Автор: nyamago
Дата: 21-12-15 11:22
Ненужно многословна тема - да пусна и аз моето ненужно многословие:
1. Техничеески и юридически Купувачът не е прав и Продавачът не може да бъде обвинен в нищо. При доставка с условие за тест и възможност за незабавно връщане, Продавачът е осигурил правата на Купувача да не заприходи негодна стока. Отсъствието на гаранции за стоки втора употреба (като принцип) засилва позицията на Продавача и условия за рекламация НЯМА. *
2. Етически Купувачът също не е прав (парадокс - чети нататък), защото при липса на основания за рекламация етиката изисква не-правата страна да си замълчи и да няма претенции. (Законът също го изисква*, но говорим за етика).
Етически, обаче, Продавачът НЕ Е прав: добрият търговец прави всичко в полза на Клиента и при рекламация незабавно връща парите и си взема обратно стоката - НЕЗАВИСИМО дали има техническо и правно основание. Просто е принцип на добрия бизнес, без никой закон да го изисква. (И правейки това, добрите търговци НЕ фалират от приемане на боклуци и връщане на пари, а процъфтяват от изградена репутация и благодарни клиенти, които после до живот ги предпочитат и препоръчват).
Парадоксът е, че не-правотата на единия не прави автоматично другия прав - и двамата грешат (с Етиката е малко различно от Закона).
Аз не се смятам за особено добър търговец, но винаги приемам без спорове отказана стока и връщам парите (може би затова не съм богат, но спя спокойно). А когато съм от другата страна, възпитано питам Продавача дали не би приел стоката обратно - повечето приемат, а при отказ си замълчавам и не правя публичен въпрос (тихммълком ближа раните от собственото си недомислие).
= = = = =
* Т.1 прави Купувача освен неправ и юридически уязвим за рушене на репутация и публична клевета. Той публично нееднократно твърди, че и двамата Продавачи умишлено са продавали негодна стока (знаели са, че тя не става) - нещо, което няма да е в състояние да докаже убедително пред никой съд. Това го прави разпростанение на невярна информация за друго лице, което по дефиниция е клевета и е подсъдно.
= = = = =
И след всичкото това дърдорене - защо и двамата (и тримата?) не се откажете от настояването да сте непременно прави? Да си кажете просто 'Извинявай' и да се забрави случая?
Ако Купувачът се извини за ненужното раздухване на загубена кауза, аз лично ще му преведа компенсация на загубните пари - в двоен(!) размер. А ако и Продавачът се извини за (неволно макар) подвеждане - няма да му искам да ме компенсира за компенсацията. Няма ли всички да са доволни - какво ще кажете?
![[beer]](https://photo-forum.net/forum/smileys/smiley20.gif)
Публикацията е редактирана (21-12-15 11:36)
|
|