Ревю на фотоапарат Nikon D60 и обектив AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR



Новият D60 е поредният 10мп DSLR на Nikon. Всъщност камерата е по-скоро усъвършенствана версия на D40х и определено е в по-нисък ценови клас от D80, но това в никакъв случай не означава, че качеството на изображението  е по-ниско. D40, D40х и D60 са преки наследници на успешния Никон D50, но не може да не признаем, че до известна степен са по-олекотена версия на предшественика си. И докато между D40 и D50 не може да се забележи особена разлика в изображението, то при новия модел, 10мп матрица предполага по-висока детайлност . Разбира се, длъжни сме да споменем , че за да се извади всичко от 10мп матрица със същия физически размер, ще е необходима и много по-добра и скъпа оптика. Начинаещият любител не може да очаква видими разлики между 6 и 10мп ако използва нискокачествени и евтини обективи. В тази насока, бих искал да отбележа, че Никон D60 би могъл да бъде  чудесен и непрентециозен втори фотоапарат за много професионалисти, ползващи високия клас камери и обективи на Никон. В някои ситуации малкият, ненатрапчив размер и олекотеното тяло са безспорен плюс…

Ето и основните разлики между D40/D40х/D60 и добре познатият ни  D50 .

-  Ергономия и дизайн. Въпреки, че е доста по-малък от D50, новият модел е с типичаната за Nikon ергономия на високо ниво. Ляга удобно и стабилно дори и в голяма ръка .
- Байонет . Nikon D60 използва стандартният F байонет на фирмата, но подобно на D40/D40x  няма вграден мотор за аутофокуса в тялото. Това ограничава автофокусът  само с обективи , които имат вграден мотор от типа AF-S и AF-I. За съжаление почитателите на старите чудесни аутофокусни обективи на фирмата( 50/1.8, 50/1.4, 85/1.8 и т.н.) ще трябва да ги използват само в режим на ръчен фокус.
- Визьор. Визьорът на D60е същият както при D40 – огледален,   увеличение х0.8 .
- Дисплей. Дисплеят е значително подобрен. Докато при D50 той беше 2.0” със 130 000 пискела, при D40/D40х/D60 е 2.5” и 230 000 пиксела. За сметка на това обаче D40/D40х/D60 не разполага с горен информационен дисплей.
- Процесор. Похвално е , че Никон D60 има нов процесор, по-добър и по-мощен от този в D40 и поддържа някои функции като Active D-lighting по подобие на D3/D300.
- Аутофокус. За разлика от D50, новият модел има само 3 точков автофокус. Разбира се в повечето случаи той е абсолютно достатъчен. Едно от нещата, които винаги са ми харесвали при Никон е чудесният и точен автофокус, дори и при широко отворени бленди. В това отношение не прави изключение и D60.
- Чувствителност. D60 може да работи в диапазона от 100 до 3200 ISO(200-1600ISO за D50) .Дори и при 3200 ISO снимките са годни за печат и увеличения до 20х30см.
- Серийни снимки.Скоростта на серийните снимки е непроменена – 3 кад/сек, но благодарение на новият, по-мощен процесор, D60 може да прави серии до 9 снимки в RAW , а в JPEG до запълване на картата! Сериозно подобрение в сравнение с D50.
- Вградена светкавица. Тя е с увеличена мощност спрямо тази на D50 . Водещото и число е нараснало от 15 на 17.
- Файлови формати. Тук особена разлика с предшественика не се забелязва. Камерата може да записва JPEG, RAW или комбинация от RAW и JPEG basic.
- Карти памет. За разлика от D50, който работи с обикновени SD карти, D40/D40х/D60  е съвместим и с новите SDHC карти до 8GB .
- Софтуер . За разлика от D50 и по подобие на D80 , новият модел прелага на потребителите възможност да обработят своята снимка още в самия апарат. Можете да направите корекция на червени очи, да подобрите динамиката чрез функцията D-lighting, да направите отсечка, мултиекспонация, да приложите филтри за черно-бяла фотография и т.н. Допълнително в сравнение с D40x, D60 предлага възможност за конвертиране на RAW файлове в самия апарат.
- Размер и тегло. Разбира се, има съществени разлики в размерите и теглото на двете камери. Докато D50 e с размери 133х102х76мм и тегло 630г с батерията,  D60  е само 126х94х64мм  и 520г.
Не мога да не спомена и това, че  специално за D60, Nikon e разработил нов “китов” обектив с подобрени параметри и стабилизация- AF-S DX 18-55 VRII.

