Ревю на обектив Sigma 24-70/2.8 HSM EX DG*
Sigma 24-70/2.8 HSM EX DG е светлосилен варио обектив, с диапазон на фокусните разстояния, който го прави подходящ за заснемане на събития, репортаж, пейзаж, както и портрет. Разбира се, този клас обективи не могат да се сравняват с истинските "твърди" светлосилни или портретни обективи, но бързата смяна на зрителния ъгъл е предимство, когато трябва да се реагира бързо и за секунди да се направи примерно портрет в едър план, а след това групова снимка.
Това не е първият такъв обектив на Sigma. Предшественика му 24-70/2.8 DG EХ се произвеждаше дълги години. Имал съм възможност да го пробвам и мога да кажа, че основните разлики между двата са в бързината и точността на АФ, както и в размера. HSM мотора на новата версия осигурява по-бърз и особено точен аутофокус. За съжаление това рефлектира и върху цената, която при старата версия беше 1000лв, а при новата е около 1800лв с ДДС. Все пак това е с близо 1000лв по-ниска цена от аналогичните обективи на Canon и Nikon, сума за която може да се купи примерно един твърд портретен 85/1.8 или светлосилен 50/1.4. Гарантирано комбинацията от 24-70/2.8 + 50/1.4 или 85/1.8 (или дори 85/1.8 + 50/1.4 на старо) ще ви даде много повече възможности за качествени снимки при ниска осветеност и портрети.
Чувал съм много колеги снимащи сватби, събития и комерсиални сесии с висок клас тяло да твърдят, че един 24-70/2.8 е напълно достатъчен за тях, тъй като "full frame" телата от ново поколение имат много нисък шум при висока чувствителност, което компенсира разликата в светлосилата от 1.4 до 2.8. Това до известна степен може би е така, но аз в никакъв случай не мога да го приема, защото никое варио не може да даде визията и дефокуса на един твърд светлосилен обектив. За мен лично един такъв варио обектив може да бъде само допълнение към твърдите светлосилни и портретни обективи, с които снимам - 135/1.8, 85/1.4, 50/1.7, 24/2. Полезно допълнение, особено при репортаж, но само допълнение:)
И така, Sigma 24-70/2.8 HSM е обектив, покриващ 24х36мм и поради този факт смятам, че трябва да се тества поведението му при камера с такъв формат на сензора. Избрах най-тежкия вариант - Sony A900, камера с резолюция 24,4мп. Заедно с Nikon D3x, това е фул-фрейм камерата с най-висока резолюция на пазара към настоящия момент. Ако желаете да видите как биха изглеждали снимките с 12мп фул фрейм камера, просто ги намалете до 12мп.
На пръв поглед новата сигма е малко по-къса и по-широка от предшественика си. Като тегло са идентични. Фокусирането е вътрешно, така че челният елемент не се върти. HSM моторът осигурява безшумно, бързо и точно фокусиране.
Снимах с този обектив при различни работни условия, за да проверя как се държи на практика. Според мен това е много по-важно от статичните тестове в идеални условия. Приятно изненадан останах от точността на АФ. Смятам, че това е едно от най-важните неща - няма ли точен АФ, няма и смисъл от изследване на резолюции и т.н. Фокусът работи уверено дори и при много ниска осветеност. Остротата е на високо ниво при всички бленди в централната част на изображението в диапазона от 24 до 50мм. В края при отворени бленди картината видимо омеква, но на практика не го намирам за фатално при репортажно снимане, където обектите рядко са в една равнина. Така или иначе ако желаете да снимате група от хора или пейзаж, ще затворите блендата и проблемът ще бъде решен. При 70мм има известен спад и в центъра, но имайте предвид, че това се вижда при 24мп на 100% на монитора. До печат 50х70 см няма да забележите никакви проблеми.
Хроматичните аберации са добре контролирани и се забелязват по краищата на кадъра и при по-високи контрасти. Изчистват се лесно в RAW конвертора. Стабилизацията на тялото се разбира чудесно с обектива, умишлено съм показал и такива снимки при ниски скорости на затвора.
Качеството на дефокуса и рисунъка в задния план, или така нареченото "боке" е нещо твърде индивидуално, така че оставям преценката на вас, след като разгледате показаните по-долу кадри. Кликнете върху тях, за да ги отворите в пълен размер.
24mm, F2.8 :
24mm F4 :
35mm, F4 :
50mm F2.8 :
50mm F4 :
70mm, F2.8 :
70mm, F4 :
60mm, F3.2, 800ISO :
60mm, F3.2, 800ISO :
40mm, F3.5 :
28mm, F3.5 :
50mm, F4 :
45mm, F2,8, 1600ISO:
55mm, F2,8 , 1600ISO:
70mm, F2.8 :
24mm, F2.8, 1600ISO :
24mm, 1/13sec, F2.8, 1600ISO :
60mm, F3.5, 1600ISO :
24mm, 1/5sec, F3.2 , 1600ISO :
24mm, 1/15sec, F3.2, 1600ISO :
60mm, F2.8 :
70mm, F6.3 :
70mm, F2.8 :
70mm, F4 :
70mm, F2.8 :
70mm, F2,8 :
Ето и още малко снимки, които не са в пълен размер, тъй като са от комерсиални сесии:
В долния линк може да разгледате снимки от откриването на "public" в The Mall, които също са заснети със Sigma 24-70/2.8 HSM
http://belfo.photo-forum.net/public/
Технически характеристики :
Фокусно разстояние |
24-70мм |
Конструкция |
14 оптични елемента в 13 групи, 3 асферични, 2 SLD елемент, 3 ELD елемента |
Зрителен ъгъл |
84,1 - 34,3 градуса |
Мин. разстояние за фокусиране |
0.38м |
Резба на филтъра |
82мм |
Ламели на диафрагмата |
9 |
Максимална бленда |
F2.8 |
Минимална бленда |
F22 |
Диаметър |
88,5мм |
Дължина |
95мм |
Тегло |
790г |
Предимства и недостатъци :
+ Стабилна изработка
+ Сравнително компактен размер
+ Бърз, безшумен и точен АФ
+ Добра рязкост в централната част на изображението
+ Ниски нива на хроматични аберации
+ По-ниска цена в сравнение с конкурентите
- Голям диаметър за филтри - 82мм
- Смекчаване на изображенито по края на кадъра особено при отворени бленди
Бони Бонев'2010
Всички снимки в ревюто са собственост на автора и използването им без разрешение е незаконно.