Автор: chukov
Дата: 16-10-07 00:27
Здравейте колеги
Зимата наближава и е време да направим своя избор.
Ще си позволя да изкажа мнението си за това как да подберем правилно на зимни гуми.
Първо
Задължително е да сложим (разбира се ако имаме финансовата възможност за това) 4 зиимни гуми, а не 2.
Въпреки, че от икономическа гледна точка изглежда логично, поставянето само на две зимни гуми на задвижващите колела на автомобила носи сериозни рискове.
При спиране, тежестта на автомобила се пренася на предната ос и автомобилите със задно предаване трябва да разчитат на чудо - оставените с летни гуми предни колела да спрат на сняг. При автомобилите с предно предаване пък, разликата в инерцията от успешното спиране на зимните гуми на предните колела и летните гуми на задните ще доведе до значителна нестабилност на автомобила и сериозен риск от неконтролируемо занасяне. Така че всичко друго освен четири зимни гуми е компромис, криещ сериозни рискове.
Второ
Как да направим най-правилен подбор на зимната гума.
Съществуват зимни гуми с различна форма, състав и големина на протектора, разработени за различни пътни условия. Поставянето на шипове няма да коментирам, тъй като в България е забранено използването им по пътищата.
Необходимо е да направим трезва преценка при какви пътни условия ще караме автомобила си в по-голямата част от времето. Например пътните условия в Пловдив, Бургас, Варна са коренно различни от тези в Смолян, Троян и изобщо регионите, в които в по-голяма част от зимата пътищата са затрупани от сняг, в много случаи и неразривани.
Пример за гуми, която е разработена за тежки зимни условия : PIRELLI Winter Carving, Gislaved NordFrost 3 - това са гуми с дълбок, силно набразден протектор и изключително мек каучук. При натиск на гумата върху снега, меките и набраздени части от протектора се разтварят и буквално "захапват" снега. Недостатъкът на тези гуми е, че ако се използват дълго време на незаснежен (мокър) или сух път, лесно се износват. Освен това при влизане в завой с по-висока скорост на незаснежен път, протекторът (разсечен на многобройни дълбоки парчета) буквално се подгъва в долния си край и създава усещането за нестабилност на автомобила.
Тоест, ако пътните условия, в които ще управляваме автомобила си в по-голяма част от времето са тежки, то това е верният избор.
https://photo-forum.net/static/forum/2007-10/saea1051.JPG
http://photo.sevenstudio.net/gumi2.jpg
За разринати, мокри и често сухи зимни пътища (каквито са пътищата в голяма част от южна България) са по-удачни зимните гуми, които не са с дълбоко набразден и нарязан протектор. По-износоустойчиви са. Подходящи са за хора, които изминават ежедневно големи разстояния по магистралите. По-стабилни са при високи скорости (скоростни индекси H, V):
Такива гуми са например: Yokohama AWS Winter, Kumho KW17. Те са съответно и с по-високи скоростни индекси (H, V).
https://photo-forum.net/static/forum/2007-10/dwkf1198.JPG
http://photo.sevenstudio.net/gumi1.jpg
Точната преценка на пътните условия ще ни помогне да направим разумния и ефективен избор на зимни гуми.
Направете смяната със зимните гуми по-навреме, тъй като освен, че един рано паднал сняг може да ви изненада неприятно на пътя, то неприятна ще бъде и изненадата от цените на зимните гуми тогава, когато всички се струпат да купуват и сменят и търсенето надвиши предлагането. Тогава започва т.нар. "гумаджийска жътва".
Затова - сменете гумите навреме. Старите, изтрити зимни гуми, сменете с нови за да си спестим неколкократно по-големите разходи по ремонта на блъснатия поради подхлъзване и занасяне автомобил.
Обърнете сериозно внимание на годината на производство - DOT-символа върху гумата. Гумите да са произведени по възможност тази година или поне миналата, но не и по-стари.
Например DOT, който завършва с цифри 2306 показва, че гумата е произведена 23-та седмица от 2006 година.
Очевиден белег, че гумата е стара е когато изглижда избленяла и пожълтяла. Каучукът вече е загубил безвъзвратно основните си свойства.
Успех.
|
|