Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Архив
 първа  назад  1  2  3  4  5     всички  напред  последна
 Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   11-01-05 13:30

Гледам напоследък под всяка тема, каквато и да е ..се стига до диспут за един руски обектив, явно е много модерен във форума:). Обектива си струва парите, както повечето руски...но има доста особености. Реших и аз да напиша малко за него, и малко за моя опит с него.
Реших да го напиша, защото беше цитирано изказване на Данте Стела /не го познавам :))/ за него, което ми хареса...но не съм сигурен дали е разбрано добре./а нова тема - не беше онази за този обектив..пък поста ми е дълъг за него/.
cristo -
Данте Стела пише нещо от типа, че добро качество с този обектив се получава когато за всеки метър отдалечаване от обекта, след първият метър, блендата се намалява с една степен [/]

Не го познавам Данте Стела (от друг постинг четох преди малко) , но това дето е написал за този обектив в две изречения е много умно, и го изчерпва! (изводите оттам насетне всеки може да си ги прави).
Снимал съм доста години /и още снимам/ с Хелиос-40 1.5/85. "Обективчето":) си чини парите само защото у нас тои е ~60 лв. като съм го виждал много пъти втора ръка, ( с 3 филтъра + адаптер М39-байонет, и кожена чанта..такъв комплект го имам и аз/, но само толко). Чудеса не прави!!
Този "Планар" (Planar) доктор Рудольф (Paul Rudolph, 1896, Германия)./схемата у нас е по-известна като "Биотар"Biotar / 6/4 симетричен анастигмат е създаден в Русия 1950 година от пр. Волосов.
Казвам създаден /а не просто репродуциран...най-добре е май пресъздаден:)/, защото руснаците са се борили като свиня с тиква, и пак нищо особено не са постигнали, освен един алогичен обектив. Направен е по схемата (която е симетрична, и гарантира корекции откъм кома и дисторзия), но..нищо не се получило - слаб е на резолюция спрямо Цайс Йена biotar или Цайс/Шнайдер - planar.
Руснака го е отворил на светлосила дори 1.5 (което не се прилага за 6/4 planar...има усъвършенствани схеми за целта, с неслепени лещи, повече, дори асферични и т.н.). Междините м/у лещите са големи, а самите лещи - дебели. Обектива тежи 900гр. !!
Това не е заради светлосилата. Разковничето не е в схемата - по нея правят нормални обективи ВСИЧКИ големи марки. Просто през тези години руснаците не са разполагали със лантанови свръхтежки кронови стъкла (които имат висок коефициент на пречупване, /ефективност/ - позволяват лещите да са по-тънки, а корекцийте по-пълни, кривините им по-малки). Така се е получила една буца от метал и стъкло, тежаща близо кило. Аберациите, особено кривините не са успешно изправени въпреки това..използван е уникален метод /виж по-долу/. Обектива има ниски резолюции (център-поле-край 32--48;?-20;16-34) , по-ниски и от неуспешния първи Хелиос-44 (център-поле-край 35-46;?-33;14-26)
/за сравнение Schneider-Planar (център-поле-край 55--57;40-42;>32)/. Искам да добавя тука, че развитието на Хелиосите през годините е голямо...и няма нищо общо м/у един Хелиос-44 и един Хелиос-44-М7 например.Опасявам се, че много хора не правят разлика какво им е Хелиосчето-44 отпред на Зенита:), а тя е ..двойна.
Прави впечатление, че този Хелиос-40 е аномален обектив в едно отношение. При него резолюцията в края е дори по-висока от тази в полето (вместо да спада плавно от центъра към края, което е нормално за всички обективи)!! Това е резултат от факта, че не е било възможно задоволително да се коригират кривината на изображението от трети порядък - компенсирана е с използването на кривина от пети порядък /астигматизма/ .(затова и лещите са толкова дебели).
Вследствие на горното дето съм писал, този обектив е със силно "накъдрена" крива на графиката на резолюцията при различните бленди (нещо, което е много антипоказно за всякакъв клас добра диафрагмираща се оптика).
Случвало ми се е, като почнаа да снимам с него портрет, разбира се правя цяла фотосесия от разни разстояния (което ми е обичайна практика, когато искам да правя худ.портрет на ново лице). Ако блендата е 1.5 нон-стоп какво става: Портрет в крупен план - ок, ядва се /особено ако лицето отсреща предполага използването точно на такъв обектив/. Боке - супер, нрави ми се на вкуса /при всички разстояния/. но...но като се дръпнеш от обекта, ако не свиеш блендата става....кофти /нищо не става с две думи:))/. Не можеш да правиш читав портрет в по-дребен план /до кръста, американски план, цял ръст/ на бленда 1.5 /просто става мазня обекта, въпреки, че фона си е воднисто "боке"/. Ако гоня силен дефокус с приятно боке и яснота на контура мн.добър и рисунък - по-добре да си закача Зонара на отв.бленда и да се дръпна повече:))
Значи това дето казва Данте Стела е много добре казано.
А ако ще свивам блендата...то тогава възниква въпроса защо пък точно този обектив да използвам, а не някои от другите ми ;) Ако държиш блендата отворена пък, тогава постигаш голяма пластичност...но често за съжаление не само върху второстепенните композиционни елементи:)
/дотук говоря изцяло за снимане на ест.осветление. В студио на светкавична светлина нещата могат да бъдат слагани малко на различни релси/.
Извода е следния: Обектив с добър рисунък /почерк/, но с много голяма мекота./но като знам какви стилове имат някои фотографи...дето трябва доста да се чудя това жена ли е всъщност...та всичко е субективно де/ Братушките малко са се пресилили и са създали един силно небалансиран в различните си бленди обектив ...т.е. те са пресъздали...това си е баш Цайсов отвсякъде обектив, отворен с една бленда повече, където светлината минава през доста повечко стъкло, и по-големи кривини на елементите./няма лошо..но това не е практика за обективите за Leica или Hassy например. Там фотографа е достатъчно да знае какъв тип обектив хваща...а не да помни как се държи в еди какви си условия и бленди например - графиките са много показателни/.
Портретник, които си проявява качествата/цена само при крупен план портрет (когато очите в кадъра са големи, можеш да си позволиш известна мекота..а да дефокусираш силно/прикриеш друга част от лицето например) , и то на подходящ типаж /някои асиметрични лица, с характерна брада, бръчки или т.н. са неподходящи за снимане точно с този обектив - или мажеш, или не ~първото и средните положения на примерно един беловлас старец не стоят добре/.
Ако ще правиш портрет пък до кръста/цял ръст..като ще затваряш блендата, какво ти пречи да вържеш нещо 2.8/80 или т.н. супер разнообразие от оптики /да не говорим какви портретници стават всички Веги, Волни, Биотар, и какво ли не нормално от 6/6 вързано с адаптор на 35мм./. Руснаците го използват този обектив за универсален, както и технически - за снимане графики на осцилоскоп и т.н., при лоши св. у-я.
Обектива съм го ползвал при много снимки макро!! като проксар - пред сумикрона на Leica Digilux 1!! Има широка апертура и задна леща, т.е. системата не винетира много...и се правят добри снимки в среден макро диапазон /голям бръмбър, портрет на гущер/дъждовник..имам в профила такива с него, с перфектна рязкост;)/. Резултати - мн.добри. Това няма нищо общо оптически обаче както да го сложа като основен обектив /чрез пръстени/ за макро. За второто не съм го пробвал, защото не ми е нужно точно него за тази цел - имам си макро обективи... и не бих се изказал!! Един обектив на малка дистанция може да се държи много по-различно...и не е добре да се правят изводи, от това как снима на метър-безкрайност!/освен ако не са си написали хората, че не става/. При един Tessar например голямата разликата в предметното р-е не предполага голяма качествена разлика в изображението, нито винетиране и т.н..