Както казах по-горе, D60 не се различава особено от D40/D40x. Нашето ревю за D40 можете да прочетете ТУК. D40X и D60 имат еднакъв дизайн и еднакъв 10мп сензор. Почти невъзможно е да ги различите на външен вид и също така невъзможно е да намерите особена разлика в качеството на изображението между двете камери. Ъпдейта при D60 се състои в новия процесор тип Expeed, системата за почистване на сензора от прах, системата за подобряване на динамиката Active D-Lighting и възможността за конвертиране на RAW файлове.

За по-високо качество препоръчвам да се работи в RAW. За разлика от 6мп D40, при който JPEG файловете бяха доста близки като острота до тези, конвертирани от RAW, при D60 JPEG-a губи фин детайл и разликата с RAW е вдидима. Ето една снимка и отсечки 100% RAW и JPEG , от която може да си направите сами изводите:



100% отсечки от JPEG и  RAW :



От следващите снимки можете да видите как се държи камерата при високи чувствителности. Кликнете върху снимките, за да ги отворите в пълен размер :

400ISO, JPEG :



400ISO, RAW:



800ISO, JPEG :



800ISO, RAW :



3200ISO, JPEG



3200ISO RAW :



Ето и един кадър на 3200ИСО при релани условия през нощта. Кликнете върху снимката, за да я отворите в пълен размер :






AF-S DX Nikkor 16-85 ED VR е ново предложение от Nikon в средния ценови диапазон. Обективът е разработен за DX формат на сензора и не може да бъде използван пълноценно с пълноформатни(24х36мм) камери. Всъщност ако приравним зрителните ъгли, които осигурява този обектив към 35мм филм, ще установим, че той се явява аналог на 24-128мм за формат на кадъра 24х36мм. В този аспект, всички които имат опит с никонска оптика, веднага ще се досетят, че Nikkor 16-85VR е DX копие на популярния пълноформатен Nikkor 24-120VR.
Имам богат опит с 24-120VR, който дълго време използвах като обектив за ежедневно ползване със стария ми Nikon D100. От известно време за тази цел използвам Nikkor 18-200VR като универсален обектив със FujiFilm S5pro. Поради тази причина бях твърде любопитен какво повече би ми дал новия 16-85VR и дали има смисъл от лансирането му, след като 18-200 покрива по-голям диапазон и не е фрапиращо по-скъп(разликата в цената между двата обектива е 20%).
Тествах AF-S DX Nikkor 16-85 ED VR новия базов модел на Никон - Nikon D60.
Както може да се очаква AF-S DX Nikkor 16-85 ED VR е по-компактен в сравнение с пълноформатния 24-120VR и 11кратния 18-200VR. Прави добро впечатление стабилната "стегната" изработка и плавната механика. Едно от нещата, които ме дразнят при 18-200, е склонноста му да се разтяга своеволно, когато е насочен надолу. Това често ме кара да придържам обектива с ръка, когато камерата виси на врата ми.
При 16-85VR такъв проблем не съществува и това беше първото нещо, което ми направи добро впечатление при този обектив.
Автофокусът е тих, бърз и точен, както може да се очаква от сигнатурата AF-S, a от означението ED, разбираме, че обективът е снабден с нискодисперсионни оптични елементи, чиято роля е да предотвратят появата на хроматични аберации.
AF-S DX Nikkor 16-85 ED VR е снабден със стабилизация от второ поколение, която има нормален и активен режим. Активният режим е за предпочитане ако снимаме от кола или други движещи се обекти. При него гарантирано стабилизацията работи и по вертикалната и по хоризонталната ос. В нормалния режим, при следене на подвижен обект хоризонталната стабилизация се изключва автоматично. Понякога е възможно тя да се изключи и при неволно трепване на ръката ви по хоризонтала. В този смисъл, от казаното по-горе следва, че активния режим е по-надежден за работа, но ако искате да следите подвижен обект, задължително трябва да превключите на "нормален" режим на работа. Разбира се ако се ползва статив, стабилизацията трябва да се изключи изцяло.
Производителят гарантира, че стабилизацията от второ поколение на Никон, компенсира до 4 степени на експозицията. Разбира се, аз проверих как стоят нещата на практика, заснемайки от ръка  5 кадъра със и 5 без стабилизация. Използвах максималното фокусно разстояние 85мм(128мм приравнено) и скорост на затвора 1/6сек, което се равнява на 4 степени и половина.
Ето и резултатите ( горе е целият кадър, а долу отсечки 100% без и със включена стабилизация) :



