Автор: vgramatikov
Дата: 21-08-19 12:15
Здравейте,
Правя тази тема понеже срещам много остро неразбиране на повечето автори спрямо огледалната и безогледалната техника. Аз лично поне този месец съм получил въпроси от много съфорумци както и приятели във фейсбук относно желанието им да подменят техниката си Канон/Никон огледални тела със камери Сони. Явно този тренд е съществен.
Разбира се като фотограф най-вече на диви животни получавам запитвания в този жанр.
Нека да опишем какви са фундаменталните предимства и недостатъци на съществуващите системи Канон/Никон/Сони или какъв е смисъла да се преминава на огледало към без огледало или дори обрантото.
Според мен като изклчючим множеството гимнастики които умеят безогледалките и огледалките техните разлики се свеждат само до няколко фундаментални разлики което прави тяхното рязко разделяне в много случаи безмислено. Моя дългогодишен опит с огледална техника и малкия ми опит с безогледална камера и ръчни обективи, както и комуникацията с автори водещи в знанията си за безогледаллките / Симеон Колев, който се надявам да се включи / са ми дали надявам се достатъчно обективн поглед в/у двете системи.
Разбира се аз ще се огранича само в моя жанр тъй као той е доста специфичен. Снимането на уайлдлайф / който е много близо и до всякакъв вид спортна и дори донякъде репортажна фотография /.
==============================================================
Целта на описанието е да се обобщи и генерализира, а не да се спори за съвсем дребни детайли или разлики в системите.
Ще се опитам да мина през всички най-важни характеристики на наличните огледални и безогледални системи като ще се съсредоточа в/у камерите от среден и висок клас.
1. Сензори:
Водещите и най-масови камери като Канон 5д4, 1дх мк2, Никон д810, д850, д750, Сони а9, а7 мк3, Сони а7р мк3 и новата 4-ка.
Мнението ми е че фундаментално голяма разлика м/у сензорите не виждам. Да Канон изоствата леко в динамичния обхват все още с около някакъв си стоп а най-новите камери на Сони водят в резолюцията но генерално се справят почти на едно и също ниво за повечето хора в повечето ситуации. Не вижам нито реалено предимство в динамичния обхват на камери произведени след Д810 и д750 и ако има такова е при по-високи исо стойности при камери като а7р 3 и 4 но пак бих оприличил тези разлики като достатъчно малки за да ги нареча незначителни. Представянето на високо исо също е много сходно особено на 24мп сензори като с леко предимство се справят новите сонита и особено а7р 3 и 4. Въпреки това тези разлики не превишават 1 стоп в повечето случаи което за мен отново е незначително за един сериозен автор свикнал и инвестирал в определена система.
2. Автофокус:
Тук нещата са малко сложни да се разберат правилно от повечето хора. Трябва да е ясно че генерално автофокуса при безогледалките и огледалките работят на доста различен принцип в тандем с обективите но реално крайната цел е една и съща.
Липсата на огледало генерално зададе превес на "умните" автофокусни модове следящи лице и многократно подобри така нареченето "3д следене" по целия кадър. Но тези модове понякога са и напълно излишни. Примерно ако си студиен, портретен или сватбен фотограф и снимаш предимно хора предполагам с портретни светлосилни обективи това ще зададе голям превес на безогледалната система. От друга страна ако си споретен/уайлдлайф фотограф или фотограф на природа и пейзажи едва ли "фейс" или "3д автофокуса" ще ти помогнат с нещо да подобриш фотографията си.
*Тук е важно да се отбележи че безогледалките са в истинската си сила само с нативни обективи. Адаптирането е добро временно решение но изисква постоянно ъпдейтване на фърмуери, скоростта и акуратността често не е същата и няма гаранция за работа в бъдеще.