Публикацията е редактирана (11-01-05 13:35)
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: koceto   
Дата:   11-01-05 13:47

Моби , от обективи много нерабирам. Но като стана въпрос за портретни снимки...я ми кажи как да направя портрет в цял ръст с хубава рязкозт и много дефокус. какво ли несъм мъчил и още несъм успял да го постигна. имам само един портретен обектив - 135мм super carenar mc.

ще бъда много благодарен ако някой ми помогне да успея :)
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: DR2   
Дата:   11-01-05 14:09

koceto, ti s toq obektiv takyv portret trudno she napravish. snimai s nqkolko svetlinni iztochnika. na blenda neshto sled f8. za da izbegnesh silnia DOF. i si nameri obektiv s ne tolkova "plitak" DOF. az bih izbral obektiv nehsto mejdu 35-50mm. no i s wide tvyrd obektiv she stane. te sa po-rezki. s fill flash syshto moje da izkarash poveche detail... zavisi kakyv kraen rezultat tyrsish vsyshnost de.

zabravih da spomena: za defocus na fona preceni i v kakva obstanovka shte postavish modela. ako iskash mnogo silen defocus na fona shte trqbva da snimash s maksimalno otvorena blenda ama pyk togava she trqbva da vidish kakva e dylbochinata na fokusa na obektiva s koito snimash. mai shte trqbva da se pomychish s probi. ei tuka e silata na digitalnata tehnika. byrzo se vijdat takiva probi.



