Автор: metodiev_martin
Дата: 06-01-19 19:19
Не веднъж съм се възмущавал и осмивал "чалга патрЕотизма" и не пропускам повод, за да го направя отново. В случая си говорим именно за тази "нова мода", която с изключителна дързост осакатява традициите ни. Да си татуираш лика на Левски, Ботев; фразите - "тоз, който падне бой за свобода, той не умира"; "ако загубя, губя само себе си" се превърнаха в символи на кръчмарската патриотарщина, изповядваща се най-често от момчета и мъже "до средна възраст", не притежаващи и средно ниво на интелигентност и обща култура. Закърмени с песните на Слави Трифонов, възпитани в общия чалга стереотип от 90-те, тези субекти, не пропускат да осерат всеки един национален или християнски празник. Преди да почнете да задавате въпроси - какво общо има това с темата, ще направя бързата връзка към темата за опорочаването на "Калоферското хоро".
За по-малко от 10 години, една почти неизвестна традиция, която се наблюдаваше от стотици (главно местни и жители на Карлово/Пловдив + някой друг софиянец, старозагорец, търновец) се превърна в една изродена "национално медийна традиция", довеждаща хиляди желаещи да снимат, участват или наблюдават на живо "ритуала". Това се прие много добре от управата и жителите на града, защото в дните около Йорданов, "умрялата местна икономика" състояща се от 3 кръчми и 5 магазина + няколко десетки къщи за гости изживяваше своя апогей. И така година след година в Калофер се струпваха все повече и повече хора, "МОСТЧЕТО" отесня, а реката (която без "специално" направеният бент, представлява една баричка с дълбочина от 30см) се превърна в арена на демонстрации - да си покажат хората татуировките, мускулите (основно увисналите шкембета) и клубната футболна принадлежност. Хорото с песните под звуците на калоферски гайдари в носии, се превърна в самоцелно подскачане с викове и крясъци на голи чалга патрЕоти от всички краища на страната.
Миналата година "ХОРОТО" достигна своята връхна точка на комерсиализация, когато докараха машини за изкуствен сняг, огромни прожектори за кино продукции и никак не малък видео кран, който заедно с дроновете се рееше над главите на участници и зяпачи.
От фотографска гледна точка, това неминуемо доведе до "невероятни" кадри на контра срещу жълтите прожектори, на фона на заснежения (изкуствено) бряг. Дали и до каква степен, всичко това впечатли наблюдателите от ЮНЕСКО (които и тази година са присъствали), никой не може да каже. Но фактът, че една прекрасна традиция се опорочи е на лице. Опорочи се с основната подкрепа на медиите и местна управа, които виждаха в "хорото" една малка кокошка, снасяща златни яйца. Сега, след няма и 10 години, управа, медии, местни, гости и снимащи не спират да се оплакват (но продължават да ходят). Едните не могат да се справят с огромния наплив, охрана и парализиране на града; другите вече недоволстват че "не са единствените" с преференции в отразяването на събитието (защото в началото БТВ имаха самочувствието да се провъзгласят за "медийни кръстници" на събитието). Третите недоволстват от участието на всякакви навляци, дошли от близо и далеч за да се хванат на хорото (което така или иначе не могат да играят). Четвъртите недоволстват, че нямат нормални условия да наблюдават хорото, а петите ... те са ми слабост, няма да ги коментирам...
Та така скъпи "съфорумци", това са моите 5 стотинки по темата. Надявам се да сте направили шедьоври през годините, защото като гледам за в бъдеще, автентичност в "Калоферското хоро" едва ли ще остане.
|
|