Автор: CTEHATA
Дата: 04-05-11 13:36
>Абе вие като кажете "50", имате ли предства, че колата е почти спряла?
До преди няколко години и аз бях доста убеден в това.
После попаднах на хубава, права отсечка, където бяха правили някакво велосипедно състезание. Там имаше права линия през целия път и после разграфяване през 50 сантиметра на ръба на асфалта, до банкета.
Почти на шега реших да си измеря спирачния път при 80 км/час. Не повярвах и пробвах още няколко пъти.
Всеки може да си направи подобен експеримент, като не трябва да забравя, че при неочаквано препятствие има минимум времена - около 600-700 ms до осъзната реакция и още 400-600 до привеждане на крака върху спирачката в движение. Тези времена са минимални - за много опитен шофьор, при положение че нищо не го разсейва. Обикновено производителите приемат малко по-високата стойност 1500 ms. Когато човек е решил кога ще натисне спирачката, отчита чистия спирачен път. В аварийна ситуация следва да се отчете и пътят, който изминава колата преди да натиснем спирачката.
Отделно от времето за реакция, самият спирачен път зависи правопропорционално от квадрата на разстоянието. Производителите дават спирачен път от порядъка на 45 метра при скорост 100 км.ч. За чисто нова кола, среден клас, с чисто нови спирачни дискове, накладки и препоръчаните гуми.
Поиграх си няколко минути и качих една базова сметка в google docs.
Който иска, може да си я свали като .xls или .ods и да си поиграе малко с параметрите.
В примера, в който съм дал съм сложил доста идеализирани параметри. Реалните, за повечето коли и шофьори са по-високи.
|
|