Публикацията е редактирана (11-01-05 14:15)
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: koceto   
Дата:   11-01-05 14:18

ами DR2 аз винаги съм казвал че портетите са ми голяма слабост, обожавам ги. имам един 50мм cisinon auto който ми е китов така да се каже на косината. с него ще пробвам. а сега ми поясни за тези светлинни източници.ама го обясни като за малоумник че да те разбера.и ми кажи какво е фил флаш.
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: cristo   
Дата:   11-01-05 14:23

малеее Мобииии... тук ще падне четене [smile]
обаче ще пусна първо на Данте Стела част от статията, относно слабите места на обектива, че може и аз нещо да не съм разбрал [smile] :

Weaknesses. The weakness of this lens was that it was designed as an oscilliscope lens. Performance wide-open (not that contrasty to begin with) drops off radically as the subject distance increases. I can't tell whether this is due to flare or uncontrolled spherical aberration, but the solution is to close down the aperture by about a stop for every extra meter of distance from 1m. At f/5.6, the lens is sharp along the entire distance range. In terms of performance on-film, with black-white, you can get very nice results, since you can vary the contrast in development or output. On typical, snappy color film, this lens tones things back a bit and makes for very pleasing results. The lens does have a high propensity for flare under backlit conditions, which may be something you want
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: steki   
Дата:   11-01-05 14:25

http://www.nigeldennis.com/tips_9.htm
E za twa im objasnjawam na njakoj hora che D70 e po dobre ot 300D stoto na takowa jarko wreme imash sinhron na swetkawica 1/500 i moje da ustanowish sto e Fill Flash [shtrak]
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: cristo   
Дата:   11-01-05 14:44

добре де Моби (умен кит си ти)
а за портрети близък план (до гърди, до кръста) ти какъв обектив бе препоръчал от старите и съответно по-евтити стъкла?
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: DR2   
Дата:   11-01-05 15:07

koceto, trqbvat minimum 2 svetlini iztochnika. s razlichna svetlosila. probvai da postavish modela blizko do prozorec. pri po-defuzno osvetlenie. vzemi edna prosta nastolna lampa i q nasochi ot nqkakyv ygal i distancia po tvoe jelanie. moje da experementirash kato postavish modela blizo do nqkakva svetlo boqdisan stena. syobrazi se i s tova na kakva distancia sa i nai blizkite obekti vyv fona ot modela (tova za da precenish koe da ti e na focus i koe ne ot fona), dobre e da znaesh kolko e dylbochinata na fokusa na obektiva pri razlichni blendi. a fill flash e prosto "zapylvashta svetkavica". tva sichko mnogo grubo nahvyrlqno.

steki, stiga be chovek s tva D70. prekrasna kamera ma shto mislish che s 300D ne mogat da se snima?

 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: steki   
Дата:   11-01-05 15:10

FILL FLash prez ljatoto pri jarko slance - kakwa skorost ste polzwash i kakwa blenda, ne kazwam he 300D ne moje da snima prostokazwam kakwo e predimstwoto na D70 i zasto D70 e po dobro ot 300D, wseki kojto mepoznawa znae che bjah Canon Fan
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: djidji   
Дата:   11-01-05 15:16

при 1/200 не можеш да установиш какво е, тъй ли?
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: steki   
Дата:   11-01-05 15:17

ami sigurno ima njakakwa razlika s 500 a?
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: DR2   
Дата:   11-01-05 15:21

chudq se shto li mi trqbvashe da spomenavam fill flash vaobshte![smilie2] steki otvori si tema be chovek. kolko izpisa samo.

Mobby sorry za offtopica!

 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: cristo   
Дата:   11-01-05 15:24

а бе ходете си в темата за 300D и D70 бе!!!
стига сте изопачавали тук темата!!!
ТУК СЕ ГОВОРИ ЗА ОБЕКТИВИ

а аз чакам като се появи пак Mobby_Dick да ме насочи към прилични стари портретни обективи
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: steki   
Дата:   11-01-05 15:25

dobre de spiram:) ne se cupi nali objasnjawame na momchetokakwo e fill flash[smilie10]
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: Kuncho   
Дата:   11-01-05 15:29

Един смислен и издържан постинг [smilie24]
Може би с по малко технически детайли... но нека не сме капризни, и така мисля, че се разбира от начинаещ фотограф!

