Ревю на фотоапарат Sony DSLR A200
Sony DSLR A200 е третият огледално рефлексен фотоапарат на електронният гигант Sony. След успешния А100 и полупрофесионалния А700, Sony продължава с бързи темпове да навлиза в най-високата категория на фотографската техника и да инвестира в развитието на този сегмент. Всъщност корпорацията участва индиректно в този бранш от години, произвеждайки CCD и CMOS чипове за огледално-рефлексните камери на други марки. Първата Алфа предизвика скептични усмивки у собствениците на огледално-рефлексните Konica-Minolta 5D, тъй като беше едно нейно естествено развитие, вероятно разработено още преди сливането на двете марки. Новият модел в базовия клас - А200, вече носи облика на един по-различен фотоапарат - и като дизайн, и като изработка, но всеки, който е хващал в ръка старата 5-ца на Минолта, ще разбере, че сериозен принос в създаването и на тази камера имат инженерите на Коника-Минолта. Качеството е значително повишено, дизайна е омекотен, ергономията е на по-високо ниво. Въпреки намаленият размер А200 напомня силно на флагмана А700 като външен вид и изработка, поради което не може да се каже, че А200 е просто подобрена версия на А100. Двете камери използват една и съща CCD матрица с 10 милиона ефективни пиксела. Същият разбира се е и байонета, както и гнездото за светкавиците. Приликите обаче свършват до тук. Новият модел е много по-интуитивен като управление, удобен за работа, с бърз и точен АФ, чудесен дисплей и подобрена система за стабилизация. В комбинация с умереното ценово позициониране (1099лв с ДДС за тялото), камерата се превръща в една от основните алтернативи в ниския ценови клас при огледално-рефлексните фотоапарати.
1. Дизайн, ергономия и управление:
По подобие на Konica-Minolta 5D, новата А200 се характеризира с компактно, но в същото време доста тежко тяло . По-тежкото тяло на камерата придава чувство за солидност . За някои това може би ще е недостатък, но аз лично смятам, че увеличеното тегло допринася за по-голяма стабилност на ръката по време на снимане, което придружено с вградената уникална система за стабилизация, гарантира резки снимки дори и при много лоши светлинни условия. Дизайна на камерата ще допадне на любителите на класическите форми. Фотоапаратът ляга удобно в ръката, основните бутони и контролери са разположени на правилните места. 2.7" TFT-LCD монитор с висока резолюция и ъгъл на видимост 170 градуса, играе роля и на информационен диплей чрез който може да се извършва контрол на различните опции в менюто. Както и при предишните модели, менюто на дисплея се завърта във вертикална позиция ако апарата е ориентиран вертикално. Разбира се основните снимачни параметри се контролират без да се налага да се прибягва до менюто. В ляво от дисплея са разположени бутоните за достъп до менюто, бутона за промяна на информационния статус на дисплея, бутона за бързо изтриване на заснетия кадър и бутона за преглед на заснетите кадри. Над тях до визьора е разпоожен превключвателят за включване и изключване на камерата. В дясно от визьора има 2 бутона - за корекция на експозицията и за заключване на експозицията. В режим на преглед тези бутони играят фукнкция за увеличаване и намаляване на изображението. В дясно от дисплея се намира превключвателя за включване и изключване на стабилизацията и един голям мултифункционален контролер, чрез който се осъществява контрол на различни параметри - настройка на аутофокусната зона, смяна на снимките в режим на преглед на снимка, навигация в менюто и др. Над конторлера е разположен бутонът fn(при КМ 5Д той беше изнесен в горната част). Fn - има няколко предназначения - за настройка на аутофокусната зона, типа на фокуса, типа на измерването, смяна на режимите и настройка на светкавицата, корекция на белия баланс и настройка на оптимизацията на динамиката.
