Автор: Frida
Дата: 27-02-06 15:03
Живеем във време, в което визията е много силен механизъм, чрез който се задвижват изборите ни: какво купуваме, каква работа имаме, за какво мечтаем, с кого правим любов. За съжаление обаче визията ни, житейската ни философия, съзнанието ни изобщо се оформят от един фактор с огромно влияние – рекламата. Рекламата е определена като „приложно изкуство” от хората, които работят в тази област. В смисъла на това определение ударението пада върху изкуството, но на практика става дума само за изкусност, защото целта на рекламата е да продава. Да те накара да направиш избора, да кликнеш, да се обадиш, да пратиш смс, да платиш в рамките на няколко секунди, докато изтече рекламното време, докато се извърти банера или докато профучиш покрай билборда по магистралата. Ето защо рекламата залага на прости, общовалидни за целевата група, бързо действащи послания – розовобузи дечица, едрогърдести жени, мускулести мъже. В света на рекламата жените винаги са красиви по точно определен начин, мъжете са мултифункционални като пастата ни за зъби, майките са грижовни, децата са ангелчета. А нашият живот не е такъв. Но може да стане, ако изпратим смс на кратък номер ...
Рекламата е принудена да работи в кратки времеви периоди и поради това ползва силни, ярки, запомнящи се послания. Този висок интензитет на въздействие върху сетивността ни води до нейното загрубяване.Не можеш да усетиш тънкия аромат на виното, ако преди това си ударил голям гълток от дамаджаната с първак. По същия механизъм забелязвам, че хората харесват агент 007, а един невероятен артист и тънък познавач на човешката психика като Тарковски им лази по нервите. Това е така, защото след всички гилзи и голи гърли с мартинита, след всичките ламборджинита и смокинги сивото палто на един руски писател, мъглата, носталгията, тишината и самотата на Тарковски са много нисък праг за огрубената сетивност. Тя не усеща този тънък допир.
Видове е опит да се надскочи рекламната естетика. Надяваме се в галерията да се пускат и показват многопластови произведения, които имат нужда от време да узреят, да се усетят и преживеят от зрителя. Произведения, които показват и разказват за движения на съзнанието различни от яркото, бърборивото, бутафорно щастие на рекламното изкуство. Ще залагаме на тънки, трудно уловими послания, както и на дълбоки, ако щете трудни за преглъщане послания, които преминават като ботуш през нас и болят, защото ни променят. При всички случаи видовете като едни деца, талантливи, но с труден характер, ще имат нужда от вашето търпение, деликатна сетивност и усърден труд, за да бъдат възприети в тяхната цялост.
P.S. Отворени сме за дискусия по темата. Галерията си запазва правото да еволюира в идеите си с времето, било заради личното развитие на модераторите си (които и да са те в дадения момент), било заради предложения и идеи, възникнали във форума.
|
|