А какво е мнението за M42 Praktica 135/2.8 ?
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: cristo   
Дата:   11-01-05 15:51

Кунчо - нали искаше такъв Хелиос, в eBay.de сега върви един такъв, ако имаш кредитна карта и приятели в западна Европа
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: DR2   
Дата:   11-01-05 15:53

Kuncho, men me nakefi ama mi e prekaleno tva 135mm za prtret. minimalna distancia ot modela ot 2m nagore... vypros na predpochitanie si mislq. dori 85mm mi e na men mnogo za portret. za momenta nai mi e na syrce 50mm. no se kefq i na po shiroki syshto. vypreki perspektivnite deformacii. pak vypros na predpochitanie.



Публикацията е редактирана (11-01-05 16:03)
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: GuruMMX   
Дата:   11-01-05 16:21

heh.. a kato si bil canon fan samo za 300d li si chuval? :) hehe
moga samo da kaja che e tupo da se robuva na njakakva si marka!
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   11-01-05 18:51

cristo - тоя Данте Стела доколкото успях да си го преведа /смътно/ е на същото или сходно мнение:)
---------------
koceto - тоя 50мм cisinon не е много удачен за всички портрети. Трябва да го навираш в лицето на хората, да се пазиш от перспективни изкривявания, да слагаш ND за да можеш да снимаш на 1.8 например за дефокус, и да търсиш далечен или равен фон за дефокус. Аз лично предпочитам по-дълги обективи за портрет - осигуряват комфорт в тези отношения. За студиен портрет ти препоръчвам 80 мм. светлосилен и снимане при бленда 8 за обикновен портрет (за ефектен - да можеш да отваряш макс.), а за репортажен още по-дълъг от 80мм.. Аз лично предпочитам >135 но над 180-200мм.при 35 мм. вече можеш да имаш обратния ефект при крупен план лице (да приближиш ушите на човека,например). DOF си го изчислявай върху ринга на обектива /или в студио ползваи калкулатор за ДОФ - имаше линкове скоро тук...или таблица на хартия си направи, или ако ти е удобно работи с бутона за ДОФ на апарата ти, ако има - просто свива блендата и ако можеш преценяваш по тъмния образ грубо/.
Портрет в цял ръст/до кръста с хубава рязкост и много дефокус отзад..трудно ще ти е с този 135 обектив /вероятно е 2.8 макс/. За тази цел един Зонар 4/200 или 2.8/180 е трепач. Даже добре е да затвориш блендата на Зонара с едно - на 4, там тои е супер трепач на рязкост, и художник на боке. Ще сложиш модела на мост да речем /да е изолиран/...при далечен заден подходяш контрастен нему фон. тава приказка, стига да има къде да отстъпиш за снимката:)) Може дори с 300 мм. да го правиш. Толко ще размажеш фона, че дори няма да се познава какво е:) Някои си държат Тайр 300/4.5 за портретчици от такъв род.. Става дори Pentacon 4/300.Ако искаш такъв силен ефект със 135 мм., то трябва да инвестираш доста пари, за малко още поне отворена бленда, и пак няма да е същото./виж по скалата на ДОФ-калкулатор, при измислени от теб си примери/
---------------
Praktica 135/2.8 вероятно е този Pentacon Prakticar2.8/135 което пък е същото (само, че със скачаща бленда) като Oreston Meyer Optik Goerlitz Същите са и Revuenon (търговска марка).
Тази теле-схема си е на Гьорлиц, и те само по нея си правят. Обективите не блестят с нищо особено /щом стъклата са Гьорлиц/, но са евтини,
метални, но механиката не е много надеждна. Добър дизаин и функционалност, изтеглящ се сенник, MC но няма добър контраст. Аз предпочитам М42 Зонар 3.5/135 (4/135 във версия Екзакта), които макар и с 1/2 бленда по-затворен, е по-добрата алтернатива. И схемата е доказана, и стъклото:) Снимал съм и с двата. Специални тестове не съм правил..на филм не е много гот. Имах някъде на практикарския и резолюциите..ама. В нета е пълно със големи снимки от тези обективи.
Pentacon 2.8/135 у нас върви втора ръка 80-100....120 лв. най-много , Зонар 3.5/135 65-90 лв. - така съм ги срещал. Разбира се, това не е индикация за качеството на обективите, а по-скоро за това колко такива се появяват конкретно у нас на пазара, колко от тях има:)
-----------------------
cristo - за портрет до гърди/кръста виж какви препоръчах на Коцето, които гони макс.дефокус на фона. Иначе за такива портрети става всеки нормален. Добре е, да е отворен на 1.2 ..или поне 1.4, за да отделиш обекта най-добре.Малко обективи на 1.4 работят достатъчно рязко на макс. апертура /дори за портрет/. Тук вече идва марката. Мога да кажа, че Leica R 1.4/50 е класи в това отношение спрямо Canon FD 1.4/50, и като рязкост на контура и мекота и пластичност в тоналните преходи, и като геометрия на образа, и като bokeh. Ако срещу теб стои брадат старец, с втория ще се позамаже брадата дразнещо.../поне за мен/. Ако снимаш дете, или момиче...е не е от такова значение, дори идва добре понякога.
Добре е в такива портрети /до кръста например/, дето очите стават дребни, а отворената апертура понамазва...да се използва светкавица , малка, или обърната с отражател например, съвсем лека, дори не запълваща. Единствената и роля е да създаде малко блясък в очите , ако това е търсено от фотографа разбира се.

