Ревю на обектив Tokina ATX 107 AF DX Fish-eye ( 10-17mm, F3.5-4.5)



Tokina 10-17
 Може да се каже, че обективът Tokina ATX 107 AF DX Fish-eye ( 10-17mm, F3.5-4.5)  е новаторско предложение, тъй като  за разлика от повечето обективи "рибешко око", които са с постоянно фокусно разстояние, Tokina 10-17 е вариообектив тип "Рибешко око" . Всъщност, както споменахме и в ревюто ни за обектива Tokina 50-135/2.8 , марката явно си сътрудничи тясно с Pentax. Не случайно приблизително по същото време, Pentax анонсираха подобен обектив : Pentax SMC DA 10-17mm f/3.5-4.5 ED и отново не случайно Tokina не произвеждат своята версия с байонет за Pentax. По аналогия с Pentax 50-135/2.8 и Tokina 50-135/2.8, можем да предположим, че всичко казано за Tokina 10-17, ще се отнася и за Pentax 10-17.
Още при първия допир с обектива разбирате, че качеството на изработката е на много високо ниво. Работата на механиката е изключително плавна, а водозащитеният челен елемент е важна екстра, когато се работи при лоши атмосферни условия, тъй като на такъв тип обективи няма как да бъде сложен предпазен или какъвто и да било друг филтър.
Във версията си за Никон обективът не е снабден с мотор за фокусиране, но въпреки това, подобно на повечето обективи тип "рибешко око", фокусът е бърз и точен. Всъщност дълбочината на рязко изобразяваното пространство при тези обективи е много голяма и това е една от причините да няма много снимки с лош и неточен фокус.
Вероятно много хора биха се учудили защо един обектив тип "Рибешко око" трябва да има променливо фокусно разстояние, при условие, че само при минималното фокусно разстояние се постига така ценния зрителен ъгъл от 180 градуса... Наистина 10-те мм на този обектив са най-често използваното фокусно разстояние, но понякога се налага прецизно кадриране, когато не е нужен зрителен ъгъл от 180 градуса и е важно да бъде запазено характерното излъчване на визията "Fish-eye". Тогава на помощ идва възможността за промяна на фокусното разстояние.
Хроматичните аберации са характерни за обективите "рибешко око" , така че не беше изненада наличието им и при Токината. Особено силно се проявяват те по края на кадъра и при контрастни условия.

Ето няколко снимки в реални условия, от които може да си направите съответните изводи. Снимките са заснети с камера FujiFilm S5pro. Кликнете върху тях, за да ги отворите в пълен размер.
















Aко хоризонта е в средата, е възможно да получим изображение, което е почти неразличимо от такова с коригиран обектив:



Основни характеристики :

 
Фокусно разстояние 10-17мм
Конструкция 10 оптични елемента в 8 групи -  1 SD елемент  - (Super-Low Dispersion )
Зрителен ъгъл 180-100 градуса
Мин. разстояние  за фокусиране 0.14м
Водозащита   Водозащитен челен елемент - WR ( Water Repellent )
Ламели на диафрагмата  6
Максимална бленда F3.5-4.5
Минимална бленда F22
Диаметър 70мм
Дължина 71мм
Тегло 350г

Ориентировъчна цена в България - 1039 лв.


Предимства и недостатъци :

+ Уникално решение - варио обектив "рибешко око"
+ Качествена изработка и стабилна механика
+ Водозащитен челен елемент
+ Точен, бърз  АФ
+ Висока рязкост на изображението
+ Много добро цветопредаване и контраст

- Силни хроматични аберации при контрастни условия по края на кадъра

И така - подобно на всички "Фиш" обективи, Tokina ATX 107 AF DX, ви позволява да представите една по-особена и нестандартна визия, която лесно ще впечатли околните.
В същото време за разлика от останалите обективи "рибешко око", този обектив дава възможност за по-прецизно кадриране чрез промяна на фокусното разстояние, когато се налага.
Полезно е човек да има подобен обектив в раницата си, но разбира се не трябва да се прекалява с рибешките ефекти, особено когато се използват самоцелно...

(Всички снимки в ревюто са обект на авторско право и използването им без разрешението на автора е незаконно)

Б.Бонев'2008