В предната част на камерата до обектива са разположени бутоните за превключване на ръчен/ауто фокус и за освобождаване на обектива от байонета. Също така на стандартното място на ръкохватката горе в дясно точно под спусъка е разпоожен един въртящ се контролер, чрез който се настройват скоростта и блендата в съответните режими, както и други настройки в менюто. В горната част на панела , в ляво от призмата се намира стандартния селектор за различните режими - програмен, приоритет на бленда, приоритет на скорост изцяло ръчен и т.н., а в дясно са два други бутона - за настройка на чувствителността и за серийни снимки/самоснимачка.
Визьорът на А200 е с увеличение х0.83 и покритие 95%. Той е достатъчно светъл и осигурява чудесна видимост за фокусиране и кадриране, дори и при много ниска осветеност. Индикацията, която се изписва в долната част от дисплея дава информация за : компенсация на светкавицата и състояние на светкавицата, синхрон, безжичен синхрон на светкавицата, заключване на експозицията, потвърждение на фокуса, скорост на затвора, стойност на блендата, скала за компенсация на експозцията, брояч на оставащите кадри, сигнал за опастност от размазване на кадъра поради ниска скорост и една твърде интересна скала, която показва доколко е стабилна камерата в ръката ви . Тази скала е много полезна тъй като по нея човек може да се ориентира кога е най-подходящият момент (кога камерата е най-стабилна), за да бъде натиснат спусъка . Всъщност съществена разлика с предшествениците не се забелязва.
Менюто на камерата е лесно разбираемо и в общи линии дава възможност за следните настройки: Размер на изображението, качество и нива на компресия - камерата може да записва едновременно RAW + JPEG с различни нива на компресия, настройки на картината (няколко цветни настройки с промяна на цветност, острота и контраст и черно-бяло изображение), шумоподтискане при дълги експонации, шумоподтискане при висока чувствителност, режими на светкавицата, контрол на светкавицата, изтриване, форматиране, избиране на директория за запис, слайд шоу, директен печат, няколко custom функции и др. служебни настройки на които няма да се спираме подробно, тъй като са идентични за всички камери.
2. Аутофокус и стабилизация.
А200 има бърз и точен АФ. Определено точността му е повишена в сравнение с предишните модели. Камерата се справя много добре, дори и при широко отворени бленди. Направих много проби с обектив 50/1.4 на бленда 1.4 и мога да кажа, че точността при бленда 1.4 е с класа над тази на старият модел А100. В това ще се убедите и от примерите по-долу. Най-добре и точно работи централната АФ, зона, тъй като само тя е с кръстат АФ сензор.
Както вече знаете моделите на Sony имат уникална система за стабилизация, която стабилизира самата матрица. Тя е наследена от Konica-Minolta и е усъвършенствана, особено при по-ниски скорости на затвора. По този начин всеки собственик на такъв фотоапарат пести хиляди левове, които би дал за обективи с оптична стабилизация при други марки. Нещо повече, стабилизацията работи с немаркови обективи, производство на други фирми като Сигма или Тамрон. По данни от производителя SSS (SuperSteadyShot) системата позволява да се снима с до 8 пъти по-ниска експонация от нормалното ,което се равнява на 3 степени на експозицията. Т.е ако снимате с обектив с форкусно разстояние 100мм, от ръка нормалната скорост на затвора трябва да е 1/100сек. С включена SSS система вие може да снимате със скорост около 1/10-1/15 сек !!! Като се има предвид, че за целта не ви е нужда специална оптика мога да кажа, че това е камера, която предлага голяма възможност за снимки без статив при много ниска осветеност. Представете си какви резултати бихте постигнали чрез системата за оптична стабилизация и високата чувствителност, която предлага камерата с един 50мм обектив на Minolta със светосила 1.7, който струва не повече от 200лв
Направих 10 снимки от ръка при скорост на затвора 1/4сек, бленда 1.4 и приравнено фокусно разстояние 75мм (обектив Sony 50/1.4). Резултатите не ме изненадаха. На долният пример виждате как изглежда изображението без включена система за стабилизация( горната снимка) и с включена система за стабилизация (долната снимка) :
3. Шум и шумоподтискане :
В примерите по-долу ще видите сравнения между RAW и JPEG при ниска, но сравнително равномерна осветеност, за да оцените влиянието на шума и шумоподтискането върху структурата на изображението . В примерите на края на ревюто ще може да изтеглите снимки в пълен формат при всякакви чувствителности и различно ниво и характер на осветеността. При 1600 и 3200 ISO може да бъде включено и допълнително шумоподтискане от менюто на камерата, което също е демонстрирано с примери.. Отсечките са 100%.
