Автор: nyamago
Дата: 18-04-19 17:35
Съгласен съм с казаното за лицето: би могло моделът да се обърне малко до частично показване на лицето ("3/4" ракурс) без да се изменя останалата композиция.
Разделянето на кадъра на две части от вертикала на прозореца не е недостатък. То може да е идея на снимката: два свята, тъмен и светъл, природен и ръкотворен, ден и нощ, добро и зло и пр. и пр. (не знам дали е била преднамерена идея, но може да се интерпретира така).
"...прекалено много безмислена информация..." (мисля, че се пише безСмислена) за един, може за друг да е ценна информация, това също не намирам за недостатък. Навън има приятен пролетен пейзаж, който също може да играе роля в идеята на снимката и в 'разказаната' история. Друг е въпросът дали е главна роля или второстепенна - и това следва да се покаже с техническо подчертаване или приглушаване (като контраст, цвят и особено - фокус/дефокус).
Немаловажно е последното: на снимката липсва решителен избор кое е на фокус и кое - не. В зависимост от сюжетния замисъл, този кадър иска или плитък фокус, или напълно дълбок. Тук е нито така, нито иначе - и има общо недостатъчна рязкост. Може и да не е от фокусирането и оптиката (от ръка в движещ се и вибриращ влак е лесно да се размаже недостатъчно бърза експонация).
Ако снимката имаше главно портретен характер (и моделът е с достатъчно показано лице) има смисъл от доста по-отворена диафрагма, за да се изолира портретът от фона. Отворената бленда би позволила и достатъчно скорост да се избегне размазването.
Ако 'двата свята' или 'денят и нощта' са наистина основната идея, човешкото присъствие отстъпва малко (служи само за мащаб и акцент) и тогава дълбока рязкост, като за пейзаж (със затворена диафрагма) би била по-подходяща.
Ако симетричното разделяне на кадъра не е идеята и историята, за портретен кадър има смисъл от асиметрично решение - в полза на светлата страна по две причини: (а) по-красива е от коридора и (б) по-лесно би се изолирал портретът - не само с плитък фокус (фонът е по-далече и повече ще се размаже), но и с потенциално размазване от движение (т.нар. 'motion blur') с подобаващщо дълга експонация, при която статичният модел ще си остане рязък...
= = = = =
Няма еднозначно 'правилно' решение на кадъра, а множество възможности - за всяка от които се иска повече яснота на идеята и категоричност при реализацията ѝ. Без бистра идея и решителни похвати в реализацията, резултатът изглежда вял и не толкова интересен.
Не съм сигурен дали курс по фотография би научил някого на тая необходима яснота и решителност, може би по-полезно (след азбучните основи) е редовното и задълбочено гледане на добри образци от изложби, конкурси, книги и сайтове - дори от Първа Страница и кураторските подборки на този форум?
Публикацията е редактирана (18-04-19 17:39)
|
|