Автор: Yog
Дата: 12-04-20 17:33
WARNING! Излишно дълъг пост! Но в условията на карантина, какво друго ни остава
Като ползвател на Олимпус бих ти го препоръчал. Тука искам да уточня, че не съм някакъв заслепен фен на марката, от тия дето "мойто е най-хубаво, та каквото ще да е!". Има си и предимства, и недостатъци. Аз в последните 4 години съм имал камери от 4 производителя и не мога да кажа, че "обичам" едните повече от другите.
Понеже доста време личната ми камера беше Канон 77Д, която е доста подобна на това, което ти си имал, мога да споделя моите разсъждения по въпроса, а вече дали ще ги вземеш предвид - твоя работа. Още повече, че и аз като теб не съм професионален фотограф и нито ме гонят клиенти с някакви желания, нито аз гоня някакви технически и художествени постижения
Голямо предимство (в моите очи) е че системата е по-малка и по-модерна. Виж колко са миниатюрни обективи като 15мм на Панасоник и 45мм на Олимпусм например. Имам и двата, препоръчвам ти ги, в зависимост от това какво и как снимаш, разбира се. Ако обичаш традиционната 50-ка, на Панасоник има едно обективче 25/1.7, което е без пари и снимките от него са супер. Но пак зависи - има хора, които твърди обективи изобщо не ползват и обратното.
Под "модерна" разбирам няколко неща - голямо удобство е да виждаш в реално време колко е тъмна/светла снимката, а да не разчиташ на малката скала на измервателя. Не че не става и по другия начин. Години наред е ставало, става и сега. Но истинската експозиция в реално време си е улеснение. Второ - голямо предимство (за мен) е способността да снимаш в пълна тишина. ДСЛР-а не може да ти го даде по разбираеми причини. Трето - много по-удобно е фокус точките да покриват почти целия екран/EVF, а да не са като на ДСЛР-ите в центъра. Това доколко е важно - за всеки различно. За съжаление М5 II няма функция, която много харесвам - когато камерата ми е на окото, да ползвам екрана като тъчпад, за да местя АФ точката.
Друго предимство са обективите, особено в сравнение с кроп системите. Буквално за всички видове фотография има обективи M4/3. Плюс това, както сравнително евтини вариант, така и по-скъпи и хубави. Малки, остри, приличат на играчки, но вадят супер снимки А малкият сензор, който се покрива от кажи-речи всеки обектив произвждан някога, дава практически неограничени възможности с един адаптор да ползваш какъвто искаш обектив, отчитайки кроп фактора, разбира се.
Още едно предимство е по-точният автофокус. Всички безогледални камери, които съм имал, дори най-обикновени модели като GX80 на Панасоник, фокусират по-точно от ДСЛР-те които съм ползвал. И няма такъв филм като "напасване на тоя обектив към тая камера". Просто работи.
Стабилизацията на сензора е истински кеф. Последните ми три камери имат такава, със сигурност повече няма да си купя камера без. Не че не може да се снима без IBIS. Може, разбира се, както се е снимало десетилетия наред. Но това е безсмислен аргумент. Малко като да не искаш GPS в колата, щото дядо ти е карал цял живот без. Но да не се отклоняваме Специално на М4/3 камерите IBIS-a е наистина впечатляващ. Аз имах Z6 на Никон, в сравнение с неговата стабилизация, тази на Олимпуса ми е извънземна. Буквално два стопа по-добра. А не че беше лоша на зетката, просто тази е супер. Това е логично, защото малкия сензор се стабилизира по-лесно.
След като толкова ти ги нахвалих, да ти кажа за най-големия недостатък. Сензорът в камерата ти ще е чувствително по-шумен от тоя, който си имал досега. От това не може да се избяга. Аз като сравня RAW файловете от Z6 с тези от Олимпуса ми - голям смях Разликата в шума е над 2 бленди, може би 2,5. Дори твоя 5ххх Никон е по-чист от М5 II, гарантирам ти. Но в твоя случай разликата ще е по-малка малка. Може би една бленда.
Вторият недостатък е, че където и да ходиш, трябва да имаш резервна батерия в джоба. Безогледалките умират поне два пъти по-бързо дори от потреботелски модел ДСЛР като 77Д.
Като финал бих ти предложил да погледнеш и други модели. Освен ако не държиш камерата ти да е с "традиционна" форма, същият сензор и много подобна АФ система ще намериш в GX80 на Панасоник. Тя буквално е станала без пари напоследък, а ще вади трудно различими като качество снимки от M5 II. Тая камера е абсолютен дребосък, но с твърди, светли обективчета е много способна. Ако искаш от време на време и видео, тя снима много добро 4к, което M5 II няма.
Виж дали GX9 на Панасоник и техния 14-140 няма да излязат пак 700 евро. Ако е така, не му мисли изобщо и купи Панасоника. Той има следващия сензор, 20МП, какъвто имам аз в ЕМ1 II на Олимпус. Усеща се разлика, по-хубав е от предишния 16МП като динамичен обхват, а и по-детайлни изглеждат снимките, защото това си е 25% скок в резолюцията. Също така снима хубаво 4к, макар и с малък кроп.
Ако си стигнал до тук, поздравления, много си търпелив Както може би си усетил, аз грам не съжалявам за "модернизацията", която направих. Препоръчвам я на всичките си познати, а вече и на непознати
P.S. тука само вмятам, да не се съсредоточаваш върху даден модел или байонет. Например за подобна сума (700 евро) можеш да купиш Сони 6100 с техния китов обектив 16-50. Няма да има стабилизация, но много други неща ше са по-хубави от тези на М5 II. Сензорът ще е чувствително по-чист, вероятно по-чист и от сегашната ти камера, плюс това автофокуса, както за снимки, така и за видео, ще е много по-добър. А има и още нещо (лично мнение, не научен факт или атака срещу разбиранията на форумните експерти) колкото по-нова е камерата, толкова по-добър е алгоритъма за генерирането на JPG снимките. За непрофесионална употреба, това е важен аспект. А Сонитата от последните поколения имат много хубави JPG-ове.
Публикацията е редактирана (12-04-20 18:12)
|
|