Автор: stef7
Дата: 23-11-15 09:41
От предишната тема, колегата max-1 има Coolscan 8000 и предлага сканиране. За среден формат това май е най-доброто с което разполагаме. При Булгед изглежда е другата опция.
За моя изненада филмови скенери се произвеждат, макар и от неизвестни (разбирай китайски) фирми. Дори за среден формат. Като този например:
http://www.scandig.com/filmscanner/reflecta/reflecta-mf-5000.html
http://www.filmscanner.info/en/ReflectaMF5000.html
Не е на нивото на Coolscan но е близко.
За 35мм ето един който който дори надминава Coolscan по резолюция:
http://www.scandig.com/filmscanner/reflecta/reflecta-rps-10m.html
http://www.filmscanner.info/en/ReflectaRPS10M.html
Изглежда като подобрено копие на един доста по-стар скенер - Kodak RFS 3600.
Цените са доста под тези на Coolscan. За тези които държат на филмово сканиране това според мен са приемливи опции.
Но за мен правилната посока е по-скоро към DSLR(безогледалка) сканиране. Има доста дебати колко добро е но най-грубо за мен се налага извода че е достатъчно добро за повечето неща които правим с получения дигитален файл.
Jamie когото споменахте от предишната тема и който твърди че DSLR е най-добрият скенер пише, че има 15 години опит с филмови скенери. Т.е. това е човек който знае какво говори. Когато прави подобно изявление той има много сериозна база за сравнение. Наскоро четох писанките на един друг ветеран на филмовото сканиране и те бяха в същата посока. Доброто филмово сканиране е капризен процес който е трудоемък и времеемък, DSLR пестят време. Моят личен опит е в същата посока. Имам Coolscan IV от годината на неговото появяване на пазара и съм имал още един друг филмов скенер преди него, тествал съм още 2-3 скенера по същото време, преди 12 и повече години, преди DSLR и дигиталната ера. И мисля че филмовото сканиране е доста капризна работа и получаването на добър резултата изисква сериозна инвестиция във време във всички случаи много повече то това да включиш скенера и да пуснеш софтуера. Трудностите идват в две три основни направления.
1. Поддържане на идеално плосък филм. Филмовите скенери дори Coolscan има много плитък фокус. И най-малкото закривяване на филма, което е естествено дори и монтиран на рамка, води до загуба на острота по краищата. На времето това беше най-дискутираната тема за филм скенерите. То не бяха, специални приставки със стъкло, мокро закрепване по подобие на барабанните скенери и т.н. DSLR сканирането решава този проблем много лесно. Не всички скенери (дори Coolscan) идват идеално калибрирани, трябва да се пуснат множество сканирания за да се убедиш че няма загуба на рязкост, че всичко по скенера работи както трябва, че автофокуса е ОК. Ако не е трябва да се мести точката на автофокус и т.н и т.н.
2.Софтуера. Много капризна работа. Една не малка част от успеха на Coolscan се дължи на добрия софтуер. Да има Vuescan и Silverfast но докато докараш цвят, наситеност, детайли в сенките за всеки отделен тип филм си е доста играчка.
3. Поддържането на самият скенер. С времето вътре се натрупва прах и скенера трябва да се почисти - лещи, огледало, сенсор. Трябва да се разглоби една доста прецизна оптико механическа система и да се сглоби отново. Е кой и къде може да направи това ?
Скенерите имат едно голямо предимство обаче особенно за по-стари филми и то се нарича Digital ICE. Възможността да чисти прах и други дефекти по филма, които колкото и да се старае човек неизбежно остават, пести маса време.
Публикацията е редактирана (23-11-15 09:56)
|
|