 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: koceto   
Дата:   11-01-05 20:03

моби [smilie24] [smilie24] [smilie24]
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: koceto   
Дата:   11-01-05 20:15

ок, но като гледам какви хубави портрети има тук...ееееехххх. само част от лицето е на фокус, а останалата с приятен дефокус. ето тази снимка съм я снимал на бленда 2.8 , но защо не се получава ефекта който искам да постигна (само част от лицето да е на фокус)? каде бъркам? може би защото блендата е 2.8, а не е 1.5 например.
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   11-01-05 21:11

koceto - на снимката ти фона е доста в дефокус. От такова р-е и фронтално ти не можеш да направиш дефокус по част от лицето чак! /защо ги разполагаш повечето си портрети хоризонтално помеждудругото?/.
Мен лично в повечето случай хич не ме кефят портрети от типа ляво око на фокус - дясно не. Очите на фокус, устата дефокусирана например си е яко, понякога /зависи от типажа и идеята все пак/. Или уши дефокусирани, нос също.
За някои случай никакъв обектив не спасява работата да работи както искаме. Трябва друга камерааа[smilie3] ама такива в 35 мм. и диги форматите нямааа[smilie5]
Докато един голямоформатен мех на бленда 8 ще ти шари полицето, ще си гъне меха както му е кеф, и ще ти прави линии на фокус /безфокус където ти е кеф и до каквато степен искаш, и то на затворена бленда /за рязкост на фокусирания обект/.
Обратното също - в двоен /групов/ портрет диагонално например, ще ти направи една яснота по линията на двата обекта, а другото ще дефокусира.[smilie3]
Това се постига с изместване на равнините на обектива/материала спрямо оптичната ос - нещо невъзможно в малкия формат [smilie7]
Старите фотографи затова си снимаха в студиото с меховете, а не защото от всяка снимка ще правят гигантография например [smilie3] Вече незнам дали някои портретист се занимава с такова нещо. Всичко според пазара....а пазара е глупав.
Сигурно си виждал някои стари портрети от такъв тип.

 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: koceto   
Дата:   11-01-05 21:21

моби , трудно ми е още да снимам във вертикала. апарата е тежък...е не чак толкова де. ама като снимам във вертикала на докрай отворена бленда (2.8) повечето пъти измествам апарата и снимката не е на фокус.може би с времето ще свикна....знам ли?


за мен лично аз, аз още несъм направил портрет който да ми допадне, да ми хареса. но времето в пред мен все ще успея:)
 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   11-01-05 21:25

Ами има стативи! А колко ли тежи една Косина със 135 мм, чак ми става смешно[smilie5] Че тя не е достатъчно тежка колко поне за устоичивост [smilie3]
Нали за нея говориш?

 Re: Хелиос-40 1.5/85 като портретчик
Автор: koceto   
Дата:   11-01-05 21:29

[smile] [smilie5] [smile] и аз чак се замях. за косината ти говоря, да. ааа статив немам, ее имам де ама той пък е един статив....клатят му се краката[smilie5]
 първа  назад  1  2  3  4  5     всички  напред  последна

 Тази тема е затворена