Ревю на обектив Sony E 50mm f/1.8 OSS (SEL-50F18)
Основни характеристики:
име | Sony E 50mm f/1.8 OSS (SEL-50F18) |
---|---|
предназначение | APS-C (Sony E-Mount) |
тип | Нормален твърд, светлосилен обектив |
фокусно разстояние | 50 mm |
35 мм еквивалент | 75 mm |
максимална диафрагма | ƒ/1.8 |
минимална диафрагма | ƒ/22 |
брой ламели на диафрагмата | 7 |
конструкция | 9 елемента в 8 групи |
най-близо фокусиране | 39 cm |
резба на филтъра | 49 mm |
размери | 62 mm х 62 mm |
тегло | 202 грама |
приблизителна цена | 600 лв. |
стабилизация | OSS (Optical Steady Shot) |
Няма да крия, че с най-голямо нетърпение очаквах точно този обектив от Сони. Нормална фокусна дължина, универсален, светлосилен и бюджетен. Е, като бонус дойде и стабилизиран. Това е първият обектив за Некс, който може да се нарече портретен. Милиметрите и светлосилата му осигуряват добър дефокус в задния план, като същевременно обективът притежава завидна острота на изображението. Покрива без проблем високата резолюция от 24 мегапиксела на Некс 7.
Обективът е изключително остър в центъра още на бленда 1.8. Над бленда 2.8 е остър вече и по цялото поле на кадъра. Бокето е много приятно и плавно, на кръгчета.
Както при повечето светлосилни обективи в този диапазон, и тук се наблюдават хроматични аберации и винетиране при най-отворени бленди, които обаче според мен са в напълно поносими граници. Те изчезват със затваряне на блендата над 4.
Аз лично не смятам за проблем винетирането и по-меките краища при отворени бленди, тъй като обективът се използва в такива случаи най-вече за портрети. Същевременно от бленда 2.8 нагоре рязкостта му е изключителна по цялото поле на кадъра, което в съчетание с липсата на дисторсии го прави много подходящ за снимане на картини и всякакъв друг тип репродукции.
Въпреки че обективът не е макро, дава добри резултати при снимане отблизо на дребни предмети и детайли. Най-близкото разстояние от което може да прави снимки е 39 см.
Обективът е с много добра и прецизна сглобка. Корпусът, байонетът и пръстенът за фокуса са изработени от метал. Пластмасов е само сенника, който върви в комплект с обектива. Резбата на филтъра е стандартната за Е-обективите - 49 мм. Челната леща не се върти при фокусиране и обективът не променя дължината си.
Автофокусът е много точен и изключително тих, така че обективът може да бъде използван за видео, без да вкарва шум в записа. Оптичният стабилизатор покрива около 2-3 стопа, така че може да се снима с около 1/15 - 1/8 сек. от ръка. В съчетание с добрата светлосила, това го прави много подходящ за снимки при недостатъчна светлина.
Следващите кадри са снимани в JPG, можете да ги разгледате в пълен размер, без обработка, директно от камерата.
f-1.8, s - 1/640 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/1000 sec., ISO 100
f-2.2, s - 1/500 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/800 sec., ISO 100
f-3.5, s - 1/400 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/800 sec., ISO 100
f-5.6, s - 1/125 sec., ISO 100
f-4.5, s - 1/800 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/640 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/400 sec., ISO 100
f-2.2, s - 1/640 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/1250 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/80 sec., ISO 200
f-1.8, s - 1/1000 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/640 sec., ISO 100
f-5 s - 1/320 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/250 sec., ISO 100
f-5.6, s - 1/250 sec., ISO 100
f-4, s - 1/1000 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/250 sec., ISO 100
f-4, s - 1/1000 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/200 sec., ISO 100
f-1.8, s - 1/80 sec., ISO 400
f-1.8, s - 1/100 sec., ISO 100
Като заключение искам да кажа, че за мен, това е един от най-сполучливите обективи от Некс серията. Универсален, светлосилен, при всички положения най-добрият портретен за Некс (засега). Отлично съотношение между цена-качество. С 50/1.8 ОСС и 18-200 ОСС човек получава максималното от системата.
Плюсове и минуси:
+ Здрава и стабилна изработка. Здраво метално тяло и метален байонет. Много прецизна сглобка.
+ Светлосилен
+ Стабилизатор на изображението
+ Изключително тих и много точен автофокус
+ Много добра рязкост на изображението още при най-отворени бленди
+ Хубаво боке
- Не особено бърз АФ (което е характеристика на системата, не чак толкова на обектива)
Георги Величков - 2012 г.
( Всички фотографии в това ревю са обект на авторско право и използването им без разрешението на автора е незаконно )