Ревю на фотоапарат Sony Alpha NEX-7



 

Ако трябва с едно изречение да дам характеристика на този апарат, това ще е "Мечтата на туриста". Компактен, удобен, лек, стилен, изключително ергономичен и със завидна резолюция от 24 мегапиксела. Изобщо - съчетание на големи възможности в малко тяло.
Апаратът излезе на пазара в края на миналата година, като по-висок клас камера след Некс 5. Съвсем малко по-голям е по размер от петицата, но има доста съществени подобрения. Резолюцията му е по-висока (24, срещу 16 МП), Има гнездо за външна светкавица и електронен визьор, който се включва автоматично, когато приближим камерата до окото си. Но това което смятам за най-голямо подобрение са двата ринга в горната дясна част на камерата (част от системата 'Tri-Navi controll') , които заедно с третия стандартен ринг, в задната част на апарата, позволяват много бърз контрол над всички функции. Наистина, в началото е малко е малко объркващо, но след няколко дни, като свикнеш, това удобство започва да ти липсва във всеки друг апарат.

APS-C CMOS сензорът,  (който е същият като в Сони-A77), позволява истински 50 кадъра в сек. видео запис. Също така, според Sony лагът на камерата е намален от 100ms само до 20 милисекунди.

 

 

Основни характеристики:

 

Sony Nex 7

  •  24 мегапиксела APS HD CMOS сензор (с размери 23.5 x 15.6 mm)
  •  максимална резолюция на изображението 6000 x 4000 пиксела
  •  Панорамно заснемане с възможност за избор на хоризонтална или вертикална ориентация на камерата, както и избор на движение отляво надясно или отдясно наляво.
  •  3Д Панорама и 3Д снимки
  •  Файлови формати - RAW (Sony .ARW 2.2), RAW + JPEG Fine, JPEG Fine, JPEG Standard
  • видео - 50 кадъра в сек.
  • чувствителност - от 100 до 16 000 ISO
  • корекция на експонацията - от -5.0 до +5.0 EV
  • скорости на затвора - от 30 секунди до 1/4000 sec +  Bulb
  • възможности за разширен динамичен диапазон и автоматичен HDR
  • режими - ръчен, приоритет на бленда, приоритет на скорост, програм-ауто, интелигентен-ауто, избор на сцена (привечер, портрет, пейзаж, макро, залез, нощна сцена, нощен портрет, спорт), стабилизация, панорама и 3Д-панорама
  • стилове - неутрален, стандартен, живи цветове, сепия, черно-бяло, есенен, нощна сцена, залез, портрет, пейзаж, контражур, просвеляване на сенките (deep) и изчистени цветове (clear)
  • вградени ефекти: Toy Camera с възможности за тоналност в топлата или студената гама, неутрално, преобладаващо червено или зелено, Pop Color, Posterization, Retro, Soft High-key, Черно-бяло със запазен един цвят по избор, Черно-бяло- контрастно, Черно-бяло с раширен динамичен диапазон, HDR, имитация на тилт-ефект с размазване отгоре, отдолу, отдясно или отляво на кадъра
  • разпознаване на лице, задействане на затвора при усмивка
  • вградена светкавица (до 6 метра) със синхрон 1/160sec. Гнездо за външна светкавица
  • чупещ се ЛСД дисплей
  • електронен визьор
  • единична и серийна снимка (10fps до 17 кадъра в Jpeg), брекетинг, самоснимачка.
  • карти - Memory Stick Pro Duo или SD/SDHC/SDXC
  • размери - 119.9 x 66.9 x 42.6 mm
  • тегло - 290 грама
     

 

Ергономичност:

 

Sony Alpha NEX-7 е един от най-ергономичните апарати, които съм ползвал. Почти всички функции на камерата са достъпни от външните бутони и контролните рингове в горната и задната част на камерата. NEX-7 използва за управление на функциите уникалната система  'Tri-Navi-control', при която набор от функции се избират за съответната комбинация от бутон и ринг.

 

В началото, може би е малко трудно за свикване, но системата дава наистина уникална възможност за персонализиране на опциите по ваш вкус и по ваш избор. През цялото време виждате на екрана подсказки и икони за достъпните в настоящия режим функции. Дори и без четене на инструкцията, повечето хора биха се ориентирали кое за какво служи и как да го настроят.

