Автор: Orlin
Дата: 30-06-06 16:57
Въпросът е дали при правилото за определяне на минимално допустимата скорост на затвора при дългофокусни обективи трябва да се взема предвид фокусното разстояние на което е настроен обектива или еквивалентното за 35мм филм.
Правилото гласи, че минимално допустимата скорост трябва да бъде 1/фокусното разстояние. Т.е. при използването на обектив с 200мм фокусно разстояние трябва да използваме скорости 1/200 или по-големи.
Кое фокусно разстояние обаче трябва да вземаме предвид?
При използването на по-ниски от допустимата скорост се получава размазване на картината. Приемам че ръбът на обекта, е на границата на два пиксела (примерно единият отчита светло, другият тъмно и ръбът е между тях). Вследствие на треперенето на ръката ръбът между светло и тъмно „прескача“ до съседната граница и като резултат пикселът между двете граници получава средно количество светлина между светло и тъмно, т.е. става сив.
Ако дефинираме размазването като размиване на ръба на обекта между пикселите, твърдя че правилото трябва да отчита фокусното разстояние на обектива, кроп-факторът и резолюцията на снимката.
Нека да направим малко изчисления. Взел съм стойностите на два апарата, както и примерни стойности на филм:
Апарат // МПикс. // матрица // Височина*ширина // разст. м/у пикселите
Филм 35мм // ~12 // 36 * 24 // 8.47 мкм
Canon 20D // 8.2 // 22.5 * 15 // 6.42 мкм
Canon 300D // 6.3 // 22.7 * 15,1 // 7.39 мкм
Според тези данни размазване върху филм се получава при преместване на образа на 8,5 микрометра, а за 300Д, който има по-малко пиксели, но по-нагъсто- 7,4 мкм което е почти същото. Ако се спрем само на тези изчисления съотношението 8,5/7,4=1,15. Т.е. ако снимаме с 200мм обектив трябва да вземем скорост 1/200 за филма и 1/230 за 300Д. Ако разпечатваме от двата образа кроп 100% нещата са точно така. Но никой не печата, а и не разглежда на монитора кроп 100%.
Нека да разпечатаме снимката във формат 40/60 см. За филма преместване с един пиксел ще даде размазване на хартията 0,14 мм. При същата снимка разпечатана от 300Д размазването с един пиксел е разно на 0,2 мм.
В този случай по-добре ми се струва да се използва понятието Circle of confusion с което се определя дълбочината на рязкост. Според литературата ако разглеждаме снимка с размери 8/10инча (203*254мм) на разстояние 1 фут (33см) снимката се приема за рязка ако се различават 4 линии на милиметър (0,25мм). Върху лентата това означава разстояние 0,033мм или 3-4 пиксела. За матрицата на 300Д обаче 0,25мм на снимката означават 0,021 мм на матрицата (намалено с кроп-фактора), съответстващо на 2,8 пиксела. Следователно скоростта за да се получи същото размазване върху снимката трябва да бъде увеличена със кроп-фактора.
В крайна сметка необходимата скорост, която трябва да изберем трябва да съответства на фокусното разстояние приравнено към 35мм филм, ако след това ще разпечатваме снимки. Т.е да умножим фокусното разстояние дадено на обектива по кроп-фактора. Също така ако снимките ще бъдат с по-големи размери (ако мегапикселите на матрицата ни го позволят) трябва допълнително да се увеличи скоростта или по-добре да се снима от статив, което ще елиминира въобще въпроса който разглеждаме.
Ако обаче ще ползваме снимката за да извадим максималното допустимо от матрицата увеличение и ще го гледаме на екрана при 100% - тогава трябва да използваме съотношението на разстоянията между пикселите. Или за Canon 300D трябва да умножим скоростта по 1,15, за Canon 20D по 1,32 а за Nikon D2X по 1,53. Разбира се, ако ползваме максималната резолюция. За по-ниска се оказва че можем да ползваме и по-ниски скорости.
Накрая да завърша с твърдението, че всичко това е вярно доколкото говорим за геометричното преместване на образа по филма/матрицата. Върху реалното размазване оказват влияние действителното треперене на ръката, ползването на опора, контраста на обекта, а да не говорим за стабилизацията.
П.С. В случая говоря за размазване на ръба на обект - най-често между светло и тъмно. Неточното и неясно предаване на формата и текстурата на обекта, причинено от недостатъчна резолюция или отдалеченост на обекта е съвсем друг въпрос и зависи единствено от броя на пикселите с които се описва обекта и от рязкостта на обектива.
|
|