Автор: stef7
Дата: 25-09-17 11:50
А пък творческия процес има малко общо с обучение и учене. Творчество не се преподава. Преподават се и се научават някакви базисни неща. Добрата основа помага, но както се вижда някои минават и стигат висотите и без нея, други наваксват по-късно. От дадения човек и от него предимно зависи дали ще стане творец. Т.е. пак е САМОстоятелно. Нещата до които си се добрал сам, разбрал сам се наричат опит и имат много по-голяма стойност от тези които са ти наляли и ти рано или късно ще забравиш ако не ги ползваш. Така е в моята професия, сигурен съм така е навсякъде. Търсят се хора които могат, а моженето става основно с правене. Правенето го правиш ти, не учителя. Предване на опит е логическа безсмислица. Опита идва от опитвам и се получава от практиката, могат да се предват само знания добити като следствие от този опит. Днес в повечето области на човешката дейсност тези знания са достъпни за всички. Има и по-затворени области където една не малка част от знанието се предава от човек на човек, примерно оперното пеене. Има все още и места и дейности, където те се крият.
Четенето и посещаването на курсове и обученията помагат, също ги има, някъде повече другаде по-малко, при някои повече при други по-малко, но не са основното и главното.
Charlie Munger приятел и съдружник на Warren Buffet счита че не е необходимо да ходиш на училище за да започнеш да общуваш с най-добрите в дадена област и под това той разбира да четеш книгите им. А в изкуството аз разбирам да гледаш , четеш, слушаш произведенията им. Ако имаш достатъчно мозък в главата може да се обучаваш директно без посредник.
Самият Warren Buffet също общо взето счита че просто посещаване на колеж или университет или получаването на някаква степен има смисъл само ако човек вложи нещо от себе си:
http://www.nasdaq.com/article/warren-buffett-on-the-importance-of-an-mba-cm584887
В световното изкуство изявените творци и гении много рядко директно са предвали знанията си. Първо защото те носят както казах предимства пред конкуренцията, второ защото те са творили, горяли в това което са правили. За предване на знания не е имало време. Много от тях не са живяли дълго. После вече други са изучавали и анализирали творбите им и са преподавали. Повечето известни художници, а както се вижда и Бресон са се учили директно от произведенията на известните художници преди тях, не толкова са им го обяснявали как се прави, а те сами са ходели, гледали, анализирали, осмисляли и усвоявали някои тънкости, техники, познания. Но не са ги копирали. Учели са се един от друг, споделяли са идеи това също е доста често срещано, импресионистите например.
В никакъв случай не искам да омаловажавам образованието като институция или труда на учителя, но най-важното и решаващото все пак е в самият човек. Ако той не иска или не може никой няма да го научи.
|
|