*Важно е да се отбележи че дори при ползването на адаптер е нужно да се знае че обективите проектирани за безогледалки просто фокусират различно имат разлини мотори и дори т.нар двойни мотори порафи факта че принципа на работа е различен и изисква различен хардуер и софтуер. Никога един обектив за огледална камера няма да работи добре на безогледална камера. Както и никой обектив за камера с огледало няма да работи като безогледален дори в лайф-вю режим и тн. Бих казал че недостатъците на безогледалния аф се мултиплицира със увеличаване на фокусното разстояние на оебтива.
Много то тях се справят добре с обективи до 100-200мм но след това нещата се променят доста тъй като се излискват много по-големи ходове и корекции на аф мотор и оптичната схема.
Има много зависимости и безогледалките те първа ще се доказват с работата с телефото обективи. За сега телефото обективите им са нови и доста скъпи спрямо огледалните им еквиваленти. Гледайки а9 мисля че нещата са обещаващи.
3. Видео
Не разбирам от видео но мисля че тук безогледалните камери водят с много поради ред причини. Никон и Канон нямат добро видео имплементирано в техните огледални камери.
4. Ергономия.
Да знам че Сони работят и подобряват ергономията си с всяко поколение. а7р 4 е най-голямото сони до сега. Но Никон и Канон определено се справят по-добре дори в тяхните безогледални серии.
Просто ДСЛР-а има по-добра ергономия през повечето време за повечето хора.
5. Издържливост и дълговечност.
- Батерия
Въпреки че безогледалките значително подобриха живота на батериите си огледалово все още води с доста.
- Издържливост на атмосферни влияния, удари и прочие.
Огледалките отново водят безспорно за мен.
6. Обективи и системи.
Най-големите екосистеми на пазара за тази на Канон EF и Никон F.
И двете системи имат всичко необходимо и от горе на това в много моменти много по-евтино от това с което разполагат безогледалките.
Тук може да се спори много но горното си е чист факт.
Огледалните системи особено сони запълниха всички нисши в техните системи и дори тази година видяхме 400 2.8, 600/4.0 и 200-600 5.6-6.3 обективи който са обещаващи. Нужно е да се отбележи че безогледалните обективи често за по-скъпи от огледалните си версии с 20-30% до 100%. Заместването им с адаптирани обективи не е вариант за един сериозен автор тъй като това обезмисля в голяма степен възможностите на камерата.
Разбирасе липсата на огледало предлага много голяма гъвкавост при любителите като там можеш да адаптираш буквално всичко. Аз също полазвам а7 с ръчнофокусни обективи. Това е един от гъделите които предлагат безогледалните системи.
7. Визьор.
Миля че тук можем да дадем спокоен равен. Оптичния визьор си има своите предимства особено при спорт и репортаж. Електронния показва реалния кадър преди той да бъде заснет.
==================================================================
Мисля ли че безогледалните системи са по-добри от огледалните за заснимане на диви животни спрямо това което предлагат и цената им?
НЕ!
В момента можеш да имаш прекрасна огледална система на половин цена която ще се справя точно толкова добре колкото и огледалната / ако не и по-добре /. Няма как да заместиш добрите стари а7д2, 5д4 с класически Канон телефото обектив или Никон д4, д500, д750 с с класически Никкор телефото обектив на Сони. Или ако го направиш това ще е 2-но, 3-но повече пари за реално същото.
Може би е вариант само при хибридно снимане фото/видео и то ако видеото е приоритет.
==================================================================
Наскоро един приятел ме пита:
"Имам Канон 600/4, 400 5.6 и прочие и искам да ги адаптирам на а7р 4" Това е безумие хора. Четете и се информирайте преди да правите такива смени. Безогледалните системи не са панацея те просто имат един добър фейс детект и видео и снимат по-бързо често за сметка на автофокуса. Това не са съществени причини на един главно фотограф да премине не безогледалка. Особено ако снима в определен жанр в който предимствата на безогледалките не са от значение а недостатъците ще лъсват при всеки важен момент.
==================================================================
кажете си вашето мнение. Поздрави.
|
|