Ревю на фотоапарат Pentax K-X*
В това ревю ще обърнем внимание на най-новият модел в базовия ценови клас - Pentax K-X. В много отношения К-Х е модел, който стои по средата между K200 и по-малкия К-М, чиито ревюта представихме през изминалата година. Моделът се отличава със стилен класически дизайн и чудесна ергономия. Предлага се в няколко цвята, така че вероятно ще допадне на младежката аудитория. Дамите ще останат очаровани от вариантът в перлено бяло.
Като видими недостатъци спрямо К200 мога да посоча липсата на влаго и прахозащита, липсата на горен информационен дисплей и липсата на светлинна сигнализация в АФ зоните във визьора. Предимствата са следните - нов CMOS 12mp сензор, значително по-ниски нива на шум, подобрена бързина на автофокуса, по-бърза серийна снимка (4.7к/сек) ,liveView с възможност за прецизен ръчен фокус и HD видео. В този модел, за разлика от К200, няма специален RAW бутон на тялото, но не мога да определя това като явен недостатък, защото е дадена възможност фотографа да програмира като RAW "green" бутона зад спусъка в горната част на корпуса, което върши същата работа.
Менюто на К-Х е доста близко до предишните модели, така че няма да се спираме подробно на всяка функция, ще споменем само по-интересните нововъведения.
- Въведена е софтуерна корекция на хроматични аберации и дисторсия на обектива.
- Оптимизирана е настройката на динамиката. Отделно може да се коригират светлите и тъмните участъци.
- Въведени са допълнителни дигитални филтри и крос процес.
- Добавена е функция - HDR, при която камерата прави 3 снимки с различна експозиция и след това ги сглобява софтуерно.
- Въведена е възможност за допълнителна настройка на автоматичния баланс на бялото при електрическо осветление - по-слаба (за по-топли тонове) и по-силна (за по-натурална картина)
- Въведена е възможност за указване на нивото на чувствителността, от което да започва шумоподтискането.
- Добавени са настройки за видеото и лайввю-то.
Автофокус. AF на Pentax К-Х е наследеният от K10/К200 11 точков SAFVOX VIII, но с подобрения в бързината, особено при ниска осветеност. Поради тази причина се води SAFVOX VIII+ . Изборът на фокусната точка може да бъде автоматичен или ръчен. Аз лично предпочитам сам да избера по коя точка да фокусирам и не съм склонен да оставя фотоапаратът да свърши тази работа вместо мен. При добра осветеност фокусът е бърз и точен и няма особена разлика с останалите модели в този клас. При ниска осветеност точността отново е висока, а бързината е подобрена в сравнение с по-старите модели.
Трябва да отбележа и чудесната съвместимост със стара, неавтофокусна оптика. При ръчно фокусиране работи потвърждаването на АФ, както със светлинна, така и със звукова сигнализация. Много практична е опцията, при която се заключва спусъка, до намирането на точния фокус. Така дори и с обективи на резба М42, закрепени с преходник, работи системата от типа zero-in-focus, която през 80-те години беше предшественик на автофокуса.
Технически характеристики :
Резолюция | 12.4 ефективни мегапиксела(4288 x 2848), |
Размер CMOS | 23.5х15.7 мм |
Байонет | Pentax KAF2 |
Дисплей | 2.7", 230 000 пиксела, ъгъл на видимост 170 градуса |
Визьор | Оптичен, пентаогледален, 96% покритие, увеличение х0.85 |
Светкавица | Вградена светкавица с водещо число 16 при 200ISO, гнездо за външни светкавици |
Стабилизация | Вградена стабилизация в тялото. Компенсация до 3-3.5 степени |
Файлови формати | RAW, JPEG , RAW(PEF, DNG)+JPEG |
Чувствителност | 100-12800ISO, Auto |
Измерване | 16 сегментно - мулти, център, спот |
Експозиция | Компенсация на експозицията от -2 до +2 степени |
Аутофокус | SAFOX VIII+, 11 точков, единичен, следящ и ръчен |
Видео | 1280х720, 24к/сек |
Серийна снимка | 4.7 кад/сек - 5 последователни при JPEG и 4 при RAW |
Режими | Програмен, изцяло ръчен, приоритет на бленда, приоритет на скорост и сцени |
Скорости на затвора | От 30сек до 1/6000сек + Вulb |
Баланс на бялото | Автоматичен, ръчен + 9 позиции |
Самоснимачка | 2 или 12 секунди |
Цветни пространства | sRGB, AdobeRGB |
Шумоподтискане | Избираемо от менюто - при дълги експонации и при високи чувствителности |
Карти памет | SD/MMC/SDHC |
Батерия | 4AA батерии |
Размери | 122.5mm x 91.5mm x 67.5mm |
Тегло | 590g с батериитe |
Шум и шумподтискане. Нивата на шум при Pentax K-X са много ниски, дори и при високи чувствителности. Спокойно мога да кажа, че това е един от моделите цифрови огледално-рефлексни фотоапарати с най-ниски нива на шум. Чувствителности до 3200ИСО са напълно използваеми при размер на печат до 60х40см и повече, а 6400ИСО е гарантирано използваем до 30х40, а с компромиси и 60х40. 12800ИСО също върши работа за екстремни ситуации до 20х30см. Всъщност най-важното е, че Pentax са се справили изключително добре с цветния шум, като нивата му са ниски не само в JPEG, но и в RAW.
