте, че картина от 9мп апарат, отворена на 100% съответства на размер на печат над 1 метър)

 28mm:

 Crop 100% :


 55mm:


 crop 100% :



crop 100% :





crop 100%:



 190mm:



crop 100%:



280mm:



Crop 100% :



Разбира се ако някой желае да се убеди сам дали наистина снимките ще изглеждат добре при по-големи размери на печат, нека ги изтегли в оригинален размер от ТУК.

Следващите две снимки са пример за работата на "iExposure" , чрез който се подобрява динамиката при по-сложни контрастни условия.(кликнете върху снимките, за да ги отворите в пълен размер)

Първата снимка е с изключен iE:

Втората снимка е с включен iE :

Разликата в разработката на облаците се вижда добре.

Ето и други снимки, заснети  при различни фоусни разстояния, скорости и бленди. Кликнете върху тях, за да ги отворите в print size 30x40см . Можете да ги разгледате и в пълен размер ако ги изтеглите от ТУК.

100ISO, 1/250sec, F10, 55mm(equiv)

100ISO, 1/320sec, F4.9, 280mm(equiv) :

100ISO, 1/1000sec, F3.3, 28mm(equiv):

100ISO, 1/125sec, F4.8, 170mm(equiv):

100ISO, 1/125sec, F4.9, 280mm(equiv):

100ISO, 1/125sec, F4.9, 280mm(equiv):

100ISO, 1/160sec, F4.2, 50mm(equiv):

100ISO, 1/250sec, F3.9, 40mm(equiv):

100ISO, 1/400sec, F4.5, 67mm(equiv) :

100ISO, 1/250sec, F3.3, 28mm(equiv)

100ISO, 1/100sec, F4.2, 50mm(equiv):

100iso, 1/80sec, F4.6, 77mm(equiv):

100ISO, 1/160sec, F3.3, 28mm(equiv):

100ISO, 1/125sec, F3.8, 38mm(equiv):

100ISO, 1/100sec, F4.7, 119mm(equiv):

100ISO, 1/60sec, F4.8, 178mm(equiv):

100ISO, 1/60sec, F4.9, 280mm(equiv):

100ISO, 1/250sec, F4.8, 178mm(equiv):

100ISO, 1/320sec, F4.8, 189mm(equiv):

800ISO, 1/8sec, F3.3, 28mm(equiv):

 1600ISO, 1/6sec, F3.3, 28mm(equiv):

100ISO, 1/50sec, F4.7, 128mm(equiv):

100ISO, 1/100sec, F4.6, 77mm(equiv) :

100ISO, 1/400sec, F4.9, 280mm(equiv):

100ISO, 1/400sec, F4.9, 280mm(equiv):

100ISO, 1/30sec, F4.7, 84mm(equiv):

400ISO, 1/125sec, F4.7, 96mm(equiv):

800ISO, 1/250sec, F4.6, 77mm(equiv):

200ISO, 1/50sec, F4.8, 147mm(equiv), Self Timer:

100ISO, 1/25sec, F4.8, 189mm(equiv), SelfTimer:

100ISO, 1/400sec, F3.4, 30mm(equiv):

 Технически характеристики:

 

Резолюция 9.1 ефективни мегапиксела, 3456x2592
Размер CCD 1/2.33"
Обектив LEICA DC Vario-Elmar , 4.7-47mm f/3.3-4.9  (28-280mm при 35mm формат)
Дисплей 3.0-инчов LCD екран (460,000 пиксела)
Визьор Няма
Светкавица Авто, корекция на червени очи, запълваща,разстояние от 0.6 до 5.3 метра
Стабилизация Вградена стабилизация MEGA OIS
Файлови формати JPEG
Чувствителност 100-1600ISO, Auto
Измерване Multi, Center, Spot
Експозиция Компенсация на експозицията от -2 до +2 степени
Аутофокус TTL  авто фокус , макро от 5см, нормален от 50см
Типове АФ Единичен и следящ. 9 точков, 3 точков, 1 точков, 1 точков - бърз, спот, разпознаване на човешко лице
Серийна снимка 2.5 fps за 5 кадъра (6 fps  при 2MP )
Режими Програмен, InteligentAuto, 22 различни типа снимачни сцени
Скорости на затвора От 60сек до 1/2000сек  
Баланс на бялото Авто, Облачно, Слънце, Електрическа крушка, Луминисцентна лампа + фина настройка
Самоснимачка 2 или 10 секунди
Цветни пространства sRGB
Видео  640х480 , 30кад/сек + звук, HD - 1280х720, 30кад/сек + звук
Карти памет  27MB вградена памет; слот за SD/SDHC/MMC
Батерия  литиево-йонна
Размери  103 x 59 x 36.5 mm
Тегло 214 грама

 

 Предимства и недостатъци :
+ Изключително малък размер за диапазон на фокусни разстояния 28-280мм
+ Висококачествен обектив LEICA с висока рязкост и ниски нива на хроматични аберации
+ Стабилно удобно метално тяло. Ергономия, позволяваща лесна работа с една ръка.
+ Бърз и точен АФ, много добър АФ с разпознаване на човешко лице
+ Традиционно много добра стабилизация. Компенсира надеждно до 3 степени на експозицията. Много добри резултати при 280мм и 1/30сек.
+ Много добро и точно измерване на светлината
+ Интелигентни настройки на основните параметри
+ Режим "Интелигентна експозиция" с подобрена динамика
+ Голям LCD с много висока резолюция
+ HD видео със звук и използване на оптичното варио по време на заснемане
+ Интуитивно и лесно за работа меню
+ Много добри резултати при печат до 30х40см за 100 и 200ИСО и до 20х30 при 400ИСО. Използваеми 800 и 1600 за 10х15см - тип семеен албум.
 
- Липса на ръчни настройки и особено на приоритет на блендата
- Липса на некомпресиран RAW формат
- Видим шум в сенките, дори и при 100ИСО ако гледаме снимките отворени на 100%.
- Не особено добър макро режим
 

И така, както казах в началото DMC-TZ5 е предназначен за любителя фотограф, обичащ да пътува. Това е удобна семейна камера, която ще осигури чудесно качество за вашия семеен албум. Малкият й размер, в комбинация с големия диапазон на фокусни разстояния, гарантира удобство и ненатрапчивост при всякакви ситуации. Наистина няма друга камера, с диапазон 28-280мм, която да се побира спокойно в джоба на якето , вътрешния джоб на сакото или дамската чанта. При прецизна работа и използване на ниска чувствителност, не е проблем да направите  и по-големи принтове - 30х40см или дори 60х40см. Ако се съмнявате в тази възможност, може да опитате да отпечатате някоя от снимките в това ревю. Всички те са предоставени и в пълен размер.

Разбира се на  някои хора може би ще им липсват ръчните настройки и RAW формата, но за тях аз бих препоръчал FZ18.

Б.Бонев'2008г

(Всички фотографии в това ревю са обект на авторско право и използването им без разрешението на автора е незаконно)