Задните бутони са разположени около екрана. Флаш-бутона освобождава вградената светкавица. До него е Превю-бутонът за показване на вече заснетите кадри и видео. До него е разположен бутонът с който можете да заключвате експонацията и да преминавате от ръчен към автоматичен фокус.
Най-крайно вдясно е разположен бутонът (с червената точка), който дава възможност по всяко време да преминете към режим на видеозапис. В интерес на истината, това е единственото нещо, което ме подразни в ергономията на NEX-7, защото от Сони не са предвидили възможността този бутон да не е постоянно активен (т.е. да може да се изключва) и понякога ми се случва или при фокусиране или при прибиране на апарата в чантата, неволно да го натисна, при което камерата започва автоматично да записва видео.

Под този ред бутони е бутонът Меню, с който на екрана се визуализират всички възможни функции на камерата.

По-надолу е бутонът Shoot Mode (режим на синмане), с който можем да избираме приоритетите - на бленда, на скорост, напълно автоматен или напълно ръчен режим, панорами, избор на сцена или електронна стабилизация.
Този бутон е обграден от единият от трите ринга на 'Tri-Navi-control', който в повечето режими е бърз достъп до промяната на ИСО-то. В комбинация обаче с бутона от предната част на камерата (до копчето за включване) същият ринг дава бърз достъп до всички артистични или стилови ефекти при снимане. Същият ринг се използва и като джоистик, с натискане в определена посока и по такъв начин дава достъп до корекцията на експонацията, единична или серийна снимка, самоснимачка, както и различните функции на дисплея. Една от тези функции е  електронен нивелир, много полезна при снимане на хоризонти. В режим преглед на снимка, с този ринг можете да увеличавате или намалявате изобранетието на екрана, като и да придвижвате снимката наляво, надясно, нагоре и надолу.

Най-долният бутон дава достъп до фокус режимите - фокус по централна точка, фокус по променлива точка и мулти (по контрастен избор).

Над задния панел с екрана и бутоните, в дясната част на камерата са разположени другите два контролни ринга от 'Tri-Navi-control' системата. В повечето режими те дават възможности за бърза промяна на блендата, скоростта и корекцията на експонацията.
С натискане на малкия бутон в предната част на апарата, с левия ринг могат да се избират различни режими на работа, а с десния могат да бъдат контролирани сатурацията, контрастът, остротата и динамичния диапазон на изображението.

Тези три контролни ринга на практика дават възможност за много бърза работа с апарата. Всичко става за секунди, с едно движение на палеца на дясната ръка, а резултатът е видим веднга на екрана.

 

Качество на изображението

 

В ценовия клас, в който е позиционирана камерата следва да се очаква много високо качество на изображението. Според мен, тия очаквания са напълно оправдани, изображението е много детайлно и няма как да бъде другояче с тези 24 мегапиксела в APS сензор. Джипегът е толкова добър, че аз лично не намирам някаква сериозна причина да снимам в RAW-формат. Разбира се, в RAW впоследствие можете да приложите който пожелаете от многобройните софтуерни ефекти, вградени в камерата и да извлечете максималното от качествата на сензора. Ето два примера за кадри, направени едновременно в JPG и в RAW. Очевидно е, че има малко повече динамика в RAW, макар че не е нещо съществено. Все пак във втория кадър се вижда как в джипега небето е унищожено, няма детайл, докато от RAW могат да бъдат извадени облаците.

 

 

 

 

Ако някой желае, може да се позабавлява, като се опита сам да ги обработи и по друг начин, софтуерът дава достатъчно големи възможности за избор и разнообразие в обработките. Ето оригиналните файлове: DSC05135.ARW и DSC05135.JPG

 

 

А ето и един кадър с дълга експонация със Сони Некс7, без никакви обработки, JPG директно от камерата (за голям размер кликнете върху снимката)

 

sony_Nex7

 f-22  s - 20 sec., ISO 100, ND 8 + Polarizer filter

 

 

 

 

<<<<<  ОЩЕ КАДРИ В ПЪЛЕН РАЗМЕР СЪС СОНИ НЕКС 7 И ОБЕКТИВ 35.3/5 МАКРО >>>>>

 

 

 <<<<< ОЩЕ КАДРИ В ПЪЛЕН РАЗМЕР СЪС СОНИ НЕКС 7 И ОБЕКТИВ 18-200 / 3.5-6.6 >>>>>

 

 

 

 

Чувствителност и шумопотискане

 

Смятам че при НЕКС 7, Сони са се справили чудесно с шума и са направили доста интелигентен алгоритъм на шумопотискане, както при екстремно високи чувствителности (3200-16000 ИСО), така и при дълги експонационни времена. Разбира се, ако гледаме изображенията в джипег, отворени на 100% на екрана на компютъра, ще забележим следите от шумопотискането още при 1600 ИСО, но нека не забравяме, че 100% на екрана при резолюция от 24 мегапиксела, отговарят на огромни изображения, отпечатани на хартия. Смея да твърдя, че при отпечатъци до 30х40 см, до 1600 ИСО, няма да забележите шум или дразнещи артефакти от шумопотискане. А и високите чувствителности, включително и 16000 ИСО са си съвсем използваеми, за разлика дори от някои ДСЛР камери.