Ето примери на изкуствено осветление при ниска осветеност :
Целият кадър :
Следват отсечки 100% като горната е от JPEG, а долната от RAW конвертиран с ACR при базови настройки :
100ISO :
200ISO:
400ISO :
800ISO:
1600ISO:
3200ISO:
6400:
12800ISO:
Както може да се убедите сами, от 100 до 800ИСО не се забелязва особена разлика в изображенията от RAW или JPEG. От RAW са една идея по-детайлни, но като шум са почти еднакви. Снимките са напълно използваеми и аз съм сигурен, че при директно сравнение на две отпечатани копия 60х40см от 100 и 800ИСО, ще трябва внимателно вглеждане от близо, за да се разбере коя е от 100 и коя от 800.
1600ИСО също е перфектно използваемо в RAW и JPEG. Над 3200ИСО се вижда ролята на шумоподтискащия софтуер и съответно снимките в JPEG са с по-ниски нива особено на цветния шум, но и с по-ниска детайлност.
Снимката по-долу е заснета при 6400ISO и изкуствено осветление. Тя е напълно годна за печат в любителски размери:
От ТУК може да изтеглите RAR файл с всички снимки в пълен размер + RAW файл.
Качество на изображението в JPEG/RAW.
Долните примери са заснети при различни чувствителности през деня в JPEG и RAW. От тях можете да придобиете представа за качеството на картината при RAW и JPEG, както и доколко шумоподтискането при по-високи чувствителности омекотява изображението.Често се налага да се снима на висока чувствителност и през деня, примерно когато трябва да заснемем бързодвижещи се обекти или снимаме в мрачен ден с телеобектив на затворена бленда и т.н.
Целият кадър :
Отсечки 100% от 200 до 3200ISO:
От горните примери се вижда, че при 200 и 400ISO няма особена разлика в рязкостта между RAW и JPEG. При 800ISO се усеща леко смекчаване в JPEG в сравнение с RAW - това се дължи на шумоподтискането, този процес се засилва при 1600 и особено при 3200ISO, но за сметка на повишения шум в RAW. Въпреки това смятам, че видима разлика между 200 и 800ISO трудно ще се забележи при какъвто и да е размер на печат, а до 60х40см и между 200 и 1600ISO. Въпреки намалената детайлност 3200ISO е с достатъчно високо качество за много приложения. Аз лично бих снимал на RAW до 800ISO, за да се възползвам от допълнителната информация в светли и тъмни области, съдържаща се в RAW файла. Общо взето снимането над 1600ISO се прави при по-екстремни ситуации, когато трябва да се улови момента на всяка цена и при репортажно снимане. В тези случаи JPEG файла дава достатъчно добро качество и ниски нива на шум, така че над 1600ISO не си струва особено да се снима в RAW и да се губи време с шумоподтискащи програми, тъй като резултата няма да е много по различен от JPEG-а.
Честно казано Pentax K-X дава по-ниски нива на шум при 800ISO в RAW отколкото примерно старите 6мп модели Nikon D100, D70, Canon 300D, Pentax istD, Konica-Mionlta 5D и т.н. при 200-400ISO и еднакъв размер на печат.
Повишаване на динамичния диапазон.
Pentax K-X разполага с функция за повишаване на динамичния диапазон. Може да се избере корекция на светлите участъци в една степен и корекция на тъмните участъци в три степени.
Функцията е софтуерна, оказва влияние само в JPEG и работи на принципа на Recovery/Black/Fill Light в конвертора на Adobe.
Долният пример демонстрира работата на тази функция. Снимано е едновременно в RAW и JPEG. Първият кадър е от JPEG, вторият от RAW без корекции(червените и сините области показват преекспониране и недоекспониране) и третият от RAW с корекции Recovery/Black:
Още един пример - снимката в ляво е с изключена функция за компенсация на светлите тонове, а в дясно с включена. Отдолу са кропове 100%.
Функцията върши работа, но опитът ми показа, че при снимане в RAW може да се извади повече информация, така че ако снимате контрастни обекти, примерно пейзажи със сенки и ярки небета, не разчитайте на тази функция, а снимайте в RAW.
В менюто на камерата ще намерите и опция HDR - камерата прави три кадъра с различна експозиция и ги сглобява софтуерно. Отново за препочитане е да си го направите сами в компютъра. Тази функция, както и многобройните дигитални филтри и ефекти според мен са забавно приложение, но не си струва да се спираме подробно на тях, тъй като възможностите на редактиращите програми са значително по-големи.
Стабилизация. Подобно на предшествениците си , Pentax K-X разполага с вградена стабилiзация, която работи с всички обективи, дори и с ръчнофокусни от старо поколение. Тя е практически напълно ефективна до 2 EV степени и показва частична ефективност при 3 и 4 EV степени.
