Автор: ALBIREO
Дата: 09-06-08 19:33
От три месеца се занимавам с все нещо не знаещи служителки в разни банки. До тук некомпетентността им ми е изгубила поне тези три месеца и не се знае още колко...
Ето какво ми изпратиха от комисията за защита на потребителите, още през месец Април 2008.
Цитирам:
9 акта за нарушения на законодателството при рекламиране на потребителски кредити състави Комисията за защита на потребителите /КЗП/ от началото на 2008г. Някои от банките, които са посочили в рекламните си съобщения лихвен процент или друга цифра, свързана със стойността на кредита, не са информирали потребителите за годишния процент на разходите по кредита /ГПР/ и не са посочили представителен пример за стойността му, което е нарушение на законодателството. ГПР представлява сборът от годишната лихва, еднократната комисионна за банката при усвояване на кредита и годишната такса за управление на кредита.
Останалата част от санкционираните банки не са фиксирали ГПР и то остава плаващо, което не позволява на потребителя да изчисли колко ще му струва ползването на кредита, който се рекламира.
Тези нарушения при рекламирането на потребителски кредити са регистрирани от КЗП при ежедневния мониторинг на печатните и електронни медии, включително интернет, както и на външните реклами и тези в търговските обекти и последвалите анализи на рекламните съобщения.
Експертите на КЗП съветват гражданите при реклами за потребителски кредити с обявен лихвен процент, да обърнат внимание какъв е годишният процент на разходите по потребителския кредит и комисионната за банката при усвояване на кредита.
Освен рекламните съобщения за потребителски кредити, КЗП разглежда и договорите, които банките предлагат на своите клиенти за отпускане на кредити. Експертите следят дали те съдържат всички задължителни реквизити, както и дали в тях не присъстват неравноправни клаузи, които биха довели до нарушаване на икономическите интереси на потребителите.
От началото на годината са анализирани 22 договора. В някои от договорите са открити неравноправни клаузи по Закона за защита на потребителите /ЗЗП/. Нарушенията са свързани с въвеждането на задължение към потребителя при неизпълнение на неговите задължения да заплати необосновано високо обезщетение или неустойка, с даденото изключително право на кредитора да тълкува клаузите на договора и с това, че нарушава равновесието между правата и задълженията на двете страни по договора.
Клаузите, които нарушават ЗПК са тези, при които кредиторът иска от потребителя например при забава на дължимите от него плащания по кредита обезщетение, което надвишава законната лихва. Законната лихва е посочена в ЗПК и тя е в размер на основния лихвен процент, определян периодично от БНБ плюс десет пункта.Някои от кредиторите въвеждат клаузи, които нарушават разпоредбите на закона при предсрочно погасяване на кредита дължимите от потребителя разходи да не надвишават тримесечния еквивалент на ГПР по потребителския кредит върху остатъка от кредита. Друга незаконосъобразна клауза е пренебрегването на изискването когато задълженията на ползвателя на кредита по договора са гарантирани чрез издаване на запис на заповед или на менителница след плащането да се привежда незабавно в съответствие с остатъка по задължението. Някои банки не спазват задължението си всички изменения и допълнения към сключения договор за отпускане на потребителски кредита да се извършват в писмена форма и да се подписват от двете страни.
На всяка от банките е изпратено писмо с настояване за премахване на неравноправните клаузи в договорите им, като е посочен срок за това.
Една част от постъпилите от началото на годината в КЗП 21 жалби са свързани с проблеми, произтичащи от наличието на тези неравноправни клаузи в договорите. Потребителите се оплакват от липсата на писмено уведомление при повишаване на лихвения процент по кредита; неправомерно завишени такси при изплащането на задълженията по кредита при предсрочно погасяване; незаконни условия при погасяване на дълга по последната вноска.
В някои от случаите, обаче, проблемите се дължат на факта, че потребителите не изчитат задълбочено договорите си с кредитодателите и не са запознати с условията в тях, когато ги подписват. Един такъв случай е на гражданин, който е изявил желание да погаси задълженията си към банката и да закрие кредитната си карта. Той не е бил информиран, че, за да се закрие сметката, не само трябва да бъде пречупена картата, но е нужно и да се подаде писмена молба. Тъй като той не го е направил, сметката не е била закрита. След жалбата му и намесата на Комисията за защита на потребителите, банката приема неговото оплакване до контролния орган като необходимата писмена молба за закриване на сметката му и удовлетворява желанието му. Една значителна част от жалбите на потребителите са решени в тяхна полза. В процес на решаване са 10 случая, свързани с увеличен лихвен процент без предварително уведомление, невъзможност за ползване на кредита от кредитополучателя, проблеми с ипотечни кредити и др.
|
|