Като се има предвид, че отсечките са 100% и съответстват на увеличение над 1 метър, мога да кажа, че при нормални увеличения до 30х40 см качеството с включен стабилизатор ще бъде повече от перфектно.
Трябва да се има предвид също, че стабилизацията подобрява качеството на изображението дори и при добра осветеност и сравнително високи скорости на затвора, когато се снима от ръка. Това си личи особено много, когато се налага да се правят големи увеличения. В същото време, стабилизацията може да се използва и за постигане на интересни ефекти от размазани и резки изображения, тогава когато няма нито време, нито място за разпъване на статив.
Ето един такъв пример, заснет при фокусно разстояние 55мм (83мм приравнено) и скорост 1/6 от секундата. Кликнете върху снимката, за да я отворите в по-голям размер:



 Оптически 16-85VR е по-добър от 24-120VR и 18-200VR. Като острота превъзхожда изцяло и двата предишни модела и дори на максимално отворени бленди има достатъчен запас от рязкост, за да бъде отпечатана фотография в размер 60х40см. 24-120VR е проектиран за 24х36мм и поради тази причина винетира много по-малко от останалите два, но общата му рязкост е значително по-ниска. 18-200VR отстъпва видимо от 16-85VR  като рязкост по края на кадъра, както и като хроматични аберации. Всъщност единствената ми забележка по отношение на 16-85 е известното винетиране при максимално отворени бленди, което е особено силно при 16мм и бленда 3.5

Ето няколко снимки при най-широкоъгълна настройка на обектива, заснети с Nikon D60. След като снимах известно време с тази камера, установих, че за да се види истинския капацитет на този обектив, трябва да се снима само в RAW. За съжаление, D60 не може да заснема едновременно RAW+JPEG fine, a само RAW+JPEG basic. Някои от кадрите съм заснел само в JPEG, за което съжалих по-късно. От опита ми с D40 останах с много добро впечатление от JPEG-a на този модел. При D60  JPEG файловете не са с достатъчно фин детайл, така че  истинския потенциал на камерата и обективите може да се установи само ако се снима в RAW.
Кликнете върху снимките, за да ги отворите в пълен размер :

  16mm, F3.5, 100ISO, RAW :


16mm, F5.6, 100ISO, RAW :



Както виждате, винетирането се намалява значително като затворим на 5.6, а остротата е на много добро ниво, дори и при бленда 3.5.
Още снимки при 16мм:

16mm, F3.5, 100ISO, RAW:



16mm, f8.0, 100ISO, RAW:



16mm, F3.5, 100ISO RAW :


16mm, f5.6, 100ISO, RAW:



16mm, f8.0, 100ISO, RAW :



16mm, F3.5, 100ISO, JPEG :



16mm, f3.5, 200ISO, JPEG :



Обективът 16-85VR е универсален в много отношения. За потрети е добре да се ползва при максимално фокусно разстояние - 85мм. Разбира се,  при светлосила 5.6 не може да се очаква силен дефокус на задния план:

85mm, f5.6, 200ISO, JPEG :


72mm, f5.6, 400ISO, JPEG :



Още снимки при различни фокусни разстояния и бленди. Кликнете върху снимките, за да ги отворите в пълен размер:

24mm, f4.0, 100ISO, RAW :



35mm, f4.8, 100ISO, RAW :



35mm, f5.6, 100ISO, RAW :



50mm, f5.3, 100ISO, RAW :



35mm, f4.8, 100ISO, JPEG :



42mm, f5.0, 100ISO, JPEG:



25mm, f4.2, 100ISO, RAW :



25mm, f8.0, 100ISO, RAW :



35mm, f4.8, 100ISO, RAW:



85mm, F5.6, 100ISO, RAW :



85mm, F5.6, 200ISO, JPEG :



34mm, F4.8, 100ISO, RAW :