Ето една и съща сцена, заснета от статив с различни чувствителности, при едни и същи фокусно растояние и бленда .


Цялата сцена

 

 

 

Детайли на 100%:

 

ISO 100

 

 

ISO 200

 

 

ISO 400

 

 

ISO 800

 

 

ISO 1600

 

 

ISO 3200

 

 

ISO 6400

 

 

ISO 12800

 

 

ISO 16000

 

Тези кадри са директните JPG от апарата.

 

Резултатите при високо ИСО в РОУ са (може би, според вкуса) по-добри, когато ръчно настроим шумопотискането в роу-конвертора. Следващите два отрязъка са от същия файл, сниман на 16 000 ИСО, но обработени от роу. Първият е с изключено шумопотискане, а вторият с ръчни настройки на шумопотискането. Вижда се, че отзад в полето на дефокуса и сенките липсва "поръбването" на детайла от алгоритъма на шумопотискането, за сметка на това има шум, но пък този шум не е цветен и дразнещ, както при изключеното шумопотискане, а стои почти като филмово зърно.

 

 

 

 

 Всичките кадри в пълен размер в JPG и в RAW можете да изтеглите от тук.

 

 

Ето и няколко примера с високо ИСО (и един с дълга експонация) в реални условия.

 

sony_Nex7

 f-1.8, s - 1/100 sec., ISO 800, на светлината на крушка-миньонка от 25 вата.

 

 

 

sony_Nex7

 f-3.5, s - 1/60 sec., ISO 1600

 

sony_Nex7

 f-2, s - 1/20 sec., ISO 1600

 

sony_Nex7

 f-3.5, s - 1/25 sec., ISO 3200 (на снимката вътрешността на църквата в Копривщица изглежда доста по-светла, отколкото е в действителност)

 

sony_Nex7

Дълга експонация от статив,  f-6.3, s - 15 sec., ISO 100

 

 

sony_Nex7

 f-3.5, s - 1/60 sec., ISO 6400, с включена светкавица (вградената на фотоапарата)

 

 

 

Програми, стилове, ефекти

 

Софтуерните възможности на голяма част от съвременените апарати са доста разширени, но специално в тази камера Сони са се постарали да вложат максимално разнообразни ефекти и стилове. Както шеговито каза един приятел - в тази камера има вграден цял Фотошоп.

 

Едно от нещата, които смятам за много полезни е опцията за панорама. Камерата позволява това да бъде направено още в процеса на снимане, без да се губи излишно време след това пред компютъра, без допълнителен софтуер. Опцията панорама се избира от главното меню, като с горния ляв контролен ринг може да се избира движение отляво надясно, отдясно наляво, вертикална или хоризонтална ориентация на камерата.

Ето няколко примера за панорами, напарвени със Сони Некс 7

 

 

sony_Nex7

 f-8, s - 1/200 sec., ISO 100

 

 

sony_Nex7

 f-6.3, s - 1/500 sec., ISO 100

 

 

Sony E 18-200mm

 f-11, s - 1/250 sec., ISO 100     
 

 

 

От менютата на апарата можем да избираме различни стилове, които определят различни цветни нюанси.

 

 

 

 

 

От различните вградени ефекти можем да правим HDR директно в камерата. Апарата прави няколко кадъра, след което автоматично ги сглобява в HDR. Контурите на обектите се запазват, дори когато в кадъра има движеши се обекти (както се вижда на първия кадър с хората на улицата). На същия принцип можете да снимате с разширения обхват в ЧБ-режим, който изкарва много нюанси и полутонове в сивата гама. Струва ми се, че HDR-ефектът стои по-добре при ниско контрастни сцени и в ЧБ режим, както е във вторият и в третият кадър. HDR има три степени, които можем да изберем от менюто - висока, средна и ниска степен на прилагане на ефекта.

