Стабилизация

Увод

дата 15.03.2013 г.  |  автор Бони Бонев - boni  |  http://bonibonev.com/

Случвало ли ви се е да разглеждате много стари фотографии от 19-ти век, с общи планове на площади и улици в градове или села? Ако сте разглеждали подобни снимки, вероятно ви е направило впечатление нещо твърде странно.Те са безлюдни. Не се виждат нито хора, нито животни. Може би сте си задавали въпроса защо е така, при условие, че явно фотографиите са направени през деня, когато би трябвало присъствието на хората да е осезаемо...

Всъщност причината за тази безлюдност далеч не се дължи на някакво страшно природно бедствие или масова епидемия. Тя е тривиална и е резултат от ниската чувствителност на фотографския материал през онези години. Фотографите не са имали друга възможност да направят снимка, освен да закрепят стабилно и неподвижно тежката камера и да я оставят да експонира минути, а понякога и часове. През това време разбира се, светлочувствителният материал успява да фиксира само неподвижните обекти, които са имали възможността да се експонират през цялото време върху него.

По-късно към края на 19-ти и началото на 20-ти век, чувствителността на фотографските материали се увеличава и съответно градовете се изпълват с хора...Въпреки, че вече стават възможни експонации с по-кратки времена, те все още са достатъчно дълги (по няколко секунди) и не позволяват на фотографа да прави снимки без тежък и стабилен статив и без да е необходимо обектът на снимката да стои като “истукан” в продължение на секунди.
Немислимо е да видим портрет от онези години, на който човекът да не гледа втренчено в камерата със застинал поглед и въобще не може да се говори за снимки на хората в движение или непринудени снимки от човешкото ежедневие.

Едно от решенията на този проблем, което е популярно и до днес е свързано с появата на фотографската светкавица. Добавянето на изкуствена светлина от светкавицата помага много за съкращаването на времето на експониране и за избягване на характерното размазване от движението на хората или от трепването на ръката на фотографа, когато камерата не е поставена на статив. В същото време обаче светлината от светкавицата разваля магията на естественото осветление с всичките сенки, нюанси, пластичност и мекота, характерни за него, а и нарушава дискретността, която понякога е нужна за направата на непринудена снимка.

Страници:  1 2 3 4

  • Образователен курс на Адорама

    От Vic King


    Образователна схема подкрепена с видео материали на Марк Уолас

    http://www.snapfactory.com/startchart/where-to-start-chart.pdf
  • КАЧЕСТВОТО НА ФОТОГРАФСКОТО ИЗОБРАЖЕНИЕ И ВЛИЯНИЕТО НА СВЕТЛИНАТА ВЪРХУ НЕГО

    От Енчо Найденов


    Когато се обсъжда фотографска техника, думата качество сигурно е най-често употребяваната. Донякъде причината е, че технически доброто изображение е отличителен белег на по-висок професионализъм и на повече умения и знания. Начинаещите фотографи рядко постигат наистина добро качество, и за повечето хора това е първоначалната цел във фотографията. И наистина, трудно човек може да пресъздаде дадена своя идея, без да е наясно с техническите средства за постигането й. За някои от авторите развитието като фотографи спира до овлад