Автор: icikonti
Дата: 23-02-09 12:09
ТОЧКА руски!
Ако искаш такава халогенка с фасунгата на нея- ще ти подаря.
При точката, най-важното е идеята, че светлината преминава през негатива на успоредни снопове!Не е като при опаловата лампа- светлина във всички направления.Когато успоредната светлина премине през сребърните зърна на филма, отдолу на изображението се получава същата такава ТОЧКА, като на зърното.Докато при дифузната светлина, множество светлинни снопове, достигат зърното под различен ъгъл и се отразяват под тоя ъгъл, който са паднали.Така отдолу на изображението получаваш ПЕТНО.
По просто не мога да го кажа!
Трябват ти:
1.Трансформатор на 12В, с опция да го превключваш на 6В.Не е задължително да изправяш тока...
2.Ако часовник-прекъсвача ти няма делител на мощността, ти трябва реостат.Това е важно, щото точката е доста мощна и при определени негативи, експонацията ти пада на 1 сек до 3 сек.А трябва да се гони експонация поне 5 сек.
3.Въртяща се глава на увеличителя - във всички посоки вкл и нагоре и надолу.Това ти трябва, защото 1мм на 2мм нажежаема жичка каквато е точката, не е лесно да се уцели фокуса и да освети равномерно целия кадър!!!Ако нямаш такава глава- трябва стругар да ти я направи.Другата алтернатива е хенд мейд- 2 дебели медни жици без обвивка с монтирани на тях керамична фасунга или лустерклема.Понеже е 12 В, си ги държиш спокойно с ръце и пускаш и вдигаш цялата установка със светещата халогенка, докато уцелиш фокуса.Това естествено, ако ти го позволява увеличителя и може да се отваря отгоре.Ако не-правиш въртящата се глава.После ти трябва центровка ляво-дясно като гънеш медните жици.Лесно се познава, кога си центровал точката- липсват сини и жълти петна в края на кадъра /в ъглите/.Халогенката стои успоредно на кондензора.
4.Трябва ти хубав кондензор.Шлайфан иначе отдолу стават едни "хвърчила", не ти е работа.
Внимавай с температурата, че на ламарината можеш да пържиш яйца.
Халогенката да не е по-мощна от 50 вата.
5.АБСОЛЮТНО ЗАДЪЛЖИТЕЛНО- махаш копиращите стъкла и копираш през отвори за кадъра 24/36 мм.Някои увеличители ги имат фабрично, други си ги правиш сам.
Някои твърдят, че имат точков източник за 6/6.Аз лично не съм могъл да постигна равномерно осветление за размер по-голям от 6/4,5 см негатив и то със забележки.За 6/7 и нагоре е абсолютно неприложимо, че и ненужно...
Филтрите за поликонтрастното копиране се слагат под обектива, защото ако ги сложиш над и ако са желатинови- ще се запалят!
Изображението е изкл. рязко, зърната от емулсията на филма са видими.Наситеното черно се постига много лесно.Няма безкрайната сивота на дифузната светлина.Има резки контрастни преходи чисто черно, към тъмно сиво до бяло.Наложително е работа с поликонтрастна хартия, за вкопирване на по-светло сивите преходи и за намаляване на контрастния ефект.
Който се плаши от зърно, да не ползва точката.Аз смятам, че това е единственото изразно средство на фотографията, което го няма при другите изобразителни изкуства и би трябвало да се ползва.Един мой любим автор- Майкъл Кенна, казва по тоя повод, че харесвал разграждането на триизмерното изображение от зърното, защото то създавало особена двуизмерна реалност!
За сега толкоз.....
|
|