Целият кадър :
Отсечки 100-400ISO RAW:
Отсечки 800-3200ISO, JPEG, RAW и JPEG с включено шумоподтискане при 1600 и 3200ISO :
Следващите кадри са заснети също при висока чувствителност и при ниска осветеност. Директно конвертирани са от RAW. Кликнете върху тях, за да ги отворите в пълен размер.
1600ISO, 1/50 sec, F2.5, изкуствено осветление :
3200ISO, 1/125 sec, F2.5, изкуствено осветление :
3200ISO, 1/60sec, F1.4 :
1600iso, 1/50sec, F2.8:
В JPEG при висока чувствителност се наблюдават доста високи нива на цветния шум, особено в тъмните зони. Разбира се не е проблем той да бъде изчистен по късно с подходяща програма. 3200ИСО е подходящо само за малки увеличения тип семеен албум или за репортажни кадри, когато е неизбежно ползването на по-ниска чувствителност.
4. RAW или JPEG ?
SONY DSLR A200 може да записва файлове в JPEG с две нива на компресия, в RAW (около 10мб) или едновременно в RAW и JPEG. Трябва да се има предвид, че когато се работи едновременно в RAW и JPEG, буферът на камерата се задъхва. Ако нямате бърза карта и снимате последователно, е възможно след втория кадър да се наложи да почакате 2-3 сек. Серийната снимка в този случай също е ограничена само до 3 кадъра. Препоръчвам да използвате възможно по-бърза CF карта или бърз MemoryStick с адаптор. Не е изненада, че от RAW файла може да се извади много повече информация и особено при снимане на пейзажи и сцени с повишена динамика е задължително използването му.
RAW , конвертиран с Фотошоп CS3, дава най-детайлно и фино изображение с по-малко артефакти от изострянето. На долния пример виждате отсечки 100% от една и съща снимка конвертирана с CS3, Sony IDC SR и JPEG от камерата.
Цялата снимка :
Отсечки 100% както следва : CS3, Sony IDC SR и JPEG от камерата :
На долният пример виждате една и съща снимка, заснета при 400ISO със силно преекспонирано небе и възможностите за възстановяване на детайлите в небето при JPEG и RAW:
5. Оптимизация на динамичния диапазон (DRO)
Традиционно камерите на Sony предлагат софтуерна възможност за разширяване на динамичния диапазон в момента на заснемането. Тази функция работи много ефективно и е препоръчително да се използва при сцени с повишен контраст, примерно при снимки на ярко слънце. Ето няколко примера, заснети в JPEG при подобни условия и включена функция (DRO) . Кликнете върху снимката, за да я отворите в пълен размер :
100iso, 1/640, F6.3 :
100iso, 1/4000sec, F1.4 :
100iso, 1/4000sec, F1.4 :
100iso, 1/2500, F2.8 :
100iso, 1/4000, F2.0:
6. Работа на вградената светкавица.
А200 има вградена светкавица с водещо число 12 при 100ИСО. Тя може да работи в напълно автоматичен режим, режим винаги включена, режим на бавен синхрон и режим на синхрон по задно перде. Наличието на стабилизация помага да се използва режимът на бавен синхрон без опасност за двойни контури от размазване, така че да се получи добре балансирано изображение с комбиниране на светлината от светкавицата и естественото осветление. На долните два примера виждате каква е разликата при използване на тези режими:
Принудително включена :
- Режим на бавен синхрон :
Вградената светкавица дава винаги два последователни импулса (префлаш). Не намерих начин да изключа първия.