Целият кадър, заснет от ръка:
Включена стабилизация - отсечка 100% при 135мм( 202мм приравнено) и скорост 1/13сек от ръка (4 стопа)
Изключена стабилизация - отсечка 100% при 135мм( 202мм приравнено) и скорост 1/13сек от ръка
Мога да кажа, че стабилизацията на К-X работи добре. Факта, че може да се използва с всякакви обективи е голямо предимство. Много от обективите (примерно 50/1.4, 85/1.8, 85/1.4 и т.н.) нямат стабилизиран аналог за марките, които ползват стабилизация в обективите. Да не говорим за стари механични обективи, с които стабилизацията също работи.
Работа със стари механични обективи. Използвах ръчнофокусен руски обектив Helios 58/2 на резба М42 чрез преходник К-байонет/М42. С този обектив работи измерването на светлината, потвърждаването на АФ и стабилизацията. Не срещнах трудности при работата с обектива. Разбира се ръчното фокусиране е значително по-бавно, но за определени цели, когато не се изисква бързина, такъв тип обективи вършат чудесна работа, а цената им е символична. Хелиосът струва около 10-20лв в идеално състояние.
Долната снимка е направена с Хелиос 58/2 на бленда 2 :
Следващата снимка е на безкрайност при бленда 4. Кликнете върху нея, за да я отворите в пълен размер:
Следват снимки при реални условия, заснети с обектив Pentax 50-135/2.8 . Кликнете върху снимките, за да ги отворите в пълен размер:
200ISO. 1/1250sec, F2.8, 115mm
200ISO, 1/640sec, F4.0, 135mm
200ISO, 1/1600sec, F4, 115mm
200ISO, 1/2000sec, F4.0, 50mm :
1600ISO, 1/125sec, F2.8, 85mm:
3200ISO , 1/125sec, F2.8, 108mm :
200ISO, 1/500sec, F2.8, 135mm:
200ISO, 1/1000sec, F3.2, 135mm:
100ISO, 1/400sec, F4.0, 135mm :
100ISO, 1/640sec, F4.0, 135mm:
100ISO, 15sec, F8, 58mm(Helios 58/2) :
200ISO, 1/250sec, F3.5, 135mm :
3200ISO, 1/125, F2.8, 85mm (директен ч/б ):
200ISO, 1/640, F2.8, 75mm:
800ISO, 1/200sec, F4.0, 135mm :
200ISO, 1/200sec, F4.0, 123mm :
200ISO, 1/250sec, F4.0, 135mm:
200ISO, 1/6000sec, F4.0, 95mm:
3200ISO, 1/25sec, F2.8, 58mm ( helios 58/2 )
Видео 1 (ниска осветеност, обектив Хелиос 58/2 )
Видео 2 ( обектив Пентакс 50-135/2.8 )
Предимства и недостатъци:
+ Добра ергономия и дизайн
+ Удобен интерфейс с бутон за бърз достъп до основни функции и програмируем бутон
+ Вградена стабилизация в тялото - работи с всички видове обективи
+ Максимално оптимизиран за работа със стари обективи - работи измерване, стабилизация и потвърждаване на фокус
+ АФ е с повишена бързина при ниска осветеност спрямо К200
+ Ниски нива на шум, използваеми 3200ISO, с компромиси и 6400
+ Ефективен контрол на динамиката, HDR
+ Софтуерна корекция на хроматични аберации и геометрични изкривявания на обективите
+ Разнообразни софтуерни филтри, крос процес
+ 11 АФ зони
+ Добра серийна снимка за този клас - 4.7кад/сек
+ LiveView и видео 1280х720 с 24к/с
- 11 АФ зони нямат светлинна индикация във визьора
- Следящият АФ отстъпва като бързина на някои конкурентни модели
- Бавен контраст АФ в режим Liveview и видео
- Сравнително бавен ход на огледалото
- Няма голямо разнообразие на нови обективи
Pentax K-X е огледално-рефлексен фотоапарат в ниския ценови клас. Той е предназначен за любители, които желаят да получат по-добро качество отколкото им е давала старата "сапунерка" . Най-често в този сегмент хората си купуват базово тяло с два обектива 18-55 и 55-200 (така наречения двоен кит) и понякога добавят евтин светлосилен 50/1.8, но рядко инвестират в обективи неколкократно надхвърлящи цената на тялото. В този аспект Pentax е добър избор за начинаещи фотографи, които желаят да експериментират, тъй като е максимално съвместим със стари, качествени, но евтини обективи. За жълти стотинки човек може да си купи прекрасни портретни, макро или пейзажни обективи и да работи с тях в жанрове, които не изискват АФ. С две думи като цена/качество и възможности Pentax K-X е едно от най-добрите предложения в ценовия си клас. От възможностите на това тяло могат да се възползват и много напреднали фотографи, които желаят да закачат някаква цифрова камера към колекцията си от стари механични обективи. Разбира се Pentax предлагат освен базови комплекти вариообективи и скъпи уникални по рода си "стъкла", но подобно на останалите марки, цената им не е по всеки джоб.
Б.Бонев'2009