 

 

sony_Nex7

 f-5, s - 1/400 sec., ISO 100

 

 

sony_Nex7

 f-6.3, s - 1/200 sec., ISO 100

 

 

sony_Nex7

 f-3.5, s - 1/60 sec., ISO 100

 

 

sony_Nex7

 f-5.6, s - 1/125 sec., ISO 200

 

 

Други интересни ефекти са:


ЧБ със засилен контраст.

 

 

Miniature - ефект, който наподобява ефектът от тилт-обектив. В камерата има опция да се избира къде да бъде полето на фокуса - отляво, отдясно, отгоре, отдолу или в средата, както е в показания кадър.

 

 

Постеризация (в два варианта, цветен и ЧБ)

 

 

 

 

 

Toy camera - ефект наподобяващ  пинхол или ломография със силно винетиране в краищата на кадъра. От менюто можете да избирате - без промяна на цвета или с изкривяване на тоналността към hot, cool, green или magenta, както е в показания кадър.

 

 

 

За да добиете по-добра представа от това как изглеждат различните ефекти в сравнение с нормален кадър без ефекти, ето два от ефектите един до друг заедно с нормалния кадър.

 

 

 

 

 

От тук можете да изтеглите кадрите в голям размер

 

 

Софт филтърът може да се използва при портретната фотография. Запазва остротата в контурите, а придава мекота в лицето и фона. При високо ИСО с този филтър, изобщо не личи шумът. Слагам следващата снимка в голям формат, за да се види по-добре ефекта при 3200 ИСО. Има три степени, които можем да изберем от менюто - висока, средна и ниска степен на прилагане на ефекта.

 

 

sony_Nex7

 f-2.8, s - 1/40 sec., ISO 3200

 

 

Интересен ефект е също така снимане в ЧБ със запазване на един от основните цветове в кадъра - син, зелен, жълт или червен (по избор от менюто)
 

 

 

 

 

Soft Highkey е доста добър ефект за портретна фотография. В голяма степен прикрива бръчки, лунички, сенки и други дефекти по кожата. Лицето изглежда максимално гладко и светло, фонът е ефирен, цветовете - бледи и нежни.
 

sony_Nex7

Sony NEX-7 + LA-EA2 + SAL 85/2.8          f-2.8, s- 1/160  ISO - 160

 

 

За сравнение един кадър заснет в същата обстановка, но с нормални настройки на камерата.
 

sony_Nex7

Sony NEX-7 + LA-EA2 + SAL 85/2.8          f-2.8, s- 1/400  ISO - 100

 

 

И още два ефекта, които променят цветностите в кадъра - Retro и Pop Colors. Първият - към едни по-пастелни и убити тонове, а вторият към ярконаситени цветове, с много засилено червено.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Светкавица

 

Малката вградена светкавица на Сони Некс7 се справя много прилично. Предава добре цветовете на човешката кожа. Експонира правилно, без да прегаря обектите. А това че е изнесена леко встрани от обектива, рисува една по-засилена сянка от лявата страна, както се вижда на долния кадър, което помага, доколкото е възможно, изображението да не е съвсем плоско.

 

 

sony_Nex7

 f-6.3, s - 1.6 sec., ISO 100

 

 

 

 

Автофокус

 

Автофокусът на Sony Alpha NEX-7 е изключително прецизен и точен. И достатъчно бърз за такъв тип камера. Подчертавам, за такъв тип камера, защото ако някой очаква автофокус като ДСЛР, ще остане разочарован. Камерата е идеална за снимане на статични и не особено бързо движещи се обекти. Лично аз бих я предпочел пред всеки ДСЛР от средния и ниския клас за снимане на пейзаж, натюрморт, макро, стрийт, туристическа фотография или просто за да си снимам детето у дома или в парка. Не бих я избрал, ако ми се налага да снимам спортни събития или диви животни, там, където се иска голяма бързина на АФ и серийна снимка с много кадри в секунда. Но, тук ще отворя една голяма скоба - това се отнася до използването на камерата по стандартния начин и със стандартните обективи. Ако закачим на апарата адаптор Translucent Mirror Technology™ (за който ще прочетете по-надолу в страницата) АФ се променя от контрастен във фазов и камерата си става почти като Sony Alpha 77.

С две думи, с този апарат, в комбинация с който и да е от стандартните обективи, нямате проблем да заснемете детето си докато се люлее на люлките :)
А в комбинация с LA-EA2 Адаптор и SAL обективи, можете да заснемете всичко, което бихте заснели с ДСЛР.