7. Примери при различни условия ( кликнете върху снимките, за да ги отворите в пълен размер ) :
100iso, 1/200, F5.0 :
200iso, 1/800, F1.4 :
200ISO, 1/1250, F1.4:
200iso, 1/640sec, F1.4 :
800iso, 1/320sec, F4.0:
100iso, 1/1250sec, F2.0:
100iso, 1/500sec, F1.4 :
100iso, 1/160sec, F8.0:
100iso, 1/160sec, F9.0:
800iso, 1/400sec, F1.4 :
100iso, 1/1000, F1.4 :
100iso, 1/1000sec, F1.4 :
1600iso, 1/40sec, F1.4:
100iso, 1/250, F4.0 :
400iso, 1/250sec, F4.0:
100iso, 1/640 F2.8 :
8. Заключение, предимства и недостатъци.
И така, A200 е поредното силно предложение в ниския клас на цифровите огледално-рефлексни фотоапарати. Този модел лесно би съблазнил напредналите любители с атрактивната си цена и многобройните екстри. Бързина, ергономичност, удобство при работа , чудесно цветопредаване, динамика и стабилизация на изображението - какво повече може да се иска от DSLR с цена на дребно около 1000лв ... Може би единствено по-голяма гама от обективи и аксесоари. Ето и основните му предимства и недостатъци, които установих по време на 10 дневната си работа с модела:
+ Значително по-бърз и точен АФ, в сравнение с предходния модел А100
+ Възможност за активиране на АФ при доближаване на визьора до окото
+ По-бърз ход на огледалото, по-тих затвор
+ Стабилизация на изображението, компенсираща до 3.5 степени на експозицията
+ Висока резолюция на изображението
+ Индикатор за стабилност на камерата
+ Оптимизация на динамичния диапазон
+ Компактно, стабилно и ергономично тяло
+ Едновременен запис на RAW и JPEG
+ Значително подобрен дисплей
+ Много добра цена
- Не особено ефективна работа на системата за шумоподтискане
- Гнездото за светкавици не позволява работа със студийни светкавици без преходник
- Малък буфер, нужна е бърза карта, за да не се изчаква между кадрите при снимки в RAW
- Няма възможност за настройка на стабилизацията при работа с механични обективи
9. Основни характеристики на модела :
Резолюция | 10.2 ефективни мегапиксела(3872х2592) |
Размер CCD | 23.6х15.8 мм |
Байонет | Съвместим с Минолта А тип |
Дисплей | 2.7", 230 000 пиксела, 170 градуса ъгъл на видимост |
Процесор | BIONZ |
Светкавица | Вградена светкавица с водещо число 12 при 100ISO, гнездо за външни светкавици |
Стабилизация | Система за стабилизация в тялото (SSS - Super Steady Shot) до 3.5 стопа |
Файлови формати | RAW(12bit), JPEG - 2 степени, RAW+JPEG |
Чувствителност | 100-3200ISO, Auto |
Измерване | 40 сегментно измерване на светлината тип "пчелна пита", център и спот |
Експозиция | Компенсация на експозицията от -2 до +2 степени |
Аутофокус | 9 точков, с възможност за директно избиране на аутофокусната точка |
Типове АФ | Единичен, следящ и ръчен фокус + възможност за стартиране на АФ при доближаване на окото до визьора |
Серийна снимка | 3 кад/сек (до 6 кад в RAW и неограничена в JPEG) |
Режими | Програмен, изцяло ръчен, приоритет на бленда, приоритет на скорост и сцени |
Скорости на затвора | От 30сек до 1/4000сек + В. Синхрон за светкавици - до 1/160сек (1/125 при включена стабилизация) |
Баланс на бялото | Автоматичен, ръчен + настройка в келвини от 2500 до 9900, фина настройка и 6 програмирани настройки |
Динамика | Опримизация на динамичния диапазон (DRO) |
Цветни пространства | sRGB, AdobeRGB, B&W |
Шумоподтискане | Избираемо от менюто - при дълги експонации и при високи чувствителности |
Карти памет | Compact Flash |
Батерия | Литиево-йонна батерия в комплекта |
Размери | 131х99х71мм |
Тегло | 620г с батерията |