Ревю на обектив Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA
Основни характеристики:
име | Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA |
---|---|
предназначение | APS-C (Sony E-Mount) |
тип | Широкоъгълен твърд, светлосилен обектив |
фокусно разстояние | 24 mm |
35 мм еквивалент | 36 mm |
максимална диафрагма | ƒ/1.8 |
минимална диафрагма | ƒ/22 |
брой ламели на диафрагмата | 7 |
конструкция | 8 елемента в 7 групи |
най-близо фокусиране | 16 cm |
резба на филтъра | 49 mm |
размери | 66 mm х 63 mm |
тегло | 225 грама |
приблизителна цена | 2000 лв. |
Безспорно, това е най-добрият засега обектив за Некс серията. Отложих ревюто му за най-накрая, въпреки че е у мен от половин година заедно с другите Сони обективи. Може би респектиран от марката Carl Zeiss и високата цена, все ми се струваше че не съм направил достатъчно добри кадри.
Обективът е с много здрава и стабилна конструкция, изработен от вискококачествени алуминиеви сплави с матово тъмно покритие. (Определено корпусът е по-стабилен, здрав и устойчив на надраскване от останалите обективи за Некс) Резбата на филтъра е стандартната за Е-обективите - 49 мм. Челната леща не се върти при фокусиране и обективът не променя дължината си. Добрата светлосила на обектива го прави много подходящ за снимки при недостатъчна светлина.
Легендарният оптичен дизайн на Carl Zeiss Sonnar T* осигурява изключителна острота от край до край по цялото поле на кадъра с цел постигане на изключително висока резолюция, дори при максимално отворена бленда. Обективът покрива без проблем високата резолюция от 24 мегапиксела на Некс 7. Покритето на елементите на обектива намалява вътрешните отражения и отблясъците между лещите и е предпоставка за по-висок контраст на изображението.
Кръглата бленда със 7 ламели прави бокето много приятно и плавно, на кръгчета.
Както при повечето светлосилни обективи и при този се наблюдават хроматични аберации при най-отворена бленда. Те изчезват със затваряне на блендата с една-две стъпки.
Обективът не е макро но дава чудесни резултати при снимане отблизо на дребни предмети и детайли. Най-близкото разстояние от което може да прави снимки е 16 см при възможност за макро от 1/4. Direct Manual Focus освобождава мотора на автофокуса за прецизно и фино управление на ръчния фокус.
Автофокусът, благодарение на линейният мотор е много точен, бърз, плавен и изключително тих - идеално решение за заснемане на HD видеоклипове, без да вкарва шум в записа.
Обективът е универсален като фокусно разстояние (36 мм еквивалент при лайка формат) и е много подходящ за пейзажни снимки, интериорна и стрийт фотография, дори и за портрети.
Следващите кадри са снимани в JPG, без обработка, директно от камерата, можете да ги разгледате в пълен размер, като кликнете с мишката върху снимката.
Като начало малко пейзажи, градски и извънградски. Въпреки дългите експонации на някои от кадрите, не съм използвал статив. Камерата е компактна и лека, лесно може да се закрепи върху парапет, пейка или направо на земята. След това - ниско ИСО, бавни скорости и самонимачка.
f-4, s - 1.3 sec., ISO 100
f-5, s - 5 sec., ISO 100
f-5, s - 4 sec., ISO 640
f-8, s - 1/320 sec., ISO 100
f-8, s - 1/400 sec., ISO 100
f-8, s - 1/320 sec., ISO 100
f-3.2, s - 1/1000 sec., ISO 100
f-3.2, s - 1/160 sec., ISO 100
f-9, s - 1/320 sec., ISO 200
Този кадър е синман директно в режим "Панорама" f-4.5, s - 1/500 sec., ISO 100
f-5.6, s - 1/500 sec., ISO 100
f-3.5, s - 1/4000 sec., ISO 200
f-6.3, s - 15 sec., ISO 100
f-4, s - 1/2000 sec., ISO 500
Портрети
f-1.8, s - 1/1600 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/320 sec., ISO 400
f-1.8, s - 1/160 sec., ISO 100
В студио
f-8, s - 1/160 sec., ISO 100
Репортажна и стрийт фотография
f-1.8, s - 1/60 sec., ISO 160
f-4.5, s - 1/500 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/125 sec., ISO 100
f-2, s - 1/1600 sec., ISO 200
f-1.8, s - 1/1000 sec., ISO 200
От близо
f-4, s - 1/160 sec., ISO 100
f-3.5, s - 1/50 sec., ISO 100
И още по-близо
f-4 s - 1/100 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/160 sec., ISO 100
С вградената светкавица
f-6.3, s - 1.6 sec., ISO 100
f-7.1, s - 1/60 sec., ISO 400 (при силна насрещна светлина)
При много ниска осветеност
f-1.8, s - 1/15 sec., ISO 1600
f-1.8, s - 1/60 sec., ISO 400
С движение в кадъра
f-7.1, s - 1/40 sec., ISO 400 (с опит за следене)
f-2.8, s - 1/2500 sec., ISO 100
И накрая малко снимки от една сватба - гримирането на булката, ритуала в църквата, фотосесия и снимки в ресторанта, където е доста тъмно, хората се движат и дори висок клас апарати и обективи трудно се справят в подобна обстановка
f-1.8, s - 1/30 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/60 sec., ISO 250
f-1.8, s - 1/400 sec., ISO 1600
f-2.5, s - 1/400 sec., ISO 100
f-2.5, s - 1/4000 sec., ISO 100
f-6.3, s - 1/1600 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/60 sec., ISO 640 (с вградената светкавица, обърната нагоре)
f-3.2, s - 1/160 sec., ISO 800 (с вградената светкавица, обърната нагоре)
f-1-8, s - 1/160 sec., ISO 1600 (с вградената светкавица, обърната нагоре)
f-2.2, s - 1/160 sec., ISO 800 (с вградената светкавица, обърната нагоре)
Като заключение - обективът е светлосилен, универсален, лек, компактен, здрав, и с чудесни възможности във всички фотографски жанрове (както и за видео). Не е без значение и резбата от 49 мм на филтъра, която предполага значително по-евтини филтри, които ще можете да използвате и на останалите си Сони обективи от Е серията. Обективът е перфектен избор за тези, които не се притесняват от цената му.
Това е най-добрият Е обектив на Сони, с който съм снимал досега, а съм снимал почти с всичките.
Плюсове и минуси:
+ Светлосилен
+ Здрава и стабилна изработка. Здраво метално тяло и метален байонет. Много прецизна сглобка.
+ Изключително тих, бърз и точен автофокус
+ Много добра рязкост на изображението още при най-отворени бленди и по цялото поле на кадъра
+ Добро цветопредаване
- Скъп
- Хроматични аберации при силен контраст и отворена докрай бленда
- Няма стабилизатор на изображението
Георги Величков - 2012 г.
( Всички фотографии в това ревю са обект на авторско право и използването им без разрешението на автора е незаконно )