65mm, F5.6, 200ISO, JPEG :



16mm, F3.5, 100ISO, RAW :



45mm, F5.0, 100ISO, RAW :



85mm, F5.6, 100ISO, RAW :



85mm, F8.0, 400ISO, JPEG :



56mm, F6.3, 400ISO, JPEG :



Характеристики на Nikon D60 :

Резолюция 10.2 ефективни мегапиксела(3872х2592)
Размер CCD 23.6х15.8 мм
Байонет Nikon F
Дисплей 2.5", 230 000 пиксела, ъгъл на видимост 170 градуса
Визьор Оптичен, пентаогледален, 95% покритие, увеличение х0.80
Светкавица Вградена светкавица с водещо число 12 при 100ISO, гнездо за външни светкавици
Защита от прах  Система за почистване на сензора
Файлови формати RAW, JPEG , RAW(NEF)+JPEG basic
Чувствителност 100-3200ISO, Auto
Измерване 3D colour, 420 сегментно, сентър и спот
Експозиция Компенсация на експозицията от -5 до +5 степени
Аутофокус 3 точков Multi Cam530
Типове АФ Единичен, следящ и ръчен фокус
Серийна снимка 3 кад/сек
Режими Програмен, изцяло ръчен, приоритет на бленда, приоритет на скорост и сцени
Скорости на затвора От 30сек до 1/4000сек + В. 
Баланс на бялото Автоматичен, ръчен + 6 позиции
Самоснимачка 2 или 10 секунди
Цветни пространства sRGB, AdobeRGB 
Шумоподтискане Избираемо от менюто - при дълги експонации и при високи чувствителности
Карти памет SD/MMC/SDHC
Батерия Литиево йонна
Размери 126х94х64мм
Тегло 520г с батериите

Цена на тялото :  999лв с ДДС от Фотоситезис

Ето и основните характеристики на Nikkor 16-85 VR :
 
Фокусно разстояние 16-85мм
Конструкция 17 оптични елемента в 11 групи, три асферични и 2 ED елемента
Зрителен ъгъл 83-18 градуса
Мин. разстояние  за фокусиране 0.38м
Стабилизация  VR II - компенсация до 4 стопа
Ламели на диафрагмата 7
Максимална бленда F3.5-5.6
Минимална бленда F22-36
Диаметър 72мм
Дължина 85мм
Тегло 485г

Цена в България 959лв с ДДС от Фотосинтезис

Предимства и недостатъци на Nikon D60:

+ компактно и леко тяло
+ много добра резолюция в RAW
+ точен и бърз АФ
+ добро цветопредаване и динамика
+ ефективно почистване на прах
+ бърз ход на огледалото
+ безшумен и безоткатен затвор
+ вграден RAW конвертор
+ Active D-light система за просветляване на сенките
+ богати възможности за редакция на снимките в камерата

- АФ не работи с обективи Nikon без мотор
- меко изображение в JPEG
- RAW + JPEG работи само в JPEG basic
- 3 точков АФ



Предимства и недостатъци на Nikkor 16-85VR:


+ Стабилна и качествена изработка
+ Бърз и тих АФ
+ Много добра оптична стабилизация VRII
+ Невъртящ се челен елемент
+ Висока рязкост при всички бленди и фокусни разстояния
+ Ниско ниво на хроматичните аберации

- Винетира видимо при 16мм и бленда 3.5
- Бленда 5.6 при 85мм не е достатъчна  за хубав дефокус при портрети

И така, като заключение, мога да кажа, че обективът Nikkor 16-85VR е много добър избор, за всички собственици на среден клас DSLR камери, които не желаят да се задоволят с обикновения "китак".
С приравнения си диапазон 24-128мм за филмов формат, добрата стабизлизация и високата рязкост, този обектив е подходящ за различни фотографски задачи и ако не снимате диви животни или спорт, рядко ще ви се налага да го сваляте от камерата си. Разбира се, никога не е излишно да го допълните  с един светлосилен от типа на 50/1.8, 50/1.4 или 85/1.8, за ситуации когато светлината е малко, тъй като добрата стабилизация компенсира трепването на ръката ви, но не може да замести по-високата скорост на затвора.

(Всички снимки в ревюто са обект на авторско право и използването им без разрешението на автора е незаконно)

Б.Бонев'2008