Автор: petervassilev
Дата: 20-03-22 01:23
Slivenski: “Но съм слушал музика в няколко добри концертни зали, проектирани специално да бъдат такива, и смея да твърдя, че разликата е осезаема, в сравнение с местното читалище.”
Всъщност, много от по-новите “концертни зали, проектирани специално да бъдат такива” ги проектират и строят предимно по търговски “мултифункционални” критерии - така, че да има добра видимост от максимален брой места за зрителите. Плюс големи допълнителни помещения с барове за паузите и други удобства. За да се продават повече и по-скъпи билети. За възложителите на проектите за зали е по-важно какво се вижда, а не какво се чува от зрителите. Акустиката (за симфоничен оркестър) съвсем не е на първо място, многократно добавяните коригиращи висящи панели под високия таван на Берл. филфармония и др. са пример за това.
Такива са и големите кръгли зали с по-централно разположена сцена, като залата на Берлинската филфармония, подобни нови кръгли зали с много места с добра видимост в големите европейски и руски градове, дори новата зала в Цариград. Такава е и старата Роял Албърт хол. Също и другите две захлюпени нови караянови зали в Залцбург, конгресният НДК, дори Барбикан (там в тоалетната мъжете се нареждат един до друг като другарчета срещу една модерна метална стена, няма индивидуални писоари или прегради ). Някои от тези зали може да стават за поп музика с майсторско озвучаване с високоворители заради многото места и добрата видимост, но оркестрите не звучат много добре в тях.
Счита се, че оркестрите, вкл. камерните, звучат най-добре в по-старомодните по-малки парапелепипедни зали, напр. виенската Музикферайн, с много стари дървени сцени и оптимално (немного) висок таван. Залите в нашите читалища обикновено отговарят на тези критерии (за камерни оркестри и ученически хорове, разбира се), а зала “България” (с отлична акустика за почти всички места, но обикновено с много малко публика), Софийската опера (идеална акустика заради малкия размер и отразяващата плоскост точно над оркестъра), донякъде Бургаската опера и много зали в България с по-традиционна конструкция отговарят на тези условия за класическа музика.
Залите вече се проектират и строят за по-глухи хора, които да виждат добре сцената и да могат да щракнат селфи и снимка с телефона си в края на концерта .
Публикацията е редактирана (20-03-22 01:25)
|
|