 

sony_Nex7

53 mm (Е 18-200)  f-9  s - 1/60 sec., ISO 400

 

 

 

Нещото което много ми хареса в Некс7 е преходникът към SAL обективите. Той дава възможност, освен с наличните E-mount обективи, камерата да работи и със всички SAL обективи. LA-EA2 Адапторът е е със същата технология Translucent Mirror Technology™, която е внедрена и в SLT фотоапаратите на Sony. За първи път можете да се насладите на бърз и следящ фазов автофокус в компактен апарат. Независимо дали снимате HD видео или фотографски изображения.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Благодарение на този адаптер успях да закача на Некс 7 обективи, каквито все още няма за него и да постигна една по-различна визия. Следващите примери са със SAL 70-400, който става дори и за снимане на птици и диви животни. Не съм wildlife photographer, въпреки че съм снимал и преди птици и животни. Това което ми прави впечатление е много добрата рязкост и перфектния фокус в тази комбинация - Sony Alpha NEX-7 + SAL 70-400. Вижте сами, като отворите в пълен размер снимките с пеликана и щъркела.

 

sony_Nex7

 Sony NEX-7 + LA-EA2 + SAL 70-400                       280 мм, f-5.6, s - 1/500 sec., ISO 1250

 

sony_Nex7

 Sony NEX-7 + LA-EA2 + SAL 70-400                     400 мм, f-7.1, s - 1/1250 sec., ISO 400

 

sony_Nex7

 Sony NEX-7 + LA-EA2 + SAL 70-400                     400 мм, f-7.1, s - 1/800 sec., ISO 400

 

sony_Nex7

 Sony NEX-7 + LA-EA2 + SAL 70-400                     210 мм, f-7.1, s - 1/1000 sec., ISO 200

 

 

И един пример със SAL 85/2.8, който придава съвсем друга визия на портретите, визия, типична за ДСЛР-камерите.

sony_Nex7

Sony NEX-7 + LA-EA2 + SAL 85/2.8          f-2.8, s- 1/160  ISO - 320

 

 

Видео

 

Въпреки че не разбирам от видео,  доколкото мога да преценя от това което виждам, видеото е много добро. Затова си позволявам да сложа три видео файла, заснети от мен, без никакви претенции за добро снимане. Просто за да видите как изглежда в сравнение с други апарати и видеокамери.
Харесва ми, че всички артистични ефекти вградени в камерата, (за които стана въпрос по-горе, при статичните изображения) са достъпни и във видео режим. Третият пример, който слагам тук е в стил "Постеризация".
При снимане на видео, апаратът автоматично разпознава човешките лица и поставя фокуса върху тях.

 

 

<<<<<  ВИДЕО 1  >>>>>

 

<<<<<  ВИДЕО 2  >>>>>

 

<<<<<  ВИДЕО 3  >>>>>

 

 

 

 

Предимства и недостатъци:
 

 
+  Много добро, компактно, стилно и ергономично тяло
Отличен EVF OLED тънък въртящ се екран (и отделно добър елекронен визьор)
Много висока резолюция 24MP CMOS сензор с
+  Впечатляващо
добро високо ISO
+  Богат набор от функции и ефекти, включително Auto Sweep Panorama и HDR
Пълни ръчни настройки
+  Лидер в този клас апарати по видео с висока резолюция. Достъпни са всички ефекти в режим видео. АФ работи и разпозвана лица във видеорежим.
+  Добра серийна снимка (10 fps)
+  Много точен (и сравнително бърз за този клас апарати) автофокус.
Висока степен на контрол и персонализиране

+  Възможност за работа (чрез преходник) със всички СА обективи, като се запазва автофокусът и се подобрява бързината на камерата
 
-  Висока цена
-  Автоматичното ИСО е ограничено до 1600
-  Невъзможност да се изключи бързия бутон за видеозапис, който е на такова място, че често се натиска при снимане
- Не особено добра батерия (около 300-400 снимки), нещо което според мен е учудващо за Сони, чиито батерии са едни от най-издържливите. Сензорът на визьора за окото може да остави "будна" камерата, което още по-бързо да изтощи батерията. Така че не я прибирайте в чантата в "стенд бай" режим. По-добре е да я изключите.
- Лично за мен ефектите и софтуерът идват малко повече, което до някаква степен усложнява навигацията
 
---------------
 
 
---------------
 
 
Всички снимки в това ревю са обект на авторско право и използването им без разрешение на автора е незаконно.